moederkoek ligt voor baarmoederhals

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

moederkoek ligt voor baarmoederhals

Bericht door missy » 7 september 2009, 21:11

Hallo,

Ik kom net terug van de dokter en heb te horen gekregen dat mijn placenta voor de baarmoederhals ligt (ben nu 21 weken). Daarom wilde ik even weten of er nog vrouwen zijn die dit hebben of gehad hebben...? Hij heeft wel gezegt dat het nog kan zijn dat hij wat opzij groeit...maarja...weer die twijfels hé! Het ergste is dat ik nu al niet meer mag werken!

groetjes...x

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 7 september 2009, 21:32

Missy,

Ik ben nu bijna 15 weken zwanger en bij mij is vorige week een gedeeltelijke placenta praevia vastgesteld. Ik zit momenteel ook thuis en mag platte rust houden...Mag eigenlijk niks doen buiten liggen en zitten..Jij ook ?

Groetjes Audrey

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 7 september 2009, 21:38

Dag ma,

Hij heeft mij eigenlijk niet zo heel veel uitleg gegeven. :?: Nee, ik moet niet platliggen. Ik mag wel niets zwaars meer heffen, verder gewoon voorzichtig zijn en bij bloedverlies direkt naar het ziekhuis. Heeft hij tegen u iets meer gezegd wat de gevaren of gevolgen kunnen zijn...? Zou dit nu een gevaar zijn voor vroeggeboorte?

groetjes x

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 7 september 2009, 21:51

Missy,

Gevaren hebben ze bij mij ook niet echt gezegd, maar op internet vond ik inderdaad wel vroeggeboorte terug en bij veel bloedverlies ook bloedarmoede bij moeder. Verder ook dat als placenta niet zou stijgen, het sowieso keizerssnede wordt.
Ik verlies momenteel bloed vandaar dat ik niks mag doen.
Maar jij mag nog rondlopen en beteke in huis rommelen ? Ik moet alles door mijn man laten doen op het moment...

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 8 september 2009, 9:21

Missy,

Ikke had ook een placenta praevia. Ze is verschillende in en uit het ziekenhuis gegaan. Maar ze heeft de baby kunnen dragen tot 35weken en 2 dagen. En ze is nu mama van een flinke zoon!
Een placenta praevia is vooral gevaarlijk omwille van verhoogd risico op losscheuren. Als het gedeeltelijk is, is het nog niet zo erg, maar het volledig losscheuren van de placenta is heel gevaarlijk. Daarom dat ze je zeggen dat je bij bloedverlies onmiddellijk naar het ziekenhuis moet.
En daarmee samen hangt natuurlijk het risico op een vroeggeboorte. Ik zou niet panikeren en probeer jullie zo rustig mogelijk te houden. Meer kunnen jullie echt niet doen.
Ik duim dat alles rustig blijft daarbinnen.

Liefs,

Bokje

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 8 september 2009, 13:59

dag blokje en ma,

ma, ik verlies geen bloed en dat zal wel de reden zijn waarom ik het gewoon wat rustig moet houden. Heb jij pijn?

blokje, bedankt voor uw berichtje...

Ik heb ook ondertussen al wat op internet zitten zoeken en ja je ziet toch wel dat de meeste toch iets vroeger bevallen...Dus zal ik de wijze raad van de dokter maar opvolgen en mij rustig houden. hopelijk blijft onze kleine spuit nu nog een hele poos in mijn buikje!

groetjes

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 8 september 2009, 14:56

Missy, ik heb absoluut geen pijn. En dat maakt het ook zo moeilijk om echt stil te zitten. Vandaag ook geen bloedverlies meer dus doe nu iets meer, maar nog vooral zitten. Wel merk ik dat mijn onderbuik soms gespannen aanvoelt. Vorige week voelde ik me ook heel uitgeput en had schele hoofdpijn en koortslippen en rusten heeft me duidelijk goed gedaan...Nu begin ik dus terug de kriebels te krijgen. Wij hadden deze week vakantie en ipv daguitstappen is mijn man nu aan het schilderen en ik zit op mijn lui gat een boekje te lezen en erop te kijken (niet dat ik nu persé mee wil schilderen ;) Groetjes, Audrey

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 9 september 2009, 6:58

hier ook zo'n geval van laagliggende placenta. Werd bij mij al vastgesteld op 14 weken en ik ben ook sindsdien thuis. Bloedverlies is door de rust fel verminderd, tot zelfs geen bloedverlies meer nu (ben nu 16w1d). Ik moet ook niet platliggen, maar moet t ook erg rustig houden. Vandaag echo voor de opvolging en zien of beebje nog ok is.. hypernerveus.

Mijn gyn zei al dat ik niet moest hopen dat de placenta naar omhoog ging, kon wel verschuiven maar ik moest me geen illusies maken. Via een prof weet ik ook dat een laagliggende placenta veel voorkomend is bij IVF/ICSI, en het nog alle kanten opkan. Dus veel rusten en hopen op 't beste zou ik zeggen !

X

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 september 2009, 9:11

Dat vind ik wel een "interessant" gegeven. Waarom zou dat meer voorkomen bij ICSI/IVF? Dat moet toch iets te maken hebben met de tp dan? Dat wordt bokkelen. :wink:

Liefs,

Bokje

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 9 september 2009, 9:47

Awel dat was ik gisteren nog tegen mijn man aan het zeggen..volgens mij is er een relatie. vraag me af of het ermee te maken heeft dat als eitje uit je eicelleider komt, het dan op een natuurlijker plaats gaat zitten dan als het teruggeplaatst wordt. Misschien krijg je bij TP meer kans op een minder gunstige plaats van innesteling voor placenta dan...Maar weet het ook niet

Ik zit me hier nog altijd af te vragen wat ik nu eigenlijk mag doen. MAg ik autorijden ? Wat in huis rommelen ? Enz. Orders voor zolang er bloedverlies was, waren duidelijk, niks doen, absoluut niks en niet bewegen..maar nu...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 9 september 2009, 10:10

Bij een TP zou je meer kans hebben op een lagere innesteling, simpelweg omdat ze 't vruchtje langs onder erin steken, terwijl het normaal gezien langs boven, langs de eileider in de baarmoeder komt.

Hangt vooral af van de terugplaatsingstechniek, soms hebben ze de neiging het vruchtje relatief laag terug te zetten omdat je anders weer wat meer kans hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (zijnde in de eileider, dus te hoog teruggeplaatst).

Das wat ze me gezegd hebben.

Bij m'n tweede terugplaatsing hebben ze idd (andere arts) het halfweg teruggezet, met veel moeite, en de placenta lag ook wat laag. Ik herinner me dat de TP de eerste keer veel hoger leek, zo op't zicht.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 september 2009, 16:56

Het moet idd met de tp te maken hebben. Ik ben aan het bokkelen geslaan in een wetenschappelijke databank. Daar ben ik op verschillende artikels gebotst die zeggen dat placenta praevia meer voorkomend is na ivf/icsi. Eén artikel vergeleek het voorkomen van placenta praevia bij moeders die zowel via geassisteerde reproductie zwanger werden als spontaan. Ze zagen dat ongeveer tot 3 keer meer placenta praevia voorkomt bij de geassisteerde reproductie. De reden waarom is gissen blijkbaar. Het is allemaal onduidelijk. Ze spreken van hormonen, maar die zouden het toch niet voor een verhoogde kans op lage innesteling van de placenta zorgen. Ze spreken van andere "soort" embryo in vitro dan in vivo, maar ook daarvan is het effect op de inplanting van de placenta blijkbaar nihil. Dan spreken ze van de tp: de catheter zou voor "contracties" in de baarmoeder zorgen en die zouden wel misschien een lagere innesteling van de placenta knn veroorzaken. Maar het blijft giswerk. Verder spreken ze ook natuurlijk van de plaatsing van de tp, zoals Loeki al meldde. Maar bottomline: meer onderzoek noodzakelijk.

Liefs,

Bokje

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 9 september 2009, 17:02

Maar alle, ons vermoeden wordt wel bevestigd...

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 10 september 2009, 6:38

yep... de prof zei ook wel dat die laagliggende placenta's wel ietwat omhoog zouden komen in de meeste gevallen, (de ene zegt van ni, de andere van wel)... tis dus afwachten. Bij mijn echo gisteren werd bevestigd dat de placenta nog steeds laag ligt en de kans erin zat dat die nog wel iets zou kunnen verschuiven.

Audrey, wat betreft die "platte rust" : zolang je geen bloeding hebt, mag je rustigere activiteiten hernemen. Wel geen grote kuis beginnen ! En niet te zwaar tillen.
De gyn die ik gisteren had, zei zelfs t te proberen terug te gaan werken. Ik blijf nu wel thuis tot 1 okt en zie wel dat ik tegen ik terug zal gaan werken ( :? ) dat ik goed uitgerust ben..
Dus wat koken, opruimen en afwassen kan geen kwaad... bij mij toch niet. En autorijden ook geen probleem. Ik mag zelfs op reis gaan, maar natuurlijk in de best mogelijke omstandigheden (hygiëne ed). Ik heb altijd wel een handdoek op mn zetel liggen en heb reservekledij bij.. just in case. Want een laagliggende placenta is nu eenmaal onvoorspelbaar qua bloedingen.

X

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 10 september 2009, 10:13

De placenta groeit mettertijd bijna altijd naar boven, omdat daar de baarmoeder "de meest vruchtbare bodem" zou hebben, dus meer voedingsstoffen op die manier.

Het hangt er gewoon vanaf hoe groot het gedeelte is dat laag ligt. Bij mij lag ie op 14 weken wel laag, maar alleen de "onderkanten" van de placenta lagen vanonder. Zeker de helft lag hoger. Volgens mij kijken ze daarna voor de kans. Als de placenta volledig vanonder ligt, is dat anders dan dat de helft toch nog opzij ligt.

In ieder geval zeiden ze me dat ze het niet tegoei kunnen evalueren voor 20 weken, en zelfs tot 30 weken kan de placenta zich flink verleggen. Het is pas als je baarmoeder fel naar boven begint te groeien dat de placenta het meest mee naar boven groeit. Het gedeelte dat dan opzij ligt wordt naar boven "getrokken". Als natuurlijk alles vanonder ligt, dan wordt er niks "naar boven getrokken" hé.

Dus 't verschuiven hangt volgens mij af hoeveel van de placenta laag ligt... Hoe lager, hoe minder verschuiving. Ttz wel verschuiving, maar dat zal dan meer in de breedte zijn omdat er geen "aanhechtingspunten" zijn hogerop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten