Infoavonden, cursussen,...?

Plaats reactie
Nala80
Berichten: 124
Lid geworden op: 17 juni 2008, 17:25

Infoavonden, cursussen,...?

Bericht door Nala80 » 17 juni 2009, 13:18

Wie van jullie volgt er een bepaalde cursus of thema-avonden tijdens de zwangerschap?

Gaan jullie ook bij een zelfstandige vroedvrouw voor info of cursussen?

Of enkel in het ziekenhuis?

En wanneer doen jullie dat, op hoeveel weken? Bijvoorbeeld, wanneer maken jullie een afspraak voor een rondleiding op de kraamafdeling?

Ik ben nu 16 weken, maar het voelt nog wat te vroeg aan om met zo'n zaken bezig te zijn. Die voorzichtigheid waarschijnlijk hé :-) Maar hoe lang zouden jullie dan wachten voor cursussen, infoavonden, rondleiding ziekenhuis,...?

Fille
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 januari 2009, 12:35

Bericht door Fille » 17 juni 2009, 14:08

wij gaan - op aanraden van een vriendin - de prenatale cursus in Gasthuisberg volgen. De inschrijvingsdatum is volgens de voorziene bevallingsdaum: we volgen dus de cursus van augustus om in oktober te bevallen. Ze zorgen namelijk dat de vrouwen allemaal ongeveer even ver zijn in hun zwangerschap. In die cursus zit ook een rondleiding in het bevallingskwartier, geloof ik.

Ik ben ook nog van plan om een workshop rond borstvoeding te gaan volgen bij De Bakermat in Leuven, maar daar twijfel ik nog of ik die nu in augustus of in september ga volgen.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 17 juni 2009, 20:20

Ik ga de "cursus voor eerstbarenden" volgen bij Bolle Buik. Van zwangerschap tot borstvoeding. :wink: 10 lessen denk ik. Ik ga de reeks volgen in oktober-december, dus helemaal op het einde van de zwangerschap. Er was ook nog een vroegere cursus die begon in augustus, maar de vroedvrouw zei dat zo laat mogelijk eigenlijk beter was. Dan ben je er meer mee bezig zei ze (ze kent me nog niet goed hé :wink: ) en dan onthoud je 't ook beter tegen dat de bevalling er is.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 18 juni 2009, 8:50

Bij ons in het ziekenhuis zijn er aparte cursusdagen. Je moet je vroeg inschrijven want het zit snel vol zeiden ze. Ik ben al te laat. Ik ging me niet inschrijven.
Maar ze organiseren bij ons in het ziekenhuis ook een infodag. Daarbij werken ze met verschillende standjes met informatie: informatie omtrent de bevalling, de borstvoeding, de verzorging van de baby, de kamer, .... Dat organiseren ze drie keer per jaar. Het is nu zaterdag bij ons. Anders in oktober, maar aangezien ik moet bevallen in oktober, valt die dan net te laat. Dus zal ik nu maar gaan.
Verder ga ik niets doen denk ik. Het komt zoals het komt.

Liefs,

Bokje

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 18 juni 2009, 10:10

ik heb bij mijn eerste bevalling ook geen cursus gevolgd, wel enkele boeken gelezen (die van Desmond Morris zijn echt aan te raden).
Mijn gyn lachte me ook uit toen ik vroeg wanneer ik met prenatale moest starten. hij noemde dat toen commerciële bullshit. Want ofwel beval je zonder epidurale en vergeet je je oefeningen toch (door de pijn) ofwel beval je met epidurale en dan heb je die oefeningen niet nodig.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 18 juni 2009, 10:20

Ik vind het wel belangrijk als je zonder epidurale wil bevallen, dat je toch van te voren wat houdingen enzo geoefend hebt, en dat je, kweetnie, een idee hebt van wat je te wachten staat?

Mij persoonlijk zou het wel geruststellen om zo'n cursus te volgen. Ik denk dat dat voor mij de voornaamste reden is om het te doen. Als ik effectief thuis ga bevallen, vind ik het wel extra belangrijk dat je goed ingelicht bent, zodat je niet (lees minder makkelijk :wink: ) panikeert, zodat je moet weten wat je moet doen als de vroedvrouw er niet tijdig is... (gebeurt niet hoor bij een eerste maar je weet nooit). En ook voor het ventje, die weet wellicht nog minder wat hij allemaal kan verwachten.

Kdenk dat je als vrouw daar kan liggen brullen, roepen en afzien maar tegelijk voelen dat het wel ok is. Terwijl je ventje, tja, die heeft helemaal niks om op te vertrouwen.

Kga het ook doen omdat ik gewoon denk dat het wel leuk is, ermee bezig zijn en zo'n dingen leren, ook al heb je er idd op de moment zelf niks aan.

Kheb daar gisteren nog met m'n psy op het einde over gesproken. Zij zei ook (ook zo'n cursus gedaan en thuis bevallen), dat je van die cursus op de moment zelf toch niks meer weet. Ze was helemaal "weg". Bij het tweede kindje was ze er veel meer bij en kon ze 't wel gebruiken. Dus 't hangt er ook vanaf denk ik hoe je bent tijdens de bevalling, en dat weet je niet van te voren.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 18 juni 2009, 10:59

ik beval MET epidurale, zoveel is zeker. ik moet daar allemaal niet van weten, van dat 'natuurlijk' bevallen. als ik naar de tandarts ga, krijg ik ook verdoving. Ik wil niet onnodig afzien. :oops: Bij eerste bevalling vond ik die pijn niet te harden, en ik was ongelooflijk content toen ik mijn epidurale verdoving had.

Maar bij een thuisbevalling is dat niet evident hé. ik wil wel graag polyklinisch bevallen (als 't geen keizersnede wordt natuurlijk, want bekken was vorige keer ook te smal, of mijn zoontje te groot, want zijn sleutelbeentje was gebroken hé, maar dat wisten jullie al)

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 18 juni 2009, 11:11

Hey,

Mijn gyne vind die prenatale ook maar brol. Ik heb uiteindelijk 1 sessie bij de kine gedaan om bevallingsposes te oefenen. 't Is wel handig om houdingen te leren om thuis de weeën op te vangen. Ik heb ook bijna 8 uur zonder opening gezeten met hele forse en pijnlijke weeën en dan krijg je zelfs geen epidurale omdat ze niet zeker zijn dat't begonnen is!

Uiteindelijk had ik teveel pijn en ben dus in bed blijven liggen met na 12 uur ondraaglijke weeën toch maar epi omdat ik toch al 1 cm meer ontsluiting had als de dag ervoor.

De infosessies in Jette zijn inderdaad ook heel snel vol. Met als gevolg dat ik op info "arbeid en bevalling" geweest ben de dag voor mijn uitgerekende datum ;-) Best toch de sessie over borstvoeding volgen als je van plan bent dat te doen. Want ook dat loopt bijna nooit van een leien dakje... wie had gezegd dat't vanaf nu alleen genieten zou zijn? Bij mij was dat nog 3 weken pijn lijden en in tranen schieten als de kleine weer eens honger had...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 18 juni 2009, 11:37

Ik vrees dat het ofwel thuis bevallen is of een epidurale. Thuis een epidurale mag niet. Polyklinisch is bij ons ook nog een optie. Ach, we zien wel, nog veel tijd om over na te denken! 't Zal er ook van afhangen hoe de zwangerschap gaat denk ik, bovendien mag lang niet iedereen uiteindelijk thuis bevallen. Als je een beetje hoge bloeddruk hebt bv mag het al niet.

't Enige wat je thuis kan krijgen van pijnstilling is die TENS, en dat klinkt niet bijzonder effectief...

Borstvoeding, daar zeg je zo iets. Idd de zoveelste droom die niet zal gaan zoals we gedacht hadden... Best de verwachtingen van te voren bijschaven. :wink:

8 uur zonder opening... :shock:

Ik ging ook alleen maar genieten vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was... :lol:

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 26 juni 2009, 10:46

Ik ben bevallen met een keizersnede en wist dit al lang op voorhand. Voor ons was dit ook geen probleem, wij hadden meer zo iets van "als dat kind maar ter wereld komt". Nadien gezien is het heeeeeeeeeeeeeel goed meegevallen, ik zat diezelfde NM al in de zetel en heb geen, echt geen pijn gehad en nog niet. Dus ik heb wel prenatale kiné laten voorschrijven :) maar heb me eens lekker laten verwennen (nek, rug). Geen gepuf want dat was toch niet van doen.

Ben ook naar de info sessie gegaan over borstvoeding, behalve het feit dat ze dat enorm promoten en niet eens over fles voeding spreken is het wel OK. Ik zou natuurlijk liever meer openheid gehoord hebben over de verschillende manieren van voeding geven.

Ben gestart met BV en dit ging vrij vlot, heb wel 1 dag alle 2 uur moeten voeding geven om de BV goed op gang te laten komen. En dat is best vermoeiend. Met een makkelijke baby heb je hooguit 45 min. voor jezelf. Hierin moet je dan slapen en eten enz. Ik draag dat nu met me mee natuurlijk. Ben tijdelijk aan het afkolven omdat ik antibiotica neem. Ben na 3 dagen terug opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hoge koorts maar ze vreesden vooral dat het de wonde was die ontstoken was. Uiteindelijk een griep, is ook niet verwonderlijk. Warm in het ziekenhuis, veel volk, vermoeidheid.

Leene mag de antibiotica wel hebben maar krijg er vreselijke krampen van en haar stoelgang is een beetje raar. Op advies van de kinderarts doen we het nu tijdelijk anders.

Ik heb ook niet zo een genieterig gevoel bij BV. Ik doe het vooral voor onze dochter en zeker niet voor mezelf. Nu het afkolven goed verloopt ga ik dat ook blijven doen, zodat papa af en toe ook een flesje kan geven. :). Het ontlast niet alleen de mama maar het is ook leuk dat papa zijn dochter eten kan geven nu ze zo klein is. Want deze tijd en geen enkele andere kan je inhalen, vervangen, compenseren.

Tis een gedachten die niet iedereen kan volgen maar wij voelen ons daar goed bij en dat straal je af op je kind. Dus wat je ook doet sta er vooral zelf achter. En laat je niet afschepen door kind en gezin, want die zijn ons al komen veroordelen omdat we nu flesvoeding geven en haar de antibiotica ontnemen :? en alle ongemakken.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 26 juni 2009, 10:49

Proficiat Havanne met je dochtertje!! :D

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 26 juni 2009, 10:53

Proficiat Havanne,

Geniet van deze roze wolk!

Bedankt voor de uitleg van de bevalling en BV.
Ik vraag me ook dikwijls af hoe dit praktisch in z'n werk gaat...

Ooit komen wij erook achter hé :)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 26 juni 2009, 11:04

Havanne, proficiat!!!!

En als jullie zich goed voelen bij deze manier van voeding geven, lekker doen. Die van Kind & Gezin kunnen soms wat uitkramen zenne. Niets van aantrekken.

Liefs,

Bokje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten