Welke dingen moet je nu écht in huis hebben ?

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Welke dingen moet je nu écht in huis hebben ?

Bericht door lisa marie » 16 januari 2010, 11:05

Het topic 'voorbereidingen geboorte' heb ik al vaak gelezen. Daar staan veel bruikbare tips in.

Maar nu richt ik me tot degenen die onlangs bevallen zijn. Jullie hebben toch al de ervaring.

Welke dingen moet je nu écht in huis hebben als je terug thuis komt met de baby ?

Deze dingen heb je volgens mij zeker nodig :

- een aantal bodiekes
- luiers
- tetra-doeken
- badje
- verzorgingsproducten : welke ? Krijg je die in het ziekenhuis al mee ?
- pyjamaatjes
- beddengoed


De borstvoedingsmama's, hebben jullie toch al van tevoren flesjes gezorgd ?


Help help....

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 januari 2010, 11:09

Niet te vergeten, de baby ;)

- Plaats om droog te leggen (kan ook tafel zijn) en drooglegkussen
- Krabwantjes
- Bedje of park of reiswieg

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 16 januari 2010, 11:16

Voor het eerste, nog 8 weken geduld,
Krabwantjes staan op de geboortelijst, maar zal ik toch al eerder moeten zorgen, de rest is in orde of besteld !

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 16 januari 2010, 12:05

Ik ben nu nog geen drie volle dagen thuis, en ik heb al hetvolgende nodig gehad:

- wikkeldeken/voetenzak/mutsje om aan te doen tijdens transport van materniteit naar huis
- bodiekes (voldoende! voor mini-mies is maat 50 nog wat te groot, ik heb er ook wat van 56 maar nog niet aangedaan)
- pyjama-pakjes (ik heb er zo van die in 1 stuk)
- tetradoeken (met hopen)
- dekentje om in te wikkelen (als je ze vast hebt, of om te slapen. Slaapzak aanvaardt mini-mies niet omdat handjes dan bedekt zijn door lange mouwen)
- krabwantjes totaal niet nodig. idem met kousjes, omdat ze pyjamaatjes met voetjes draagt
- pampers, vochtige doekjes, vaseline/luierzalf (vaseline handig als nog meconium-stoelgang, blijft dan minder aan de huid plakken) (voorzie voor alle verzorgingsplaatsen materiaal)
- badje (bij ons bademmer), washandjes, handdoekjes (gewone zijn goed om op te liggen als ze druipend uit bad komt, dan afdrogen met tetradoek)
- bij ons in het ziekenhuis waren GEEN verzorgingsproducten voorzien! Alleen grote bussen voor gebruik op de materniteit zelf (niet mee te nemen naar huis). Nochtans had ik ergens op een ander forum gelezen van wel, waarschijnlijk was dat al gedateerde informatie. Best eens bellen met je materniteit dus, want bij ons moest manlief in allerijl naar de apotheek.
- vitamientjes kreeg ik mee uit de materniteit
- klein lepeltje om vitamientjes toe te dienen (lukt bij ons beter dan in het mondje indruppelen)
- kamerthermometer is heel handig voor ons omdat wij in een slecht geïsoleerd huis wonen met zeer wisselende temperaturen dezer dagen
- tutje (in hoogste nood)
- bavetjes (als je haar kleertjes wat wil sparen, ook bij BV-kindjes komt er soms wat terug!)
- tepelzalf, borstcompressen en BV-beha voor mij (zalf en compressen kreeg ik wél in ziekenhuis)
- nachtlampje (zodat wij haar in het oog kunnen houden 's nachts, ze slaapt bij ons op de kamer)

Ik had op voorhand 2 kleine flesjes in bezit, heb dan de laatste weken toch nog een microgolf-sterilisator gekocht, en op de dag van ontslag manlief nog om een borstkolf gestuurd. Ondertussen ook een elektrische kolf van mutualiteit in huis... In principe heb je het niet nodig, maar bij ons verloopt de BV nogal moeizaam
:? :?
Zolang je op voorhand weet wélke flesjes en wélke sterilisator/kolf/whatever je eventueel zou willen kopen, en in welke winkel ze beschikbaar zijn, is het voldoende. Je kan desnoods manlief erom sturen he. Maar in tijden van nood zou ik het zelf niet hebben zien zitten om nog al die dingen uit te zoeken (de gebruiksaanwijzing doorspartelen met een krijsend kind naast mij was echt wel het maximum dat ik aankon op dat moment :wink:)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 17 januari 2010, 5:33

Zonder Mies haar antwoord te lezen ga ik opsommen wat ik nodig had:

Voor de borstvoeding:
- borstvoedingsbeha's
- pyjama of t-shirt met knoppen zodat je gemakkelijk de borst kan ontbloten (nadien als je handiger bent lukt het met gewone t-shirt ook maar in het begin moet je die anders volledig uitdoen omdat die id weg zit voor het aanleggen)
- borstcompressen kreeg ik in het ziekenhuis
- lansinoh zalf kreeg ik in het ziekenhuis
- positiekussen
- spuugdoekjes omdat er soms naast het mondje loopt en voor bij het teruggeven
- flesjes, voor als de borstvoeding niet zo goed gaat en je dus moet afkolven en afgekolfd geven en in het slechtste geval zelfs kv moet geven
- sterilisator
- kv (maar zijn wij bij de apotheek van wacht gaan halen)

Voor de verzorging:
- verzorgingsproducten kreeg ik in het ziekenhuis maar kan je zelf ook meebrengen en dan w de verzorgingsproducten niet aangerekend
- pampers (maat 1)
- cleenex (om poepje schoon te maken met body lotion)
- badje
- 2 verzorgingskussen (1 voor boven en 1 voor beneden)
- overtrek voor verzorgingskussen, alhoewel het ook met een gewone handdoek kan
- washandjes, handdoeken
- kleertjes maat 50
- body maat 50

Om te slapen:
- kinderbedje
- wieg/park
- bijhorende lakentjes en dekentjes

Voor onderweg:
- maxi-cosi
- om hem te bedekken hadden wij gewoon een deken gebruikt maar een maxi-cosi zak is handiger
- mutsje (ook nodig voor bij de geboorte)

Denk dat het dat zo wat is.

Nu Mies haar bericht gelezen en mijn ervaringen:
- tetra-doeken gebruik ik zelden eigenlijk (heb er maar 4 in huis)
- kousjes had ik wel nodig omdat kaan ook broekjes aanhad zonder voetjes
- idem vitaminetjes, w ook toegediend met lepel

Liefs,

Bokje en Kaan

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 januari 2010, 10:05

Misschien een stomme vraag, maar je kan toch gewone washandjes en handdoeken gebruiken he. Zag op lijstjes van winkels dat vermeld staan, maar buiten zo'n kaphanddoekje waar je ze kan inwikkelen, zie ik het nut niet

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 17 januari 2010, 10:26

Naar het schijnt is het toch gemakkelijker om tetra handdoeken en washandjes te gebruiken : gewone zijn veel dikker, en je geraakt dan niet goed tussen alle kleine plooitjes in.
Tetra is goed dun, en kan dus goed tussen alle plooitjes !

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 januari 2010, 11:02

Ik heb wel van die dunne gewafelde (enkel in tekening niet in structuur)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 17 januari 2010, 12:30

Audrey,

Ik gebruik dus ook gewone handdoeken en washandjes. Dat was in het ziekenhuis ook zo. Het is wel zo dat tetradoeken gemakkelijker zijn. Maar aangezien ik kinderverpleegkundige ben heb ik wel enige ervaring om met gewone handdoeken ook alle plooitjes proper te krijgen.

Liefs,

Bokje en Kaan

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 januari 2010, 14:14

Ik weet niet of fysiologisch water al vermeld werd.
Gebruikt om neusje te spoelen, of evt korstjes id ogen te verwijderen (met watje).
Perdolan suppo,
badthermometer, koortsthermometer.

Tetradoeken gebruik ik ook om af te drogen tss de plooitjes, om kaka op te vangen als de pamper te vol is, om mondje af te vegen, ... er slingert er altijd wel een rond.
Gewone handdoeken zijn uiteraard perfect bruikbaar.

De plooitjes afdrogen is wel vrij belangrijk, blijkbaar was Amber haar halsplooitje enkele dagen niet goed droog, en 't was daar helemaal rood geworden. De verpleegster van kind en gezin had dit opgemerkt, en ik moest er eosine aandoen, en dat is geen lachertje: Amber heel haar nekje rood, kleertjes rood, mijn vingers rood.... en 't is geen zicht natuurlijk.
Zelfde is met de bilplooites, maar dat gaat makkelijker.

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 17 januari 2010, 16:34

Vraagje: ik heb nu al op verschillende plekken gelezen dat je een koortsthermometer moet hebben voor het beebje. Maar moet dit een speciale zijn (babyversie), of kan ik ook onze eigen thermometer gebruiken??
Verder ben ik blij om te lezen dat ik van al jullie lijstjes alles in huis heb. Behalve de perdolan, maar da's snel gehaald toch, als het nodig is??

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 17 januari 2010, 22:15

Ik had geen Perdolan in huis in het begin. En heb het ook nog nooit gebruikt. Ook thermometer had ik nog niet in huis. In principe mag dat een gewone zijn hoor Liefje. Op neonatologie maten we de temperatuur zelf altijd onder oksel (geen risico om endeldarm te beschadigen), maar er bestaan van die soepele. Als je bij de liberale mutualiteit bent krijg je wel een setje cadeau. In het setje zit: een thermometer met soepel uiteinde, bv-cup, medicijntoediener, nagelschaartje, neuspeertje.
Fysiologisch water kreeg ik ook gewoon mee in het ziekenhuis (maar heb ik idd in het begin gebruikt om het oogje uit te kuisen, want etterde altijd in het begin).

Liefs,

Bokje en Kaan

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 18 januari 2010, 9:46

bedankt Bokje, dan heb ik vanaf nu officieel niets meer nodig (behalve 'saaie dingen' zoals een goed afsluitbare vuilbak om stinkpampers te verzamelen in de garage :lol:)

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 18 januari 2010, 10:24

Liefje,

En verder gewoon je gezond verstand en je intuïtie gebruiken. :D Als je er bent voor je baby dan maakt het soort handdoek of lotion niet uit. Een pasklaar antwoord is er nooit en je kan je niet op alles voorzien.

Een luisterend oor is ook wel eens makkelijk moest het eens een dagje minder goed lukken.

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 23 januari 2010, 9:45

bij ons op materniteit kan je ook de verzorgingsproducten kopen om naar huis te nemen. Maar heb hier al n aantal zeepvrije zwitsal producten staan..

Verder heb ik ook alles wel in huis denk ik 8) enkel de luiers nog. De luier-emmer staat op onze lijst.
En ook ik gebruik gewone handdoeken (bad- en keuken-) en washandjes hoor. Heb ook wel enkele tetra-doeken liggen.

Misschien wel eens gaan kijken voor zo'n borst-kolf.
Heb compressen gekocht en de luierdoekjes (die vochtige van pampers) ook al.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten