Voedselintoxicatie

Plaats reactie
logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Voedselintoxicatie

Bericht door logost » 12 maart 2010, 12:54

Hey,

Ik kom net van de gastro-enteroloog met een diagnose voedselvergiftiging. Waarschijnlijk geen salmonella of listeriosis en voor toxoplasmose ben ik reeds immuun. Ik heb reeds éénmaal moeten overgeven en heb koorts. Die kan ik wegnemen met dafalgan. Krampen heb ik niet echt en diaree ook niet. Wel nog steeds constipatie. Ook staat heel mijn gezicht vol met uitslag. De dokter verzekerde mij ervan om me niet teveel zorgen te maken omdat ik de kritieke periode van de zwangerschap al voorbij ben (19 weken ben ik nu). Ik blijf me toch ongerust maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Klinkt dit iemand bekend in de oren? Ik kan niks vinden op internet, alleen dat je moet oppassen voor al de logische dingen. Uiteraard probeer ik dat te doen.

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 12 maart 2010, 12:59

Heb ook een serieuze voedselvergiftiging/buikgriep gehad (wie zal het zeggen, 30 man van de 32 ziek op een weekendje) op ongeveer 20 weken.

Afin, buiten dat ik de volgende 2 weken erna kokhalzend over straat liep als ik eraan terug dacht, gaf't verder geen problemen. Voedselvergiftiging blijft echt wel gewoon in de darmen en kan dus geen kwaad.
Baby heeft er geen last van ondervonden

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 12 maart 2010, 12:59

Geen ervaring mee maar 't lijkt me wel ok. De placenta houdt nog altijd het merendeel van de schadelijke dingen weg van 't kindje. Listeriose en toxo zijn daarop eigenlijk de uitzonderingen dacht ik, vandaar dat je er voorzichtig mee moet zijn.

Van een zware griep bijvoorbeeld heeft je kindje ook niet rechtstreeks last. Het is immers alleen maar omdat ze je geen zware medicatie kunnen geven bij complicaties dat ze aanraden om in te enten. Dat is niet omwille van het virus.

En idd de kritieke periode ben je voorbij! Beebjes kunnen best veel hebben hoor.

Verzorg jezelf, rust lekker uit, je ukje groeit vast lekker verder daarbinnen!

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 12 maart 2010, 13:01

Bij griep is ook hoge koorts gevaarlijk is, maar die heb je bij voedselvergiftiging niet.
Maak je dus echt geen zorgen hoor. Je lichaam en de placenta beschermen beebje wel

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 12 maart 2010, 15:06

Fjew: al leuk om een gelijkaardig verhaal te horen. Ik voel me niet zo gigantisch slecht meer hoor. Ook omdat ik nog niet anders gedaan heb dan neergelegen :? maar goed ja, het is ziekenverlof he. Ik blijf wel wat koorts maken. Niet echt hoog °37,9 maar goed ik kan geen dafalgan blijven nemen natuurlijk. Zouden ijscompressen helpen om het de baby comfortabeler te maken? Ik weet dat die koorts niet zo goed is voor de baby.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 12 maart 2010, 17:16

heej logost,

normaal dat je je zorgen maakt!
mijn zwangerschap begon met een voedselvergiftiging en ondertussen heb ik ook al een buikgriep gehad ook, binnen de 12 eerste weken... en appelke zit nog te bunjeejumpen met een mini-erectie (hm, misschien daardoor;))

tleuke aan toxines (voedselvergiftiging) is dat ze snel voorbij zijn want vlug uit het lichaam (op minder aangename manieren welliswaar) maar je bent er natuurlijk serieus ziek van. meestal komen ze zelfs weinig tot niet in de bloedbaan door de hevige reaktie van het lichaam. maar zelfs dan zijn de toxines die niet door de listeria bacterie zijn geproduceerd zelden slecht voor de foetus. toxo is een parasiet.
algemeen daalt het immuunsysteem van zwangeren een beetje waardoor je rapper een vallingske te pakken hebt of een griepviruske.
volgens ventje ist gewoon best om voldoende vocht binnen te krijgen dat je niet uitdroogt, de rest pakt je kindje wel uit je reserves...

liesje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten