Oktober - november - december 2024

mich75

Re: Oktober - november - december 2024

Bericht door mich75 » 24 augustus 2024, 16:26

@Johanna,

Sinds juni 2020 (lang leve corona :roll: ) is de wet aangepast en kan je in ziekteverlof gaan, bv omdat je overspannen bent, te veel kast van je rug,....deze ziekteperiode wordt gelijkgesteld met werken waardoor je geen bevallingsverlof verliest.

Misschien eens bespreken met je huisarts.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 24 augustus 2024, 22:52

Het is een heel andere beleving de tweede keer he.. heb de indruk dat de rijd voorbij gevlogen is. ‘Opeens’ ben ik àl bijna 31 weken ver..
Hier is de babykamer in orde in mijn hoofd 😂🙈 het is geschilderd, alleen nog een paar fantasietjes schilderen, maar dat is het grootste werk niet. De meubels van de oudste worden doorgeschoven, dus wel nog nieuwe meubels kopen voor de oudste 🙈 maar gezien die ook de ververstafel nog gebruikt, word dat een last minute operatie.. ik vind alleen niet direct mijn goesting qua decoratie. Maar dat moet af zijn.. de oudste heb ik nooit mee kunnen brengen naar huis, de babykamer was geschilderd en in orde tot ik met 8 maanden zwanger van dag op dag bijna verhuisd ben, naar een huurhuis.. dat was een tussenoplossing dus heb daar ook niet al te veel moeite ik gestoken.. toen de oudste 3 maanden was beslist om een ander huis te kopen, wat toen ook wel snel gegaan is want toen hij 6,5m was zijn we verhuisd. Ondertussen is hij 3 en is bijna alles geschilderd en veranderd wat veranderd moest worden 🙈 maar dus nooit kunnen meebrengen naar huis, waardoor dat voor deze baby net dat tikkeltje belangrijker geworden is..
Ik heb de babykleertjes ook uitgehaald ondertussen, maar mijn oudste is van juni, dus had vooral shorts en lichte kleertjes (om dan een kwakkelzomer te hebben met veel regen 😂) dus er zijn wel een paar dingen bruikbaar, maar heb toch een paar extra dingen nodig.. en ik zie het niet zitten om dat na de bevalling in orde te brengen 🙈 de eerste outfit is ook zo iets belangrijks in mijn hoofd, maar vind niet direct mijn goesting 😂 luxeproblemen denk ik dan..
Net de proefdrukken gekregen voor de geboortekaartjes, ‘t heeft de keuze niet gemaakt 😂 maar de naam ligt wel vast :) toch iets zegt 😂
De oudste gaat in september voor ‘t eerst naar school. Vind het best spannend, maar minder spannend sinds ik de knoop heb doorgehakt en hij maar halve dagen gaat tot kerstmis (en waarschijnlijk het hele schooljaar). Ze doen hier in de namiddag nog een dutje, maar mogen geen pamper aan doen. Hij is overdag zindelijk maar niet ik zijn slaap. Erger, hij houdt alles op tot hij ‘s middags of ‘s nachts een pamper aan heeft 🤦🏼‍♀️ moet hem weer midden in de nacht verversen of het hele bed is nat, en de middagpamper zit meestal ook heel vol. De juf zei dat het geen probleem was, dat ze hem wel gingen verversen na zijn dutje, maar dat vond ik toch niet zo’n fijne gedachte en vind het eigenlijk ook gewoon niet kunnen. Dus middagdutje thuis en dat bevalt me prima.
Hier hebben we trouwens ook een lang prenataal verlof al. 6 weken prenataal en 10 weken postnataal. Wat betekent dat mijn zwangerschapsverlof ingaat op 23/09 (andere berekening hier met de startdatum van de zwangerschap waardoor ik hier 8d later zou bevallen dan uitgerekend in België op basis van echo’s 🤷🏼‍♀️ begrijpen wie begrijpen kan) met akkoord van de gynaecoloog kan je wel 3 weken laten verplaatsen waardoor je 3 weken prenataal hebt en 13 weken postnataal, maar als je dan toch ziek word in die periode telt het niet als ziekteverlof maar als zwangerschapsverlof reeds 🤷🏼‍♀️ wel een andere werksituatie, ik heb een aangepaste functie sinds het begin van mijn zwangerschap, van thuis uit, had 2 grote projecten due grotendeels afgerond zijn, dus eigenlijk niet veel meer te doen 🙈 dan heb ik toch liever langer postnataal verlof dan prenataal 🤷🏼‍♀️
En dan rest nog de beslissing wanneer we naar België komen om de bevalling af te wachten.. dinsdag afspraak bij de gynaecoloog voor de 32w echo, dus dan even bespreken. ‘T is een moeilijk evenwicht van niet te vroeg te komen zodat de oudste niet onnodig veel school mist en mijn mama en ik elkaar niet zot maken 🙈 maar tegelijkertijd niet te laat want ik wil absoluut niet thuis bevallen.. het moet en zal in België zijn 🤷🏼‍♀️ en zoals je zegt, je hebt het allemaal niet in de hand en je moet het loslaten 🤷🏼‍♀️ al sprak de vroedvrouw vorige keer wel van in te leiden, ik mag zoiezo niet overtijd gaan door de zwangerschaosdiabetes, en zo een deel stress hieromtrent weg te nemen.. niet wat ik wou, maar het is misschien wel de ‘verstandigste’ keuze?

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 14 oktober 2024, 9:39

Hallo Johanna,
Ondertussen bevallen? Is alles goed gegaan?
En met jou Juju? Laatste rechte lijn ook?

Johanna1991

Bericht door Johanna1991 » 14 oktober 2024, 13:39

Ik wilde hier al een paar dagen iets posten maar telkens kwam er iets tussen natuurlijk:)

Jep ik ben bevallen vorige woensdag 09/10/24. Ik had niet verwacht langer overtijd te gaan dan bij mijn zoontje (scheelt maar één dag meer), maar kijk, 't is toch gebeurd. Gelukkig kon ik tot op het einde nog gewoon normaal wandelen enzo, dinsdag ben ik mijn zoontje nog naar school gaan brengen. Dan in de namiddag naar de monitor, alles was nog in orde en dan heeft de gynaecoloog gestript (ze stelde het zelf voor maar ik was blij want was het beu :lol:). 's Nachts zijn dan de weeën begonnen, eigenlijk was dat nog wel een nieuwe ervaring voor mij, omdat ik nooit spontane weeën heb gehad bij mijn zoontje, daar was alles toen in gang gestoken met oxytocine omdat mijn vliezen waren gebroken. Dus nu heb ik wel geprobeerd om zo lang mogelijk nog thuis te blijven, omdat ik zeker niet terug naar huis wou worden gestuurd als ik te vroeg naar het ziekenhuis zou gaan. Mijn partner is mijn zoontje woensdagmiddag nog van school gaan halen en dan zijn we vertrokken. Toen had ik 5cm ontsluiting in het ziekenhuis, dus goed getimed denk ik. Na een tijdje epidurale gevraagd omdat de vroedvrouw zei dat het snel kon gaan eens de vliezen werden gebroken en er dan misschien geen tijd meer zou zijn voor een epidurale. Die wilde ik sowieso wel hebben, want zoals ik had voorspeld hebben ze nadien de placenta er weer manueel moeten uithalen, die kwam gewoon niet los. Dus al bij al geen traumatische ervaring, dat vind ik het allerbelangrijkste. Ook weer een zware bloeddrukval gehad nadien, net als bij mijn zoontje, maar doordat ik deze keer al sinds week 24 ijzersupplementen had genomen, was alles niet zo heftig als bij mijn zoontje - geen blaassonde nodig gehad, geen infuus voor ijzer nodig gehad. Ze is geboren om 19u46.
Tijdens de bevalling bleek ze dan ineens in sterrekijker-positie te liggen, iets waar nooit eerder over gesproken was geweest, dus ik heb nog een paar posities geprobeerd om ze te doen draaien, maar uiteindelijk is ze tijdens de uitdrijving gedraaid en kwam ze er wel vlot uit (de gynae moest haar goed opvangen en riep ineens: niet meer duwen :P). Ik heb ook niet de indruk dat ik heel lang heb moeten persen maar tijdsinschatting is moeilijk op zo'n moment :p

