Wie ? Wat ? Waarom ?

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 25 februari 2010, 14:12

Ik had ook nog eens een vraag.
Hoe wordt het vruchtwater eigenlijk aangemaakt? Kan je dat beïnvloeden door veel/weinig te drinken? Wat is het nut van het vruchtwater naast 'bescherming van de foetus'?

Word je hele bekken op den duur ingenomen door je baarmoeder of blijven er steeds nog wat darmen langs de zijkanten en de achterkant van de baarmoeder zitten?

Hoe voel je beweging? Hoe weet ik dat het mijn darmen niet zijn?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 25 februari 2010, 14:32

Ik dacht dat vruchtwater werd aangemaakt door het kindje en dus eigenlijk de 'urine' van het kindje is. Toen bij de vorige zwangerschap het vruchtwater verdween, kregen wij toch tenminste te horen dat kindje waarschijnlijk geen vruchtwater meer aanmaakt en dat dat een heel slecht teken was.
Denk dus dat je dat niet echt kan beïnvloeden. Als je structureel te weinig drinkt kan het misschien wel zijn dat je kindje niet genoeg krijgt, maar ik denk niet dat je moet overdrijven.
Vruchtwater zorgt ook voor voldoende bewegingsruimte voor kindje. Als er te weinig vruchtwater is, zeker rond de periode van 20-25 weken, dan kan kindje niet voldoende bewegen en kunnen longetjes zich niet (goed) ontwikkelen. Werd bij ons toen ook als probleem aangehaald. Afhankelijk van de periode zijn het weer andere dingen waarvoor je kindje moet kunnen bewegen.

Je darmen zullen daar sowieso nog wel ergens steken want die moeten ook aan de 'uitgang' geraken he

De eerste beweging voelt als een soort van belletjes of vlindertjes in je buik. Ik kan verschil met mijn darmen goed voelen, maar ik heb een heel fijn gevoel (voor een keer een voordeel). Eens er echt stampjes komen, voel je dat wel echt hoor. Is dan ook vaak hoger dan darmen. En op het einde van de zwangerschap zijn het meer rollende bewegingen. Bij de hik voel je een fijn bewegingetje op een bepaald ritme, en dat houdt een tijdje aan.

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 26 februari 2010, 7:59

Dank je wel Ma

Alleen dat vruchtwater is gek he, want het kindje kan pas plassen door vruchtwater te drinken en dus kan ik me niet voorstellen dat het kindje dat zelf aanmaakt. Ik dacht eerder aan de placenta ofzo?
Dat van die longrijping wist ik niet.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 26 februari 2010, 8:03

Ik heb dat ooit eens opgezocht. En wat ik me herinner is dat het deels w aangemaakt door de placenta. En idd ook door het plassen vd baby.
Het vruchtwater is heel belangrijk voor de longrijping. Kindjes met veel te weinig vruchtwater hbb problemen met hun longetjes.

Liefs,

Bokje

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 12 april 2010, 14:40

Nog een vraagje: waarom kunnen twee zwangerschappen zo verschillend zijn?
Ten eerste hoe komt het dat de ene mama haar kindje naar voor draagt en de andere dwars? Hoe komt het dat bij éénzelfde vrouw de zwangerschappen toch verschillen? De ene keer wordt je alleen dikker op je buik en de andere keer alleen op je billen en lijkt het alsof je een hele appel wordt i.p.v. een zwangere vrouw.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten