Oktober - november - december 2024

Johanna1991

Re: Oktober - november - december 2024

Bericht door Johanna1991 » 26 juni 2024, 13:27

Hey hey,
Hier gaat het wel goed, vooral omdat er twee grote obstakels die al wekenlang in mijn hoofd zaten, in orde zijn gekomen :lol: Mijn suikertest was 125, dus net nog onder 130. Ik heb echt een zucht van opluchting geslaakt. Ik voelde me na dat drankje echt niet goed en had écht écht geen zin om dat nogmaals te moeten doen om dan vast te stellen dat toch alles in orde is.
Ook de crèche is eindelijk in orde. Toen ik pas zwanger was, had ik me er niet eens vragen bij gesteld, ik ging er vanuit dat we gewoon een plaatsje gingen krijgen bij de crèche waar mijn zoontje gaat. Maar toen we dan belden naar de verantwoordelijke, zeiden ze dat we geen voorkeurregeling meer kregen omdat mijn vriend officieel van werk was veranderd (niet in praktijk, maar overgenomen door een ander bedrijf) en omdat ons zoontje niet meer naar de crèche zou gaan op het moment dat de dochter zou beginnen (van zo'n regeltjes word ik echt kwaad; ga je mensen nu nog dwingen om binnen het jaar terug zwanger te worden? Naast het feit dat ik dat helemaal niet zo snel wou, was het ook fysiek onmogelijk door IVF en CMV te hebben gehad). Dus ze konden niks 'beloven', maar ze gingen de aanvraag wel al afprinten en in hun achterhoofd houden. Uiteindelijk is het dus gewoon in orde gekomen, dus vier maanden moeten stressen voor niks en ons de hele tijd onzeker afvragen of we ons niet voor andere crèches zouden inschrijven ook (wat compleet zinloos zou zijn geweest hier in Leuven, je wordt toch voor alles afgewezen).

Nu die twee obstakels uit de weg zijn, is het volgende obstakel inderdaad de babykamer :lol: Ik ben zelf totaal niet handig, ik ben er al in geslaagd om een Ikea-kast verkeerd in elkaar te zetten. Maar mijn vriend ziet ook nergens de urgentie van in en laat alles maar aanslepen, dus ik voel me een beetje machteloos dat ik niet zelf kan beginnen meubels versleuren. Momenteel is het plan dat onze slaapkamer op termijn de slaapkamer van de dochter wordt. Dus van zodra ze alleen in de kamer kan slapen, verhuizen wij ons bed naar een kamer die nu alleen een bureau is, en dan hoeven we enkel een nieuwe kleerkast voor onszelf te kopen en de huidige kleerkast wordt dan gewoon haar kleerkast. De logica hierachter is dat we niet in elke kamer airco hebben en we wel willen dat de twee kinderkamers airco hebben.
Maar ik weet nog niet 100% of dat nu een goed idee is, of ze dan helemaal in de war gaat zijn dat ons bed ineens weg is.
Ik ben ook niet geneigd om nog extra babymeubels te kopen, want op lange termijn moeten dat dan toch gewone kasten worden.

Ik heb van de warmte dus niet zoveel last door de airco hier in huis; ik heb ook veel sneller te koud dan te warm, dus voorlopig valt het hier goed mee.
Als tip voor gezwollen benen (heb ik nu niet, maar kan nog komen, 't is nog maar pas zomer :p) heb ik onlangs gehoord dat je (naast alle logische dingen zoals genoeg drinken en bewegen) ook vaak op de tippen van je tenen kan gaan staan. Geen idee of dat echt werkt maar ik zal het toch maar proberen te doen :)
PCOS+slechte morfologie
08/20-12/20: 4x IUI neg
15/03/21: start IVF/ICSI - pick up freeze all - 8 cryo's
08/04/21: tp 1.1 pos: bevallen op 28/12/21
23/05/23: tp 1.2 neg
27/06/23: tp 1.3 neg
- CMV pauze -
18/01/24: tp 1.4 pos: bevallen op 09/10/24

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 26 juni 2024, 18:03

Top van de suikertest! Ik moet die binnen 2 weken doen, direct de uitgebreide omdat ik veel zwaarder ben bij mijn eerste zwangerschap. Heb er geen zin in, te meer dat ik om 8u in Gasthuisberg moet zijn, maar mijn mama woont in het zuiden van Brussel. Dus zonder verkeer heb ik al een uur rijden, maar op een vrijdagmorgen mag ik zeker 1,5 rekenen 🙈 (ik maak het mezelf graag moeilijk, woon in’t buitenland, maar opvolging en bevalling in België bij dezelfde gynaecoloog als mijn eerste zwangerschap)
Wat de crèche betreft, amai.. vriendelijk is anders 🙄 maar wel goed dat je een plaatsje hebt en dat dat geregeld is, want anders toch wel stress inderdaad. Ik had de onthaalmoeder al op de hoogte gebracht voor de eerste IUI, dus die hield een plaatsje vrij, gelukkig maar, anders had het hier toch ook een ander verhaal geweest.. maar gezien mijn zoontje bij de onthaalmoeder blijft gaan ook, is het logischer dat ze allebei op dezelfde plaats opgevangen kunnen worden. Anders toch ook maar een gedoe 🙄
De kamers is toch moeilijk he. Is het geen optie om op de andere kamer ook airco te steken? Dan kunnen jullie blijven waar je bent? Geen idee wat het moeilijkst is, kind verhuizen na een tijd, of kind laten liggen en zelf verhuizen.. mijn zoontje slaapt nog steeds bij mij op de kamer 😅 en die lijkt niet op z’n eigen kamer te willen voorlopig. Ach ja, ze zijn maar 1 keer klein :)
Ik las hier ergens dat een koud voetbadje ook goed helpt tegen gezwollen voeten. Op de tippen staan is ook een tip als je vliegt om je doorbloeding een boost te geven, dus zal inderdaad ook wel helpen tegen gezwollen voeten en enkels..

Juju

Bericht door Juju » 26 juli 2024, 15:15

Hey dames,

Das echt wreed van die creche! Je hebt die mensen daar leren kennen, je kindje toevertrouwd aan hen en nu verwachten ze dat je dat weer bij vreemden gaat doen.. die voorrangsregel moet blijven gelden vind ik! Maar ale, gelukkig is het wel in orde gekomen.. dat was hier ook een stresske :)

De dikke benen/voeten zijn hier al aanwezig als ik niet zwanger ben, dus draag nu eigenlijk altijd steunkousen, mega sexy onder ne short ofzo :D

Onze dochter is al even overgestapt naar een groot bed dat we nog hadden staan, en het spijlenbedje verhuist dus gewoon naar de babykamer. De rest heb ik nog niet uitgedokterd.. Wij zitten namelijk momenteel in een volledige renovatie van ons huis waar zoveel beslissingen bij komen kijken, dat de baby wat op de achtergrond komt :) Hebben zelfs nog geen naam bedacht..
Als alles goed blijft gaan, dan verhuizen we midden december terug en mijn uitgerekende datum is 23 november, dat wordt dus een drukke periode :D

Hoe was je suikertest Minime? ik heb hem volgende week.
ICSI 1/2 -2020 - neg
Overstap Jette
ICSI 3 - 10/20 - 3.1: neg - 3.2: dochter
ICSI 4 - 12/22 - 4.1, 4.2, 4.3: neg - 4.4: neg (Biochemisch)
ICSI 5 -12/23 - 6 rijpe EC, 2 bevrucht, freeze all: 1cryo
TP 5.1 positief

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 27 juli 2024, 14:14

Heftig, een verbouwing, verhuis en een pasgeborene! Ik ben verhuisd toen mijn zoontje 6,5 maand was en vond dat toen al heftig.. maar voordeel is wel dat die kleintjes in de draagzak kunnen zodat je toch je handen vrij hebt en wat kunt coördineren. En wat een mooie beloning om kerst te kunnen vieren in jullie nieuwe huis met jullie gezinnetje :)
De suikertest hier niet goed. Beetje dubbel, want de suikerverwerking was wel normaal, de nuchtere waarde niet. Hadden ze alleen de kleine test gedaan was er niets aan de hand. Of zelfs in een ander ziekenhuis zou de nuchtere waarde nog net binnen de grens liggen. Bij mijn ziekenhuis dus niet en dus officieel zwangerschapsdiabetes.. strikt dieet nu, en daarmee is het wel onder controle. Geen insuline nodig, en als ik flink blijf letten op wat ik eet, gaan ze ervan uit dat dat ook niet nodig gaat zijn. Wel een levenslange struggle die eraan zit te komen, want nu dus verhoogd risico op diabetes type 2, samen met serieuze familie antecedenten, heb ik echt een hoog risico op diabetes type 2 :(
Maar na de zwangerschap mag het wel wat relaxter, nu vooral voor de gezondheid van de baby en om complicaties bij de bevalling te voorkomen. Hoop nog steeds op een spontane bevalling, eventueel zelfs zonder epidurale, en geen inleiding zoals bij de eerste. En heb al helemaal geen zin in een keizersnede😱 of een verlengd verblijf op de materniteit omdat de baby serieus suikertekort heeft opeens 😱 dus wel allemaal goeie motivatie om het mooi vol te houden :)
Succes met de suikertest Juju! Moet je de kleine doen bij de vroedvrouw? Of ook de grote in’t ziekenhuis ineens?

Juju

Bericht door Juju » 29 juli 2024, 15:54

Ik hoop inderdaad ook dat het gemakkelijker zal zijn met een pasgeborene! ach ja, we moeten erdoor hé, komt wel goed, en zal heel blij zijn om ons coconnetje dan te kunnen vormen in ons vernieuwd huisje...

Och, jammer van de test, maar gelukkig al geen insuline nodig. Bij mij is het de kleine en verwacht ook geen issues, aangezien dat de eerste keer ook geen probleem was. Alles voor het goeie doel eh, dus hopelijk lukt het goed om je te blijven motiveren.

Ik hoop ook dat we deze keer niet ingeleid moeten worden, alhoewel dat bij mij een heel leuke ervaring wel was, heb ik gewoon geen zin om weer 13 dagen over tijd te gaan :D
ICSI 1/2 -2020 - neg
Overstap Jette
ICSI 3 - 10/20 - 3.1: neg - 3.2: dochter
ICSI 4 - 12/22 - 4.1, 4.2, 4.3: neg - 4.4: neg (Biochemisch)
ICSI 5 -12/23 - 6 rijpe EC, 2 bevrucht, freeze all: 1cryo
TP 5.1 positief

Johanna1991

Bericht door Johanna1991 » 31 juli 2024, 13:22

13 dagen over tijd, man man! Ik dacht dat ze niemand meer zo lang over tijd lieten gaan. Bij mijn zoontje was ik 3 dagen over tijd en dan gebeurde er eigenlijk nog niks, maar dan hebben ze wel gestript en is m'n water gebroken en is hij diezelfde dag geboren. Ik ga er al bijna vanuit dat ik nu eerder zal bevallen, wat nergens op slaat want daar is geen enkele echte aanwijzing voor, gewoon dat ik weet dat ik het tegen dan beu zal zijn :lol:

Gisteren had ik mijn 30 weken echo, alles was in orde, geschat op 1,7kg, alleen ligt de placenta nog net te dicht. Die zou 2cm ver moeten liggen van de 'uitgang' en het was nu 1,7. De gynae denkt wel dat het in orde komt omdat mijn buik nog veel gaat groeien, maar ik vind het toch een beetje een onaangenaam gevoel dat ik nu niks weet tot de controle op 36w. Als je je dan ineens moet voorbereiden op een keizersnede lijkt me dat toch heel anders dan op een gewone bevalling. Tussendoor ga ik nog wel één keer naar de vroedvrouw, maar die kan daar ook niks aan controleren natuurlijk.

Dat verhuizen zal ook wel spannend zijn, maar inderdaad, dan kan je je onmiddellijk tegoei installeren en alles zetten zoals je wilt en het gemakkelijkste is met de baby :)
PCOS+slechte morfologie
- CMV pauze -

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 7 augustus 2024, 11:27

Ik had vorige keer ook de kleine test en toen ook geen probleem.. ach ja, ik at voor mijn zwangerschap ook al koolhydraatbeperkt, dus niet veel verschil met het dieet nu. Alleen gebruikte ik de zwangerschap als excuus om te eten wat ik wou 😂 niet de bedoeling 😂
Ben benieuwd of er effect is op de groei en wat de risico’s zijn als de suikerwaarden allemaal onder controle zijn. Maar zal moeten wachten tot eind augustus voor de 30w controle bij de gynaecoloog om antwoorden te krijgen denk ik.
Alleen veel rapper verzuurd in de spieren door bijna geen koolhydraten te eten, dus wel vervelend om te wandelen of te fietsen..
Man 13 dagen over tijd 😳😳 ik zou zot geworden zijn 🙈 ik ben ingeleid op de uitgerekende datum en vond dat al te lang 😂 ik heb dan ook besloten om deze keer een paar dagen vroeger te bevallen 😂 benieuwd of deze baby beter luistert dan de eerste 🙈
Was jouw suikertest in orde Juju? Ik geloof dat onze eerste kindjes ongeveer een maand schelen en er nu terug ongeveer een maand tussen zit? Mijn eerste is van juni 21, nu eind oktober uitgerekend :)

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 7 augustus 2024, 11:30

Succes met de placenta Johanna! Had het bij mijn eerste ook, maar die is wel goed omhoog geschoven nog en gewoon vaginaal kunnen bevallen. Maar die lag op 30w al verder van de uitgang.. ik hoop dat het nog verder opschuift en dat je geen keizersnede in 7 haasten moet plannen en voorbereiden. Maar de gynaecoloog zal ook wel niet zomaar zeggen dat het wel goed komt. Die gaan toch meestal van het onzekere en het doemscenario uit? Of is dat alleen mijn gynaecoloog die zo redeneert? 🙈

Ada

Bericht door Ada » 7 augustus 2024, 20:39

Minime2024 schreef:
7 augustus 2024, 11:27
Ik had vorige keer ook de kleine test en toen ook geen probleem.. ach ja, ik at voor mijn zwangerschap ook al koolhydraatbeperkt, dus niet veel verschil met het dieet nu. Alleen gebruikte ik de zwangerschap als excuus om te eten wat ik wou 😂 niet de bedoeling 😂
Ben benieuwd of er effect is op de groei en wat de risico’s zijn als de suikerwaarden allemaal onder controle zijn. Maar zal moeten wachten tot eind augustus voor de 30w controle bij de gynaecoloog om antwoorden te krijgen denk ik.
Alleen veel rapper verzuurd in de spieren door bijna geen koolhydraten te eten, dus wel vervelend om te wandelen of te fietsen..
Man 13 dagen over tijd 😳😳 ik zou zot geworden zijn 🙈 ik ben ingeleid op de uitgerekende datum en vond dat al te lang 😂 ik heb dan ook besloten om deze keer een paar dagen vroeger te bevallen 😂 benieuwd of deze baby beter luistert dan de eerste 🙈
Was jouw suikertest in orde Juju? Ik geloof dat onze eerste kindjes ongeveer een maand schelen en er nu terug ongeveer een maand tussen zit? Mijn eerste is van juni 21, nu eind oktober uitgerekend :)
Heb je uitleg gekregen van een diëtiste? Want bijna geen koolhydraten eten is niet zo goed voor de baby, die heeft ze nodig om te groeien (en jij dus duidelijk ook als je zo snel verzuurt). Ik heb 2 keer zwangerschapsdiabetes gehad en ik kon eigenlijk redelijk normale hoeveelheden eten van brood, pasta, rijst, aardappelen etc. Als ik ze maar goed combineerde met genoeg vetten en vezels (rauwkost etc). Dus brood met boter en beleg én rauwkost. Bij warm eten altijd veel groenten en voldoende vet gebruiken bij de bereiding, maar dus verder een normale portie koolhydraten. Snelle suikers uiteraard wel volledig geschrapt. Tussendoor veel kaasblokjes, noten, pindanootjes... Als je suikerwaarden normaal zijn/blijven zal je baby zeker ook niet teveel groeien. Of je dat al dan niet kan volhouden zonder insuline kan je zelf weinig aan doen, het is door de hormonen van de placenta dat je insulineresistent wordt. Ik was 2x zonder insuline, eerste zws kwam de diagnose denk ik wat te laat (26w), mijn baby was toen al >p95 maar is nadien wel niet meer verder gestegen, gewoon die curve blijven volgen. Omdat hij zo groot was moest ik wel ingeleid worden op 40w. 2de zws is de diagnose veel vroeger gekomen (17w, door mijn voorgeschiedenis vroeg beginnen prikken) en mijn 2de kindje was niet zo groot, volgens mij omdat ik dus eerder kon ingrijpen. De gynaecoloog zei toen dat er voor haar geen reden was om in te leiden als mijn suiker onder controle bleef (maar goed, dat is helaas dramatisch afgelopen op 37w maar had verder niks met de diabetes te maken).
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - 💙
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp - stilgeboren na 37w
Maart 24 start brusje - 2x fet ❌
Aug 24 start icsi 6 :(

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 7 augustus 2024, 21:01

Hey Ada, merci voor je reactie!
Ja wel uitleg gekregen van een diëtiste en mijn koolhydraatporties of hoe het ook noemt zijn vrij laag denk ik.. maar kan er bijna niks van hebben.. deze middag 1,5 soeplepel tabouleh door een slaatje gedraaid (alleen sla, komkommer, tomaat en kip) en stond aan 115 2u na de maaltijd 🙄 (max is 120 zoals je weet)
Was vorige week in een hittegolf in’t zuiden van frankrijk en had toen al abnormaal hoge waarden met 2 sneetjes stokbrood (dunne sneetjes, 1,5cm ofzo 🙄) bij rauwkost 🙄
Het helpt ook niet dat ik allergisch ben aan noten en niet graag charcuterie eet.. de tomaat en komkommer als tussendoor beginnen wel te vervelen, want kan moeilijk elke dag 250gr kaas naar binnen werken ook 🙈
Ik eet 1 à 2 keer in de week iets meer koolhydraten, maar uiteindelijk zitten er in groenten ook koolhydraten (erwtjes zijn heel koolhydraatrijk bv) en volgens de gynaecoloog is dat voldoende zowel voor mij als voor de baby 🤷🏼‍♀️ moest van de diëtiste ook niet zoveel extra bewegen gezien ik met een actieve peuter ook zit en ook niet elke dag achter een bureau zit. En voor het dagelijkse leven heb ik wel genoeg energie zeg maar :) alleen de berg op fietsen met een peuter van 17kg achterop de fiets was te veel van het goede vorige week 😂 of elke dag na elke maaltijd 30 minuten gaan wandelen, is ook te veel.. maar daar heb ik ook gewoon geen zin in, is wat te veel van’t goeie 🙈
Geen idee op welke curve de baby zit/zat, dat zegt mijn gynaecoloog niet eigenlijk..
Hoop vooral dat het onder controle blijft zonder insuline en zonder verder complicaties bij de bevalling.. ‘t is zo al moeilijk genoeg door de keuze om in België te bevallen en niet in mijn land van woonst, ook al is het niet ver. Als ik nog eens extra opvolging moet krijgen door de insuline, om nog maar van de financiële kant te zwijgen.. (word wel allemaal terugbetaalt, maar meestal pas na 6-8 maanden)
Hebben ze bij jou een oorzaak gevonden van de diabetes? En na de bevalling, geen probleem meer gehad?
Heb je verhaal trouwens gevolgd in de verschillende onderwerpen. Ik vind je ongelooflijk moedig en heel sterk! Fijne vakantie alleszinds, ik hoop dat je toch wat kan genieten met je zoontje!

Ada

Bericht door Ada » 16 augustus 2024, 22:06

Minime2024 schreef:
7 augustus 2024, 21:01
Ja wel uitleg gekregen van een diëtiste en mijn koolhydraatporties of hoe het ook noemt zijn vrij laag denk ik.. maar kan er bijna niks van hebben.. deze middag 1,5 soeplepel tabouleh door een slaatje gedraaid (alleen sla, komkommer, tomaat en kip) en stond aan 115 2u na de maaltijd 🙄 (max is 120 zoals je weet)
Was vorige week in een hittegolf in’t zuiden van frankrijk en had toen al abnormaal hoge waarden met 2 sneetjes stokbrood (dunne sneetjes, 1,5cm ofzo 🙄) bij rauwkost 🙄
Het helpt ook niet dat ik allergisch ben aan noten en niet graag charcuterie eet.. de tomaat en komkommer als tussendoor beginnen wel te vervelen, want kan moeilijk elke dag 250gr kaas naar binnen werken ook 🙈
Ik eet 1 à 2 keer in de week iets meer koolhydraten, maar uiteindelijk zitten er in groenten ook koolhydraten (erwtjes zijn heel koolhydraatrijk bv) en volgens de gynaecoloog is dat voldoende zowel voor mij als voor de baby 🤷🏼‍♀️ moest van de diëtiste ook niet zoveel extra bewegen gezien ik met een actieve peuter ook zit en ook niet elke dag achter een bureau zit. En voor het dagelijkse leven heb ik wel genoeg energie zeg maar :) alleen de berg op fietsen met een peuter van 17kg achterop de fiets was te veel van het goede vorige week 😂 of elke dag na elke maaltijd 30 minuten gaan wandelen, is ook te veel.. maar daar heb ik ook gewoon geen zin in, is wat te veel van’t goeie 🙈
Geen idee op welke curve de baby zit/zat, dat zegt mijn gynaecoloog niet eigenlijk..
Hoop vooral dat het onder controle blijft zonder insuline en zonder verder complicaties bij de bevalling.. ‘t is zo al moeilijk genoeg door de keuze om in België te bevallen en niet in mijn land van woonst, ook al is het niet ver. Als ik nog eens extra opvolging moet krijgen door de insuline, om nog maar van de financiële kant te zwijgen.. (word wel allemaal terugbetaalt, maar meestal pas na 6-8 maanden)
Hebben ze bij jou een oorzaak gevonden van de diabetes? En na de bevalling, geen probleem meer gehad?
Heb je verhaal trouwens gevolgd in de verschillende onderwerpen. Ik vind je ongelooflijk moedig en heel sterk! Fijne vakantie alleszinds, ik hoop dat je toch wat kan genieten met je zoontje!
Sorry, ik lees je berichtje nu pas.

Moet je nog eens terug naar de endocrinoloog of dietiste? Want als je geen normale porties koolhydraten kan eten en je wel voldoende beweegt etc dan denk ik dat insuline misschien moeilijk te vermijden zal zijn. Ik snap dat dat een beangstigende gedachte is om vele redenen. Ik wou dat ook echt niet. In peulvruchten zitten idd ook koolhydraten, ik heb die vermeden in mijn eerste zws maar in mijn 2de niet omdat mijn zoontje dat veel moet eten (we eten vegetarisch). Bij mij was vooral de nuchtere een probleem, die was regelmatig eens te hoog maar na de maaltijd was het wel altijd redelijk onder controle.
Ik kon ook niet wandelen na de maaltijd want dan zou ik altijd mijn kind moeten meezeulen en na het avondeten moest hij toen al snel gaan slapen. (en idd welke zwangere heeft daar zin in als je al een hele dag achter een peuter hebt gehold) En in mijn eerste zwangerschap moest ik door harde buiken 3 maanden plat liggen dus van bewegen was toen ook geen sprake. Het is zo individueel voor iedereen. Ik zat een tijdje in een facebookgroep over zws diabetes maar werd daar gek van alle verschillende adviezen die er gegeven werden.
Op vakantie is het sowieso ook al moeilijk he (vorig jaar ook in frankrijk gezeten met diabetes), diabetes in de zomer is gewoon echt niet leuk, in de winter is het wat gemakkelijker (ik heb beide meegemaakt🙃).
Ik vond het wel elke keer heel stresserend en het wordt snel afgedaan als iets waar je even door moet bijten maar het haalt echt wel de lol uit het leven vond ik.
De enige risicofactor die ik had was mijn leeftijd (36 tijdens mijn eerste zws) en de 2de zws natuurlijk verhoogd risico door mijn voorgeschiedenis ermee. Na de bevalling is dat direct weg, heel gek, je mag ook direct terug alles eten. Ik heb dan 2 keer een paar weken mij ziek gegeten aan chocolade 😂 (ik zei altijd dat mijn kind chocomelk dronk). Je moet dan ook nog jaarlijks je suiker nuchter laten prikken maar voorlopig is dat hier ok. Je leest soms dat je tot 50% kans hebt op diabetes type 2 maar mijn endocrinoloog nuanceerde dat wel. Hij zei dat het gebaseerd is op oud onderzoek, en dat vroeger enkel patienten met overgewicht getest werden op zwangerschapsdiabetes en dan heb je sowieso al een verhoogd risico op diabetes type 2, dus ik probeer me daar niet teveel zorgen over te maken. (ik zit nu nuchter in de 70 terwijl ik zwanger constant rond de 92-96 zit)
2019 4x iui ❌

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 18 augustus 2024, 12:45

Ada schreef:
16 augustus 2024, 22:06
Minime2024 schreef:
7 augustus 2024, 21:01
Sorry, ik lees je berichtje nu pas.

Moet je nog eens terug naar de endocrinoloog of dietiste? Want als je geen normale porties koolhydraten kan eten en je wel voldoende beweegt etc dan denk ik dat insuline misschien moeilijk te vermijden zal zijn. Ik snap dat dat een beangstigende gedachte is om vele redenen. Ik wou dat ook echt niet. In peulvruchten zitten idd ook koolhydraten, ik heb die vermeden in mijn eerste zws maar in mijn 2de niet omdat mijn zoontje dat veel moet eten (we eten vegetarisch). Bij mij was vooral de nuchtere een probleem, die was regelmatig eens te hoog maar na de maaltijd was het wel altijd redelijk onder controle.
Ik kon ook niet wandelen na de maaltijd want dan zou ik altijd mijn kind moeten meezeulen en na het avondeten moest hij toen al snel gaan slapen. (en idd welke zwangere heeft daar zin in als je al een hele dag achter een peuter hebt gehold) En in mijn eerste zwangerschap moest ik door harde buiken 3 maanden plat liggen dus van bewegen was toen ook geen sprake. Het is zo individueel voor iedereen. Ik zat een tijdje in een facebookgroep over zws diabetes maar werd daar gek van alle verschillende adviezen die er gegeven werden.
Op vakantie is het sowieso ook al moeilijk he (vorig jaar ook in frankrijk gezeten met diabetes), diabetes in de zomer is gewoon echt niet leuk, in de winter is het wat gemakkelijker (ik heb beide meegemaakt🙃).
Ik vond het wel elke keer heel stresserend en het wordt snel afgedaan als iets waar je even door moet bijten maar het haalt echt wel de lol uit het leven vond ik.
De enige risicofactor die ik had was mijn leeftijd (36 tijdens mijn eerste zws) en de 2de zws natuurlijk verhoogd risico door mijn voorgeschiedenis ermee. Na de bevalling is dat direct weg, heel gek, je mag ook direct terug alles eten. Ik heb dan 2 keer een paar weken mij ziek gegeten aan chocolade 😂 (ik zei altijd dat mijn kind chocomelk dronk). Je moet dan ook nog jaarlijks je suiker nuchter laten prikken maar voorlopig is dat hier ok. Je leest soms dat je tot 50% kans hebt op diabetes type 2 maar mijn endocrinoloog nuanceerde dat wel. Hij zei dat het gebaseerd is op oud onderzoek, en dat vroeger enkel patienten met overgewicht getest werden op zwangerschapsdiabetes en dan heb je sowieso al een verhoogd risico op diabetes type 2, dus ik probeer me daar niet teveel zorgen over te maken. (ik zit nu nuchter in de 70 terwijl ik zwanger constant rond de 92-96 zit)
Hello Ada,
Merci voor je reactie! Ik vind het zo’n abstract gegeven en krijg er ook niet zo veel info over..
Het ziekenhuis maakt zich ook geen zorgen omdat mijn gemiddelde bloedwaarde (Hab of zoiets) van de afgelopen 3 maanden, normaal was..
Endocrinoloog heb ik nooit gezien, alleen diabeteseducator en dan een consult met een diëtiste. Moet gewoon 2x week 4puntsprofiel doen en om de 14dagen doorsturen naar het ziekenhuis 🤷🏼‍♀️
Bij mij ook de nuchtere waarde die te hoog staat, 92-93, maar na het eten zit ik zelden boven de 100, tenzij ik wat meer koolhydraten eet.. maar eet dan liever een schnitzel of gepaneerde kipjes bij de sla, dan een aardappel ofzo. Een bord spaghetti moet ik zoiezo niet proberen denk ik 🙈
De vroedvrouw zei vorige week wel dat het oké is als de waarden af en toe verhoogd zijn, dat ik moet streven naar 80-20, wat het wel haalbaarder maakt. Zo eet ik op zondagochtend steevast mijn croissant, helaas zonder choco 😂
En als we naar belgië komen, eet ik ook frietjes (want die zijn bij ons niet te eten meestal) en dat is wat ik het meeste mis aan België 😅
Als ik echt alles ban, komt er opeens een vreetbui aan waarbij ik alle koekjes en chips uit de kast naar binnen werk, dus dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik dan 🤷🏼‍♀️
Bij mij is het wel door overgewicht, dus ik kreeg ook het advies om te vermageren, tijdens de zwangerschap al, om uiteindelijk 15-20kg te verliezen (in vergelijk met mijn gewicht aan het begin van de zwangerschap) niet alles tijdens de zwangerschap uiteraard, is ook niet meer mogelijk op een gezonde manier op de termijn die rest. Dit ook om type 2 later te vermijden.
Ik merk ook geen verschil in mijn waarden met of zo der beweging na de maaltijd.. weet niet of dat direct gaat of over verloop van tijd. Maar gezien er geen verschil was, was de motivatie ook weg 😂 plus na het middageten gaat de kleine slapen - en ik moet erbij blijven anders geen slaap en gehuil <mamaaaaaa ben alleeeeeeeen boveeeeeeeeuuuuuh>
En na het avondeten gaat de kleine ook vrij snel slapen..
En zo je routine een half uur vervroegen lijkt simpel op papier, maar in realiteit vind ik dat toch heel moeilijk 🤷🏼‍♀️
Alleszinds zoals je zegt, zwangerschap op deze manier vind ik toch minder plezant 🙄
Mijn zoontje heeft deze morgen een taartje uitgekozen bij de bakker, met framboosjes, en dan vind ik mezelf toch maar zielig als hij daar straks volop mee knoeit en eet, terwijl ik niet eens een framboos uit de tuin mag eten tussen de maaltijden 😥😂

Ada

Bericht door Ada » 18 augustus 2024, 20:45

Het is idd niet gemakkelijk om het te combineren met een peuter. Wel weinig opvolging, ik moest de eerste 2 weken dagelijks 4 keer prikken en om de 3 dagen doorsturen, daarna dagelijks 2 keer prikken en elke week doorsturen tot het einde van mijn zwangerschappen. (terwijl ook bij de uitgebreide suikertest enkel mijn nuchtere verhoogd was) Maar ik heb al gemerkt dat dit heel verschillend is per ziekenhuis. 80-20 zou voor mij dan weer onhaalbaar geweest zijn, ik ben van het alles of niks 😅. Je moet voor jezelf een beetje een weg zoeken die werkt.
Wat me hielp was bedenken dat het maar tijdelijk was, net zoals een zwangerschap. (tegenover een fertiliteitstraject, daarvan weet je nooit hoe lang het gaat duren..)
Alleszins veel succes ermee!
2019 4x iui ❌

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 24 augustus 2024, 12:35

Hoe gaat hier met jullie dames!
Johanna, voor jou komt het ook dichterbij he! Ben je er klaar voor?
Ik heb het gevoel dat ik nog zo veel moet doen en klaarmaken 🙈
Was je suikertest in orde Juju?

Johanna1991

Bericht door Johanna1991 » 24 augustus 2024, 13:48

Je bent niet de enige die nog veel moet klaarmaken :P Ik denk dat dat wel typisch is bij een tweede, omdat je al zoveel spulletjes hebt denk je dat je niks moet doen. Ik besefte pas onlangs dat we opnieuw pampers in maat 1 moeten kopen en ik heb ook de kleertjes van maat 50 en 56 gewassen die hier nog lagen, heb nog niks nieuws gekocht, dat zien we allemaal dan wel :lol:
Ik had graag de babykamer nog wat meer in orde gekregen (qua meubels dan, we gaan niet meer verven) maar dat gaat sowieso niet meer lukken, ik probeer het van me af te zetten want de eerste 6 maanden slaapt ze daar toch niet.
Nu ga ik de volgende dagen proberen om zo wat van die 'kleinere' dingen in orde te maken: de doosjes en de suikerbonen al kopen, de enveloppen schrijven voor de geboortekaartjes, nog eens naar het containerpark, nog eens naar de kapper... zo van die dingen :D.

De voorbije maandag hadden we onze voorlaatste afspraak bij de vroedvrouw. De hartslag van de baby bleef maar rond 170-180 zitten (in de vijf minuten dat ze geluisterd heeft), dus dan moest ik daarna nog aan de monitor in het ziekenhuis (gelukkig niet al te ver weg)... waar alles dan in orde was. Ik merkte gewoon dat ze ineens extreem actief was bij de vroedvrouw, dus ik maakte me niet al te veel zorgen, maar het deed me nogmaals beseffen dat het zo ineens 'gedaan' kan zijn, dat je ineens iets voor hebt (te veel harde buiken, te hoge bloeddruk...) waardoor je van de ene op de andere dag moet stoppen met werken. Het werk geeft me eigenlijk veel meer stress dan tijdens de vorige zwangerschap, ik lig 's nachts ook uren wakker nadat ik naar het wc ben moeten gaan, ik irriteer me ontzettend aan collega's, en ik ben ook gewoon graag voorbereid en een beetje een controlefreak, dus ik vind het moeilijk om met die onzekerheid om te gaan, dat je niet weet wanneer je gaat bevallen, en dus ook niet weet of je deadlines moet zitten doorgeven aan collega's of toch alles zelf afgewerkt gaat krijgen.
Het zou met de start van het schooljaar ook handiger zijn om al wat sneller thuis te zijn, zodat ik hem eventueel kan gaan afhalen 's middags als hij zijn slaapje nog nodig blijkt te hebben. Maar ik heb een administratieve job met veel flexibiliteit, ik denk niet dat de huisarts me zomaar gaat thuis schrijven.
Het irriteert me soms gewoon dat je in veel landen sneller thuis mag blijven en je hier maar tot 39 weken moet zitten doorwerken of anders ben je nog weken kwijt wanneer je ze veel harder nodig hebt.

Ik ga volgende week wel nog naar de huisarts voor mijn RSV-vaccin, ik ben nu 34 weken. Het is helaas nog niet terugbetaald maar ik wil het toch graag al hebben, normaal gezien wordt het vaccin dat de baby krijgt in de winter wel terugbetaald.

Benieuwd hoe het met jullie is inderdaad!
PCOS+slechte morfologie
- CMV pauze -

Plaats reactie