Inleiden/vaginaal bevallen na eerdere keizersnede

Plaats reactie
Magnolia1988
Berichten: 19
Lid geworden op: 8 juli 2021, 20:22

Inleiden/vaginaal bevallen na eerdere keizersnede

Bericht door Magnolia1988 » 26 oktober 2022, 11:34

Dag iedereen,
In 2018 werd mijn zoontje middels een geplande keizersnede geboren. Hij lag stuit en sterrenkijker.
Elk moment nu mogen wij ons tweede kindje verwachten. Ons kindje ligt ditmaal wel goed (al sinds 20 weken) en is ook al mooi ingedaald. Tot nu toe werd er altijd gesproken over vaginaal bevallen (dat is ook mijn wens).
Morgen is echter mijn uitgerekende dag en de gyneacoloog is niet zo’n voorstander van inleiding wegens het risico op littekenruptuur. Ik geloof dat ze mij een weekje overtijd laten gaan en uiteraard hoop ik dat de bevalling dan natuurlijk zou beginnen. Zo niet willen ze rond 41 weken opnieuw een geplande keizersnede inplannen.

Uiteraard willen mijn man en ik wat het veiligst is voor mezelf en het kindje, maar ergens vind ik het ook erg dat ik misschien weer een ks moet ondergaan. Zijn er vrouwen die ook in dit parket hebben gezeten?

Laat maar horen wat jullie denken.
10-2018: 1e kindje geboren (spontaan)
2/2021: start IVF/ICSI 1e cyclus (kwaliteit zaad) ZOL
2/2022: start cyclus 2 Jette —> 1e tp zwanger

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Inleiden/vaginaal bevallen na eerdere keizersnede

Bericht door mich75 » 26 oktober 2022, 14:14

Ik ben in 2017 vaginaal bevallen van een sterrenkijker, een enorm zware bevalling waarvan ik na 6 maanden nog niet volledig hersteld was.
In 2019 was ik zwanger van een tweeling en in het ziekenhuis had een vroedvrouw mij verteld dat het sowieso een ks ging worden, de uitleg was dat ook al liggen ze beiden ideaal, na de geboorte van de eerste kan de 2de nog draaien naar een slechte positie waardoor een spoed ks aan de orde is. Door de vele horrorverhalen wou ik liever geen ks, mijn gyn vond dat ik me niet te veel zorgen moest maken en dat we naarmate de bevalling dichterbij kwam we wel gingen zien wat er kon.
Op 35,5w had ik een afspraak en ging er beslist worden wat er zou gebeuren, maar de nacht ervoor breekt plots mijn water en ging het heel snel. In het zh hebben ze mijn gyn gebeld en die besliste om een spoed ks te doen, reden: de kindjes waren nog te jong/klein om eenzelfde zware bevalling te doorstaan.
Achteraf was ik heel blij met de ks, niet afzien en ook een veel vlotter herstel.
In 2021 terug zwanger en toen kwam het dilemma, vaginaal of ks. Van mijn gyn mocht beiden, ks mocht als ik het wou (gezien mijn leeftijd), vaginaal mocht omdat de reden van ks de tweeling was.
Mijn voorkeur ging uit naar een vaginale bevalling omdat ik graag pollyklinisch wou bevallen en met een ks moest ik minstens 3 dagen blijven en het blijft een operatie (risico op complicaties).
Toen de bevalling dichterbij kwam moest er beslist worden wat er ging gebeuren, inleiden of ks want ik mocht niet over tijd gaan. Omdat ik uitgerekend was in het weekend mocht ik uiteindelijk toch enkele dagen over tijd gaan.
Ik heb uiteindelijk gekozen om zo lang mogelijk te wachten en dan inleiden, dit kon omdat het littekenweefsel voldoende dik was en het zou ook op een aangepaste manier gebeuren, maar ook de afspraak dat als de bevalling te lang en moeilijk was dat ik alsnog een ks kon krijgen.
Op het einde had ik het wel gehad en ik heb me laten strippen op 38w+3, ik had toen bijna 1 cm opening, op 39w+1 is mijn water gebroken en ben ik vaginaal bevallen.
Het was wederom een zware bevalling met complicaties, maar wel blij dat ik die keuze gemaakt heb.

Wij willen nog voor een kindje gaan en om die reden wou ik ook liever vaginaal bevallen en dan zou ik bij de laatste wel voor een ks gaan, maar nu denk ik dat ik toch weer vaginaal zou gaan, als de omstandigheden gunstig zijn uiteraard.

Dus ik zou zeggen laat je strippen als dat nog niet gebeurd is, meestal kom de bevalling daarna binnen de week op gang.

Succes 🍀🍀🍀
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten