Prenatale oefeningen kinesist

Plaats reactie
girl
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 april 2009, 18:14

Prenatale oefeningen kinesist

Bericht door girl » 2 september 2009, 12:17

Hallo dames

Gaat er iemand van jullie naar de kinesist voor prenatale oefeningen; hoeveel sessies zijn dit, is dit een aanrader voor ons, betaal je zelf iets-of tsskomst ziekekas, enz.....
Mijn gynaecoloog heeft dit aangeraden, maar ik weet niet of t interessant is?

gr

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 2 september 2009, 13:07

Ik heb 1 sessie vooraf gedaan. Ze heeft toen buikademhaling geöefend en posities om de weeën op te vangen zolang je nog thuis bent. Vooral dat laatste was interessant.

Dat is terugbetaald mits voorschrift van je gynaecoloog. Als je hospitalisatieverzekering hebt, is't zelfs helemaal terugbetaald (alles binnen 3 maand van je bevalling).

De rest van de sessies heb ik dan achteraf gevolgd voor bekkenbodem en buikispieren.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 2 september 2009, 14:28

Er zijn 10 sessies in totaal terugbetaald door het ziekenfonds. Of je die nu voor of na de bevalling neemt. De belangrijkste zijn wel de postnatale, zoals Pelkie dus eigenlijk doet. Omdat alles terug op zijn "plooi" moet vallen. Prenatale lessen kan je ook nemen bij een vroedvrouw als je je daarbij goed voelt en dan wordt niets afgetrokken van je 10 kiné-sessies, kan je die lekker sparen voor na de bevalling.

Liefs,

Bokje

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 2 september 2009, 16:45

heejkes,

heb zelf ook perinatale kiné gegeven. afhankelijk van de 'nood' aan prenatale kiné (sommige moederkes zijn echt veel gebaat bij goeie relaxatie, ademhalingsoefeningen, buikspieren enz... omdat ze meer willen 'genieten' van de bevalling en die ook bewuster en minder traumatisch willen meemaken). daar besteedde ik dan meer tijd aan voor de bevalling ook. je hebt helaas maar recht op 10 terugbetaalde perinatale kiné maar je hebt hierbuiten veel meer recht op andere kiné, zoals bijvoorbeeld bekkenbodemreëducatie (nog eens 18 per jaar). als je zo'n een briefje vraagt aan de huisarts (meestal maken die daar geen probleem van) kan je natuurlijk veeeeeeeeeeel meer naar de kiné gaan (in het totaal 28 keer). een beetje legaal 'foefelen' om je toch maar goed voor kunnen bereiden.
ik had het nogal vlug door hoe ontspannen en voorbereid het mamake was tijdens de prenatale en paste zo mijn 'foefeltruc' toe moest het nodig zijn. zelf vind ik postnatale wel het belangrijkste omdat vaak de bekkenbodemspieren niet zo goed meer werken.
gynecologen raden het niet altijd aan omdat voor de gyne een epidurale makkelijker is dan een 'bewuste' bevalling,en hij/zij vaak niet bij de arbeid is hé ..
tja, keuze is aan de vrouw zelf!
ik kan het alleen maar aanraden...mamakes vertellen vaak dat ze het toch aangenaam vonden te kunnen bevallen op een bewuste manier..

liesje

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 2 september 2009, 20:03

Ik was dan weer enorm blij dat die epidurale erin stak! Ik wou ook bewust bevallen, maar na 12 uur verschrikkelijk pijnlijke weeën, had ik't wel gehad met alle mooie theorietjes en zag ik de zon eindelijk weer schijnen toen die epidurale begon te werken.
Gelukkig, want't heeft dan nog heel de dag geduurd eer ik eindelijk mocht persen. Moest ik geen epi gevraagd hebben, zou ik daar nooit de kracht meer voor hebben gehad...

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 3 september 2009, 9:26

't hangt af van wat de mama het liefst heeft, en soms kan het zo lang duren (zeker bij eerste partus) en je wordt zo moe dat een epidurale redding brengt. hangt af van situatie en keuze van de mama.
zou net hetzelfde doen, pelkie!

liesje

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 3 september 2009, 21:19

Ik zou heel graag bevallen met accupunctuur, maar blijkbaar wordt dat in België niet gedaan... emigreren naar China dan maar? :wink:

Véro.
xx

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 22 maart 2010, 11:22

Hey allemaal,

Na lang zoeken vond ik dan toch een reeds bestaand topic.
Ik lees over verschillende prenatale oefeningen waardoor je de bevalling 'rustiger' en 'ontspannender' kan beleven. Ik heb echter helemaal geen ervaringen hiermee. Ik hoop dus dat er enkele vrouwen van de winterploeg me kunnen helpen met m'n vragen:

- Vanaf wanneer begin je te zoeken naar prenatale oefeningen en wanneer start je de reeks?

- Welke ontspanningstechnieken leerden jullie? Ik las al van de prenatale oefeningen bij de kiné die vooral op ademhaling zijn gericht. Ik las ook al over haptonomie maar zou helemaal niet weten waar je dit kan volgen. En er is ook nog yoga (heb ik nog nooit gedaan).

- Het is nog lang maar ik zou graag zo natuurlijk mogelijk willen bevallen. Ik heb een hemelse schrik van epidurale verdoving omwille van de minime risco's die eraan verbonden zijn en ik heb eigenlijk tot hiertoe geen schrik van de bevalling. Ergens kijk ik ernaar uit. De pijn zal vreselijk zijn als ik andere vrouwen hoor, maar dat zie ik eerder als een uitdaging. Ik zou echter wel zo ''klaar'' als mogelijk willen zijn voor de bevalling. Ik zal echt bepaalde zaken moeten leren zoals de pijn toelaten, ademhaling controleren, proberen rustig te blijven...

Iemand die raad kan geven?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 22 maart 2010, 12:31

Zo'n cursus doe je best niet te lang voor de bevalling. Zo zit alles nog vers in je geheugen. Maar je kan wel al vroeger beginnen zoeken, die cursussen in groepsverband daar kan je niet zomaar iedere week mee beginnen.

Bij mij waren het tien voormiddagen met alles erop en eraan. De laatste voormiddag was twee weken voor de uitgerekende datum.

Geleerde technieken : massage (door 't ventje), hoe je rugweeën aanpakt door op de rug te duwen ; ademhaling ; visualisatie ; baringshoudingen ; perstechniek.

Haptonomie kan je apart volgen. Het is wat meer zweverig, contact met je ongeboren kind enzo. Voor de papa's is het naar het schijnt heel leuk als je partner ervoor open staat.

De schrik voor een epi daar moet je niet mee inzitten. Vraag jezelf gewoon af of je eventueel een epi wil (soms heb je geen keuze hou daar rekening mee).

Kies je voor een natuurlijke bevalling (ik wilde dat ook perse), dan heb je in de eerste plaats een goede vv nodig, geen prenatale cursus. De oefeningen die je leert zijn vooral voor in het begin. Het is ook niet bewezen dat het echt helpt, zo'n voorbereiding. Schrik voor de pijn hoef je niet te hebben. Ook al doet het veel pijn het is pijn met een doel, met een functie. En je kan veel meer dan je denkt. Je moet gewoon weten dat wat je voelt dat dat normaal is, en je mag niet panikeren. Je er idd gewoon aan overgeven.

Bevallen is en blijft een natuurlijk proces, en meestal gaat 't allemaal vanzelf, hou dat goed voor ogen en je komt al een heel eind. 8)

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 22 maart 2010, 13:03

heej logost,

loeki beschrijft het heel goed wat er in zo'n cursus wordt gegeven en ik merk in haar berichtje ook dat ze enorm veel heeft gehad aan de persoonlijke begeleiding van een vv, denk dat het heel geruststellend is iemand te hebben die je ook doorheen je zwangerschap met raad en daad bijstaat en heel goed begeleid bij de bevalling, iemand die je vertrouwt en waar je altijd terechtkan met je vragen en onzekerheden die sfeer van vertrouwen maakt de bevalling dan ook veel aangenamer en rustiger.

ik heb lange tijd (voor ik me enkel met kinderen ging bezighouden) prenatale kiné gegeven, individueel dan wel. ik bouwde vaak ook zo'n persoonlijke relatie op met de patiënt en ze kon me ook altijd vragen stellen over hoe zo'n bevalling juist verliep, de pijn (ik maakte altijd mooie grafiekjes;)) enz... je leert je patiënt ook goed kennen en omdat ik de oefeningen en technieken ook altijd samen met haar deed was het vaak heel gemoedelijk. zoals Loeki zegt is het ook niet bewezen dat prenatale kiné helpt want het gaat over een zeer breed gegeven (ademhaling, perstechnieken, ontspanningsoef...) en dus moeilijk meetbaar zonder massa's bias.
toch kwamen veel vrouwen terug met positieve ervaringen (ik was ook een beetje coach dan) omdat ze een heel arsenaal technieken hadden bijgeleerd, niet dat die allemaal hielpen maar wel dat ze wat 'tools' hadden om te gebruiken, en een idee hadden hoe het allemaal in zijn werk ging.

één nadeel je krijgt maar 9 beurten perinatale kiné per zwsch terugbetaald, dus ook postnatale zit daarin. maar je kan na de geboorte ook je arts vragen bekkenbodemreëducatie voor te schrijven dan kan je die 9 beurten voor voor de bevalling gebruiken.

ik persoonlijk vind dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met naar je eigen lichaam kijken, voelen welke spieren waar zitten en wat die doen wanneer (vb. bekkenbodemspieren), hoe je ademt , hoe je je lichaam kan beïvloeden om te ontspannen enz...
vaak kwamen vrouwen de laatste weken bij mij en moest ik hen helemaal een lichaamsbesef aanbrengen. niet altijd makkelijk in één twee drie...

maar doe wat je zelf aanvoelt dat het best is, en zoals loeki zei, een bevalling is iets natuurlijks, hé, zoveel mijarden vrouwen hebben het meegemaakt en doorstaan, ik ben ervan overtuigd dat je dat ook zal lukken...

liesje

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 22 maart 2010, 14:28

Loekie: het is zoals je zelf zegt. Ik wil echt perse natuurlijk bevallen. Dat van die vv moet ik dan echt wel eens gaan doen. Ik zag daar tot hiertoe het nut niet van in omdat ik veel lees en met m'n vragen steeds bij m'n gynaecoloog of hier terecht kan. Maar idd als zij ervoor kan zorgen dat ze me op dat moment kan blijven aanmoedigen om die epi niet te zetten zou dat wel fantastisch zijn. Neem ik best een vv uit mijn buurt of uit de buurt van het ziekenhuis?

Liezeke: ik zie ook wel meer nut in het vlak voor een bevalling doen dan heel veel ervoor. Voor die haptonomie denk ik wel dat vroeger beter is.

Ik denk dat mijn ventje die haptonomie ook heel zweverig zal vinden en dat dat dus niks voor hem is. Ik denk dat het wel heel leuk zou zijn. Misschien moet ik hem eens overtuigen.

Waar hebben jullie die prenatale cursussen in groepsverband gevonden?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 22 maart 2010, 16:26

Ik ben thuis bevallen dus moest ik wel begeleid worden door een zelfstandige vv (Bolle Buik). Ze doen ook polyklinische bevallingen (of ziekenhuisbevalling) maar je mag niet zomaar in eender welk ziekenhuis bevallen met je eigen vv. Dat kan je dan ook best eens van te voren navragen. Bolle Buik organiseert ook die cursussen in groepsverband. Maar zij werken alleen in Brussel en Leuven.

Er bestaat een vereniging van zelfstandige vroedvrouwen (effe op googelen), zo vindt je een vv in je buurt. Zij kan je vast alle info geven die je zoekt.

Als je "gewoon" in een ziekenhuis bevalt, kan je je vv natuurlijk niet kiezen. Dan hangt het een beetje van haar af (of hem :wink: ), en ook wel van het ziekenhuis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten