Toxoplasmose

Plaats reactie
Nyssa
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 maart 2009, 11:23

Toxoplasmose

Bericht door Nyssa » 21 januari 2010, 16:27

Ik ben zelf niet zwanger, maar mijn beste vriendin wel.
Ze zal ongeveer een 8-10 weken zijn.
Ze heeft zich laten testen op toxoplasmose en de test was positief, nu kunnen ze nog niet zien hoelang ze het al heeft en moet ze nog wachten.

Haar vraag is wat moet ze doen als nu blijkt dat het niet langer als 3 maanden is?

Heeft iemand hier al ervaringen mee? Ze heeft enorm veel stress en ik zou haar wel willen geruststellen..?

Groetjes
Nyssa

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 21 januari 2010, 20:03

Dag Nyssa,

Ik kan je niet verder helpen, maar vroeg me wel af hoe ze kunnen weten hoe lang je dat al hebt?
Ben zelf niet beschermd tegen toxoplasmose en aan 15 weken zwangerschap had ik het nog steeds niet gehad.
Maar vindt het wel een gevaarlijk iets dus kan me wel voorstellen dat ze ongerust is.
Alvast veel moed!

groetjes prutske

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 22 januari 2010, 6:58

Ze knn dat zien aan het type immunoglobines. Eerst heb je IgM, dat zijn de eerste antistoffen die je aanmaakt bij een infectie. Dan pas de IgG. Aan de hand van die waarden in het bloed zien ze dus of het om een "oude" infectie gaat of om een "nieuwe".

Ik denk als je gewoon zwanger bent dat ze je toxoplasmose pas testen als je de eerste keer op bezoek gaat bij de gyn. En vaak is dat toch pas na 6wkn, niet? En dan kan het even goed om een oude infectie gaan. En dan ben je gewoon "beschermd" en mag je dus rauwe slaatjes enzo eten.

Als het om een recente infectie gaat, weet ik eigenlijk niet welke schade het kan toebrengen. Ik weet wel van iem die positief is geworden tijdens haar zwangerschap en zij had een gezond kindje. Maar is dit toeval of was het later id zwangerschap ????

Liefs,

Bokje en Kaan

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 22 januari 2010, 9:16

Bokje heeft helemaal gelijk. Ze kunnen dat mooi zien in het bloed. Ook ik maakte me daar een tijdje geleden zorgen over (lees maar onder zwanger en bang - daar is toen ook al op gereageerd).
Hoe jonger de zwangerschap hoe minder kans hebt dat je het overbrengt op je baby. De overdracht gebeurt namelijk via de placenta. Die werkt eigenlijk pas op volle toeren vanaf het tweede semester. De kans dat ze de ziekte overdraagt naar haar kindje is voor 12 weken: tussen de 5 en 15% (dacht ik). Ja kan die resultaten vinden op internet. Ik heb toen een wetenschappelijk artikel gevonden met al die informatie in (pdf) dus je moet maar eens zoeken.
Ik snap haar ongerustheid maar eigenlijk is de kans eerder klein dat haar kindje toxoplasmose zal krijgen via haar.

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 22 januari 2010, 10:06

Bij mij hebben ze dat vroeger eens getest als het niet lukte om zwanger te worden samen met andere testen, dan in het fertiliteitscentrum nog eens. Was dus allemaal voor de zwangerschap maar telkens negatief. En dan aan 15 weken zei mijn huisarts we zullen het nog eens testen, maar terug negatief. Heb al gehoord als je dat 1 keer gehad hebt dat je dat niet meer kunt krijgen of is dat geen waar?

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 22 januari 2010, 17:53

Dat klopt omdat je dan immuun bent Prutske. Maar dan zien ze dat ook in het bloed, namelijk aan de hand van de IgG. Dus volgens mij heb je het nog nooit doorgemaakt Prutske.

Liefs,

Bokje en Kaan

barkat
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 13:33

Bericht door barkat » 25 januari 2010, 15:15

Hoi allemaal,

Het klopt inderdaad wat Bokje zegt. Ik ben nu ongeveer zo een 8 weken zwanger en ik ben besmet geraakt met het toxoplasmose virus. Maar blijkbaar net voor de bevruchting. Dat konden ze inderdaad afleiden uit de bloedafname.
Ik moet toch voor alle zekerheid antibiotica nemen, speciaal voor zwangere vrouwen weliswaar.

Vele groetjes
Barkat

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten