Te laag progesteron gehalte

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 25 maart 2010, 9:36

Natsar hft gelijk ivm verlaagd progesteron gehalte na IVF. De prof bij wie ik in behandeling was hft daar zelfs zijn doctoraat over gemaakt.
Mij lijkt het ook raar om dan te stoppen met utro. Bij mijn weten baseren ze in Jette zich net op je bloedwaarden om na te gaan of je verder moet met de utro of je mag stoppen.

Liefs,

Bokje

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 25 maart 2010, 10:16

NatSar, je hebt idd gelijk met je uitleg.
Ikzelf ben de eerste keer dmv Clomid zwanger geworden en had een goede progesteronwaarde bij de eerste bn (rond 24). Deze bloedname is genomen voor dat ik wist dat ik zwanger zou zijn. Het was gewoon ter controle of ik nu echt een eisprong had gehad of niet.
Een weekje later (de testdatum) bleek er hcg in mijn bloed te zitten maar was mijn progestron aan het dalen. Ik heb een week later ook een miskraam gehad. De gyn gaf daar twee verklaringen voor. Ofwel maak ik zelf onvoldoende progesteron aan omwille van zware PCO en is er daarom een miskraam ontstaan. Ofwel was het vruchtje niet levensvatbaar waardoor er een natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden. Alleszins bij mijn tweede zwangerschap (nu dus) zijn we ook meteen gestart met utro omdat mijn waarden weer niet echt hoog waren. Wel normaal maar echt niet hoog en kijk ik ben nu 20 weken zwanger. Dus zolang je utro neemt hoef je je geen zorgen te maken dat er een miskraam komt omwille van een lage progestronwaarde. Een miskraam kan steeds omdat er iets mis is met het vruchtje maar de oorzaak kan nu alvast geen te laag progesteron zijn.

Kimzie
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 september 2009, 17:36

Bericht door Kimzie » 25 maart 2010, 14:03

Ben net naar de gyn geweest en ik neem volgende keer jullie verhaal wel mee, maar wat zij vertelde ligt wel in de lijn van wat jullie vertellen, alleen is het niet nodig om de utro te blijven verder geven tot 10-12 weken zwangerschap. Ik heb utro gekregen tot 14 dagen na de tp (en ik heb pas de vijfde dag na de pu tp gehad). Vanaf dan moet je lichaam het echt wel zelf doen, dit blijkt ook uit verdere studies. Veel ziekenhuizen in andere landen geven geen utro door. Ik had trouwens zelfs met utro een redelijk lage progesteronwaarde.
Je progesteronwaarde kan dus inderdaad wel zakken door de hormoontherapie, maar dat wordt ondervangen door de utro. Daarna moet je progesteron terug de hoogte in en dat moet dat corpus luteum, oftewel je eierstokken, zelf doen. Daar kan de utro niks aan doen, dat is maar een vaststaande dosis. De gyn liet wel doorschemeren dat er een erg zeldzaam iets bestaat waarbij vrouwen zelf onvoldoende progesteron aanmaken. Maar het is veel logischer om aan te nemen dat er iets mis was met het embryo.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 25 maart 2010, 16:25

Ik zou het persoonlijk niet willen riskeren dat zeldzame iets toch te hebben. Het zal je maar overkomen, als je daardoor een miskraam krijgt... Dan zou ik liever langer de utro gebruiken of nog spuitjes erbij krijgen zoals NatSar. Als het dan misgaat, dan ben je tenminste zeker dat je eierstokken het niet "verprutst" hebben, maar dat het aan het embyke lag.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 25 maart 2010, 20:41

Veel sterkte alvast, NatSar!
Wij zijn allemaal in het begin zwanger en bang geweest... laat ons hopen dat de injecties werken he!

TieLo
Berichten: 43
Lid geworden op: 2 december 2012, 10:52

Bericht door TieLo » 16 januari 2013, 10:49

Ik duikel dit onderwerp even terug op...

Ik zie dat ze hier spreken van 'normale' en 'te lage' waarden van progesteron. Mijn progesteron was eergisteren, dag 24 van mijn cyclus (vermoedelijk 5 tot 7 dagen na de eisprong)11.5. Op dag 19 was mijn progesteron slechts 9.
Behoort dit dan tot de lage waarden? Op mijn papieren staat namelijk dat je tussen de 19 en de 103 moet halen na je eisprong, maar elders wordt dit tegengesproken.
Maandag heb ik mijn afspraak bij de gynaecoloog om te bespreken welke hormonen en welke andere behandelingen we moeten ondergaan...

Alvast bedankt!

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 16 januari 2013, 11:31

Goh volgens de gyn moet bij een zwangerschap progesteron hoger dan 20 zijn om safe te zitten. Na een eisprong heb ik daar echt geen idee van!

Oja, misschien nog even toevoegen... voor zwangere vrouwen (in spé) die ooit in hetzelfde schuitje (zullen) zitten.
Ik startte dit topic een ontzettend lange tijd geleden... En.. het progesterongehalte ging toen uiteindelijk amper omhoog zelfs met die spuitjes. Het zijn 3 bange maanden geweest MAAR mijn zoontje is nu 2 jaar :-) Dus het kan én er was dus echt niks mis met het embryo!

inaatje13
Berichten: 890
Lid geworden op: 14 juli 2009, 11:22

Bericht door inaatje13 » 16 januari 2013, 12:31

Oh ja bij mij ook! Ik moest 8 utrobollen opsteken per dag en ja mijn waarde stond pas op 9 in begin!! En ook ik heb een pracht van een zoon van 17 maanden!!

Succes!!!

TieLo
Berichten: 43
Lid geworden op: 2 december 2012, 10:52

Bericht door TieLo » 16 januari 2013, 13:13

Dus die progesteron moet enkel zo hoog zijn bij een zwangerschap, niet gewoon standaard? (De waarden tussen 19 en 103 bedoel ik dan)

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 24 september 2013, 12:29

fijn dat ik dit topicje vind... hier net vernomen dat ik in dit schuitje zit. Eerste bloedtest (12d na TP van cryo): HCG op 210, maar progesteron aan de lage kant en moet daarom nog een utrogestan extra bijnemen (neem er al 3). Pff, de vreugde van zwanger te zijn wordt al meteen gemengd met angst om te verliezen...

vrijdag pas nieuwe bloedtest. ik ga niet gerust zijn tot een eerste echo vrees ik :S

E-ke84
Berichten: 496
Lid geworden op: 13 juli 2011, 18:28

Bericht door E-ke84 » 24 september 2013, 13:44

Dag Polly,

bij mij was het dubbel nieuws ivm laag progesteron.

In maart vorig jaar was ik zwanger, maar progesteron was maar 5. Een dag later had ik een vroeg mk.

Dan in mei terug zwanger bij een nieuwe ICSI-poging en progesteron was toen 9. Ook 6 utro's per dag moeten nemen en op 22 januari is onze jongeman geboren!

Dus het kan beide kanten op en die extra utro is geen overbodige luxe.

Veel succes alvast.

E-ke84

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 24 september 2013, 14:20

E-ke84 bedankt voor je bericht!

Jammer genoeg ben ik de waarde vergeten te vragen van progesteron. Geen idee dus wat aan de lage kant betekent. Ik ben al helemaal op van de zenuwen.

was jouw hcg de eerste keer wel goed? of weet je dat niet meer? sorry, ik probeer me aan allerlei verhalen vast te klampen, maar weet dat er maar 1 verhaal telt en dat is hier en nu... met dit emmy'ke...

proficiat met je zoontje, dan is hij nu al 8 maanden jullie oogappel. Geniet er van!

E-ke84
Berichten: 496
Lid geworden op: 13 juli 2011, 18:28

Bericht door E-ke84 » 24 september 2013, 16:55

Polly,

beide keren was mijn HCG rond de 170 exact 12 dagen na de tp. Dus normale waarde.

En hij is zondag 8 maanden geworden. We genieten idd van elk moment, het gaat enorm snel.

Hopelijk gaat het bij jou ook de goede richting uit en kan je binnen een aantal maanden jouw wonder verwelkomen.

Groeten,
E-ke

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 24 september 2013, 19:45

E-ke84,

ok bedankt voor je reactie! Intussen heb ik toch nog eens gebeld om de waarde van progesteron te weten: 12. Dat klinkt alvast nog niet al te verontrustend, maar ja, het blijft afwachten...

liefs, polly

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 24 september 2013, 20:54

Polly, ook ik wil je een hart onder de riem steken, want ik weet nog dat ik toen ik pas zwanger was van tweede zoontje ook heel het internet afschuimde naar positieve verhalen. Ik had een start hcg op 4 weken (dinsdag terugplaatsing en de zaterdag erop bn) van 500 en een progesteron van amper 9. Ik heb dan de utrogestan moeten verhogen van 3 naar 4 per dag tot twaalf weken en dan afgebouwd naar eentje en dat zo blijven doen tot 36w. Ik kreeg ook meteen om de dag een proluton spuitje en dat ook tot twaalf weken. En ons zoontje wordt morgen een jaar :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten