Leerkracht lager onderwijs Vlaams Onderwijs

Plaats reactie
JufKaat
Berichten: 428
Lid geworden op: 9 mei 2009, 21:57

Leerkracht lager onderwijs Vlaams Onderwijs

Bericht door JufKaat » 29 november 2009, 19:38

Piep

Ben nog niet ver (5weken) maar ben toch al benieuwd naar de hele regeling van zwangerschapsverlof, moederschapsverlof, borstvoedingsverlof, ouderschapsverlof etc...

Als ik ga opzoeken op ond.vlaanderen dan snap ik er geen jota van.

Als ik zelf even reken... TP was op 05 november dus vermoed ik dat ik begin augustus zal bevallen.

Ik wil ineens alle verlof opnemen, wil zo lang mogelijk bij mijn beebje zijn. Ik dacht dus aan bevallingsverlof, borstvoedingsverlof en ineens ook ouderschapsverlof.

Heeft er iemand hier ervaring/ kennis mee? Zo ja, wil je dit dan delen met mij?

Liefst voor het onderwijs, ik weet niet hoe het in de privé allemaal gaat...

Kaat xxx

Grieteke
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 februari 2009, 14:14

Bericht door Grieteke » 30 november 2009, 10:56

Eerst en vooral proficiat!

Ik ben mij ook volop aan het verdiepen in deze materie, aangezien ik ook in het (lager) onderwijs sta. Het is ook afhandelijk of je benoemd bent of niet.
Onze vermoedelijke bevallingsdatum is 7 januari'09.
Maar alles wijst erop dat het wel eens vroeger zou kunen zijn.

Eerst en vooral moet je verplicht 1 week voor de bevalling in bevallingsverlof gaan. Ik dacht tot aan de kerstvakantie te blijven werken en dan zou mijn bevallingsverlof starten de eerste werkdag na de vakantie. Maar ik ben enkele weken geleden vroegtijdig opgenomen geweest in het ziekenhuis met weeën. Daardoor ben ik met ziekteverlof moeten gaan. Vanaf 6 weken voor de bevalling gaat dit niet meer want dan wordt het bevallingsverlof. Wat bij mij dus het geval is. Dat betekent dat ik nadien nog 9 weken over zou houden. Ik wil niet meer terug gaan voor september. Dat betekent dat ik 3 maanden betaald ouderschapsverlof (of 6 maanden halftijds) kan nemen (op te nemen aan 1 stuk tot het kindje 4 jaar is), 3 maanden onbezoldigd ouderschapsverlof (= vevanger van borstvoedingsverlof = op te nemen binnen het eerste jaar na de geboorte. Ik zal beide moeten nemen. Je zou blijkbaar die ouderschapsverloven kunnen stoppen. (in mijn geval zou mijn groot verlof ontbetaald zijn als ik dat onbezoldigd ouderschapsverlof niet kan stopzetten) Als je het stopzet, ben je de rest wel kwijt. Je mag de rest later niet opnemen.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 30 november 2009, 11:02

Borstvoedingsverlof is niet zo maar een recht. Dat is afhankelijk van je CAO, dus je kan je daar best nog maar eens op bevragen.

Grieteke
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 februari 2009, 14:14

Bericht door Grieteke » 1 december 2009, 10:49

Misschien daarom dat het sinds vorig jaar ook geen borstvoedingsverlof meer noemt. Het noemt onbezoldigd ouderschapsverlof. Dit is voor alle leerkrachten hetzelfde.
Anders is het voor kleuterleidsters die niet imuun zijn en al snel op non-acteif gezet moeten worden, zij krijgen hun borstvoedingsverlof wel terug betaald.

JufKaat
Berichten: 428
Lid geworden op: 9 mei 2009, 21:57

Bericht door JufKaat » 2 december 2009, 14:22

Nu zegt de secretaresse op school dak misschien beter ineens een jaar loopbaanonderbreking kan nemen, da da voordeliger zou zijn...

Heeft er iemand daar ervaringen mee? Wa betalen ze u dan van den RVA maandelijks?

Kaat xxx

Grieteke
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 februari 2009, 14:14

Bericht door Grieteke » 2 december 2009, 18:40

Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien wel rekening houden met het feit dat je bezoldigd (en onbezoldigd) oudersschap verlof niet zolang kan opssparen als loopbaanonderbreking.

eefke
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 november 2009, 16:58

Bericht door eefke » 2 december 2009, 19:00

Juf Kaat,
je kan ook altijd advies vragen op jouw syndicaat (of hulpkas) of een syndicale afgevaardigde bij jou op school.
Groetjes,
Eef

JufKaat
Berichten: 428
Lid geworden op: 9 mei 2009, 21:57

Bericht door JufKaat » 4 december 2009, 18:46

Ik heb gebeld met RVA.

Ik ga mijn bevallingsverlof nemen, dan neem ik bezoldigd ouderschapsverlof en dan neem ik nog 7 maanden loopbaanonderbreking (da is een beetje vergoed en je krijgt er nog een kleine aanmoedigingspremie bij).

Kaat xx

Grieteke
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 februari 2009, 14:14

Bericht door Grieteke » 5 december 2009, 10:04

JufKaat schreef:Ik heb gebeld met RVA.

Ik ga mijn bevallingsverlof nemen, dan neem ik bezoldigd ouderschapsverlof en dan neem ik nog 7 maanden loopbaanonderbreking (da is een beetje vergoed en je krijgt er nog een kleine aanmoedigingspremie bij).

Kaat xx
Dat lijkt me idd de beste oplossing. In mijn geval is dat onbezoldigd ouderschapsverlof ipv loopbaanonderbreking beter, aangezien het maar om max. een maand gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], mich75 en 55 gasten