Nekplooimeting

Plaats reactie
girl
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 april 2009, 18:14

Nekplooimeting

Bericht door girl » 10 juni 2009, 18:36

hallo dames

Over 3 weken gaat onze gynaecoloog een nekplooimeting doen bij het babytje. Heeft iemand van jullie dat al laten doen? Hoe verloopt het?

gr

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 10 juni 2009, 20:23

Bij ons heeft gyn gewoon op echo gekeken naar babytje. De nekplooi mag dan niet groten zijn dan een bepaalde dikte. Ze moeten dit door kruisjes te zetten op het scherrm waarna computer getal aangeeft. Net zoals bij meeting foetus of eicellen enz. Nekplooimeeting geeft wel enkel een indicatie voor het risico dat je loopt op afwijkingen.
Groetjes en succes, Audrey

natheke
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 november 2008, 0:46

Bericht door natheke » 11 juni 2009, 1:11

Hey girl,

Ik heb enkele weken geleden een nekplooimeting gehad! Ze meten dat inderdaad gewoon via echo. De dikte van de nekplooi is best minder dan 3mm, de mijne was 1,4mm. Nu is het zo dat mijn gyn op 12-13w de combinatietest doet, dwz nekplooimeting met echo, kansberekening via leeftijd en kansberekening via hormonen in bloed. Bij mij was alles prima!
In de regio Leuven doen ze dus alles tegelijk op 12-13w, maar op sommige plaatsen in Limburg doen ze nekplooimeting op 12-13w en bloedname pas op 16w.

Greetz,
Natheke

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 juni 2009, 9:47

Girl, bij mij was alles net zoals bij Natheke, de combinatietest dus en alles op 12 weken. Dat komt ook uit op een kans. Dus het blijft een kansberekening. Bij een verhoogde kans (1/250 of meer) raden ze aan om een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te doen. Dit geeft ook risico's, een kans van 1% op een miskraam. Maar de vlokkentest of vruchtwaterpunctie is de enigste test die zekerheid biedt over het feit of je kindje syndroom van down of andere op dat moment opspoorbare chromosomale afwijkingen. Dus denk er goed over na of je dat wil doen en als het een afwijking heeft of je dan ook het kindje gaat laten weghalen. Als dat niet het geval is, waarom dan een nekplooimeting of andere risicoberekeningstesten laten doen? Het is niet verplicht hé. Dat hebben ze duidelijk tegen mij ook gezegd bij de gyn. Ik heb het laten doen omdat wij zeker waren, hoe moeilijk ook dat we het zouden laten weghalen. Gelukkig hebben we nooit voor die keuze gestaan, want de combinatietest gaf de kleinste kans die maar kan.

Veel succes,

Bokje

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 11 juni 2009, 9:59

Voor alle duidelijkheid...geen enkel van die testen geven zekerheid...Wij hebben vlokkentest moeten laten doen, maar was niet waterdicht want zegt enkel iets over placenta en op een bepaald moment splitsen placenta en kindje op dus kan het best dat er enkel iets mis is met de placenta. Ok, dan maar vruchtwaterpunctie..Maar niet alle organen enz van het kindje komen in contact met het vruchtwater. Eigenlijk voornamelijk de 'urine'...dus ook niet waterdicht. Dan maar navelstrengpunctie...zelfs dat is niet waterdicht want zijn enkel witte bloedcellen kindje en nog niet al de rest...Wij zijn hier op een spijtige manier achter gekomen...na een zeer goede nekplooimeeting gevolg door een heel slecht triple test kregen wij risico-indicatie 1/2. Het klopt wat Bokje zegt, als je de zwangerschap niet wil afbreken, doe je tests beter niet. Nu wij dachten op voorhand dat we dat als het resultaat negatief was, wij zwangerschap zouden stopzetten...totdat je je kindje voelt groeien en bewegen...toen kon ik het niet meer. Uiteindelijk zijn er nog complicaties bijgekomen en hebben we toch de beslissing moeten nemen...en ik zal er tot het einde van mijn dagen spijt van hebben. Dus wat mij betreft, ik doe die tests niet meer. Maar he, was niet mijn bedoeling om je schrik aan te jagen. alleen neem die tests voor wat ze zijn....Audrey

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 juni 2009, 10:08

Nochtans bij mijn ventje zijn neef, waarvan de vrouw een vlokkentest hft laten doen na verhoogde risicoberekening, op 14wkn, hebben ze gezegd dat ze 100% zeker waren.

Liefs,

bokje

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 11 juni 2009, 10:44

vlokkentest, vruchtwaterpunctie geven wel 100% uitsluitsel over syndroom van down en een paar andere veel voorkomende afwijkingen. Andere ziekten kunnen ze inderdaad niet uisluiten...

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 11 juni 2009, 11:11

Klopt...Ons hebben ze het als volgt uitgelegd : na bevruchting van een eicel door een zaadcel, zal die eicel een exacte kopie van zichzelf maken en dan delen. Deze 2 eicellen zullen op hun beurt, weer een kopie maken en weer delen...en zo gaat dat maar verder. Down kan met zekerheid uitgesloten worden want Down = trisomie 21, wat wil zeggen dat in elke cel er 3 ipv 2 chromosoom 21 aanwezig zijn. Vermits dit in elke cel is, moet dit gebeurd zijn bij de allereerste deling.
Mijn dochter had mozaiek trisomie 9. Mozaiek wil zeggen dat het niet in alle cellen voorkomt en men dus wel iets vindt maar geen flauw idee heeft hoe erg het is en wat geimpacteerd is. Een mozaiek treedt later in het kopie en deelproces op en het zou dus kunnen dat dit pas gestart is op het moment dat kindje en placenta afsplitsen. Een placenta kopieert en deelt veel sneller dan een baby met meer risico dus op afwijkingen..vandaar dat men niet altijd zeker is bij een vlokkentest dat het niet enkel de placenta is die 'slecht' is (tenzij bij een duidelijke trisomie)...Afin,...allemaal vrij ingewikkeld...maar de meest verkomende chromosoomafwijkingen (trisomie 21, 18, 13) kan men makkelijk detecteren. 18 en 13 zijn sowieso niet levensvatbaar (of slechts een jaar of zo).

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 juni 2009, 11:22

Die uitleg kan idd wel volledig kloppen. Het was dan ook syndroom van Down bij mijn ventje zijn neef (zijn kindje hé).

Liefs,

Bokje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 15 gasten