Wat niet eten of drinken wanneer borstvoeding

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Wat niet eten of drinken wanneer borstvoeding

Bericht door MA » 3 maart 2010, 11:15

We zijn van gisterennamiddag thuis met ons Fleur en tot nu toe was dit nogal een oorverdovend gebeuren. Ook heel de nacht heeft ze percies eten liggen opgeven en was ze ongemakkelijk.
Dus even een snel topic over wat jullie al ervaren hebben over wat je best niet eet of drinkt als je bv geeft. Heb al gehoord van kolen, fruitsap (en oh wat heb ik daar zin in) en alcohol. Maar wat bv met cola, canada dry en allerhande voedingsmiddelen ?

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 3 maart 2010, 11:27

Audrey, ik heb via de vzw Borstvoeding een aantal infosessies gevolgd.
Daar zeiden ze het volgende : in principe mag je alles eten. Want, iedere baby reageert anders. Je gaat daarna zelf merken wat de baby verdraagt en wat hij niet verdraagt. Inderdaad, waarschijnlijk ga je merken dat Fleur last heeft van krampjes nadat je kolen hebt gegeten. Fruitsap, sommige baby's hebben daar last van, maar niet alle.
Volgens het advies van de vzw kan je dus wel alles eens proberen (natuurlijk je niet meteen volproppen), en in de loop van de dag zal je wel merken of Fleur het verdraagt of niet !

In ieder geval veel sterkte !

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 3 maart 2010, 11:28

oh, en wat alcohol betreft, inderdaad, liever niet, maar tafelbier zou naar het schijnt wél aan te raden zijn !

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 3 maart 2010, 13:27

hello,
hier sinds een aantal dagen krijsende last van krampjes. Gek genoeg begint de eerste schreeuw-sessie altijd pas na de voeding die volgt op mijn ontbijt/rond de lunch. :?
Heeft iemand een idee hoe snel de 'omlooptijd' is van mijn voeding tot in de melk? Dan kan ik experimenteel beginnen schrappen uit mijn dieet ... (pfff voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg) :roll:

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 3 maart 2010, 13:35

I know the feeling...

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 3 maart 2010, 16:32

Audrey, koolzuurhoudende dranken zouden ook krampjes kunnen veroorzaken - maar wat Lisa Marie zegt klopt natuurlijk wel: 'alles met mate'. Alleen, als je kindje zo krijst, ben je bereid alles te proberen, nietwaar :wink:

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 3 maart 2010, 16:35

Ik ben trouwens sinds twee dagen experimenteel koemelk-vrij aan het eten en drinken (allergie zou zich via de moedermelk kunnen manifesteren) en niet meer aan het snoepen (suiker is een wezenlijke verandering in m'n dieet sinds de zwschap {heb zo'n zin in snoep de hele dag, ook beetje uit frustratie soms} ). En ook geen fruitsap meer, daar was ik als kind zelf allergisch voor. Als het lijkt te werken, dan een van de drie langzaam weer introduceren en kijken of het werkt ...

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 3 maart 2010, 17:02

Hoi dames,
ik vond deze ook altijd moeilijk. Want ik niet meer at op de duur:
- rode kool, groene kool, spruiten
- bloemkool
- broccoli
- geen alcohol, geen koolzuurhoudende dranken, geen fruitsap (wel appelsap

Melkproducten heb ik ook eens gelaten, maar vond geen verschil.
't is niet makkelijk om het aan je voeding te wijten, ik heb ooit eens ergens gelezen dat het 12 uur duurt eer de voeding in je moedermelk komt, maar dat geloof ik niet, waarom adviseren ze dan anders om alcohol pas te drinken vlak na een voeding...
ik vermoed dat het enkele uren duurt, is een goede vraag voor een vroedvrouw hé...
Amber heeft pas echt last van krampjes gekregen op vier weken ongeveer, enkele weken later ben ik met balyfen gestart en dat was veel beter. Pas nu (bijna vier maanden) is ze bijna krampenvrij, maar ik geef dan ook tachtig procent kunstvoeding...

Mijn besluit: krampjes zullen er altijd zijn, en ik weet niet of het de 'moeite' is om te experimenteren met wat wel of niet te eten, als Balyfen de remedie is... :?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 maart 2010, 19:50

Yveske lijkt last te hebben van ui, prei en groene kool.

Cola, cafeïnevrije koffie en thee, broccoli, bloemkool, spruitjes allemaal geen probleem. Melkproducten en sinaasappelsap neem ik sowieso niet, ben daar zelf allergisch voor.

Ik geef hem ook wel Balyfen sinds een paar weken, helpt precies toch echt bij hem, al zou ik nu moeten afbouwen om te testen... :?

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 4 maart 2010, 4:45

Wat Lisa Marie schrijft heb ik idd ook altijd gelezen. Maar ik ben automatisch gaan oppassen met kolen. Als je een huilbaby hebt, heb je geen zin om dat er ook nog eens bij te nemen.
Melkproducten ben ik daarom ook een tijd gaan weren. Maar dat hielp niets. Dus dat drink ik terug a volonté (ik drink zo graag melk). En naar het schijnt verdragen de baby's normaal wat wat je tijdens de zwangerschap ook "sneukelde". Omdat ze er dan al aan blootgesteld zijn geweest.
Alleen brocoli heb ik de indruk dat hij niet graag hft. Maar eigenlijk moet je het ook twee keer eten om na te gaan of het echt daarvan is. Want anders kan het ook toeval zijn dat hij last hft. Maar om dat dan te doen, heb ik ook geen zin. Alé ja, tis dan precies vragen om "problemen".
Ik vind het persoonlijk minder evident dan verwacht vooraf. Het is zo precies gemakkelijk gezegd "probeer dit en dan weet je het". Maar zo werkt het niet in het echt. Je eet meer dan één ding op een dag hé? Ga dan maar eens waarvan het precies is. En wie weet is het zelfs helemaal niet van je voeding.
Ik drink wel nog koolzuurhoudende dranken. Alleen alcohol mijd ik wel. Maar dat drink ik sowieso niet graag, dus op dat vlak geen probleem voor mij.

Liefje, wat betreft de omlooptijd is het dus ook zeer complex. Dit heb ik gevonden al bokkelend:

Er is helaas geen vaste regel te geven hoe lang het duurt voordat een stof opduikt in de moedermelk, en hoe lang het duurt voordat die stof er weer uit is. Dat is namelijk sterk afhankelijk van het soort voedsel, maar ook van de combinatie van voedingsmiddelen.

Wat dat betreft zijn voedingsmiddelen vergelijkbaar met medicijnen. Ook daarvoor geldt dat sommige stoffen heel snel en heel gemakkelijk in je bloed (en dus in de melk) terecht komen, terwijl er met andere stoffen vrijwel niets gebeurt.

De opname van voedingsstoffen
Het kenmerk van voedsel is dat het onze behoefte aan voedingsstoffen dekt. Dat lijkt een open deur, maar het heeft wel een belangrijke consequentie. Het betekent namelijk dat deze stoffen voor een groot deel in de bloedbaan opgenomen worden (via de darmen). Anders zouden het geen voedingsstoffen zijn. En wat in het bloed komt, komt in de melk.

Hoe gaat die opname in zijn werk? Eerst worden vetten, eiwitten en suikers afgebroken tot kleinere moleculen, zodat ze makkelijk opgenomen kunnen worden. Maar: soms worden bepaalde eiwitten niet volledig afgebroken. De desbetreffende moleculen blijven dan relatief groot, wat problemen kan geven bij mensen met een allergische aanleg. De mate waarin dat gebeurt, verschilt sterk per individu.

Naarmate een baby ouder wordt, zal zijn darmstelsel minder doorlaatbaar worden voor deze grote eiwit-moleculen en zal de reactie op dergelijke stoffen dus minder worden. De moeder zal dit merken doordat de baby niet of nauwelijks meer reageert, als zij een "verkeerd eiwit" gegeten of gedronken heeft.


Sterretje, deze uitleg verklaart ook waarom alcohol wel aangeraden wordt direct na de borstvoeding. Alcohol w snel in de bloedbaan opgenomen en gaat dus snel naar de melk. Maar gaat er dus op die manier ook sneller uit.

Liefs,

Bokje

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 4 maart 2010, 14:31

Ik eet en drink alles (behalve alcohol, ik kan er gewoon niet meer tegen, na een half glas begint alles te draaien, goedkope kermisattractie :lol: en dat voor een vrouw die vroeger met gemak de mannen onder tafel dronk). Aline lijkt nergens krampjes van te krijgen... Op de infosessie over borstvoeding werden asperges wel afgeraden (wegens het vochtafdrijvend effect), maar ja, daarvoor is het het seizoen nog niet hé...

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 4 maart 2010, 19:37

Wat wél te eten/drinken bij borstvoeding:

- venkelthee (vind ik nog lekker ook)
- "negerinnentetten" (mijn man wil mij niet geloven, jullie wel? :mrgreen:)

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 maart 2010, 19:51

Tuurlijk Mies! Alles voor 't melkje hé. :wink:

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 5 maart 2010, 2:17

Mies: :lol:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 5 maart 2010, 7:53

Zie je nu wel, ik vroeg me al af waarom die doos met pralines zo rap leeg was :lol: :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten