Ada schreef: ↑16 augustus 2024, 22:06
Minime2024 schreef: ↑7 augustus 2024, 21:01
Hey Ada, merci voor je reactie!
Ja wel uitleg gekregen van een diëtiste en mijn koolhydraatporties of hoe het ook noemt zijn vrij laag denk ik.. maar kan er bijna niks van hebben.. deze middag 1,5 soeplepel tabouleh door een slaatje gedraaid (alleen sla, komkommer, tomaat en kip) en stond aan 115 2u na de maaltijd

(max is 120 zoals je weet)
Was vorige week in een hittegolf in’t zuiden van frankrijk en had toen al abnormaal hoge waarden met 2 sneetjes stokbrood (dunne sneetjes, 1,5cm ofzo

) bij rauwkost
Het helpt ook niet dat ik allergisch ben aan noten en niet graag charcuterie eet.. de tomaat en komkommer als tussendoor beginnen wel te vervelen, want kan moeilijk elke dag 250gr kaas naar binnen werken ook

Ik eet 1 à 2 keer in de week iets meer koolhydraten, maar uiteindelijk zitten er in groenten ook koolhydraten (erwtjes zijn heel koolhydraatrijk bv) en volgens de gynaecoloog is dat voldoende zowel voor mij als voor de baby

moest van de diëtiste ook niet zoveel extra bewegen gezien ik met een actieve peuter ook zit en ook niet elke dag achter een bureau zit. En voor het dagelijkse leven heb ik wel genoeg energie zeg maar

alleen de berg op fietsen met een peuter van 17kg achterop de fiets was te veel van het goede vorige week

of elke dag na elke maaltijd 30 minuten gaan wandelen, is ook te veel.. maar daar heb ik ook gewoon geen zin in, is wat te veel van’t goeie

Geen idee op welke curve de baby zit/zat, dat zegt mijn gynaecoloog niet eigenlijk..
Hoop vooral dat het onder controle blijft zonder insuline en zonder verder complicaties bij de bevalling.. ‘t is zo al moeilijk genoeg door de keuze om in België te bevallen en niet in mijn land van woonst, ook al is het niet ver. Als ik nog eens extra opvolging moet krijgen door de insuline, om nog maar van de financiële kant te zwijgen.. (word wel allemaal terugbetaalt, maar meestal pas na 6-8 maanden)
Hebben ze bij jou een oorzaak gevonden van de diabetes? En na de bevalling, geen probleem meer gehad?
Heb je verhaal trouwens gevolgd in de verschillende onderwerpen. Ik vind je ongelooflijk moedig en heel sterk! Fijne vakantie alleszinds, ik hoop dat je toch wat kan genieten met je zoontje!
Sorry, ik lees je berichtje nu pas.
Moet je nog eens terug naar de endocrinoloog of dietiste? Want als je geen normale porties koolhydraten kan eten en je wel voldoende beweegt etc dan denk ik dat insuline misschien moeilijk te vermijden zal zijn. Ik snap dat dat een beangstigende gedachte is om vele redenen. Ik wou dat ook echt niet. In peulvruchten zitten idd ook koolhydraten, ik heb die vermeden in mijn eerste zws maar in mijn 2de niet omdat mijn zoontje dat veel moet eten (we eten vegetarisch). Bij mij was vooral de nuchtere een probleem, die was regelmatig eens te hoog maar na de maaltijd was het wel altijd redelijk onder controle.
Ik kon ook niet wandelen na de maaltijd want dan zou ik altijd mijn kind moeten meezeulen en na het avondeten moest hij toen al snel gaan slapen. (en idd welke zwangere heeft daar zin in als je al een hele dag achter een peuter hebt gehold) En in mijn eerste zwangerschap moest ik door harde buiken 3 maanden plat liggen dus van bewegen was toen ook geen sprake. Het is zo individueel voor iedereen. Ik zat een tijdje in een facebookgroep over zws diabetes maar werd daar gek van alle verschillende adviezen die er gegeven werden.
Op vakantie is het sowieso ook al moeilijk he (vorig jaar ook in frankrijk gezeten met diabetes), diabetes in de zomer is gewoon echt niet leuk, in de winter is het wat gemakkelijker (ik heb beide meegemaakt

).
Ik vond het wel elke keer heel stresserend en het wordt snel afgedaan als iets waar je even door moet bijten maar het haalt echt wel de lol uit het leven vond ik.
De enige risicofactor die ik had was mijn leeftijd (36 tijdens mijn eerste zws) en de 2de zws natuurlijk verhoogd risico door mijn voorgeschiedenis ermee. Na de bevalling is dat direct weg, heel gek, je mag ook direct terug alles eten. Ik heb dan 2 keer een paar weken mij ziek gegeten aan chocolade

(ik zei altijd dat mijn kind chocomelk dronk). Je moet dan ook nog jaarlijks je suiker nuchter laten prikken maar voorlopig is dat hier ok. Je leest soms dat je tot 50% kans hebt op diabetes type 2 maar mijn endocrinoloog nuanceerde dat wel. Hij zei dat het gebaseerd is op oud onderzoek, en dat vroeger enkel patienten met overgewicht getest werden op zwangerschapsdiabetes en dan heb je sowieso al een verhoogd risico op diabetes type 2, dus ik probeer me daar niet teveel zorgen over te maken. (ik zit nu nuchter in de 70 terwijl ik zwanger constant rond de 92-96 zit)
Hello Ada,
Merci voor je reactie! Ik vind het zo’n abstract gegeven en krijg er ook niet zo veel info over..
Het ziekenhuis maakt zich ook geen zorgen omdat mijn gemiddelde bloedwaarde (Hab of zoiets) van de afgelopen 3 maanden, normaal was..
Endocrinoloog heb ik nooit gezien, alleen diabeteseducator en dan een consult met een diëtiste. Moet gewoon 2x week 4puntsprofiel doen en om de 14dagen doorsturen naar het ziekenhuis

Bij mij ook de nuchtere waarde die te hoog staat, 92-93, maar na het eten zit ik zelden boven de 100, tenzij ik wat meer koolhydraten eet.. maar eet dan liever een schnitzel of gepaneerde kipjes bij de sla, dan een aardappel ofzo. Een bord spaghetti moet ik zoiezo niet proberen denk ik

De vroedvrouw zei vorige week wel dat het oké is als de waarden af en toe verhoogd zijn, dat ik moet streven naar 80-20, wat het wel haalbaarder maakt. Zo eet ik op zondagochtend steevast mijn croissant, helaas zonder choco

En als we naar belgië komen, eet ik ook frietjes (want die zijn bij ons niet te eten meestal) en dat is wat ik het meeste mis aan België

Als ik echt alles ban, komt er opeens een vreetbui aan waarbij ik alle koekjes en chips uit de kast naar binnen werk, dus dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik dan

Bij mij is het wel door overgewicht, dus ik kreeg ook het advies om te vermageren, tijdens de zwangerschap al, om uiteindelijk 15-20kg te verliezen (in vergelijk met mijn gewicht aan het begin van de zwangerschap) niet alles tijdens de zwangerschap uiteraard, is ook niet meer mogelijk op een gezonde manier op de termijn die rest. Dit ook om type 2 later te vermijden.
Ik merk ook geen verschil in mijn waarden met of zo der beweging na de maaltijd.. weet niet of dat direct gaat of over verloop van tijd. Maar gezien er geen verschil was, was de motivatie ook weg

plus na het middageten gaat de kleine slapen - en ik moet erbij blijven anders geen slaap en gehuil <mamaaaaaa ben alleeeeeeeen boveeeeeeeeuuuuuh>
En na het avondeten gaat de kleine ook vrij snel slapen..
En zo je routine een half uur vervroegen lijkt simpel op papier, maar in realiteit vind ik dat toch heel moeilijk

Alleszinds zoals je zegt, zwangerschap op deze manier vind ik toch minder plezant
Mijn zoontje heeft deze morgen een taartje uitgekozen bij de bakker, met framboosjes, en dan vind ik mezelf toch maar zielig als hij daar straks volop mee knoeit en eet, terwijl ik niet eens een framboos uit de tuin mag eten tussen de maaltijden