Ik had me mentaal al voorbereid dat een baby weer héél klein zou lijken vergeleken met een kind van 15kg, maar ze was dan zelfs nog iets lichter dan bij de laatste schatting, 3,1kg (zoontje was 3,6kg). Zo'n halve kilo maakt toch veel verschil vind ik! Ook kleiner (49,5cm ipv 52,5cm) maar dat had ik wel verwacht bij een meisje.
Borstvoeding was onmiddellijk weer een ramp; ook al was er telkens een vroedvrouw bij als ik haar aanlegde, ik had meteen tepelkloven (die er nu nog steeds vreselijk uitzien terwijl ik al een paar dagen niets meer heb gedaan). Ik had sowieso al een half trauma van de vorige keer, telkens bijvoeden, blijven krijsen omdat die productie nog niet op gang was of niet voldoende was, de combinatie met kolven, en dan nu een tweede kind... Dat ik op dag 2 gewoon heb besloten te stoppen. Wat mij mentaal heel veel rust geeft, ik vind het momenteel helemaal niet erg eigenlijk, alleen heb ik schrik voor de lange termijngevolgen, elke keer als ze ziek wordt ga ik denken "had ik maar...". Ze was op dag 1 al 10% van haar gewicht afgevallen, dus ik vind het dan echt niet oké om ze maar te blijven aanleggen "omdat het allemaal nog wel zal komen". Ze had veel slijmpjes vlak na de bevalling en in de eerste nacht namen ze haar zelfs even mee voor een maagaspiratie - geen idee hoe vaak dat gebeurt want die slijmpjes komen gewoon van het vruchtwater dus niets alarmerend - maar achteraf gezien was dat misschien ook de reden dat ze niet goed dronk (het weinige dat er dan was...). Ik maak me nu ook wel zorgen dat ze dat colostrum terug heeft overgegeven, maar ja, dat zullen we nooit weten.

Ons zoontje is voorlopig heel lief, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Hij is nieuwsgierig en komt haar aaien enzo. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal evolueert. De voorbije twee dagen was het weekend en vond ik het wel zwaar, ook omdat hier thuis veel meer te doen is dan als je met een eerste kind thuiskomt: was heeft zich opgestapeld, bezoek komt langs (vorige keer niet dankzij corona), etc... Nu hij vandaag naar school is, is het meteen veel rustiger. Nog een beetje een ritme zoeken en ik denk eigenlijk dat de zwaarste momenten nog gaan komen als ik er terug alleen voorsta, nu is mijn partner ook nog thuis.

Inderdaad voor jullie begint het ook te korten. Hoe gaat het met jullie?
PCOS+slechte morfologie
08/20-12/20: 4x IUI neg
15/03/21: start IVF/ICSI - pick up freeze all - 8 cryo's
08/04/21: tp 1.1 pos: bevallen op 28/12/21
23/05/23: tp 1.2 neg
27/06/23: tp 1.3 neg
- CMV pauze -
18/01/24: tp 1.4 pos: bevallen op 09/10/24

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 14 oktober 2024, 18:59

Oooh proficiat Johanna! Meisje erbij 🥰🥰
Top dat het een fijne ervaring was! Dat maakt de start toch gemakkelijker he :)
Tot wanneer is je partner nog thuis? Wel fijn dat je zoontje overdag op school is, dan kan je even focussen op de baby. Kan me voorstellen dat het niet altijd makkelijk is met de 2 kindjes? Lukt het om je aandacht te verdelen?
Hopelijk blijft het goed gaan met je zoontje! Dat maakt het wel gemakkelijker. Begreep hij dat er een baby bij kwam?

Ik ben uitgerekend voor 28/10 maar normaal word ik de 21ste ingeleid (gynaecoloog gaat op vakantie van 22 tot 28 en wil toch heel graag met mijn gynaecoloog bevallen ipv een vervanging). Heb woensdag nog een afspraak om verder te bespreken. Inleiding de 21ste of vroeger of toch geen inleiding.. heb toch al veel voorweeën dus hoop dat het toch nog spontaan op gang komt vanaf woensdag (ik ben morgen jarig en geen zin om mijn verjaardag te delen 😂) 🙈
Benieuwd ook hoe mijn zoontje gaat reageren.. hij weet dat broertje in mama buik zit, maar of hij ook beseft dat er effectief een baby uitkomt binnenkort en dat we dan met 3 zijn.. de grens tussen fantasie en realiteit is toch heel dun momenteel, dus moeilijk te weten wat echt is en wat niet voor hem..

Johanna1991

Bericht door Johanna1991 » 20 oktober 2024, 9:50

Spannend, wie weet ben je al bevallen ondertussen!

Ons zoontje begreep zeker dat er een baby kwam, ik had verwacht dat het iets te abstract voor hem ging zijn, maar hij snapte het helemaal, baby in mama buik, mama naar ziekenhuis, baby nu in wiegje en melkje drinken... Nu moet ik wel zeggen dat hij van spraak/ontwikkeling heel erg vooruit is gegaan de laatste maanden. Wat een verschil een paar maanden toch kan geven, en dat hij naar school gaat sinds september doet natuurlijk ook heel veel, hij zal vaak de jongste zijn (van eind december) maar leert daardoor wel veel van al die oudere kinderen.

Vorige keer had mijn partner nog 15 dagen geboorteverlof, gelukkig zijn dat er ondertussen "al" 20... toen heeft hij eerst 10 dagen aan een stuk opgepakt en de rest een beetje gespreid voor wanneer het nodig was. Nu is de herfstvakantie een beetje het probleem, hij wilt die ook graag pakken natuurlijk maar dan heeft hij nog maar 4 dagen over nadien. Hij zal het zelf moeten beslissen, ik kan niet zeggen wanneer hij terug moet gaan werken :lol: We hebben momenteel wel de indruk dat een peuter soms vermoeiender is dan een baby :P
PCOS+slechte morfologie
08/20-12/20: 4x IUI neg
15/03/21: start IVF/ICSI - pick up freeze all - 8 cryo's
08/04/21: tp 1.1 pos: bevallen op 28/12/21
23/05/23: tp 1.2 neg
27/06/23: tp 1.3 neg
- CMV pauze -
18/01/24: tp 1.4 pos: bevallen op 09/10/24

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 24 oktober 2024, 15:09

Alles zoals gepland verlopen, met een inleiding maandag 21/10.. :)
Bevalling ging goed, uiteindelijk toch een epidurale gevraagd, maar onderzoek vooraf geweigerd.
Bleek na de plaatsing van de epidurale dat ik volledige ontsluiting had 🙈 op 1,5u van 3cm naar 10cm, niemand had het verwacht..
En de epidurale werkte pas volledig toen de kleine er al uit was 🙈
Hadden ze eerst onderzocht, hadden ze nooit de epidurale gezet.. op de moment zelf geen spijt ervan, voelde de weeën nog, dus kon efficiënt persen, maar de pijn was er wel vanaf.. maar achteraf gezien toch spijt dat ik niet even doorgezet heb zonder epidurale. Beetje dubbel gevoel
Kleintje was ook op 15 min geboren uiteindelijk. Nog eventjes paniek omdat de hartslag niet goed meer registreerde en te laag bleef na de epidurale, kinderarts was er ook bijgeroepen, ik al moeten vechten tegen de tranen, maar uiteindelijk allemaal nergens voor nodig, en heeft ie een mega goeie start gehad. Ook amper gehuild na de bevalling, helemaal anders dan mijn eerste die een uur lang de hele afdeling bij elkaar gekrijst heeft 🙈
Ondertussen zijn we terug bij mijn mama, doet de kleine het supergoed, BV is goed op gang en die drinkt super flink. Grote broer heeft het met momenten heel moeilijk, maar is tegelijk super lief met kleine broer 🥰 en bij mama zijn de kraamtranen toegekomen 🙈
Nu nog even uitrusten en binnenkort de auto inladen en kunnen we echt op weg naar ons eigen huisje om te beginnen aan ons leventje met 3 🥰

Plaats reactie