Zwanger en mexicaanse griep

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Zwanger en mexicaanse griep

Bericht door MA » 10 juli 2009, 10:23

Hallo allemaal

Na 4 misrkramen en 1 doodgeboorte, ben ik net terug zwanger. De angst zit er al een beetje in, maar deze week sloeg die even om in paniek toen ik las over de verwachte epidemie van mexicaanse griep. Met gyn besproken en zij zei dat ik hier niets tegen kon doen buiten weerstand opbouwen (gezond eten, veel rusten). En hopen dat ik niet ziek werd en als wel, dan pas na 3 maanden zwangerschap.
Maar om een of andere reden kan ik het maar niet van mij afzetten en overvalt me soms de 'mex griep paranoia...'. Ik durf mensen geen hand meer geven, heb de neiging om nu de deurklinken met mijn mouw open te doen, zou liefst van al handschoenen dragen op het werk, dacht er gisteren even over om bibboek te ontsmetten, begon me op restaurant vragen te stellen of bestek en servietten wel afgekookt werden en wat als ober die bord bracht het virus zou dragen en het nog niet wist....afin, ik die normaal gezien alles vast nemen zonder mij ooit ergens vragen bij te stellen en entoesiast een schurftige hond knuffel, ben ineens 'smetvrezerig' geworden (in gedachten dan, want in daden gaat het tot nu toe :)...Heeft hier nog iemand last van, of tips om besmetting op een normale manier te weren ? (voor ik mezelf uit veiligheid maar in quarantaine steek :? :oops:

Audrey

liesje en david
Berichten: 133
Lid geworden op: 6 januari 2008, 18:55

Bericht door liesje en david » 10 juli 2009, 11:44

hey audrey,

ik heb het onlangs aan de huisdokter gevraagd omdat ik vrienden ging afhalen in de luchthaven die van mexico kwamen!
ik ben ondertussen 29 weken zwanger maar was toch ook wel een beetje bang om besmet te worden.
volgens mijn huisdokter kan je het alleen krijgen via speekselcontact en moest ik me er niet echt ongerust over maken.
tot nu ben ik toch ook niet ziek en het is 3 weken geleden dat ik ze ben gaan halen!
dus niet te snel zorgen maken zou ik zo zeggen.
groetjes liesje

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 10 juli 2009, 11:50

Hey Audrey,

Op de site van het WHO kan je alles lezen over de Mexicaanse griep. Via deze link lees je tips om besmetting te vermijden: http://www.who.int/csr/disease/swineflu ... index.html

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 10 juli 2009, 11:55

Dank je. Mijn angst is maar dat ik die oploop voor de 3 eerste maanden om zijn en ik daardoor nu miskraam krijg...

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 10 juli 2009, 12:44

Er bestaan van die kleine flesjes handontsmetting die je in je handtas of broekzak kan steken.
Misschien een geruststelling als je regelmatig je handen kan ontsmetten na het vastnemen van klinken, na het handenschudden, ...?

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 10 juli 2009, 12:50

Audrey,
Ik denk dat het ergste symptoom van de mex griep (zoals bij normale griep) de verhoogde temperatuur is. Als je die met alle mogelijke middelen naar beneden kan houden (als je de griep zou hebben) is dat het belangrijste want het schadelijkste voor de baby (vooral in eerste 3 maanden). Ik nam voor mijn zwangerschap influ-zink, dit is een natuurlijk middel (zink + vitamine C) dat je weerstand echt een boost geeft. Ik nam er elke dag 1 (je mag er 4 per dag) en als ik vermoedde dat iemand in mijn buurt ziek was, of ikzelf, dan nam ik er 4 per dag. Ik moet nog aan mijn gyn vragen of dit veilig is tidens de zwangerschap...
Voor de rest, veel handen wassen, na het toilet als je van het openbaar vervoer komt als je een hand hebt gegeven, dat soort dingen. Ik doe zelfs de deur van het toilet met een doekje open omdat er toch nog mensen zijn die hun handen niet wassen en de klink kunnen 'besmetten'. Ook handig is zo'n busje desinfecterende zeep zonder water dat je regelmatig kan gebruiken. Voor de rest, tja veel geluk hebben zeker, en als je de griep toch krijg veel water drinken veel rusten een koud bad nemen, ...

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 10 juli 2009, 17:39

ik vind de heisa rond de Mexicaanse griep toch wel wat overroepen. De media speelt hier gevaarlijke rol. Het is niet meer of minder gevaarlijk dan een andere griep (ook daar sterven mensen van, maar dat gaat altijd gepaard met andere complicaties, mensen die om één of andere reden verzwakt zijn, en daar valt zwangerschap niet onder). Je kan tijdens je zwangerschap ook andere ziektes oplopen, zoals keelontsteking, of zware verkoudheid, of ...
mensen met een verminderd immuunsysteem zijn vatbaarder voor ziektes. Zoals je dokter zegt: zorgen dat je immuunsysteem op en top werkt. Veel rusten en voldoende vitamines en mineralen innemen zijn daar alvast heel goed voor. En dan kan je wellicht héél weinig gebeuren :wink:

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 12 juli 2009, 14:23

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met grootgevaarke. Dat is nu eens iets waar ik me geen zorgen in maak. Maar ik snap wel dat anderen dat wel doen. Ik maak me dan zorgen over dingen waar anderen zich geen zorgen over maken :wink:

Liefs,

Bokje

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 13 juli 2009, 18:15

Ik sluit me aan bij Grootgevaarke en Bokje.
In België zouden er nu van de 12 miljoen inwoners een honderdtal ziek zijn. 1 kans op 120.000 dus om ziek te worden.
Als de gewone griep in het land zijn, zijn er dat heel wat meer dan 100 !!!!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 juli 2009, 11:59

Ik begin nu toch wel een beetje angst te krijgen voor deze griep

als we de voorspellingen mogen geloven zal in het najaar 70% van de Belgische bevolking thuiszitten met het griepvirus.

Dat betekent dat ik dan hoogzwanger ben (net zoals vele anderren). Preventief inenten is dan misschien niet meer nuttig.

Op het werk begint zich ook een hysterie te ontwikkelen (meer van onze hoofdfirma uit) dat we niet meer naar die en die landen mogen vliegen, goed moeten uitkijken met hand en hoesthygiëne, binnkort krijgen we hier speciaal ontsmettende zeep en noem maar op.
Mijn baas heeft resoluut verkondigt dat als er iemand hier in de firma binnenkomt met de griep ik stante pede naar huis wordt gestuurd om thuis te (mogen) werken. Vind dit wel heeel lief, maar stel , stel nu dat wij echt echt echt besmet worden met de mexicaanse griep. Weet iemand wat de risico's zijn voor moeder en (ongeboren) kind?
Ik begin me hier wel stilaan zorgen in te maken.
Je kan toch moeilijk de laatste maanden van je zwangerschap alle gemeenschapsgebouwen, festiviteiten en sociale evenementen meiden? Of aan iemand vragen die in je buurt komt: je bent toch niet ziek hé? :roll:

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 16 juli 2009, 12:26

Ik blijf er toch bij dat de media dit te veel "opklopt". Volgens mij zal het allemaal zo een vaart niet lopen. En wat de implicaties zijn voor de baby zal nog niemand weten denk ik. Maar ik denk dat het erger is voor zij die nog in de eerste 3 maanden vertoeven. Eens verder is meestal het grootste gevaar geweken.

Liefs,

Bokje

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 juli 2009, 13:29

Het enige wat ik er tot nu toe van terug gevonden heb is dat :
- de eerste 3 maanden inderdaad de meest cruciale zijn
- men geen idee heeft van impact mex griep op zwangerschappen (kan ook moelijk)
- dat men wel vreest dat zwangere vrouwen tot die categorie horen die het meest zullen afzien van de griep en dus medicatie moeten krijgen
- dat men wel niet weet wat de impact van tamiflu op baby is

Ik heb hier al ontsmettende zeep op mijn bureau staan en geef geen handen meer.

Ik kan me wel voorstellen dat 1/3 van de mensen geimpacteerd zal worden. Want een aantal winters geleden hebben wij hier ook eens een paar weken met half lege bureau's gezeten door een aggressief buikgriepvirus.

Ik zal al een stuk opgeluchter zijn als de eerste 3 maanden voorbij zijn...

Fille
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 januari 2009, 12:35

Bericht door Fille » 16 juli 2009, 13:50

een vriend van mij wees me op deze pagina http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090715_094
Ik heb zelf de chat wel nog niet gelezen, dus ik weet niet of er specifiek iets over zwangere vrouwen en mexicaanse griep in staat.

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 16 juli 2009, 14:12

Op www.influenza.be vond ik het volgende terug:

Wat als ik besmet raak met het A/H1N1-griepvirus terwijl ik zwanger ben? Moet ik me zorgen maken?

Neen. Allereerst, een zwangere vrouw loopt niet meer kans om besmet te raken. Of het virus gevaarlijker is voor zwangere vrouwen (of foetussen en baby's), is voorlopig nog onbekend. De tot nog toe gekende gegevens over zwangere vrouwen met het A/H1N1-griepvirus wijzen op een verhoogde kans op complicaties van de griep, zoals longontsteking, en op een ernstiger verloop van eht virus voor zwangere vrouwen. Over de kans op eventuele aangeboren afwijkingen zijn geen eesluidende gegevens bekend. In dit opzicht moeten zwangere vrouwen met (mogelijke) besmetting zo snel mogelijk contact opnemen met hun behandelende arts, die een gepaste behandeling zal starten.

Mag ik virusremmers of koortswerende middelen slikken als ik zwanger ben? Wat is het effect ervan op mijn ongeboren kind?

Raadpleeg altijd eerst uw arts alvorens medicatie te beginnen nemen. Hij zal de voor- en nadelen van medicatie zorgvuldig afwegen.
Enkel medicatie obv paracetamol is geschikt tegen koorts als je zwanger bent. De antivirale middelen Tamiflu en Relenza mogen ook voorgeschreven worden aan risicogroepen zoals zwangere vrouwen, zelfs na 48u. Relenza werd het meest geschikte antiviraal middel bevonden voor zwangere vrouwen omdat het geïnhaleerd wordt. Op die manier komt het niet in het bloed terecht, en bereikt het de foetus niet.

Er bestaat weinig informatie over het effect van deze antivirale middelen op zwangere vrouwen en baby's (of ongeboren kinderen), maar er zijn geen ernstige bijwerkingen vastgesteld. Volgens het Europees Geneesmiddelenbureau wegen de voordelen van virusremmers op tegen de nadelen.

Mag ik mijn baby borstvoeding geven als ik besmet ben met de A/H1N1-griep en/of als ik antivirale middelen neem?

Absoluut! Moedermelk helpt de baby ziekte te bestrijden en dat is erg belangrijk voor jonge baby's wiens immuunsysteem nog in ontwikkeling is. Geef zo regelmatig mogelijk borstvoeding! Als je te ziek bent om borstvoeding te geven, gebruik dan een pompje en geef de afgekolfde melk aan je baby. Ook als je antiviraal behandeld wordt mag je borstvoeding geven.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 juli 2009, 15:37

De risico's lijken me idd nog onbekend, hoe kunnen ze 't weten? Maar bij andere griepvirussen is er ook niet speciaal risico voor de foetus denk ik, dus waarom zou dat dan wel zo zijn bij deze griep?

Ik denk echt dat het zo'n vaart niet zal lopen. Er zullen misschien veel mensen ziek worden ja, maar bij het merendeel blijft het bij een gewone fikse griep, en dat kan echt geen kwaad denk ik.

Je loopt misschien als zwangere iets meer kans om ziek te worden, omdat je immuunsysteem op een lager pitje staat. En dus ook iets meer kans op complicaties. Maar eerlijk, wie van ons heeft ooit in het ziekenhuis gelegen met griepcomplicaties? Ik heb zelfs nooit medicijnen genomen bij griep, buiten eens een pijnstiller. Dus ook al hebben we ietsje meer kans, veruit de meerderheid komt er goed door.

Gewoon niet in 't gezicht gaan hangen van iemand die ziek is, en als je ziek wordt, meteen thuisblijven en uitzieken, zo loop je 't minste kans op erger.

Tegen thuiswerken zou ik wel geen nee zeggen... :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten