Digitaliseren van echo's

Plaats reactie
Kim*
Berichten: 61
Lid geworden op: 5 februari 2008, 22:07

Digitaliseren van echo's

Bericht door Kim* » 10 februari 2010, 16:58

Ik las onlangs in een boek dat de echo's op papier na verloop van tijd vervagen en je ze dus best kan laten digitaliseren. Jammer genoeg stond er niet bij waar je hiervoor terecht kan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Lieve groetjes, Kim

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 10 februari 2010, 17:04

Inscannen?

Ik weet dat sommige ziekenhuizen zodanig gemoderniseerd zijn dat alle RX beelden gedigitaliseerd worden in een zogenaamd PACS systeem. Vermoedelijk is dat ook met echo, alsook de meeste 3D echo centra... dan krijg je gewoon een CDtje of DVD mee met de beeldjes op.

Als het dus gaat om je bestaande echo's op papier, kan je best even aan de gyn vragen of hij ze ook digitaal heeft...

Of ze echt zo snel vervagen, vraag ik me af.
Ik heb nog echo's van toen ik in mama's buik zat, meer dan 30 jaar geleden...

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 10 februari 2010, 17:11

Amai Sterretje, da's nog in de begindagen van de echografie dan! Kan je er eigenlijk iets op zien, of is het met een hele lage resolutie?

In ziekenhuizen hebben ze inderdaad vaak al een elektronisch systeem, maar ze geven niet altijd CD's mee met de patiënt. De huisarts kan die wel opvragen, geloof ik.
Bij privé-gyns moet het allemaal rap rap gaan, die hebben geen tijd om dat nog eens te branden op hun toestel zelf. Zo'n print-out is in 2 seconden gemaakt, dus geven ze meestal dat mee.

Ik zou het ook eens proberen in te scannen. Zal het zelf ook moeten doen eigenlijk!
Ik vrees namelijk dat dat papier zeer slecht tegen warmte kan, en in mijn huishouden gebeuren er soms wat ongelukken (onlangs een hele hoop BVAC-attesten van de apotheker naar de maan door ze op een lamp te leggen... helemaal zwart geworden natuurlijk :oops: )

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 10 februari 2010, 17:13

Mies, die kwaliteit is helemaal niet slecht hoor.
En het hangt inderdaad allemaal van je gyn af.

In het UZ waren ze niet karig met echo's en al veel minder karig met foto's...
De huisarts heeft er wel enkele genomen, maar dan ook weer niet gedigitaliseerd.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 februari 2010, 12:29

Ik heb de beginecho's ingescand. Dus heb ze allemaal digitaal ook. Vanaf de 20w echo had de gyn een nieuw toestel. En dan moest ik gewoon mijn stick meebrengen en zette ze de echo op stick.

Liefs,

Bokje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 11 februari 2010, 13:10

Hier ook alles ingescand. 't Idee van die papiertjes idd te verliezen, vuil te maken... :?

Inscannen en backup maken! :)

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 11 februari 2010, 14:03

Wij hebben ze ook net ingescand.
De gyn heeft ook zo'n apparaat waarbij ze een dvd'tje kunnen branden. Proberen we zeker bij de volgende echo.

Zoals mies zegt is dat papier idd niet zo 'sterk' om tegen hitte te kunnen enzo. (Zegt mijne man toch).

Ook mijn mama had nog twee echo's van toen ik in haar buik zat (26 jaar geleden) maar die kwaliteit is gewoon enorm slecht. Dat je daar iets in kan herkennen is zeer bizar. Ik zie enkel twee puntjes terwijl ik van ons frummelke perfect de handjes en ruggengraat en hersentjes kan aanduiden... een gigantisch verschil met andere woorden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten