onzeker na vlokkentest

Plaats reactie
missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

onzeker na vlokkentest

Bericht door missy » 10 juli 2009, 13:51

hallo,
Ik ben 26jaar en na 3.5jaar proberen en 3ivf's achter de rug zijn we eindelijk voor de eerste keer in ons leven 12.5weken zwanger! Op de echo ziet ons kindje er perfect uit...neusbeentje aanwezig, geen te dik neklooitje maar jammer genoeg is uit mijn bloedtest gebleken dat we toch 1:287 kans hebben om een kindje met het syndroom van down. Dus hebben we beslist om een vlokkentest te laten doen (is gisteren gebeurd). Ik vraag me nu af wanneer ik eindelijk weer op mijn gemak mag zijn en wanneer de kans op miskraam voorbij is? heeft er nog iemand ervaringen met die test? Hoe is alles verlopen? Hoeveel was de kans bij jullie(om zo'n kleintje te krijgen) en was het dan ook zo?

groetjes missy

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 10 juli 2009, 13:59

He Missy,

Ik denk dat de eerste dag na de vlokkentest de meeste cruciale is en dat je na een drietal dagen weer terug 'kan ademhalen'. Wij hadden een kans van 1:2, men dacht op Down maar uiteindelijk bleek het een heel zeldzame chromosoomafwijking te gaan en na nog een vruchtwaterpunctie en navelstrengpunctie uiteindelijk zwangerschap moeten beëindigen op 24 weken. Maar nogmaals dit is hoogst uitzonderlijk. Down valt veel makkelijker op te sporen. De meeste mensen die ik ken met een gelijkaardig risico als jij hebben hun zwangerschap probleemloos kunnen verder zetten. Rond deze periode kan men op echo ook al heel wat zien, dus probeer je wat te ontspannen, al weet ik dat dat heel moeiijk is. Succes, Audrey

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 10 juli 2009, 14:07

Hey missy,

wat een toeval zeg, nu zijn we hier met 3 op het forum die gisteren een vlokkentest hebben gehad (het verhaal van sandy en mij staat bij "wel of geen vruchtwaterpunctie").
Wij krijgen maandag een eerste resultaat, ik kan dus nog niet zeggen wat de afloop is...

Over de kans op miskraam zei de dokter gisteren dat het vooral de eerste week was, en het minderde dag na dag. Zowiezo geven de statistieken de kans op een miskraam aan tot 28 weken (dus bijv. 1 op 200 kans dat het tussen nu en 28 weken misloopt bij de groep die een vlokkentest heeft gehad, bovenop de "gewone" kans op miskraam die iedereen nog heeft. De vraag is natuurlijk of een miskraam op 27 weken dan nog wel het gevolg zou zijn van de vlokkentest zelf... twijfelachtig). Ikzelf ga ervan uit dat ik na het weekend alweer heel wat geruster mag zijn, en volgende donderdag nog meer, en dan over een 2-tal weekjes acht ik mezelf denk ik weer "gewoon", alsof ik de vlokkentest niet heb gehad. Als we natuurlijk ondertussen geen slecht nieuws hebben gehad en de zwangerschap hebben afgebroken... maar ja.

Bij ons was de mathematische kans op Down nog redelijk goed, door zeer goede bloedtesten, maar de nekplooi was niet goed. Vooral het feit dat de nekplooi al op 10 weken 3mm was (op 11w6d teruggegaan naar 2,5mm maar nog steeds boven het 95e percentiel dus officieel "te dik"), heeft een alarmbel doen rinkelen. Neusbeentje was gelukkig wel aanwezig.

Hoe gaat het ondertussen met je? Durf je al wat te bewegen enzo? Ikzelf ben als de dood dat ik nu iets verkeerds zou doen waardoor ik een gezond kindje zou verliezen...

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 10 juli 2009, 14:10

dag ma,

oh..hoe vreselijk dan nog eens een vruchtwaterpunctie...en na al die moeite toch moeten beslissen om er mee te stoppen :( . Wij hebben ook al beslist mocht het nu negatief nieuws zijn dat we het ook laten afkomen...hoe erg het ook klinkt maar we zijn nog zo jong om de rest van ons leven...je weet wel hopelijk is het niet nodig! Volgens de doter is er weinig kans dat er iets zal zijn maarja de bloedresultaten liegen niet hé. Ik zal blij zijn als ik ook deze dag probleemloos doorkom. Je hebt me al heel wat gerust gesteld...ik dacht ook dat de eerste dagen het gevaarlijkste zijn maar iemand die het al heeft meegemaakt kan dat pas bevestigen hé!
Heel erg bedankt voor je reactie

groetjes missy

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 10 juli 2009, 14:19

dag mies,
Wat een toeval zeg, bij welke dokter of prof was het?
Ik weet het resultaat jammer genoeg dinsdag maar... :( . Verder voel ik me heel goed, geen pijn, geen bloedverlies, weinig krampen maar ik hou me toch de komende twee dagen nog rustig. Ik heb wel enorm veel geluk met mijn werk, mijn werkgever laat me volgende week thuisblijven en daarna ben ik 4weken in verlof...dus ik moet me nu geen zorgen maken over al te zwaar werk.
Ik denk dat het een lang weekend voor ons zal zijn! Hopelijk krijgen we allemaal goed nieuws en kunnen we eindelijk beginnen genieten van ons kindje...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten