Voorbereidingen crèche

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Voorbereidingen crèche

Bericht door mies » 16 februari 2010, 17:56

Het is natuurlijk nog wat vroeg, maar om de overgang wat minder moeizaam te maken zou ik graag op voorhand al enkele dingetjes te weten komen. Ik vrees namelijk dat bepaalde dingen die ik nu aan mini-mies zou aanleren, dan weer afgeleerd zouden moeten worden.

Natuurlijk heeft elke crèche zijn gewoontes, maar er zouden blijkbaar universele richtlijnen bestaan van K&G die aan hen worden opgelegd. Maar ik weet dus niet welke richtlijnen er feiten zijn, en welke fabeltjes.
En daarnaast zijn er natuurlijk gewone praktische vraagjes, die enige voorbereiding vragen. De eerste die in mijn opkomen zijn:

- Zijn tutterkettingetjes nu echt verboden of niet? Wat met tutterdoekjes?
- Mag een knuffel nu mee in het bedje of niet?
- Is slaapzak met rits vooraan verplicht?
- Als je zo'n naamlabel laat maken om op de flessen te plakken, kunnen die dan tegen sterilisatie met stoom?
- Moeten alle kleertjes ook voorzien zijn van een naamlabel?
- Wanneer plan je best de "wendag"? Einde van de week vóór de eerste echte dag, of drie weken ervoor? (crèche is 10 dagen gesloten in paasvakantie, mini-mies begint net na paasvakantie)
- Wanneer en hoe bouw je af met borstvoeding? (als je niet van plan bent om af te kolven)
- Wanneer en hoe laat je je kindje wennen aan het slapen in een lawaaierige ruimte? (tot 6 maanden moeten ze blijkbaar onder toezicht slapen, daar waar de oudere kindjes ook aan het spelen zijn)

Jo'tje

Bericht door Jo'tje » 17 februari 2010, 8:26

en waar vind je een kribbe tegen dat je ze nodig zal hebben...?
Ik ben nog zeer voorbarig, want pas vernomen dat we zwanger zijn. Maar omdat de problemen in de streek gekend zijn, reeds enkele aanvragen gedaan. We staan al op verschillende wachtlijsten, maar wel pas vanaf oktober 2011, terwijl ik vanaf januari 2011 opvang zal nodig hebben als de zwangerschap goed verloopt...

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 17 februari 2010, 8:47

Mies,

Dit heb ik gevonden op de website van K&G:

Fopspeen:
* Een fopspeenhouder of -ketting mag nooit gebruikt worden in de slaapsituatie van het kind en mag ook nooit verlengd worden door vast te maken aan touwtjes, lintjes of losse kledingstukken. Dit vanwege insnoering- of verstikkingsgevaar.
Dus id crèche zll ze die niet mee in het bedje nemen.
Knuffel in bed:
* Laat het kind niet met een kussenachtige knuffel of grote doek slapen.
* Wanneer het kind zijn knuffel of doek nodig heeft om in slaap te raken, neem die dan weg zodra het kind slaapt. Zorg er wel voor dat het kind zijn knuffel vanuit bed kan zien.
* Je kan een kind dat wakker is probleemloos met zijn knuffel laten spelen of er troost bij laten zoeken.
* Knuffels kunnen hoofd en gezicht bedekken, waardoor warmtestuwing kan ontstaan. Hierdoor vergroot het risico op wiegendood.
* Ook wanneer een doek of een deken geen lucht doorlaat, bv. wanneer er speeksel of braaksel op zit, bestaat er een risico op verstikking.
Ook heb ik ve collega gehoord dat ze op de creche de knuffel niet meegeven in bed, ook niet om in te slapen.
Slaapzak:
Vind ik niets over en heb ik niets van gehoord al.

Afbouwen vd borstvoeding:
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... eding.html
http://www.bobolino.be/site/video/voedi ... eding.aspx

De andere vragen weet ik ook niet.
En oeps slapen in een lawaaierige omgeving. Vooral in een omgeving waar veel te zien valt. Dat wordt hier nog een probleem voor Kaan :? .

Jo'tje,
Is een onthaalmoeder een optie voor je?

Liefs,

Bokje

nala
Berichten: 150
Lid geworden op: 6 september 2009, 18:34

Bericht door nala » 17 februari 2010, 10:00

Hoi, de slaapzak maakt niet uit hoor, maar bij baby's zit de rits meestal vooraan of soms opzij.

Knuffels mogen absoluut niet mee in bed, in het kinderdagverblijf waar ik werk begon kind en gezin zelfs al dat tutjes niet meer mogen! :roll: Maar die geven we nog wel.
Zeker geen touwtjes om tutjes aan te hangen.
Voor jezelf en het team in het kinderdagverblijf is het handig dat alle kledij genaamtekend is. Desnoods gewoon de initialen in het labeltje schrijven, ook het tutje zeker naamtekenen.

De wendag zou ik zo kort mogelijk voor de werkelijke start doen.

Bij ons slapen de kindjes onder de 6 maanden in een slaapkamertje zonder deur, dus wel aan de speelruimt zodat er toezicht is. Hier kan je ze niet echt aan laten wennen, dat komt geleidelijk wel. Slapen is in het begin altijd moeilijk in de creche.

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 17 februari 2010, 10:44

Mies,

Bij ons loopt het zo:

De kleintjes zitten eigenlijk mee in de grote zaal bij alle kindjes, maar het is helemaal afgebakend met glas en een poortje. Er zit ook een glazen schuifraam dat over het hekje kan als de kleintjes slapen. (Voor lawaai)
Daar staan dus relaxen, parkjes, mobieltjes, matten,... Echt een heel paradijs voor de kleintjes :D Eerst vond ik dat glas zo vreemd, maar wel logisch, want zo kunnen de verzorgsters ze continu zien.
De kleintjes die beginnen rondkruipen zitten daar ook nog. Het kan soms druk zijn in de grote speelruimte en als er dan nog kleintjes rondkruipen.
Wij mogen wel tutjes meegeven, maar geen touwtjes eromheen. Ook geen knuffels of doekjes.
Er staan verschillende verzorgingskasten waar dan bakjes instaan. Elk kleintje heeft zijn bakje waar dan alle reservekleertjes inzitten.
Ook pampertjes staan daar in.
Ik geeft telkens een doos pampers mee, dan komen ze even toe. Net als een doos pap.
Ze zijn bij ons geen testdag geweest. Ben wel 2maal op bezoek geweest om zo kennis te maken.
Het gaat eigenlijk heel goed in de creche, al was de eerste dag(week) niet gemakkelijk :(
Maar die mensen kennen hun job en doen dat met veel liefde :D

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 februari 2010, 14:05

hoi hoi

ik ben net ee nbezoekje gaan brengen aan mijn toekomstige crèche.

Ze vragen om zo veel mogelijk te merken met de naam an het kleintje: kleedjes niet noodzakelijk, wel de tut en flesjes, poederdoosje.
Tutterketting mag, maar wordt afgedaan als ze gaan slapen. Slaapzakje moet je niet meedoen.
Er is ook een kastje beschikbaar waar pampertjes, reservekleertjes en evt medicijnen per kindje inliggen.
Ze vroeg me ook om een schriftje bij te houden met min of meer het ritme van ons kleintje er in, van zover je dat een ritme kan noemen.

Ik mag ze begin maart vier halve dagen brengen om kennis te maken.

De eerste volledige dagen dat ik haar wegdoe, gaan ze me op de hoogte houden met sms'js (lief hé).
Verder is er denk ik niets speciaals... ik denk niet dat wij ons kindje nu al moeten gaan opvoeden naar het ritme van de crèche. Dit komt wel vanzelf!

Liefs, sterretje

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 17 februari 2010, 14:24

Bij ons is er ook pas echt ritme gekomen in de creche hoor. Het is heel moeilijk trouwens om de beby'tjes mee op het ritme te krijgen.
Vb. Onze jongens krijgen om 06.30u pap want anders geraak ik niet op het werk. Ze eten dan patatjes rond 10.30u (normaal in creche 12u) fruitpap 15u. Als ze groter zijn en mee boterhammekes mogen eten, krijgen ze rond 8u en 17u nog een boterhammeke als ze willen :D
Ahja, en slaapzakjes moeten wij ook niet meegeven (mag wel) en papflessen moesten we ook niet geven. Ze hebben dezelfde als ons 'dodie' die worden dan in de creche gemerkt en ook in 'hun' kastje gezet.
Een schriftje hebben ze ook voor elk kleintje met daarin precies wat ze hebben gegeten die dag, zo kunnen de mama's hun kindje perfect volgen :D
Sterretje, viel het een beetje mee??

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 februari 2010, 15:14

Heb ons Amber nog niet moeten achterlaten hoor. Ik was al een keer langsgeweest toen we ons gingen inschrijven, en deverantwoordelijke kende ons nog... Heb een goed gevoel bij die crèche en da's 't voornaamste hé.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 18 februari 2010, 18:07

Amai Sterretje, met sms-service en al!

Weet er iemand of een tutterdoekje (zo van Koeka) ook telt als "touwtje" en dus niet mag? Ik kan me wel voorstellen dat K&G ook daar verstikkingsgevaar in ziet :roll:
Is wel vervelend dan want haar tut valt elke halve minuut uit haar mond of ze trekt hem er zelf per ongeluk uit. En dan is het drama, dat wordt nog erger als die tut niet binnen de 2 seconden teruggevonden is. Enige optie die voor mij nog overblijft, is haar tut vastmaken met een rekker rond haar hoofd :lol: en dat mag zéker niet 8)
(o ja Bokje, hoe deden jullie dat dan op neonatale? Hadden jullie dan een stagiaire ofzo die continu langs alle couveuses liep om die tutjes terug in de mond te stoppen ofzo??)

OK, ik ga nu dus geen knuffel gaan introduceren als ze toch niet mee in bed mogen daar. Niet dat ik het per se wél zou willen en me daarom inhou, nee 't is eerder omdat ik hopeloos naar slaaprituelen aan het zoeken ben om mini-mies overdag te doen slapen.

Slaapzak is dus niet standaard? Slapen ze daar dan overdag gewoon in al hun kleertjes? Ik dacht body + slaapzak ofzo...
Inbakerdoek of zelfs puckababy zal alweer totaal niet mogen zeker? Mijn inbakerdoek is mijn heilig redmiddel :(

Pffff nog een hele lange weg te gaan vooraleer mini-mies klaargestoomd is voor de crèche...

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 18 februari 2010, 18:12

Ik zie het al voor me, met die rekker ;)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 19 februari 2010, 4:27

Mies, ik denk dat zo een tutterdoekje ook niet zal mogen.
En euh ik ga hier niet publiek verklappen hoe we dat deden op de neonatale :wink: . Maar ik kan wel al zeggen dat het niet een stagiaire was. Eigenlijk deden we het meestal gewoon zelf. We hadden in de meest intensieve zaal maar twee of drie kindjes. Dus dan valt het mee om tutje te geven hé. In de middenste zaal hadden we vier kindjes. Dus ook daar valt het nog mee. En in de minst intensieve zalen hadden we 6 tot 7 kindjes. Plus, die kindjes slapen wel nog veel hé. Ze zijn nog heel klein en bovendien zijn ze ziek of immatuur. Dus dan slapen die echt van voeding tot voeding meestal, zelfs zonder tutje. 's Nachts heb ik soms wel met eentje rondgelopen op de arm. Maar dat was eerder uitzondering dan regel.

Ik zou me ook niet te veel zorgen maken over dat inslapen (doe ik nu ook nog zenne :wink: ). Kaan kan nog steeds niet alleen in slaap vallen. Ik heb het zo een beetje opgeven. Hij zal het dan maar id creche moeten leren. Ze moeten daar toch leren in een andere ruimte in slaap vallen. En de kinderverzorgsters hbb miss ook een andere techniek. Ik laat het een beetje los nu of probeer dat toch.

Liefs,

Bokje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 april 2010, 22:45

Topic afgestofd. :?

- tutjes met naam
- voeding
- pampertjes
- extra kleertjes
- lakentje / slaapzak
- "heen en weer boekje" met zijn ritme, troosttips, ... : wat zetten jullie er nog in?

Vergeet ik iets essentieels?

In het begin niet zo belangrijk aangezien hij maar een uurtje gaat, maar ik zou toch zo snel mogelijk alles in orde willen voor als hij langer gaat...

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 16 april 2010, 23:30

- fysiologisch water
- luierzalf (just in case)
- eventueel perdolan baby

In mijn heen-en-weer boekje heb ik ALLES geschreven over Meis nu. Hoofdstukjes zijn: ritme, voedingen (bijvoorbeeld haar gedrag, wanneer boeren en hoe, wanneer eens nakijken of geen klontertje in speen etc), slapen, spelen (wat kan ze al, waar is ze nu mee bezig), tutje (wanneer aanbieden en wanneer niet), troosten, gezondheid (problemen, vaccinaties), en dan nog mijn vragen aan hen.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 april 2010, 9:23

eventueel een knuffeltje of een doekje met jouw geur in?
reservekleertjes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 17 april 2010, 12:05

Fysiologisch serum ok!

Luierzalf moet ik vragen, ze gebruiken hun eigen verzorgingsproducten maar kweet niet of dat er ook bij in zit, en ja wat is dat dan...

Perdolan hebben ze ook zelf, ik moet trouwens een heel epistel invullen wanneer ze dat mogen geven, incl handtekening van huisarts enzo...

Knuffeltje heeft hij nog niet. Mijn pyjama waar hij op slaapt heeft niks afgedaan aan zijn (en onze :wink: ) nachtrust dus doekje met mijn geur zal niet belangrijk zijn voor hem. :?

Pfff ik ga vanalles vergeten. Ik bedacht me net dat hij makkelijker rustig te krijgen is overdag in z'n wiegje in een lakentje gewikkeld (losjes ingebakerd dus). Was ik vergeten op te schrijven. :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten