Studeren tijdens bevallingsverlof

Plaats reactie
logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Studeren tijdens bevallingsverlof

Bericht door logost » 16 april 2010, 11:55

Ik was al langer van plan om mijn master diploma te halen en 2010 leek ons daar een mooi jaar voor. Dan was/is onze bouw achter de rug en kan ik me meer toeleggen op een studie. Uiteraard was er steeds de kans dat ik zwanger zou geraken maar gezien we niet konden voorspellen wanneer, hadden we gezegd dat ik zou starten in september 2010. Als alles goed blijft gaan krijgen wij er 7 augustus een kleintje bij. Ons eerste kindje. Dus op dat vlak weet ik niet wat ons allemaal te wachten staat. Ik probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het feit of studeren en net mama & papa zijn met elkaar te combineren valt. Het zou gaan om een masteropleiding in management en beleid in de gezondheidszorg. Dus het zal best wel wat studeren worden voor mij, gezien mijn wiskunde en fysica niet mijn makkelijkste vakken waren enkele jaren geleden. Het zou 1 volledige dag en 1 halve dag per week les zijn en dat gedurende minstens 2 jaar. Ik zou halftijds loopbaanonderbreking nemen zodat ik 3 volle dagen thuis ben en twee volledige dagen (8u-18u) zou werken.
Mijn grote vraag is of jullie kunnen voorspellen of het mogelijk is de studie al aan te vatten eind spetember of te wachten tot begin januari 2011 (ik kan later inspringen volgens unief). Of zouden jullie helemaal niet meer gaan verder studeren. Ik weet echt niet hoe moe je kan zijn als toekomstige mama.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 16 april 2010, 12:47

Heeeeeeeeel eerlijk he, logost, denk ik dat het toch wel zwaar is om in september te beginnen.
Ikzelf heb een job waarbij ik levenslang moet bijleren (welke job niet tegenwoordig? :wink:). Ik had vroeger plannen om dat in mijn bevallingsverlof te doen, maar daar is dus helemaal niks van in huis gekomen. Voornamelijk door het karakter van Meis.

Maar je kan evengoed een kindje hebben zoals die van mijn collega (die hele boeken heeft gestudeerd tijdens haar bevallingsverlof, had een heel braaf kindje), of mijn schoonzus (die haar hele huis heeft geschilderd + de tuin aangelegd :shock: )... Je kan een kindje hebben dat direct doorslaapt, of een kind dat heel lang heeeeeeel veel aandacht vraagt 's nachts. Je weet het niet he.
Als je van plan bent om borstvoeding te geven, is het meestal zowiezo serieus chaotisch en vermoeiend allemaal. Dat kan ook zijn als je van in het begin flesjes geeft, of je kindje kan reflux hebben enzovoort...

De eerste maand ben je zowiezo druk bezig, maar dat zou dus in augustus vallen zoals je zegt. Tegen september zou je al meer een draai moeten hebben gevonden, al kunnen sommige periodes toch wel zwaar zijn (sprongetjes enzo), of kan het heel uitputtend zijn als je geen babyborrel houdt maar telkens bezoek moet ontvangen...

Om nu te gaan zeggen dat je het nooit meer zou gaan verderstuderen, dat vind ik wel nogal kort door de bocht.
Het is misschien raar om dat op dit forum te schrijven, waarbij de kinderwens allesoverheersend is, maar het leven is meer dan kinderen alleen.
Als jij heel graag die opleiding zou volgen, en misschien daardoor een andere job zou willen uitoefenen, dan ga je veel gelukkiger zijn dan mocht je deze kans laten liggen en daar dan spijt van hebben. En dat voelen je kindjes vroeg of laat ook hoor...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 april 2010, 12:54

Ik zou niet weten waarom je niet zou kunnen verder studeren als mama! :D

Maar september is idd wel vroeg. Slapeloze nachten zijn er sowieso vaak bij in het begin, tis natuurlijk ook hoe goed je daar tegen kan mss. Ik heb wel 8 weken met watten in mijn hoofd rondgelopen, twas al een hele prestatie als ik naar de winkel kon zonder 't brood te vergeten. :wink:

Zoals Mies zegt 't feit of je BV gaat geven of niet lijkt me belangrijk, en 't karakter van je kindje maar dat kan je niet voorspellen hé. 8)

Kan je niet eind augustus beslissen? (stel dat je kindje bv twee weken te laat zich aandient... :wink: ) En januari 2011 is ook niet zo ver weg, als je van te voren moet beslissen zou ik daarop gokken.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 april 2010, 13:00

Persoonlijk zou ik het niet zien zitten. Maar rationeel te zien moet het te combineren zijn.
eind september moet je je draai al gevonden hebben en is de kraamperiode eigenlijk voorbij.
Je moet wel met veel factoren rekening houden denk ik
- voeding van je kindje op dat moment
- de hulp van je man en je omgeving, de opvang voor je kindje, .... daar valt of staat alles mee. Belangrijk is dat je je toch enkele uren per week 100% kan focussen op je studie zonder afleiding denk ik
- je doorzettingsvermogen en recupereringsvermogen. Hoe goed kan je zonder slaap, kan je goed omgaan met korte nachten, kan je makkelijk overdag een uiltje knappen....

De meeste mama's op het forum hier hebben het niet makkelijk gehad de eerste maanden, maar ikzelf heb een vriendin die zei: ik heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad als de eerste maanden na de geboorte (v tweede kindje).... dus ja, alles hangt er van af :roll:

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 16 april 2010, 13:53

Ik zou het ook niet doen...
Ik had er nu wel twee, maar ben ervan overtuigd dat als je er eentje hebt dat het kan uithangen het absoluut niet simpel is om dat te combineren. Het slaaptekort is echt niet te onderschatten hoor.
Maar dat hangt ook af van persoon tot persoon, ik zou het echt niet kunnen, nu moet ik me ook door de dag slepen soms en heb wel nachtrust :oops: Ik vind gewoon dat kleintjes enorm veel energie vragen, waarvoor je wel immens veel terugkrijgt hoor :wink:
Sterretje, ik heb ook een vriendin die haar zwangerschap omschreef als vakantie :shock: Tot die conclusie ben ik helaas niet gekomen :lol:

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 16 april 2010, 15:21

Misschien is september idd een beetje vroeg. Eigenlijk geven jullie op dat vlak dezelfde raad als mijn omgeving. Maar januari zou dus wel een optie mogen zijn. Loekie ik hoop er ook op dat ik kan wachten met de beslissing tot na de bevalling. Maar als het kindje pas op 17 augustus zal komen dan ga ik niet in staat zijn om de week daarachter te zeggen: Kom ik ga studeren. Dat kan ik niet geloven. Dus misschien is het handiger als ik daarvoor de beslissing neem. Misschien kan ik één vak meevolgen?
Ik wil idd heel graag 6 maanden bv geven. Uiteraard lees ik hier dat 3 maanden blijkbaar al heel lang is, maar ja dromen mag he.

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 17 april 2010, 18:46

Hey Logost,

Ik kom je even steunen als medestudent! Ik heb net bijna een eerste jaar erop zitten, waarbij ik drie keer per week 2 à 3 uur naar de les moet. Ik werk als zelfstandige dus kan een beetje mijn uren zelf kiezen (in theorie, maar in de praktijk loopt het al eens mis). Ik ben uitgerekend voor begin juni, dus net als de examens gaan beginnen. Gelukkig heb ik een heel begrijpende prof, die ook net voor de eerste keer papa gaat worden, en mag ik mijn examens iets vroeger afleggen.

In september wil ik dus weer aan mijn tweede jaar beginnen. Als ik dat al in juli zou moeten doen, dan zou ik er toch ook sterk over twijfelen, dus in jouw geval zou ik ook tot januari wachten. Maar zoals de anderen ook zeggen, als je wat hulp en steun van je omgeving kan krijgen dan moet dat wel te doen zijn. Enfin dat hoop ik toch! :wink:

Het is zoals Loeki zegt, onze kindjes zijn alles voor ons, maar dat betekent niet dat er daarbuiten niets meer mag zijn! Veel succes in ieder geval!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten