nekplooi op 10 weken....

Plaats reactie
lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

nekplooi op 10 weken....

Bericht door lisa marie » 22 augustus 2009, 8:31

ik ben gisteren naar spoed geweest omdat ik krampen had en bruinverlies. Gewoon in paniek in mijn auto gestapt. Mijn huisarts was immers met verlof.

Op de echo zagen we meteen dat beebje heel levendig was en het hartje klopje ook goed.

De gynaecoloog (die van wacht) vond wel dat er veel vocht in het nekje zat en deed een nekplooimeting.
Resultaat : 3,8 mm op iets meer dan 10 weken.

Ik moet zowieso op 12 weken terug. Op 12 weken kan het minder dik zijn, maar nu zit de schrik er bij mij echt in. In hoeverre geeft een nekplooimeting op 10 weken een indicatie ???

Ik heb de hele ochtend al zitten huilen... Was ik maar niet naar spoed geweest, dan had ik misschien nog 2 zorgeloze weken gehad. Nu gaan het nog op z'n minst 10 bange weken worden. Vruchtwaterpunctie waarschijnlijk op 17 weken en dan nog bang wachten op resultaat...

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 22 augustus 2009, 10:21

hey Lisa Marie,

Ik kan me inbeelden dat je nu heel erg bezorgd bent. Ik kan ook vast niet al je twijfels wegnemen. Maar misschien toch enkele argumenten die je enigszins gerust kunnen stellen:
1) 10 weken is vroeg. Niet per sé TE vroeg, maar toch wel vroeg. Ideaal is tussen de 11 en 13 weken. Daarom is het inderdaad verstandig een tweede NPM te doen rond de 12 weken.
2) De NPM is niet 100% betrouwbaar. Vals positief komt regelmatig voor. Dit komt ook doordat een goed uitgevoerde NPM niet zo eenvoudig is. Ik weet natuurlijk niet wat voor gynaecoloog op de spoed werkt, maar wie weet heeft hij niet goed gemeten; hij zou de eerste niet zijn.
3) Ik weet niet hoe oud je bent, maar het risico op Down-syndroom stijgt met de leeftijd van de moeder; volgens literatuur vanaf 35 jaar.
4) een dikke nekplooi KAN op down-syndroom (en andere chromosonale afwijkingen) wijzen, maar hoeft dat niet. Het is belangrijk om te beseffen dat een dikke nekplooi een risico aanwijst. Ze geeft dus niet de aanwezigheid van Down-syndroom aan, maar een risico daarop. Verdere testen (combinatietest, punctie, vlokkentest) kunnen meer zekerheid bieden.

Hopelijk ben je iets meer gerust gesteld. Veel sterkte alleszins met dit akelige nieuws.

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 22 augustus 2009, 11:13

bedankt voor je reactie ! Maar gerustgesteld ben ik zeker niet...

Ik ben al 37 jaar, de echo is uitgevoerd door een zeer bekwaam gynaecoloog, degene die al het langste verbonden is aan het ziekenhuis hier. Ik heb ook een afdrukje mee, en heb zelf goed gevolgd op het scherm, en ja... het is heel duidelijk. En ik was gisteren 10 weken en 4 dagen... , dus al bijna 11 weken.

Ik weet het , het is een kansberekening, het zegt helemaal niet 'ja' of 'neen', maar de paniek is er nu wel...

In ieder geval, weg roze wolk, dag donderwolk. De traantjes blijven vloeien.. Ik weet niet goed hoe ik de komende weken moet doorkomen...

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 22 augustus 2009, 13:27

Het feit dat het babietje dan weer heel levendig is, is een goeie indicatie hoor. Mijn gyn zei dat men bij kindjes met Downsyndroom toch een zekere 'laksheid' ziet... Ik hoop dat DAT een beetje troost mag zijn.
Punctie kan vanaf 16 weken hé en je weet al enkele dagen later of er sprake is van Downsyndroom. Ik heb vorige woensdag punctie gehad en ik weet overmorgen al of ons kindje Down heeft of niet.

Als je denkt dat je het zo lang niet volhoud, kan je natuurlijk ook een vlokkentest overwegen. Kans op miskraam is wel iets groter dan bij punctie, maar vlokkentest kan in principe nu al worden uitgevoerd...

Ik hoop alleszins dat het gewoon een valse indicatie is. :wink:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 23 augustus 2009, 8:33

Ik duim voor je lisa marie en wens je in elk geval een 'ontspannende' vakantie toe....

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 23 augustus 2009, 11:58

Lisa Marie,

Verwijt jezelf niet van naar de spoed te zijn geweest. Helemaal zorgeloos was je ook niet geweest hoor. Want dan bleef je in je gedachten zitten met die brownie. Ik ben ook onmiddellijk naar de spoed gehold bij de eerste brownies. Maar ok, dat is duidelijk geen probleem. Het beebje doet het goed.
Wat die nekplooimeting betreft. Marb heeft al heel wat gezegd dat zeker waar is. Ik weet wel dat het je niet helemaal je geruststelt. Ik weet dat het voor u momenteel een hel van wachten is. Maar ik heb eens het rapport van het KCE over prenatale zorg erbij genomen en die raden nekplooimeting aan vanaf 11wkn pas (tot 14wkn). Dus bij u was het te vroeg. Dat vocht kan gewoon nog wegtrekken. Bovendien zoals Marb zei, het is een kansberekening en KCE raadt die niet alleen aan (staat op nummer 3 op de lijst van effectiviteit - dus kans op vals positieven). Ze raden eerder de combinatietest aan. En dan nog hé, is dat maar een kansberekening. Je weet dit natuurlijk allemaal zelf wel, maar toch wil ik je er nog eens extra op wijzen. Gewoon omdat je het nog eens benadrukt zou worden.
En ik herinnner me een verhaal van iemand die ook vroeg een negatieve nekplooi had. En dat vocht is gewoon verdwenen. Ik zoek even de link ... Ik vind niet direct terug, maar heb het wel gevonden van iemand waarbij de verdikte nekplooi verdween.
Hebben ze ook gekeken naar de aanwezigheid van het neusbeentje?

Dikke knuf en veel succes!

Liefs,

Bokje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten