Reflux ?! Tips and tricks voor baby's en mama's

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Reflux ?! Tips and tricks voor baby's en mama's

Bericht door MA » 26 maart 2010, 14:22

Daarstraks met Fleurtje naar kinderziekenhuis geweest (uitstap voor haar 1 maand verjaardag :? ) en ze zou inderdaad wschl reflux hebben. De dokters-assistetnen van dienst hebben niet veel anders gedaan dan gaan consulteren bij andere dokters en me dan te zeggen dat ik gaviscon 1ml na elke voeding moest geven en bedje schuin moest zeggen (op vraag hoe schuin, vrij schuin als antwoord). Bij borstvoeding - kreeg ik dan nog expliciet te horen - is er niks anders te doen. Zei dat ik dan wel fv zou geven maar dat was alsof ik ketterij verkocht.

Intussen zit ik wel met een kind, dat hoe langer hoe minder slaapt, bijna constant en hoe langer hoe meer eten teruggeeft, een hele dag ongemakkelijk is tenzij je ermee rondrijdt of loopt of haar op haar buik tegen je aan laat slapen of haar bv geeft. De voedingen 's nachts duren 2,5u (van pamper verversen tot terug in slaap krijgen), de nachtrust van de mama ongeveer 2x 2u. Gezien overdag Fleurtje ook fulltime 'onderhoud' nodig heeft of ligt te knorren tot krijsen, geraak ik stilaan uitgeput. Het enige wat ik nog doe is rondlopen ed met Fleur en wasmachines draaien...alles is onder gespuugd en ze heeft ook heel lopende stoelgang dus een paar keer per dag kan ik ook een nieuwe body+ pyjama aandoen. Sinds gisteren slaagt ze er ook in om mij mee onder de kaka te 'spuiten' of anders spuugt ze me wel een 12keer per dag grondig onder. Om als kers op de taart te plassen als ik haar pamper vervang. Afin, veel was dus en constant klerenshow van moeder en dochter.

Hoop dat osteopaat verbetering ben want ben echt ten einde raad.

Ervaringsdeskundigen die nog goeie tips hebben voor de reflux van de baby, maar ook voor hoe je je als mama hier door spartelt, mogen die asap met mij delen ;)

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 26 maart 2010, 14:44

Audrey, hoewel de 'diagnose' reflux nooit op papier heeft gestaan bij ons ben ik er zeker van dat onze jongens het ook hadden...
Als ik het zo lees bij u herken ik de situaties maar al te goed :( Wassen, wassen en nog eens wassen. Op den duur waren mijn man en ik bedekt met badhandoeken om ons toch een beetje te vrijwaren van spuug. Een pamper verversen deed ik nooit (nog steeds niet) na een voeding. Het minste gewiebel na de voeding (soms zelf uur tot 2uur erna) gaf steevast uit op een spuugpartij op het verzorgingskussen. De keren dat ik gans mijn zetel moest aftrekken om te wassen kan ik zelf niet eer tellen. Nu ligt er een plaid over zodat ik enkel deze moet wassen.
Wa wij later ook deden was ze gewoon over de tegels houden als ze begonnen terug te geven :oops: Was echt geen zicht, maar zo moest ik enkel de vloer opdweilen.
Ik moet wel zeggen dat ze er vrijwel geen last van hadden.
En ook voor elke voeding kregen ze zantac (2ml)
Spijtig genoeg kan ik je niet veel tips geven. Alleen hopen voor jou en je kleine schat dat het snel betert. :(
Dikke knuff Audrey, tis echt niet altijd even simpel...

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 26 maart 2010, 15:08

Audrey, ik voel met je mee... en met de kleine Fleur natuurlijk ook.

ivm voedingen:
ik ben owv moeilijk en lang drinken aan de borst overgeschakeld op afkolven + flesjes. Even een tijdsinvestering in het begin, maar nadien tijdswinst. Zelfs met afwas en steriliseren en heel de rataclan erbij.
Je kan eventueel de moedermelk ook gaan indikken met johannesbroodpitmeel (nutriton, te halen bij apotheek), maar dat was voor ons uiteindelijk niet nodig. Als je dat doet moet je wel een flessenspeen met een groter gaatje hebben, anders gaat die dikkere melk er niet door.
Je kan ook gaviscon poeder in de afgekolfde melk mengen. Dan hebben ze niet zo'n last van de vieze smaak als je het in een spuitje geeft na de voeding.
Nog een andere mogelijkheid zou blijkbaar zijn om vooraf voor de live bv een papje met nutriton te geven (met lepeltje of op de tepel smeren). Maar dat gaat uw voedingen die 2,5u duren niet oplossen he.
Trouwens, waarschijnlijk gaat ze later terug beter aan de borst drinken, als haar slokdarmpje wat rust gekregen heeft.

ivm reflux-beperking:
Bedje 30 graden schuin zetten. Dat is veel hoor. Kindje schuift dan wel naar beneden, tenzij je soort ophangsysteem maakt. Er zijn ook anti-refluxbedjes te huur (tik maar in in google).
Ook park omhoog zetten (als je park gebruikt).
Essentieel is ook verzorgingskussen in een helling zetten (telefoonboeken eronder) bij ons.
Voor de rest in relax, draagdoek of op de arm. Totdat haar slokdarm wat beter is.

ivm beperking van was:
als ik merk dat Meis wil persen, doe ik op voorhand haar broek uit, body los vanonder en omhoog gerold, tetradoek vierdubbel geplooid in de relax, en Meis in de relax. Zo moet ik als ik chance heb niks exta wassen, soms nog een tetradoek, heel soms toch nog de body.
Gaviscon werkt meestal wat verhardend voor de stoelgang, nutriton soms ook. Dus vermoedelijk gaat het niet meer zo vloeibaar zijn de komende dagen.
Bij pamperverversing alles vanonder uit (zeker ook sokjes) en body zo hoog mogelijk op de rug optrekken, tot aan het nekje bijna.
Verzorgingskussen zonder overtrek. Is wat koud, hetgeen zorgt dat ze bij aanraking met hun blote ruggetje nog effe vlug plassen in de pamper. Voor de veiligheid kan je nog eerst een nat washandje op buik leggen of tegen voetjes, dan plassen ze ook nog vlug in de pamper. En als ze toch nog plassen tijdens pamperverversing, dan blijft de urine rond het poepje in een plasje staan en loopt het niet tot aan de rug tegen de body, omdat je verzorgingskussen in een helling staat!
Voor het spugen heeft mijn schoonfamilie mij van die bavetten aangeraden die je gewoon over het hoofd moet trekken (bijvoorbeeld die van ISI mini). Zijn grote bavetten, komen bij Meis tot aan de knieen, en ze kunnen niet loskomen. Desnoods dragen ze die de hele dag door (is zo bij nichtje en neefje). In het begin is de hoofdopening nog te groot, daarom nog een extra bavet eronder of erboven. En voor van die kleine spuugjes laten we ze gewoon nog effe in die kleren, er is anders echt geen beginnen aan.
1 van onze 2 wasbakken in de badkamer is een permanent inweek-station. Vuile kleertjes erin, biotex erbij, en de volgende morgen is de vlek eruit. Vooral bij stoelgang belangrijk, melk gaat er veel makkelijker uit.

Dat is het zowat wat ik nu kan bedenken, als ik nog iets weet laat ik het je weten!

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 26 maart 2010, 15:25

Nutriton deed het bij ons wel goed. Omdat het idd fel weerslag geeft op de stoelgang (hard en moeilijk) lieten wij het soms weg en dan merkte ik wel dat ze veel meer teruggaven.
Dus dikte wij elke fles in, en zoals Mies zegt de speen een beetje openknippen anders ging het niet goed.

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 26 maart 2010, 15:49

Nutriton werkt hier ook, ons meisje geeft nog weinig of niets terug. Wel heeft ze nu last van haar slokdarm, dus ben ik straks polysilane gel gaan halen, dat ik haar 3 keer per dag moet geven voor de voeding. We hopen dat dat zal helpen, want ook hier bijna geen slapen meer, constant krijsen, en alleen goed als ze volledig rechtop kon zitten, of tegen me aan lag of bv kreeg. Zelfs op haar buikje laten slapen hielp niet meer.
Hoe je hier doorheen komt? Audrey, met de steun van ons natuurlijk, en op je moederlijke kracht. Achteraf ga je je afvragen hoe je het gepresteerd hebt, maar je komt er door. Dikke dikke knuf meid!

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 26 maart 2010, 18:12

dank je allemaal !

net gaviscon proberen geven...resultaat is dat fleur naast gele nu ook roze strepen op hr pyjama heeft. want ook dat kwam terug.
kan je dat spuitje hergebruiken ? Heb het even onder de kraan gehouden mr nt helemaal schoon. Steriliseren ?

Mies,Fleur drinkt mt momenten heel goed (en gulzig). Ze kan bv eerst 30 min continu drinken aan 1 borst en dan aansluiten gedurende een uur in stukken van 5 minuten met tussendoor rechthouden aan andere borst. Maar evenzeer kan ze er bijna een uur aanhangen en wat hangen sabbelen en af en toe eens gulzig drinken. Er zit geen lijn in. Sommige dagen schrokt ze echt, stopt dan, geeft terug, om dan opnieuw te beginnen schrokken (percies een boulemie aanval). 's nachts heb ik wel vaak voor dat ze in stukken drinkt, ik haar tussendoor omhoog houd omdat ik denk dat ze genoeg heeft, maar ze nadat ze eten heeft teruggegeven, opnieuw met haar hoofdje begint te zwaaien, mondje open en intussen 'hehehe-geluidjes maakt' en als een doldrieste puppy op zoek gaat naar mijn borst (en daar de gekste kummulorissen bij uithaalt en soms ondersteboven van mijn borst probeert te drinken).

Ik weet ook nooit goed wat ik moet doen als ze gegeten heeft. Haar even laten liggen (maar vaak komt het er dan al uit) of haar zo snel mogelijk rechtop houden (meestal met hetzelfde resultaat).

Wappie, ook hier is het eerst pamper verversen en dan eten...Badje is nog zoiets moeilijk. Als fleur honger heeft, wil ze onmiddellijk eten..dus dan nog badje gaan geven, geen goed idee. Als ze net gegeten heeft, heeft ze last, dus zeker niet. En als ze dan eindelijk slaapt..tja, dan wil ik haar ook weer niet wakker maken. 't is dus inschatten wanneer ze terug honger gaat krijgen en een half uurtje daarvoor proberen haar in bad te doen. Maar het schiet er de laatste dagen dus geregeld over en dan was ik haar maar snel met een washandje.

Ik zou ook zo graag eens met Fleur spelen of haar eens op haar buikje leggen en zien wat ze dan doet, maar ja..om de duur word je zo voorzichtig en ben je al lang blij als ze niet huilen en eindelijk willen slapen.

Zabbie, chapeau dat jij dat nog combineert met een tweeling..

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 26 maart 2010, 19:02

Audrey, ik snap het maar al te goed... Op den duur was ik 'blij' dat ze sliepen. Dan voelde ik me schuldig, precies of ik wilde alleen maar dat ze zouden slapen :cry: Maar het betert hoor. Zoals Zabbie zegt, er zal een moment komen dat je niet meer weet en jezelf afvraagt hoe je het gedaan hebt.
En van de spuitjes, ik hergebruikte die. Waste ze steeds goed af en stak ze dan mee in de sterilisator.
Nog veel succes meid! En dikke knuff hoor
XX

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 26 maart 2010, 19:43

Ja amai Zabbie, nog maar eens chapeau! Helpt die polysilane? Ik heb gehoord dat dat heel zoet smaakt, dat de kindjes dat zeer graag hebben.

Audrey, dat drinkgedrag dat jij beschrijft lijkt heel veel op dat van Meis indertijd! Eerst heel gulzig gedurende 10 min, en daarna de hele tijd heen en weer zwiepen met haar hoofdje en loslaten alsof ze een boer moest laten, maar o wee als ik haar dan rechtzette, dan was het een gegil dat ze nog nog nog wilde en dan gooide ze zich weer achterover in de richting van mijn borst, echt zo strekken en zich afduwen enzo, waarna ze gretig de tepel nam, 2 keer slikte en dan weer begon heen en weer te zwiepen. Om gek van te worden. Kind ongelukkig, mama radeloos.
Hoe ging het eigenlijk toen je vorige week afkolfde, ging dat beter? Mijn ervaring is dat het voor Meis althans veel beter is om rechtopzittend te drinken van een flesje. Ja, in principe kan je ook rechtop live bv geven maar met mijn borsten ging dat langs geen kanten (en met de jouwe veronderstel ik ook niet, ook groot geschapen tegenwoordig he :wink:)

De gaviscon duwde Meis aanvankelijk met haar tong terug. Ik paste dan de truc toe die de KA met het rotarix-vaccin had gedaan (oraal vaccin): spuitje in mond, spuitje uitduwen (ik moet 2,5ml geven maar deed dat dan in stukskes van 0,5ml), spuitje uit mond en onmiddellijk tut erin. Met die tut in haar mond slikte ze een paar keer, en was de gaviscon binnen. Daarna herhalen voor de volgende 0,5ml.
Nu hebben we een magistrale bereiding van gaviscon met banaan-smaak, die lust ze heel graag. Als ze het spuitje ziet begint ze al te smekken en het gaat heel erg vlotjes naar binnen nu. En het blijft binnen.
Het spuitje was ik eerst goed af (uit elkaar halen en met kracht water door de spuit spuiten met de stamper, paar keer herhalen) en ik steriliseer het mee met mijn flessen. Ik heb zo'n vijftal spuitjes liggen, is wel gemakkelijk zo'n voorraadje.

Kan je niet proberen om haar na een voeding op haar linkerzij te leggen? Zowel de maagingang (overgang slokdarm-maag) als de maaguitgang liggen aan de rechterzijde. Maar voor de maaguitgang werkt de maag mee (spiersamentrekkingen) dus daarin speelt de zwaartekracht een mindere rol. De maagingang is echter het probleem bij reflux, en als je het kindje op de linkerzij legt ontneem je alvast de zwaartekracht een beetje...
(mij ook aangeraden door osteopaat deze week)

Van dat badje, ik ken dat probleem. Meis ging tot gisteren max. om de 2 dagen in haar bademmer, er zat al eens 3 dagen tussen (dat ik het pas 's avonds besefte na een hel-dag dat ze niet eens in bad was geweest). Eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk niet zo erg hoor. Zolang de poep, het gezichtje en de handjes maar proper zijn.
Aankleden gebeurt hier ook vaak al rechtzittend. Alleen pamper aan op het verzorgingskussen, de rest dan op mijn schoot.

Was trouwens ook altijd eerst pamper verversen maar ondertussen een zeer doordringend geween ik wil direct eten eten eten mama waar is de borst ik wil hem NU NU NUUUU. Stilaan heeft ze geleerd van wat langer te wachten. Zeker als haar melk eerst nog moet opgewarmd worden in de flessenwarmer... (alleen bij frigo-melk, anders gewoon direct melk op kamertemperatuur).
Nu is er eerder het probleem van de stoelgang die ze het liefst maakt net na een fles, maar zoals ik al zei installeer ik haar nu in haar relax, en als ik aan haar gezicht zie en ruik dat het achter de rug is, en ik merk geen grote overstromings-toestanden op, mag ze er nog wel 5 minuutjes blijven zitten. Daarna op het hellend verzorgingskussen met de speelboog boven, met een mama die ondertussen heel handig is geworden in het supersnel verversen.

Dat van dat spelen en op de buik willen leggen herken ik ook heel goed hoor. Ik vond het altijd zeer jammer, maar ja. Eten en slapen is nog ietsje belangrijker he.

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 26 maart 2010, 22:04

Polysilane gel lijkt te helpen, al wil ik niet te vroeg viktorie kraaien, maar het is al een heel pak rustiger dan de vorige dagen. Ze kan al terug ontspannen slapen, iets wat we de afgelopen 14 dagen niet gezien hebben bij haar. We gaan volhouden met de gel, en ik hou jullie zeker op de hoogte. Smaakt idd zoet, frambozensmaak. Alleen wat moeilijk om haar te geven, is stroperig en moet dus met het lepeltje gegeven worden. Is wel al een goede oefening voor als ik met groentenpap ga beginnen... 8)

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 27 maart 2010, 11:00

Ah goei nieuws Zabbie !! Feit alleen al dat ze heel wat rustiger is en terug beter slaapt, zal voor iedereen wel een enorm effect hebben.

Hier ook een rustige nacht achter de rug. Fleur is veel rustiger, slaapt beter en geeft percies ook iets minder terug. Alleen de vraag wat er nu het meest effect heeft :
- de tut die ze sinds gisterenavond eindelijk wil (moet wel tijdje vasthouden want in haar hevigheid duwt of slaat ze hem er altijd uit - 's nachts geven we hem voorlopig niet, enkel overdag en 's avonds - beteke geïnspireerd door Mies)
- de gaviscon
- de rust van de papa in combinatie met nog eens 6u slapen door Fleur gevolgd door flesje met bv
- einde van een sprong die 2 weken geduurd heeft ?
Of misschien is het wel alles samen...

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 27 maart 2010, 14:22

Maakt eigenlijk niet uit wat het was... die rustige nacht kunnen ze je niet meer afpakken.
Alhoewel, het zou toch goed zijn als je wist wat het was, kwestie van vanavond weer uit te proberen.

In ieder geval Audrey, petje af, ook al lijk je er bij momenten door te zitten, je blijft toch de positieve dingen zien !!!! In ieder geval hééél veel sterkte !!!

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 maart 2010, 21:27

Wat een goed nieuws, Audrey!
Je weet inderdaad niet wat het was, maar er zijn maar enkele dingen die je nog kan herhalen: de tut, de gaviscon, en het flesje. De heldendaad van de papa zal waarschijnlijk niet direct nog herhaald kunnen worden, en laat ons hopen dat dat einde van de sprong effectief een einde was! Om nooit meer herhaald te worden dan...

Je gaat trouwens achteraf jezelf dankbaar zijn als je Fleur nu niet laat inslapen met haar tut. Meis heeft hier al heel veel verdriet gehad (en mijn hart breekt elke keer weer opnieuw...) nu ze hem niet meer krijgt, maar de situatie was echt onhoudbaar geworden. Slechte slaap, slecht uitgeruste Meis (en mama), slechtgezinde en krijsende Meis etc...
En lijkt Fleur nu ook op het kleintje van de Simpsons :wink: In en uit en in en uit en in en uit ging die tut hier bij ons op 5 weken!

Zabbie, ik heb ooit al gehoord dat je die polysilane gel best niet op het tutje smeert, omdat het kindje achteraf gaat eisen dat het tutje zoet smaakt en het tutje anders niet meer wil. Met alle gevolgen vandien...
Nu vraag ik me wel af wat dat dan geeft als je het op een lepeltje geeft... moet de groentepap later dan ook zoet zijn???
In ieder geval goed nieuws dat het lijkt te helpen!

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 28 maart 2010, 8:51

Ze krijgt het op een lepeltje, zal jullie op de hoogte houden of haar groentenpap ook zoet moet zijn als we eraan beginnen... :lol:
Trouwens, de gel schijnt echt wel te helpen, ze drinkt ook beter nu.
Nu heeft ze last van stoelgang die niet wil komen, dus weer een krijsend kind: je ziet haar duwen, maar er volgt in haar pamper niets, alleen wat lucht.

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 28 maart 2010, 10:14

ocharme..En Brent heeft er geen last van ? Merk je dat hij ook rustiger is als Larissa rustiger is of heeft dat geen invloed op elkaar ?

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 28 maart 2010, 22:52

Het is een feit dat zij hem met haar aanhoudend gekrijs zenuwachtig maakt. In het algemeen is hij kalmer dan zij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten