voedingssupplementen

Plaats reactie
Jo'tje

voedingssupplementen

Bericht door Jo'tje » 26 februari 2010, 12:23

Toen onze apothekeres informeerde naar de uitslag van onze eerste IVF poging en ik positief kon antwoorden, gaf ze me onmiddellijk Omnibionta Pronatal +DHA (met extra visolie capsule) mee.
Ik ging eigenlijk gewoon om foliumzuur, maar ze raadde me dit aan. Ik ben het nu al 10 dagen aan het nemen, we zijn 6 weken zwanger (je moet ergens beginnen he!)

Nu is mijn vraag: kan je eigenlijk te veel van het één of het ander innemen? Meerbepaald als je al vrij gezond en gevarieerd eet, met veel groenten ed.

Ik heb pas binnen enkele weken afspraak met de gynaecoloog, en om hiervoor een dokter lastig te vallen...

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 26 februari 2010, 12:33

Hey Jo'tje,

Bijna iedere zwangere vrouw krijgt voedingsupplementen. Ikzelf neem Centrum Materna + DHA. Het is wel zo dat je het foliumzuur moet stoppen op het moment dat je met de vitaminen begint (foliumzuur zit in de vitaminen). Normaal is het wel zo dat je teveel vitaminen kunt binnen krijgen maar als je je houdt aan de voorgeschreven dosis kan dit geen kwaad. Zwangere vrouwen hebben toch iets meer vitaminen nodig omdat de baby een deel van je vitaminen opeist.
Normaal kan het dus geen kwaad om deze vitaminen in te nemen aangezien de meeste gynaecologen ze voorschrijven. Je moet je wel houden aan de voorgeschreven dosis!
Als je ze overgeeft mag je zeker geen tweede dosis innemen!!!

Greetz
Cassyke :D

http://onvervuldewens.blogspot.com/

nala
Berichten: 150
Lid geworden op: 6 september 2009, 18:34

Bericht door nala » 26 februari 2010, 13:00

ik ben na onze positieve ivf ook naar de apotheker geweest en ze gaf me Ombnibionta pronatal mee en zei dat ik de versie met DHA best vanaf 3 maanden zwangerschap nam. Denk dat het geen kwaad kan om gezond te eten en nog extra vitaminen te nemen hoor.

nala
Berichten: 150
Lid geworden op: 6 september 2009, 18:34

Bericht door nala » 26 februari 2010, 13:00

ik ben na onze positieve ivf ook naar de apotheker geweest en ze gaf me Ombnibionta pronatal mee en zei dat ik de versie met DHA best vanaf 3 maanden zwangerschap nam. Denk dat het geen kwaad kan om gezond te eten en nog extra vitaminen te nemen hoor.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 26 februari 2010, 13:02

heejkes,

ff gecheckt bij medische encyclopedie 'ventje';)
vitaminen die niet vetoplosbaar zijn (A,D,E en K) zijn wateroplosbaar en dus plas je een teveel er gewoon uit (en daarbij al de centen die je eraan besteed hebt;)). volgens sommige bronnen zou een teveel aan vitamine A niet altijd goed zijn voor de foetus. en vitamine A zit ook in lever dus raden ze aan niet te veel lever (worst en zo;)) te eten als je zw bent. in nederland en duistland eten ze graag leverworst, daarom dat ze dat daar aanraden. maar ventje trok toch scheef met zijn wenkbrauw toen hij dat las... tja, tenzij je gezegend bent iedere dag 'foie gras' te eten natuurlijk is er geen probleem;)

mijn apotheker zei dat omnibionta pronatal + DHA pas na dertien weken effectief is. wel eerlijk van hem want +DHA is een stukje duurder. maar ga dat nog eens checken op pubmed...

ik neem een dubbel dosis omnibionta pronatal met mijn antiepilepticadie in de weg zitten;)

liesje

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 26 februari 2010, 14:33

DHA krijg je met een goede gezonde voeding ook niet "genoeg" binnen. tenzij je alle dagen een kilo sushi eet of zo

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 26 februari 2010, 14:44

Hey meisjes!

Liezeke en nala: dat is wel raar wat jullie apotheker daar zei want waarom neem je dan best foliumzuur in als je een zwangerschapswens hebt en nog niet zwanger bent? Ik zie niet zozeer in waarom het voor 13 weken nutteloos zou zijn als de andere vitaminen dan wel door de baby opgenomen worden... Vooral omdat visolie (DHA) belangrijk is voor de hersenontwikkeling en dat begint al in de eerste weken van de zwangerschap...
Ale het zou kunnen ze ik ben daar totaal geen expert in maar nu stel ik me wel de vraag.
Liezeke laat je iets weten als je het gevonden hebt? :wink:

nala
Berichten: 150
Lid geworden op: 6 september 2009, 18:34

Bericht door nala » 26 februari 2010, 14:57

ja mijn gyn zei nochtans ook om op 12 weken over te schakelen op de versie met DHA, vraag me nu niet waarom, maar bleek wel te kloppen wat de apotheker zei.

Jo'tje

Bericht door Jo'tje » 26 februari 2010, 15:16

merci! Ben al blij dat ik toch niks verkeerd kan doen! Ik hou me aan de dagdosis! Een roze pil en een visolie pil. En gezonde voeding, met regelmatig wat lekkers tussendoor uiteraard! (ben nogal een zoetekauw..)
Ja, het foliumzuur apart, dat ik dat ik de afgelopen 4 jaar nam... heb ik onmiddellijk gelaten als ik de omnibionta nam, want daar zit zelfs dubbel zoveel foliumzuur in blijkbaar als in die Foliphar.

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 26 februari 2010, 15:20

Hey

Het zou kunnen zenne, ik weet het echt niet :wink:

Wat ik wel weet is dat ik moeite heb om die vitaminen te verteren en zelfs in te nemen. Vooral die DHA-gelule, elke keer ik dat in mijn mond neem krijg ik braakneigingen (zelfs er gewoon aan denken of ze in mijn hand nemen :?) brrrr het heeft nochtans geen smaak...

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 26 februari 2010, 15:56

Heej cassyke,

begrijpelijk, die verwarring.
foliaten (foliumzuur) is belangrijk in het begin van de zwangerschap om er voor te zorgen dat de neurale buis goed sluit en alle andere neurale structuren goed gevormd worden. als basis.
foliumzuur is eignelijk geen vitamine. die worden gekenmerkt door een lettertje (A,B,C...) en hebben biochemisch een totaal andere structuur.
DHA is een vetzuur en heeft weer een andere structuur, gekenmerkt door carboxyverbindingen die dubbel of niet knn zijn. de goeie vetzuren (omega3 etc) zijn onverzadigde en veel te weinig terug te vinden in onze diëten...
en die visolieën zorgen er voor dat de hersenen goed ontwikkelen maar bij de foetus zouden ze pas van kenmerkend belang zijn vanaf drie maand zwsch. omdat dan de hersencellen gaan processen doorgaan en gaan migreren, ook beginnen de axonen en dendrieten (die omringd worden door vetachtige isolatie-cellen) gevormd.
nieuw berichtje

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 26 februari 2010, 16:00

en juist daarbij is die visolie van belang, goed voor de cognitieve ontwikkeling van je kindje later;)

maar als je kindje niet genoeg uit de voeding van de moeder haalt (dus veeeeeeeeeeeeeeeel sushi eten;)) dan haalt hij het uit de reserves van de moeder. die zit dan zonder na de bevalling. en dat kan wl eens voor een postnatale depressie zorgen.

doe maar waar je je gerust bij voelt, als je liever nu al DHA erbij neemt.

jo'tje, ik moest ipv 0,4 mg foliphar 4mg nemen. omnibionta bevat inderdaad 0,8mg foliaten...

amai, wist niet dat er nog zo veel van mijn twee kandidaturen geneeskunde was blijven hangen:)

liesje

juffie
Berichten: 901
Lid geworden op: 11 mei 2009, 10:10

Bericht door juffie » 26 februari 2010, 18:01

Hey dames,

Toch handig zo'n doktertje op het forum hé. :lol:

Ik heb net met de gyn gebeld ivm bloedname en zij zei ook hetzelfde. De omnibionta DHA is pas effectief na 12 weken.
Dus ik neem ook de gewone, en de andere hopelijk binnen 6 weken.

De waarden waren goed gestegen volgens de gyn, ze heeft er geen cijfers meer opgeplakt maar zei "een perfecte stijging van je hcg"
Dus zijn we weer een weekje gerust en tellen verder af.
Toch wel blij dat het weekend is want ik ben doodop, zo'n erwt vraagt toch veel energie van je lichaam.

Nog een fijn weekend allemaal,
groetjes
juffie

alicebobby
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 februari 2024, 4:29

Re: voedingssupplementen

Bericht door alicebobby » 2 februari 2024, 4:37

Hoi

Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar het zou kunnen.

Ik weet wel dat zelfs het innemen van die pillen en het verteren ervan moeilijk voor me is. In het bijzonder zorgt de DHA-gel ervoor dat ik elke keer dat ik het in mijn mond stop, wil overgeven - zelfs als ik er alleen maar aan denk of het in mijn hand houd:?) Het mist smaak, hehe. buildnow gg 

jeffreestar
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 november 2023, 3:50

Re: voedingssupplementen

Bericht door jeffreestar » 5 februari 2024, 5:51

Het wordt afgeraden om grote hoeveelheden supplementen te nemen naast een gezond dieet, omdat dit kan leiden tot een teveel aan sommige voedingsstoffen. Het is belangrijk om de aanbevolen dosering te volgen, tenzij anders voorgeschreven door een zorgverlener.




Spend Elon Musk Money

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten