Boeken over zwangerschap

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Boeken over zwangerschap

Bericht door logost » 22 januari 2010, 10:21

Ik vroeg me af welke boeken jullie niet meer zouden kunnen missen of waaruit jullie heel veel leerden over de zwangerschap, bevalling en wat er nog allemaal komen gaat. Zowel praktische zaken als algemen weetjes. Het is mijn eerste zwangerschap (eigenlijk tweede maar nog geen kindje in handen) en ik ben nu bijna 12 weken. Ik zou graag een aantal boeken kopen, maar er is zo'n groot aanbod dat ik niet weet welke ik moet kiezen.

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 22 januari 2010, 10:24

Voor mij de zwangerschapsbijbel....Heel volledig boek, wel geschreven door Nederlandse auteurs dus heel af en toe andere accent. Maar je kan mooi evolutie volgen van kindje en jezelf, topics over voeding, kwaaltjes, opvolging, beweging, voorbereiding bevalling, enz enz

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 22 januari 2010, 10:29

Ik heb 'Veilig Zwanger' van Smulders en Croon gebruikt. Ook wel NL dus niet alle info klopt voor hier. Heel volledig en helder.
Ter opvolging is er ook 'Veilig Bevallen', maar daar zou ik nog niet aan beginnen :wink: Heb zelf gemerkt dat je daar eerst psychisch 'klaar' voor moet zijn.

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 22 januari 2010, 13:43

Ik denk ook nog niet aan bevallen hoor :)
Ik denk wel veel aan wat moet ik nu doen? Ik heb al lang gewacht met een zwangerschapsdagboek enzo maar volgende week ben ik 12 weken en dan moet ik er toch eens mee beginnen vind ik.

Zijn er boeken voor de papa's die aangeraden worden?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 22 januari 2010, 13:53

Tja de mijne vindt jouw zwangerschapsbijbel wel leuk omdat daar de evolutie week aan week op te volgen valt, met foto's en met gemiddelde lengte en gewicht en de voornaamste ontwikkelingen

Katleentje
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 augustus 2009, 19:00

Bericht door Katleentje » 22 januari 2010, 14:54

Ik heb die zwangerschapsbijbel ook, en die is nu de derde keer aan't dienst doen...

De wekelijkse vooruitgang is leuk om telkens te volgen, maar er staan eigenlijk over zowat alle onderwerpen die met je zwangerschap/bevalling te maken hebben, een heel duidelijke uitleg.

En ook een heel duidelijke uitleg over de medische kant: wanneer kan je iets als spoedgeval bezien, wanneer is het niet zo erg... Dikwijls al een geruststelling geweest voor een panikeur zoals ik.

Veilig bevallen is inderdaad heel goed tegen het einde van de zwangerschap. Ik vond dat toch een heel geruststellend boek om te lezen, en daar stonden wel heel wat dingen in die ik gebruikt heb in mijn geboorteplan. Maar daar is het nu misschien nog wat te vroeg voor...

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 22 januari 2010, 15:41

Staan er in die boeken ook zaken zoals verzekering en wanneer je moet zoeken naar het ziekenhuis waar je wilt bevallen en wanneer je aan doopsuiker moet beginnen denken?

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 22 januari 2010, 16:02

In die van mij niet (Veilig zwanger) - wel: kwaaltjes en oplossingen, wat wel/niet eten, hoe je baarmoeder groeit, wat er maand per maand gebeurt. Heel volledig eigenlijk. En een hoofdstuk voor aanstaande papa's ook dacht ik. Ook: wat er mis kan gaan. Je zou eens in de bib kunnen kijken eerst, of gaan snuffelen in de boekwinkel (als je dat al aandurft :wink: )

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 22 januari 2010, 16:08

Dat niet direct maar dat hoor je hier op forum wel en dat verschilt ook van persoon tot persoon. Ik heb maanden niks mogen doen en toen was iedereen hier volop bezig met voorbereidingen. Tja bij mij gebeurt dat nu de laatste weken op een drafje. Staat wel in zwangerschapsagenda 'negen maanden zwanger'

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 22 januari 2010, 16:14

De drang om die dingen te regelen, komt vanzelf opborrelen, da's het handige van al die hormonen :lol:

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 22 januari 2010, 16:30

liefje,

ventje en ik gaan dit weekend nr wetensch boekhandel op zoek nr een leuk boek van 'embryologie', ventje is het zijne van vroeger ergens kwijtgespeeld bijéén of andere verhuis...

liesje

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 22 januari 2010, 16:38

Voor alle prille zwangeren: een zeer mooi boek over de eerste maanden is 'Een nieuw leven in beeld' van A. Tsiaras (uitg. Spectrum). Het is naar mijn weten niet meer te koop, maar mssn wel in de bib te vinden. Van week tot week in woord en fascinerend beeld hoe de embryo groeit en verandert. Eens het kindje 'af' is en alleen nog maar hoeft te groeien, is het niet meer zo nuttig. Dus echt een aanrader voor de eerste periode.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 22 januari 2010, 16:55

we zijn op dreef!

mijn zus heeft haar hele eerste zwangerschap laten volgen door canvas voor het programma 'negen maanden geborgen' (een overleven programma). een heel leuke documentaire met commentaar van wetenschappers en simulaties 'in utero'.
als je het kan terugvinden op ooit gemist...
doen!

liesje

MayaC
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 februari 2009, 17:06

Bericht door MayaC » 22 januari 2010, 21:00

Ook een echt aanrader is "in blijde verwachting" van Ilse Nackaerts. Het relaas van haar zwangerschap leest als een roman. Er is veel aandacht voor de kleine dingen waar je als zwangere vrouw door van slag raakt. Ilse reikt voor elk probleem een praktische oplossing aan.
Dit zwangerschapsboek bulkt ook van de handige tips, trucs en boodschappenlijstjes. echt een heel leuk boek. En ook de zwangerschapsbijbel heb ik in huis en ligt vaak op mijn schoot!

groetjes
Maya

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 22 januari 2010, 21:39

Ik heb bij m'n bevalling veel gehad aan de tips uit "veilig bevallen". Heb geen ander gelijkwaardig boek gevonden en ik heb er veel gelezen... :wink:

Veilig zwanger heb ik helaas te laat ontdekt. 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten