Wie ? Wat ? Waarom ?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Wie ? Wat ? Waarom ?

Bericht door MA » 4 februari 2010, 11:18

Ik ben nogal nieuwsgierig van aard en het eerste woord dat ik kon zeggen na mama, papa enz, eindigde steevast op een vraagteken ...

Ook nu vraag ik me geregeld dingen af, wil dan weten van waar iets komt, maar vind niet direct een antwoord. 'k Kom dus maar de beschikbare kennis hier op het forum aanboren....

Vraag 1 : waarom krijg je een bruine streep op je buik (is concentratie van melanine veronderstel ik), maar waarom op buik, waarom een streep en heeft dat ooit een functie gehad ?

Vraag 2 : waarom noemt een keizerssnede een KEIZERSsnede ? De eerste ooit gebeurt in gezelschap van de een of andere keizer ?

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 4 februari 2010, 11:48

1. Ik zat ooit op zesjarige leeftijd op een strand met ons gezin en het gezin van een tante en nonkel. Ik zat daar als bij mijn moeder en mijn tante, terwijl de jongens aan het ravotten waren. Ik herinner me nog dat ik vroeg waarom mijn moeder zo'n streep had in het midden van haar buik (waar nu ook mijn zwangerschapsstreep zit). Mijn tante, die tandarts is, had een antwoord dat ik als zesjarige aannemelijk vond: "dat is voor als ze je moeten opereren, dan weten ze mooi waar het midden is". Achteraf bekeken een echt mega-antwoord :lol::lol:lol:, ik weet niet waarom ik me dat ben blijven herinneren!!

2. Ik dacht dus, zoals ik elders geantwoord heb, dat het was omdat Julius Caesar zo ter wereld was gekomen, maar ik heb het even voor jou gecheckt op wikipedia en het was niet helemaal correct:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caesarean_section

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 4 februari 2010, 12:11

Mies, :lol: :lol:

Wetenschappelijk antwoord: Onder invloed van de zwangerschap stijgt het MSH of melanocyten stimulerend hormoon, dat zorgt voor de pigmentatie. Hierdoor kunnen donkere huidverkleuringen ontstaan. Ze zijn vooral zichtbaar op de buik, en met name op het bindweefsel tussen de schuine buikspieren: dit geeft een donkere streep of linea nera. De stijging van het MSH is ook verantwoordelijk voor de donkere verkleuring van de huid rond de tepels, voor sproetjes bij contact met zonlicht en voor het zogenaamde zwangerschapsmasker - bruine vlekken in het gezicht - dat sommige vrouwen ontwikkelen. Als enige tijd na de geboorte de hormoonspiegels van de moeder weer hun normale waarden bereiken, verdwijnt ook de bruine verkleuring.

Liefs,

Bokje

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 4 februari 2010, 12:39

Ik had trouwens geen zwangerschapsstreep. Volgens mijn kinesiste kwam dit bij sommige vrouwen pas na de bevalling :shock: en inderdaad, na de bevalling was er bij mij een heel lichte streep te zien, die echter al gauw weer verdwenen was...

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 4 februari 2010, 12:43

Mies, inderdaad een geweldig antwoord.
Mijn man zei dat het voor een tweeling was, konden ze tegen elkaar zeggen dat ze op hun eigen helft moesten blijven en niet over de lijn mochten ;) (komt omdat ik altijd zaag dat manlief in het midden van het bed gaat liggen ;)

Ah dank je Bokje, ik hoopte dat jij met de medische uitleg zou komen. Ding heeft dus geen functie...Buiten dat ik nu kan zien waar het bindweefsel van mijn schuine spieren loopt (scheef in ieder geval ;)

En gelukkig leven we dus nu....

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 4 februari 2010, 12:56

Ik heb ook nooit een zw-streep gehad.
Bij mij, net zoals sterretje na de bevalling te zien :D

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 6 februari 2010, 9:48

hier ook geen zwangerschapsstreep, maar wel n sproeten op mn lijf, altijd gehad. En bij t zonnen nog wat meer natuurlijk...

Maar fijne uitleg en grappig wat sommige ouders daarover kunnen verzinnen :lol:

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 6 februari 2010, 10:02

Bij mij is de streep héél duidelijk aanwezig. Al redelijk in het begin tot aan mijn navel, en sinds halverwege de zwangerschap ongeveer tot tegen mijn ribben !

Als de bakerpraatjes kloppen, zal het dus een jongetje zijn. Als ze al kloppen !! Bij mijn collega liep de streep beide keren maar tot net onder haar navel, en zij heeft twee flinke zonen !

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 6 februari 2010, 11:32

Ik heb ook een streep die ontstaan is na de bevalling, ze loopt van aan mijn navel tot aan mijn ribben (dus niets onder de navel), en ik heb een meisje!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 6 februari 2010, 20:59

Ik heb er nog altijd een van schaamhaar tot borsten, en ja, idd een jongen. :wink:

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 7 februari 2010, 13:28

Ik heb een hele flinke zoon maar had geen streep...

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 7 februari 2010, 15:12

Hier en dikkere streep onder mijn navel en een dunnere erboven...En ik heb......nog even wachten...

nathalie v
Berichten: 2976
Lid geworden op: 16 april 2009, 19:54

Bericht door nathalie v » 10 februari 2010, 11:59

hier een dunne lichte streep tot aan m'n navel en een boven m'n navel loopt die door, maar niet loodrecht op de onderste streep, een "misvormde streep" dus... :lol:

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 10 februari 2010, 13:22

Ik ook een lichte streep onder mijn navel, en een nog lichtere erboven...

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 15 februari 2010, 15:51

Bij beide zwangerschappen geen streep gehad, heb een zoon en een dochter. Zal dus eerder afhankelijk zijn van je eigen pigmentatie zeker? Ik ben zeer bleek van huid, en momenteel geef ik gewoon licht :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten