Babyborrel of niet?

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Babyborrel of niet?

Bericht door logost » 12 mei 2010, 10:10

Dag ervaringsdeskundigen :wink: ,

Ik heb terug eens raad en tips nodig. En dan denk ik natuurlijk meteen aan jullie.
Wij twijfeken heel erg of we een babyborrel zouden geven of niet. Het is te zeggen: mijn man wilt WEL een babyborrel en ik NIET.

Redenen om niet te kiezen voor een babyborrel:
- Financieel, want dat zal wel goed kunnen oplopen denk ik? Iemand een idee hoeveel het zou kosten om een zaaltje te huren en drank te voorzien voor ongeveer 100 mensen? Desserts zou ik zelf maken en de familie.

- We zouden het ook thuis kunnen doen maar gezien we nog geen gras hebben en dus leven met een zeer zanderige tuin, zie ik dat ook niet zo goed zitten om 100 man in mijn living te proppen.

Redenen om wel te kiezen voor een babyborrel:
- Dan komt al het volk in één keer en ben je er ook inees vanaf. Is dit ook echt waar? Want als jullie ervaring is dat het niet zo is, dan heeft het echt geen zin om een babyborrel te houden gezien dat de toestroom aan vrienden & familie hetgeen is dat we zouden willen vermijden direct na de kraamperiode. Dus hier zijn ervaringen ook zeer welkom.

- Je krijgt niet om de zoveel tijd vreemde mensen over de vloer en je huis hoeft dus niet steeds piekfijn in orde te zijn.

Enfin, ik zou gewoon graag weten hoe jullie ervaringen waren met babyborrel of zonder.
We hebben een tamelijk grote familie, wonen in een klein dorpje waar iedereen iedereen kent en waarbij mijn schoonmoeder (die rechtover me woont) in het bestuur zit van de plaatselijke KVLV...

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 12 mei 2010, 10:55

Wij hebben ook lang getwijfeld maar uiteindelijk geen babyborrel gegeven, en het ook niet betreurd.
1) Financieel: het is idd een grote hap ineens. Ik denk dat je voor drank en een zaaltje mss tien euro per persoon mag rekenen. Langs de andere kant, als je 100 mensen thuis ontvangt, en je moet 100 keren een nieuwe fles schuimwijn openbreken ;)...

Je desserts zelf maken.... als je met een huilende baby zit die dag, dat weet je nooit...

2) Het bezoek zelf: wij hebben 120 geboortekaartjes verstuurd. 40 % van de mensen zijn NIET op bezoek geweest, en zoudendat ook niet gedaan hebben met een babyborrel. Sommigen ervan hebben wel een cadeau of geld gegeven en via via hebben wij dan suikerbonen bezorgd.
Het bezoek kwam bij ons heel verspreid. Tot 4-5 maanden nog na de geboorte. Je bepaalt zelf wanneer ze komen, belt af als ht even niet gaat en de ene dag presenteer je een chipsje en de andere dag een taart, naargelang je zelf wil...

Wat ik gehoord heb van de babyborrels: je bent in 1x overal vanaf, maar vele dichte vrienden en familieleden komen OOK nog eens aan huis...
De dag is vermoeiend, maar is snel voorbij. Je krijgt niet de kans met iedereen (lang) te praten....
Meestal doen de kindjes het op zo een dag wel prima, maar het kan ook zijn dat ze de hele dag huilen, of naar eten vragen...

Wij wonen ook in een klein dorpje waar iedereen iedereen kent, en veel vriendinnen van m'n schoonmama in debuurt, en velen van hen kwamen te pas en te onpas langs (zonder verwittigen)... en ja, je kan dan moeilijk weigeren de mensen binnen te laten hé...
Maar't is kwestie van duidelijke afspraken te maken natuurlijk.

'k wil je beslissing niet beïnvloeden, maar ik vond het thuisbezoek uiteindelijk nog voordeliger. Het ventje kon inspringen, als baby moest eten, ging ik me even afzonderen... op babyborrel moet je er staan om je bezoek te woord testaan, iedereen wil die baby zien, aanraken, .... lijkt me heel stressy

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 12 mei 2010, 10:57

Hey Logost, ik zal je even mijn visie geven over een babyborrel. Ik zeg er wel bij, dat is hoe ik erover denk en ik ben nogal een rare :wink:

Wij zijn zeker niet van plan om een babyborrel te doen. Ik vind dat veel te veel organisatie in een periode waarin je wel wat anders aan je hoofd hebt, plus dat het ook best wel wat kost.
Wat je zegt over constant volk over de vloer, wij vragen om eerst te bellen voor ze op bezoek komen en nemen dan een paar vaste "bezoekmomenten", bijvoorbeeld twee of drie avonden in de week, dat je de andere tijd wel voor jezelf hebt. En ik ben daar misschien wat lakser in dan anderen, maar ik vind niet dat als je in volle kraamperiode bent, dat je huis dan piekfijn in orde moet zijn hoor! Mensen die daar niet tegen kunnen die hebben dikke pech :lol:

Veel succes met de beslissing! :D

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 12 mei 2010, 11:01

wij hebben (te) groot feest gegeven, ook wel in combinatie met verjaardagsfeest van mijn man.
Voor ons was er geen andere optie. We zijn zelfstandig en hadden ook heel wat zakenrelaties uitgenodigd. Het heeft ons ruim veel geld gekost (hebben wel wat extra gedaan omdat het twee-in-één-feest was). 't Was thuis (in hangar en tent) en dat was héél veel voorbereidingswerk EN opkuiswerk. De meesten zijn wel op de babyborrel langsgekomen en dat was voor mij hele opluchting. Zou het niet zien zitten hebben om al die mensen één na één te moeten ontvangen thuis (en dat kost ook geld).

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 12 mei 2010, 11:01

Klopt! Dat wou ik ook nog zeggen, het lag bij ons niet altijd gelekt en gestrekt hoor; mensen begrijpen heus wel dat je met een pasgeboren kleintje niet de hele dag loopt op te ruimen en zo...Maar met de zomer kan je je bezoek mss altijd buiten ontvangen ;)... En zoals ik zei: de ene keer kan een simpel koekje en koffie ook perfect hoor!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 12 mei 2010, 11:07

wat ik nadeel vond aan het thuisbezoek: sommigen weten dat anderhalf uur bezoek volstaat, anderen blijven plakken tot stuk voorbij middernacht :roll:

K'tje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 7 april 2008, 15:46

Bericht door K'tje » 12 mei 2010, 11:08

Hey Logost,

ik heb er natuurlijk geen ervaring mee, maar wij geven wel een babyborrel. We wonen voorlopig nog heel klein en ons appartementje (zonder tuin!) zal echt wel volstaan met al het gerief voor de baby.

We doen de doop en borrel in een feestzaal, dus we moeten ons van niks iets aantrekken. Oké, het zal ons vast veel geld kosten, maar er zijn gewoon veel mensen die een kaartje zullen krijgen, die ik liever niet thuis ontvang (ventje is zelfstandige, en we kennen gewoon heel erg veel volk...). Ik heb ook getwijfeld over de financiële kant hoor, we starten in september met de bouw van ons huis enzo, maar uiteindelijk, we leven maar één keer, en wat we gehad hebben pakken ze ons niet meer af. Ik ga dus niet veel zelf doen, hooguit wat ballonnen halen om de zaal nog feestelijker te maken... :)

En ja, ik weet wel dat familie en dichte vrienden sowieso in't ziekenhuis of thuis komen, maar dat hoop ik zelfs! Mensen die ons echt goed kennen, bij wie we anders ook dikwijls over de vloer gaan of bij ons komen, die zijn meer dan welkom. Tegen hen zal ik ook eerlijk durven zeggen dat ik afgepeigerd ben en een bezoekje even niet zie zitten.

En op de babyborrel zelf zullen vrijwilligers genoeg zijn om met beebje bezig te zijn als hij of zij wat lastig zou doen.

Ik denk dat het echt persoonlijk is, of je een borrel geeft of niet, ik weet dat ik het niet zou zien zitten om na 4 of 5 maand nog altijd volk te ontvangen, dan liever iedereen ineens...

Miepje
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 april 2009, 13:50

Bericht door Miepje » 12 mei 2010, 11:15

ik ga voor traditioneel kraambezoek en dus geen borrel.

niet eens voor het financiële, dat speelt natuurlijk ook een rol hé.

maar ik vond het eigenlijk reuzegezellig al dat bezoek. al die vrienden die je al een tijdje niet meer zag, en met wie je nu op het gemak kan bijbabbelen... het breekt even je baby-routine, zet je raam wat open. geeft je een reden om je haar te kammen ;-) en je eens een beetje te fatsoeneren. (geloof me, ik had dat soms nodig)

Wat mij niet fijn leek aan een babyborrel is het feit dat je heel wat mensen uitnodigt vaak op korte tijd. Wij zijn 3 jaar geleden getrouwd feest duurde van 18 uur tot 4 uur en ik heb het gevoel dat ik toen niet anders gedaan heb dan 'welkom' kort -nietszeggend- babbeltje en 'bedankt'. Babyborrel is bijna dezelfde grootte van groep en kortere tijd, brrrr. daar had ik geen zin in.

Kraambezoek, kan je inderdaad regelen op momenten dat het je uitkomt, wij hebben eigenlijk nooit ongelegen bezoek gehad. Blijven plakken ook niet... En vooral je niet generen als het toch niet uitkomt, als bezoek even de zaal moet verlaten ... Mensen hebben hier echt wel begrip voor.

enige nadeel, lang wachten op je cadeautjes van de lijst...

Miepje

Katleentje
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 augustus 2009, 19:00

Bericht door Katleentje » 12 mei 2010, 12:03

Ik ben ook echt niet babyborrelminded hoor.
Bezoek thuis na een seintje, daar hielden de meeste mensen zich echt wel aan, en dan kan je ook tamelijk goed plannen.
Het was ook dikwijls zo dat bv mijn tante en haar twee dochters samen op bezoek kwamen, dan had je wel 5 of 6 mensen tegelijk in huis, maar ik vond dat best gezellig.

Overlaatst nog naar een babyborrel geweest, en dat was echt niet leuk. Het kindje zelf hebben we niet gezien, want ze moest slapen (in een apart kamertje). De mama en papa hadden het veel te druk met handjes geven en kadootjes in ontvangst nemen voor een gezellige babbel. En omdat we daar niemand anders kenden, zijn we na een half uurtje staan koekeloeren en iets drinken, ook maar terug naar huis vertrokken.
Dat kan voor die ouders ook niet echt een leuke dag geweest zijn, denk ik dan, zoveel stress, zoveel volk, en niet eens de tijd hebben om met de gasten te praten.

Maar natuurlijk, da's mijn mening, en sommigen zijn dan weer heel pro-babyborrel...

Groetjes,
Katleen

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 12 mei 2010, 12:24

Ik zou ook heel graag hebben dat er veel volk komt tijdens de kraamperiode. Ik denk dat ik er anders maar zielig en alleen zou liggen. Ik vrees ook een beetje dat als je een babyboorel geeft, er minder mensen naar het ziekenhuis zullen komen.

Dat van die opkuis en voorbereiding als we het thuis zouden zien, is een heel goed argument. Oké die optie is dus geen optie meer.

Als ik een babyborrel zou geven, dan zou ik het alleen doen om de 'vreemden' - de vriendinnen van de schoonma - te vermijden thuis. Blijkbaar zou mijn man die dan vragen op de babyborrel. Eigenlijk weet ik niet eens of dat wel gedaan wordt.

Is het een optie om alleen de onbekende en verre familie te vragen op een babyborrel omdat je de dichte familie en vrienden hoogstwaarschijnlijk wel al vroeger zal zien?

Als je een babyborrel doet. Hoeveel tijd na de bevalling doe je dit? Ik ben uitgerekend 7 augustus en dacht dus om dat begin september te doen. Maar misschien is eind september een beter idee?

Moeilijke beslissingen seg...tja mocht ik alleen zijn, zou ik geen babyborrel geven. Maar dan zou ik ook geen ongewenst bezoek ontvangen natuurlijk.

K'tje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 7 april 2008, 15:46

Bericht door K'tje » 12 mei 2010, 12:52

Ik ben uitgerekend voor 29/07, en onze babyborrel staat vast op 5 september.
Misschien vroeg, maar ik zal het je achteraf weten te zeggen of er dingen waren die ik absoluut anders zou doen. ;)

Vast staat wel al dat we, als we het geluk hebben nog een volgend kindje te krijgen, tegen dan in ons huis zullen wonen en qua ruimte alles thuis zullen kunnen doen. Maar nu denk ik véél te ver vooruit!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 12 mei 2010, 13:44

Ik was absoluut NIET babyborrelminded. Ik dacht ook al dat bezoek thuis is toch fijn. En mijn dag zal eens gebroken zijn.
Pfff, is me dat helemaal anders meegevallen dan verwacht. Vrienden van mijn ouders, schoonouders waar je eigenlijk geen echt gesprek mee kan aanknopen zitten je tijd te "verdoen". Tijd die je nuttiger zou knn spenderen. Zeker als je een huilbaby hebt en hij is dan eens stil heb je geen zin om even zo een lekker "gezellige babbel" te slaan (ironie hé). En sommige mensen blijven eindeloos zitten. Je zit je continu op te jagen dat "wanneer gaan ze nu eens weg". Ik herinner me nog levendig één bezoek waarbij ik bijna in tranen uitbarstte van vermoeidheid en emoties toen mijn man vroeg of hij nog een tweede fles schuimwijn moest opendoen en het bezoek ja antwoordde. Ik had zin om die fles op mijn man zijn hoofd kapot te slaan.
Eens de eerste maand voorbij viel het al beter mee maar die eerste periode was echt vreselijk voor mij.
Ik zou dus bij een tweede zeker een babyborrel doen.
Maar ik was/ben dus ook niet zeker of je daardoor echt zoveel minder volk over de vloer krijgt. Ik heb het vrijdag nog aan GG gevraagd. Hihihi

Liefs,

Bokje

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 12 mei 2010, 13:51

Dat is bij ons redelijk goed meegevallen, dat ongewenst bezoek. Wij hebben ook regelmatig zelf gezorgd dat het bezoekuur voorbij was. Gewoon door aan te geven, nu is het genoeg, we hebben nog vele andere dingen te doen. De meesten begrijpen dat hoor.

Dat weet je natuurlijk niet op voorhand hé, of je een lastige baby hebt of niet. en of je veel bezoek zal ontvangen die je eigenlijk bijna niet kent.

Dus eigenlijk is dan een combinatie van de twee het beste: de mensen die je minder goed kent alleen op de babyborrel vragen en de andere mensen kan je thuis ook al eens laten langskomen hé.

Ik denk er nog niet aan wat ik ga doen bij een tweede... Eerst nog zwanger geraken ;)

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 12 mei 2010, 14:12

ja, Sterretje, jouw man zat blijkbaar op dezelfde lijn als jij. in mijn geval meer zoals bij Bokje: ventje bood mensen ook constant opnieuw drinken aan. of trok gewoon flesje open, zonder het hen te vragen :roll:

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 12 mei 2010, 15:43

Oke oke, het verhaal van Bokje doet me echt wel beseffen dat een babyborrel de beste optie is.
Ik kan me er nu al aan ergeren dat vrienden niet doorhebben dat je best wel moe kan zijn als je zwanger bent. Die blijven dan zo gewoon in de zetel hangen, terwijl er eigenlijk al niet heel veel gezegd wordt, blijkbaar tot de klok 1uur slaat en ze dat een deftig uur vinden om naar huis te gaan. Meestal lig ik dan al half in coma in de zetel en stel ik al geeuwend de vraag of ze nog een tastje thee willen en dan hebben ze het meestal wel door. Ah ja, daar zijn vrienden voor he :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten