vaccinatie voor mexicaanse griep

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 november 2009, 10:57

Ah ja, mijn huisarts zei gisteren nog dat baby nu ook antistoffen aanmaakt via mij...

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 16 november 2009, 12:34

Ik ben het helemaal eens met Nikita. Wij, ouders van een baby van minder dan 6 maanden, laten ons ook niet inenten. Ik heb het gevoel daarmee meer kwaad te kunnen doen dan goed.
Maar ieder zijn keuze!

Liefs,

Bokje en Kaan

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 16 november 2009, 21:12

de gyn heeft me "ten sterkste" aanbevolen de prik te laten zetten .... pffffffff

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 november 2009, 21:43

Tja ik kreeg dat vorige week ook te horen van 2 gyns...

eekhoorntje
Berichten: 31
Lid geworden op: 6 mei 2009, 14:15

Bericht door eekhoorntje » 16 november 2009, 22:35

Woensdag moet ik ook gaan voor spuit tegen mex. griep op aanbevellen van huisarts en gyn.

Weet ook niet goed of het juiste beslissing is of niet maar ja ze zullen het wel weten zeker waarom zouden ze het anders voorstellen.

Afwachten hoe ik erop ga reageren.

Tania

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 17 november 2009, 9:10

Gynaecologen zijn lang afwachtend geweest.

Enkele weken geleden is er blijkbaar een ontmoeting geweest tussen de gynaeverenigingen en de farmaceutische industrie. Daar is blijkbaar het een en ander verduidelijkt geweest, want sindsdien komen de gynaecologen veel eensgezinder naar buiten met een positief advies (toen is Prof Temmerman ook op TV geweest).

Gynae's hebben één van de meest risicovolle beroepen, ze betalen dan ook torenhoge verzekeringspremies. Ze moeten dagelijks moeilijke keuzes/afwegingen maken die levenslange gevolgen kunnen hebben... ik denk dus niet dat ze massaal risico's zullen nemen!

We hebben vertrouwen in onze gynae's, in hun vaardigheden en hun kennis, we laten hen onze zwangerschap begeleiden en ons kind op de wereld zetten, waarom zouden we hen dan wantrouwen op het vlak van een vaccin?
Ik ben ervan overtuigd dat zij niet lichtzinnig met dergelijke beslissingen omgaan. Zij zullen zich baseren op objectieve studies en feiten en op wat baseren wij ons? Mediageruchten, angstgevoelens, ...

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 november 2009, 11:36

JD, bedankt voor de uitleg ! Geeft mij meer geruststelling.

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 17 november 2009, 13:43

ik moet ook tegen alle wil en dank vrijdag voor de prik... ik zie er nog steeds enorm tegenop. Dokter had hier ook weer wel een punt, ik moet maar gewoon ns naar de bakker gaan en ik kan t zitten hebben. Of als mn man, als zelfstandige bij een zieke terecht komt en t mee naar huis brengt :roll:

tjah, ik blijf erbij, sta er heel sceptisch tegenover en doe het dus enkel en alleen voor beebje in de buik. ik neem anders ook nooit een griepspuit. Maar zou t mezelf nooit vergeven als beebje iets moest overkomen.

heb t er wel heel moeilijk mee. :?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 november 2009, 14:16

Tja ik zou het anders ook niet doen....en het voelt niet echt goed. En ik heb nog steeds schrik voor de impact op beebje. Maar je kan het inderdaad heel stom krijgen (ik kom nog amper buiten maar er komen hier wel mensen) en als je het dan krijgt met zware complicaties, tja....dat is zeker niet goed voor beebje. En moet er niet aan denken om nu nog de pech te hebben om er aan te overlijden...Zou lang trachten naar een kind en het dan op de valreep niet meemaken. De kans hierop is uitzonderlijk klein, maar zoals mijn fertigyn zei...ik ben goed in de zeer kleine kansen..

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 17 november 2009, 14:21

tja we moeten maar he...
en dan maar hopen dat er inderdaad niks aan beebje komt of ik ga die gyns en doktoren eigenhandig............... :evil: :lol: :mrgreen:

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 november 2009, 15:05

' k Kom wel effe helpen dan ;)

Eleni
Berichten: 74
Lid geworden op: 5 december 2008, 16:12

Bericht door Eleni » 17 november 2009, 15:48

Eventjes reageren, JD, over je vraag waarom we nou minder zouden vertrouwen op de gyn op vlak van vaccin. Omdat gynaecologen geen virologen zijn en er dus evenveel van afweten als elke andere arts, daarom ben ik iets sceptischer over dit soort advies. Er is inderdaad twee weken geleden een soort congres geweest waarbij na veel discussie de conclusie was dat het vaccin niet schadelijk was voor zwangeren. Hoe ze dat weten, dat weten ze zelf niet want dat kan alleen de tijd uitmaken en de "objectieve studies en feiten" waar ze zich volgens jou op baseren bestaan helaas niet (en zullen ook niet snel bestaan voor wat betreft de impact op zwangeren en babies).

Zoals je zelf aangeeft, een gynaecoloog heeft een grote verantwoordelijkheid en moet hogere premies betalen. Als de overheid en de farmaceutische industrie je elke week minstens 1 mail sturen waarbij wordt aangedrongen om je patiënten te laten inenten en dat dat het enige verantwoord advies is, zou jij dan tegen je patiënten zeggen dat dat volgens jou overroepen is en achteraf het risico lopen een schade-eis tegen je te krijgen achteraf omdat je verkeerd hebt gegokt? Ik niet...
Als een gynaecoloog adviseert om in te enten, kan hij de verantwoordelijkheid steeds afwimpelen als er een probleem blijkt met het vaccin: de overheid en de farma indrustrie heeft erop aangedrongen en trouwens, zij hebben het vaccin niet gemaakt. Dus, voor een gyn is het veligste om de patiënten aan te raden zich te vaccineren. En zoals iedere mens, proberen ze risico's vooral voor zichzelf uit te sluiten, iets wat we zelf waarschijnlijk ook zouden doen in hun plaats. Vind je het ook niet vreemd dat je van de meeste artsen niet hoort: "het is beter om je te vaccineren...", maar wel "de overheid/de farma/de vereniging van gynaecologen heeft gezegd dat...". Meestal zeggen artsen helemaal niet waar hun info vandaan komt, dat zeg je alleen maar om jezelf in te dekken.

Ik ben toch een zwartkijker he... :oops: Maar ja, ik blijf ervan overtuigd dat de keuze volledig aan jezelf is en dat je het later misschien zal weten wat de juiste keuze was. Ieder doet wat hij zelf vindt, en de hele lobby rond het vaccin kan gelijk hebben, maar evengoed niet, daarom zijn we geen slechtere ouders als we kiezen om het niet te doen (maar dat heb je niet gezegd he, maar soms voel ik me zo).

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 17 november 2009, 16:55

Eleni,

Gynae's zijn geen virologen, dat klopt, maar de virologen geven ook hetzelfde eenduidig advies: zwangeren in het tweede en derde trimester laten zich beter vaccineren.

Denk je dat de gynaeverenigingen zich enkel een advies laten aansmeren door de farmaindustrie? Ik denk het niet, zij zullen ook hun licht opsteken bij experten ter zake.

Wat betreft de studies over vaccinaties bij zwangeren kan inderdaad nog geen langetermijneffect aangetoond worden van het mexicaanse griepvaccin, maar er is wel al een jarenlange ervaring met het gewone griepvaccin.
Het gewone griepvaccin bestaat uit een basissamenstelling waaraan jaarlijks een variabel deel wordt toegevoegd (obv verwachte griepvirussen). Het mexicaanse griepvaccin is op dezelfde manier samengesteld...

Ikzelf ben zeker ook geen expert, ik werk wel in de medische sector, maar eerst en vooral ben ik een bange zwangere vrouw die lang heeft moeten afzien om te staan waar ik nu sta!
Mijn eerste reactie was er ook een van 'ik laat me niet vaccineren', maar die reactie had ik ook toen ik AB moest nemen voor mijn blaasontsteking, idem voor de verdoving van de tandarts, ...

Iedereen moet vooral doen wat hij/zij denkt te moeten doen. Het enige waar ik een probleem mee heb, is dat mensen zonder kennis van zaken 'advies' geven of angstreacties van anderen reproduceren die enkel gebaseerd zijn op schrik en gegevens uit de media.

Ik heb absoluut geen zekerheid omtrent het effect van het vaccin op onze kleine spruit of op mezelf, maar mijn verstand zegt me dat ik moet vertrouwen hebben in mensen die het beter (kunnen) weten. In geneeskunde gaat het vaak om het afwegen van risico's, als ze al geen sluitende bewijzen hebben dat het vaccin geen kwaad kan, dan ben ik ervan dat er wel reeds evidentie bestaat dat de risico's van het niet vaccineren groter zijn dan deze van het vaccineren.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 17 november 2009, 20:22

Vandaag bij gyn op controle geweest en er is met geen woord gerept over vaccinatie.

Ik twijfel niet aan de doeltreffendheid van het vaccin, maar ik ben niet te spreken over de hetze die in de media gecreëerd is over de griep en de duizenden dodelijke slachtoffers die het zou maken. Ik herinner me nog dat men deze zomer in Wallonië beslist had om alvast extra graven te delven voor de vele begrafenissen die men in het najaar mocht verwachten. Ongehoord vond ik dat!

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 18 november 2009, 9:16

Ik laat me ook niet vaccineren, weet eigenlijk niet goed waarom. Meer schrik voor het vaccin dan voor hem eigenlijk te krijgen denk ik. Heb heel ons gezin aan de vitamientjes gezet :wink:

GG, je hebt helemaal gelijk, ik heb me ook al "ziek" geërgerd aan die hele hetze. Als je griep hebt, testen ze niet eens of het wel de mexicaanse is, ze gaan er gewoon van uit dat het zo is. Van de gewone griep sterven er ook jaarlijks mensen, maar dat schrijven ze gewoon nooit in de krant. Dus ja, maar hopen dat de bacterieën de andere kant uitwaaien ;-)

Véro.xx

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten