Hoe 'entertain' je een pasgeboren baby

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Hoe 'entertain' je een pasgeboren baby

Bericht door lisa marie » 19 maart 2010, 10:54

Natuurlijk slaapt ons Marie nog bijna de hele tijd. Maar er zijn ook momenten dat ze wakker is.
Ik lees net op internet dat een pasgeboren baby zo'n 18 uur per dag slaapt, en zes keer een uurtje wakker is. (voeding, verzorging....)

Het is waarschijnlijk nog veel te vroeg, maar misschien is er toch al iets wat ik met Marie kan doen ? Ik bedoel, gisteren ben ik een kwartiertje met de wandelwagen gaan wandelen. Ze is toen wel in slaap gevallen.
Vanaf welke leeftijd hebben jullie je kindje overdag eventjes in de relax gezet ? En vanaf wanneer zou ik een mobieltje in het park hangen (hiervoor zal het nu nog wel veel te vroeg zijn)?

Bij het verluieren probeer ik ook altijd wat met haar handjes en voetjes te spelen. Leg haar op het einde even op de buik op het waskussen, dan kan ze haar hoofdje optillen (doet ze al goed !) en zo haar rugspieren oefenen. (grappig , als je dan je had gewoon tegen haar voetzooltjes houdt, probeert ze zich daar tegen af te zetten en ‘kruipt’ soms een paar centimeter omhoog.)

Tijdens de fles doe ik ook haar wantjes uit, zodat ze haar vingertjes rond een vinger van mij kan knijpen.

Ik weet het, ik ben misschien ongeduldig, maar ik vind het soms zo zielig ‘eten – slapen – verluieren – eten – slapen – verluieren’ (en natuurlijk ook huilbuien tussendoor !)

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 19 maart 2010, 11:01

Seppe is nu 6 weken oud, en ik heb nu pas het gevoel dat ik er soms echt mee kan 'spelen'. Daarvoor had ik ook altijd het gevoel dat het alleen maar 'verzorgen' was.

Hij zit wel al een week of 2-3 in zijn relax, maar nooit lang, telkens 10 minuutjes of een kwartiertje. Ik had vorige week een mobieltje boven zijn wieg gehangen, maar daar had hij niet veel interesse voor, dus dat heb ik maar terug weg gedaan. Er hang wel zo een 'slang' aan de zijkant van zijn wiegje met rammelaartjes en zo, en daar speelt hij wel vaak mee.

En nu leg ik hem ook regelmatig op zijn speelmat en dan zet ik me erbij, ligt hij zo rond te kijken en te kraaien en te lachen. Zalig :D

Véro.
xx

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 19 maart 2010, 12:51

Ik kreeg van K&G te horen dat dat rond 6 weken is dat ze interesse krijgen om te spelen ....Fleur volgt wel vinger, maar verder vooral geïnteresseerd in papa en mama. Wij babbelen er heel wat tegen. Muziekmobiel is iets wat haar ook facineert, daar kan ze naar liggen luisteren. Van gemeente hebben wij ook unicef cd gekregen met instrumentale muziekmobielen muziek erop en dat maakt haar rustig. Verder hier ook strelen en masseren en onder voetjes wrijven en haar heel lovend toespreken. Relax doe ik ook kort even sinds week 2 denk ik. Zet haar soms ook in maxi cosi en wieg die heen en weer (maar is meestal om haar rustig te krijgen terwijl ik nog iets anders doe (bv eten en dan maxi cosi wiegen door mijn elleboog erop te leggen)

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 19 maart 2010, 13:02

Het eerste "spelen" waar ze van genieten is het horen van je stem denk ik. Dus veel tegen praten.

Ik heb al van toen Yveske vier weken oud was voorleesboeken gaan halen in de bib. En ik lees hem regelmatig een verhaaltje voor. Klinkt mss gek, wellicht snapt hij de woorden nog niet, maar hij vindt het heerlijk mijn stem te horen, zeker als ik andere stemmetjes ga nadoen overeenkomstig met de personages uit het boek en geluidjes bijmaak enzo.

En geef toe, toch super ontroerend, zo verhalen van kleine haasjes die niet willen gaan slapen, en die op 't einde zeggen dat ze toch zoveel van mama houden "helemaal tot aan de maan en terug". :wink:
Genieten hoor! :)

Mobieltje, relax, speeltjes, ... Sommige kindjes zijn er eerder klaar voor dan andere. Gewoon proberen, je zal 't snel genoeg doorhebben wat ze leuk vinden.

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 19 maart 2010, 14:03

Hé loeki, dat boekje ken ik :D Heb ik voor Seppe gekocht toen ik nog zwanger was, vond het ook zooooooooo mooi!

Véro.
xx

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 19 maart 2010, 14:08

Ik kan nog altijd niet zeggen dat Meis speelt op de leeftijd van 10 weken. Aan speelgoed nochtans geen gebrek.
Waar zij haar tijd mee vult buiten de verzorging, is door naar ons te kijken en alles te observeren. Vanop de arm welteverstaan, niet vanuit de relax.

Meestal moet Meis kaka doen na haar fles. Dus ik zet haar liever niet meer weg, daarvoor heb ik al te vaak mijn inweekmiddelen etc moeten bovenhalen :?
Ze blijft dus op mijn schoot zitten, en dan babbelen wij wat. Ik speel met haar handjes en voetjes, ik zing, ik trek gekke bekken en maak rare geluiden etc. De rammelaar en de piep-piep vindt ze ook wel interessant als ik ze demonstreer. Of heel soms zo'n vuurvlieg-speelpop. Maar over het algemeen speelt ze dus niet zelf. Ze heeft een muziekmobiel waar ze soms graag naar kijkt, maar vaker begint ze te wenen omdat het haar stoort.
Na het afleveren van het kaka-bompakket moet ze natuurlijk ververst worden, en vanaf dan was het tot nu toe meestal een groot drama. Dan was het wenen wenen wenen tot ze hopelijk ooit ergens in slaap viel. Gisteren heb ik over het verzorginskussen een speelboog geinstalleerd, en nu is ze erdoor geboeid (uit zich in wild gestamp, ook niet ideaal met een bv-vloeibare-kaka-pamper :? ) Geen geween meer gehad!
Maar alleen houdt ze het geen 20 seconden uit onder eender welke speelboog of met eender welk speelgoed. Ze slaat er niet naar en reageert niet als ik haar eigen hand ernaartoe beweeg...

Wat haar wel enorm boeit, zijn haar boekjes met zwart-wit patronen, sinds kort ook haar zwart-wit mobiel. Daar houdt ze zich dus wel 5 minuutjes zelfstandig mee bezig. Al de rest niet...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 19 maart 2010, 15:31

Daarnet haalde ik een grote "snottepiet" uit zijn neusje. En die bleef aan mijn vinger hangen bungelen. En maar daarnaar kijken, eerst heel verwonderd en daarna lachen! :D

't Moet niet altijd speelgoed zijn... :wink:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 20 maart 2010, 12:20

:D

Mies, vergelijk Meis niet te veel met andere kindjes.
Echt, het wil niks zeggen over het kunnen van Meis. Sommige kindjes kunnen andere dingen sneller dan andere kindjes. Ze zullen het allemaal wel leren en doen op hun eigen tempo...
Amber heeft ook lang niet echt gespeeld, maar veel rondgekeken, gekreft en op mama's arm gehangen.
Ga je veel met Meis wandelen buiten? Dat vond Amber super. In het begin sliep ze altijd, nu kijkt ze veel rond om zich heen en ze vindt het super.

Tegenwoordig is het hier: hoe entertain ik mama...
Het is gewoon SUPER hoe Amber evolueert in haar bewegingen en haar kunnen tegenwoordig!
Momenteel ligt ze bijvoorbeeld op haar rug in haar parkje en ze is er in geslaagd, door haar met haar voeten tegen de spijlen af te zetten om een halve cirkel rond te draaien... Haar hoofd ligt dus nu waar daarnet haar voeten lagen. Ben gewoon supertrots op mijn kleine meid. Ze probeert nu wanhopig haar knuffelkoe te pakken en met haar tong af te tasten. Ze wringt zich in bochten en kanten en maakt daarbij de nodige krijsgeluidjes. 't is echt geweldig. Vraag me af hoe lang het gaat duren eer ze nu van buiklig naar ruglig kan geraken...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 20 maart 2010, 12:49

Waaw Sterretje kwist niet dat ze dat al zo snel konden! Super, een echte turnster! :wink:

Grappig hé hoe dat tongetje alle kanten op gaat. :D

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 21 maart 2010, 10:56

Die CD van Unicef hebben we ook gekregen, in het ziekenhuis. Ik heb ze gisteren voor het eerst opgezet. Enorm rustgevend moet ik zeggen ! Zeker toen Marie in mijn armen ernaar lag te luisteren. Toen ik haar daarna in de parkwieg probeerde te leggen om eindelijk te slapen, kreeg ik wel protest...

Ze is gisterennamiddag hééél lang wakker en huilerig geweest... pfff.. vermoeiend. Uiteindelijk ben ik er een toertje mee gaan wandelen. Toen viel ze in slaap. Terug thuis, heb ik haar rustig in de wagen laten slapen, tot het tijd was voor haar fles.
Daarna... nauwelijks nog geslapen, tot aan haar fles van 22 uur. Met veel moeite uiteindelijk in haar bed in slaap gekregen rond 23 uur. Iets voor 4 uur wakker moeten maken voor nog een fles (op deze leeftijd mag er van K&G blijkbaar 's nachts max. 6 uur tussen een fles, owv suikerspiegel....)

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 21 maart 2010, 20:12

Als ik met Meis ga wandelen met de wandelwagen, trekt de frons niet van haar gezicht tot we terug thuis zijn. Ik weet niet of het van concentratie is of niet. Tegenwoordig maak ik van het wandelmoment gebruik om eens te bellen met vriendinnen. Ook niet zo moeder-dochter-band-bevorderend, maar ik ben al blij als Meis even zwijgt en ik mijn verhaal eens kwijt kan :? Tja...

Lisa Marie, hebben ze bij K&G gezegd tot welke leeftijd ze niet langer dan 6u mogen tussenlaten owv de bloedsuikerspiegel? In 1 van de boeken die ik hier heb liggen staat dat het kindje 4kg moet wegen, maar dat de meeste kinderen dat gewicht wel al hebben rond de 4-6 weken maar dat je moet kijken of ze er klaar voor zijn.
Tja, doet er niet toe, Meis heeft die magische 4kg bereikt op 8 weken maar of ze er klaar voor is :roll: :roll: :roll: (sorry ik had beloofd om te stoppen met zagen maar mijn chocolade is nu op dus geen compensatie meer)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 23 maart 2010, 9:39

Mies, de herkenbaarheid blijft ook hier. Kaan hft nooit echt zelfstandig gespeeld. Nog steeds niet. Op 4 wkn toonde hij wel interesse voor de speelboog. Maar niet langer dan 4 seconden. En dan moest ik er nog mee wiebelen ook. Nu nog steeds slaat hij niet naar de speeltjes. En ik moet toegeven, ik leg er hem nu ook niet meer onder. De poes hft het in gebruik genomen.
En ik herinner me ook nog mijn wandeling met Kaan. Hij wou maar niet stoppen met huilen. Dus ik wilde even rust en ik dacht ik ga wandelen. Hij zweeg, oef. En ik dacht nu ga ik eens bellen naar een vriendin, anders lukt dat ook niet meer. Dus ja moeder-zoon-band :? .
Nu pakt Kaan wel zo de dingen vast die je hem geeft. Zelf neemt hij ook nog niets op hij. Hij wil gewoon geëndertaind worden. Hij wil nog steeds niet zelf voor endertaining zorgen. Het is gewoon een kind dat volgens mij nooit alleen zal spelen. Hij wil overal bij zijn en alles zien. Ik denk dat we ons daar moeten bij neerleggen. Hoe meer verandering hoe liever hij het hft. En het allerliefste w hij gedragen terwijl wij rondlopen, zo verandert regelmatig hetgeen hij ziet.
Ik ben ook wat "jaloers" op wat Amber allemaal al doet enzo. Ze is twee wkn jonger en eigenlijk gecorrigeerd een maand (Kaan is twee wkn te laat geboren). Maar hij zal ook wel dingen leren. Elk op zijn tempo denk ik dan.

Liefs,

Bokje

Grieteke
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 februari 2009, 14:14

Bericht door Grieteke » 23 maart 2010, 10:15

fluffie schreef:Hé loeki, dat boekje ken ik :D Heb ik voor Seppe gekocht toen ik nog zwanger was, vond het ook zooooooooo mooi!

Véro.
xx
Wij hebben dit verhaal gebruikt in onze huwelijksmis en ik heb nu op de kast het reuzeboek van het verhaal staan. :D

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 23 maart 2010, 10:25

Bokje,

ieder kindje is anders en ieder kindje kan verschillende dingen die een ander wellicht niet kan hé.
Ik denk ook dat ze hun 'tempo' hebben. Het ene kind is rustiger, het andere actiever. 't is hun karakter dat eral in zit.
Ik blijf erzelf vrij bedaard bij als iemand zegt ze zal rap kunnen lopen, of rap kunnen praten. Alles is zo relatief en ik vind dat het nu al rap gaat!
Maar, ik kan er niet aan doen, 't is gewoon zo genieten en tot nu toe vind ik elke dag om terbest!

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 23 maart 2010, 10:26

'k Heb dat boekje ook voor ons Fleur gekocht. En een van de vorige zwangerschappen gebruikt om peter en meter te vragen.

Bokje, Kaan doet vast weer andere dingen. Misschien valt hij straks wel helemaal voor boekjes en kan hij daar uren mee bezig zijn...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten