Op
www.influenza.be vond ik het volgende terug:
Wat als ik besmet raak met het A/H1N1-griepvirus terwijl ik zwanger ben? Moet ik me zorgen maken?
Neen. Allereerst, een zwangere vrouw loopt niet meer kans om besmet te raken. Of het virus gevaarlijker is voor zwangere vrouwen (of foetussen en baby's), is voorlopig nog onbekend. De tot nog toe gekende gegevens over zwangere vrouwen met het A/H1N1-griepvirus wijzen op een verhoogde kans op complicaties van de griep, zoals longontsteking, en op een ernstiger verloop van eht virus voor zwangere vrouwen. Over de kans op eventuele aangeboren afwijkingen zijn geen eesluidende gegevens bekend. In dit opzicht moeten zwangere vrouwen met (mogelijke) besmetting zo snel mogelijk contact opnemen met hun behandelende arts, die een gepaste behandeling zal starten.
Mag ik virusremmers of koortswerende middelen slikken als ik zwanger ben? Wat is het effect ervan op mijn ongeboren kind?
Raadpleeg altijd eerst uw arts alvorens medicatie te beginnen nemen. Hij zal de voor- en nadelen van medicatie zorgvuldig afwegen.
Enkel medicatie obv paracetamol is geschikt tegen koorts als je zwanger bent. De antivirale middelen Tamiflu en Relenza mogen ook voorgeschreven worden aan risicogroepen zoals zwangere vrouwen, zelfs na 48u. Relenza werd het meest geschikte antiviraal middel bevonden voor zwangere vrouwen omdat het geïnhaleerd wordt. Op die manier komt het niet in het bloed terecht, en bereikt het de foetus niet.
Er bestaat weinig informatie over het effect van deze antivirale middelen op zwangere vrouwen en baby's (of ongeboren kinderen), maar er zijn geen ernstige bijwerkingen vastgesteld. Volgens het Europees Geneesmiddelenbureau wegen de voordelen van virusremmers op tegen de nadelen.
Mag ik mijn baby borstvoeding geven als ik besmet ben met de A/H1N1-griep en/of als ik antivirale middelen neem?
Absoluut! Moedermelk helpt de baby ziekte te bestrijden en dat is erg belangrijk voor jonge baby's wiens immuunsysteem nog in ontwikkeling is. Geef zo regelmatig mogelijk borstvoeding! Als je te ziek bent om borstvoeding te geven, gebruik dan een pompje en geef de afgekolfde melk aan je baby. Ook als je antiviraal behandeld wordt mag je borstvoeding geven.