Hi forumleden
M'n kindje is 15 maanden en ik vraag me af of ik al gaatjes in haar oren zou laten schieten.
Sowieso in een juwelierszaak, en sowieso bij ene die beide oren tegelijk doet.
Ikzelf kreeg pas gaatjes toen ik 4 jaar was, het schieten zelf was snel voorbij, dat weet ik nog, maar ik herinner me niets meer van de nazorg, en het is vooral daarover dat ik me nu vragen stel.
Want je moet er een week aan draaien, en soms irriteert het wat ofzo. En ik zou niet willen dat ze er aan pulkt of trekt.
Iemand ervaring met gaatjes schieten bij een peuter?
Gaatjes schieten - oorbellen
-
Gaatjes schieten - oorbellen
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting
-
Re: Gaatjes schieten - oorbellen
Wij hebben bij de oudste gaatjes laten schieten toen ze 3j en 3m was, we hebben toen beslist om de volgende ook ineens mee te doen, was enkele dagen na haar 1e verjaardag.
Bij de juwelier drongen ze voor de jongste aan op gouden oorbellen om ontstekingen tegen te gaan. Wij hebben dit niet gevolgd en de gewone genomen, nooit problemen gehad en morgen wordt ze 5.
Gaatjes schieten gebeurt nu helemaal anders dan in 'onze tijd'. Het is pijnloos met wegwerppistooltjes.
Bij de jongste heb ik die zelf gekocht en zelf geschoten toen ze 10 maanden was. Lukte goed, geen problemen gehad maar na een aantal maanden wou ze er niets meer van weten en trok ze ze uit. Af en toe doe ik er even een oorbel in om de gaatjes open te houden. Ze wil speldjes en staartjes in haar haar maar binnen de minuut haalt ze het er terug uit. Ze is bijna 2,5 jaar, misschien dat het stilaan gaat veranderen.
Bij de juwelier drongen ze voor de jongste aan op gouden oorbellen om ontstekingen tegen te gaan. Wij hebben dit niet gevolgd en de gewone genomen, nooit problemen gehad en morgen wordt ze 5.
Gaatjes schieten gebeurt nu helemaal anders dan in 'onze tijd'. Het is pijnloos met wegwerppistooltjes.
Bij de jongste heb ik die zelf gekocht en zelf geschoten toen ze 10 maanden was. Lukte goed, geen problemen gehad maar na een aantal maanden wou ze er niets meer van weten en trok ze ze uit. Af en toe doe ik er even een oorbel in om de gaatjes open te houden. Ze wil speldjes en staartjes in haar haar maar binnen de minuut haalt ze het er terug uit. Ze is bijna 2,5 jaar, misschien dat het stilaan gaat veranderen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm
03/15: overstap Jette 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6) 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal

-
Ok super, dan moet ik er al geen schrik van hebben!
Ik kende dat zelfs niet, die wegwerppistooltjes, weer iets nieuws geleerd.
En ik moest zo lachen met dat je het bij jullie jongste dochter gewoon effetjes zelf gedaan hebt. Er zijn er niet veel die dat zouden durven maar bij jou verschiet ik daar niet van
Bijna 2.5, dus zij gaat ook weldra naar de kleuterklas
M'n kindje vist zelf ook het speldje uit haar haar, heeft ook nog heel dun, weinig en kort haar dus sowieso blijft het niet goed zitten. Als ze jongenskleren draagt ziet ze er echt uit als een jongetje (best schattig hoor, ik noem haar dan "mijn klein ventje" of "Jefke"), die oorbelletjes gaan alle twijfel wegnemen.
Ik kende dat zelfs niet, die wegwerppistooltjes, weer iets nieuws geleerd.
En ik moest zo lachen met dat je het bij jullie jongste dochter gewoon effetjes zelf gedaan hebt. Er zijn er niet veel die dat zouden durven maar bij jou verschiet ik daar niet van

Bijna 2.5, dus zij gaat ook weldra naar de kleuterklas

M'n kindje vist zelf ook het speldje uit haar haar, heeft ook nog heel dun, weinig en kort haar dus sowieso blijft het niet goed zitten. Als ze jongenskleren draagt ziet ze er echt uit als een jongetje (best schattig hoor, ik noem haar dan "mijn klein ventje" of "Jefke"), die oorbelletjes gaan alle twijfel wegnemen.
-
Mijn dochter heeft zelf geen oorbelletjes (we wachten tot ze het zelf zou willen), maar tegenwoordig wordt steeds meer aangeraden om oortjes te laten 'piercen' ipv 'schieten'. Vaak is dat dus ook niet bij een juwelier. Schieten wordt als meer traumatisch gezien voor de oortjes. Piercers hebben ook meer ervaring op dat vlak. Voor de rest weinig ervaring om te delen. Mijn eigen gaatjes (op mijn 12de) waren geen succes aangezien ik eigenlijk continu ontstekingen had. Ik heb geen enkele soort oorbel goed kunnen verdragen helaas.
PCOS
Feb '21 - apr '21: IUI 1 & 2 - neg
Jun '21: IUI 3 - pos
Dochter geboren op 01.03.2022
Start brusje
Nov '22: IUI 1 - pos
Zoon geboren op 30.07.2023
Feb '21 - apr '21: IUI 1 & 2 - neg
Jun '21: IUI 3 - pos

Dochter geboren op 01.03.2022
Start brusje
Nov '22: IUI 1 - pos

Zoon geboren op 30.07.2023
-
De oudste was er bij ons ook achter aan het vragen (zagen). Ik had ook wel wat schrik omdat mijn eigen ervaringen ook een ramp waren. Ten eerste erg pijnlijk, ten tweede giga ontsteking, met veel geduld genezen, kreeg ik nieuwe oorbelletjes, in dezelfde winkel waar ze geschoten waren, vrouw ging ze bij mij indoen, steekt verkeerd, opnieuw ontsteking. Ik was toen 7 en heb besloten om het zo te laten, dan maar geen oorbellen.
Toen ik 12 was heeft mijn pa met een naald terug gaatjes gemaakt en geen probleem, later zelf nog enkele bijgemaakt. Jaren later er nog enkele laten bijschieten, slechtste idee ooit, maanden pijn gehad. In kraakbeen moet je echt wel laten piercen.
Toen de 2 oudste dochter hun gaatjes kregen ging mijn schoonzus mee omdat ze er ook eentje extra wou. Ze wist niet wat haar overkwam, geen pijn ook heel vlug genezen.
Bij de zoon heb ik op zijn 3,5 jaar een oorbel geschoten, bleef ook zagen, misschien wel omdat papa er ook 1 heeft 🫣
Toen ik 12 was heeft mijn pa met een naald terug gaatjes gemaakt en geen probleem, later zelf nog enkele bijgemaakt. Jaren later er nog enkele laten bijschieten, slechtste idee ooit, maanden pijn gehad. In kraakbeen moet je echt wel laten piercen.
Toen de 2 oudste dochter hun gaatjes kregen ging mijn schoonzus mee omdat ze er ook eentje extra wou. Ze wist niet wat haar overkwam, geen pijn ook heel vlug genezen.
Bij de zoon heb ik op zijn 3,5 jaar een oorbel geschoten, bleef ook zagen, misschien wel omdat papa er ook 1 heeft 🫣
2010: start kinderwens

-
Ik heb hier wat bijgeleerd, ik wist niet eens dat piercen iets anders was dan schieten.
En dat verklaart ook waarom het oorschelp gaatje dat ik liet schieten op een braderij toen ik 16 was zo slecht afgelopen is destijds.
Het is nog steeds een knobbel daar.
Ben ondertussen naar juwelier geweest, ze wachten ermee tot 2,5 jaar omdat de oorlellen nog kunnen veranderen.
Ik heb zelf geen hangende “lellen”, ik bedoel het oor gaat naar boven en heeft geen hangend stukje. Zij wel, maar de oortjes zijn nog klein en misschien trekt dat nog aan ofzo. Anyway zelf piercen of schieten durf ik niet 🥲 dus ik wacht een jaartje!
Bedankt voor de goede info en adviezen!
En dat verklaart ook waarom het oorschelp gaatje dat ik liet schieten op een braderij toen ik 16 was zo slecht afgelopen is destijds.
Het is nog steeds een knobbel daar.
Ben ondertussen naar juwelier geweest, ze wachten ermee tot 2,5 jaar omdat de oorlellen nog kunnen veranderen.
Ik heb zelf geen hangende “lellen”, ik bedoel het oor gaat naar boven en heeft geen hangend stukje. Zij wel, maar de oortjes zijn nog klein en misschien trekt dat nog aan ofzo. Anyway zelf piercen of schieten durf ik niet 🥲 dus ik wacht een jaartje!
Bedankt voor de goede info en adviezen!