Op de geboortelijst...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 1 september 2010, 21:04

Ik vind dat zo moeilijk hé. Er zit enorm veel variatie in die maten van merk tot merk. Mijn zoontje is zeven maanden en half, hij zit qua gewicht op P50 (dus gemiddeld gewicht) en qua lengte op P75 (een beetje langer dan gemiddeld). Van Petit Bateau zit nu maat één jaar eigenlijk perfect. Maar zijn jasje van H&M maat 4 à 6 maanden is nog altijd te groot... :roll:

Ik kocht gewoon op leeftijd (dus maat 62 voor drie maanden, maat 68 voor zes maanden, ...). Met als resultaat dat hij nu een winterpyjama aanheeft maat 80 (één jaar dus) die maar juist past en die dus deze winter te klein zal zijn...

Dus tegenwoordig koop ik op het gevoel en op 't zicht, en dat werkt eigenlijk nog 't beste...

'k Zou wat dezelfde maten van de verschillende merken op elkaar leggen, bekijken of 't grote maten zijn of kleine (of je vraagt 't aan de verkoopster), en dan zoals je gedaan hebt eigenlijk, wat maatjes 62 en wat maatjes 68. Als het echt dure dingen zijn zou ik iets kiezen dat je ook in het tussenseizoen kan aandoen, dan zit je altijd goed.

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 1 september 2010, 21:11

Inderdaad moeilijk hè !!! Ons meisje was ook klein bij de geboorte, 50 cm. Maar nu zit ze qua lengte al op de P90 !!!
Ze draagt nu nog bodiekes van de C&A maatje 56 terwijl ze volgende week al 6 maanden wordt. Petit Bateau, daar draagt ze nu 6 maanden van en dat past maar net meer.
Pyjama's en boxpakjes in 1 stuk, die zijn vlug te klein, ze spannen tussen de beentjes, ik heb de indruk dat ons meisje een lang bovenlijf heeft.

Nederlandse merken vallen meestal groot uit, Franse merken (Petit Bateau, La Redoute... ) vallen nogal klein uit.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 1 september 2010, 21:16

Dat wist ik niet LM! Chance dan dat ik van La Redoute truitjes maat 18 maanden heb besteld voor deze winter. (kzeg het, op 't gevoel, werkt 't beste :wink: )

En je hebt groot gelijk, tweedelige pakjes passen langer!

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 2 september 2010, 8:07

Ik vond het ook heel moeilijk...
Ik had maatjes 50 voorzien voor bij de geboorte, maar als ze geboren waren heb ik mijn mama nog op pad gestuurd voor kleinere maatjes.
C&A valt heel groot uit vind ik, want onze Matthias droeg in het begin maatje 42 :shock: . Daarna heeft hij een heel tijdje maatje 46 en 50gedragen. Alexander was iets groter maar paste ook in maatje 46. Petit Bateau vind ik niet echt klein, maar vooral smallekes... H&M valt ook groot uit vind ik.
Ik had ferme jongens bij de geboorte, maar ze zijn lang klein gebleven. Matthias heeft enorm lang 56 gedragen. Nu zit Alexander op maatje 74ongeveer en Matthias draagt nog 68 en af en toe 74 en zijn 14maand.
Dus het hangt echt van kind tot kind af... Kan je niet vragen in de winkel dat je eventueel de maatjes kan inruilen? Wij konden dit doen... Anders had ik een heel deel kleertjes die ik had genomen niet kunnen aandoen.

babyd
Berichten: 167
Lid geworden op: 4 maart 2010, 9:03

Bericht door babyd » 2 september 2010, 8:35

hey meiden,

ik hoor jullie allemaal bezig over paradisio en dreambaby (ik vind trouwens aanbod bij dreambaby ook nogal klein), maar heeft er iemand ervaring bij baby2000? wilden eerst onze lijst bij premaman leggen, maar uiteindelijk afgezegd omdat ik vind dat ze bij baby2000 originelere stukken hebben...

x

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 2 september 2010, 9:27

Ik ging vooral vroeger vaak wel kijken bij Baby2000. Ze hebben idd veel leuke dingen, maar bijna allemaal de merken hé. Dus nogal duur vind ik. We zijn net bij Dreambaby gegaan omdat je daar ook de "huismerken" hebt (Tigex, Plinky, ...), goedkoper en toch degelijk. We hebben wel zo goed als geen kleertjes op de lijst gezet, gewoon de grotere dingen.

Qua kleertjes had ik me voor de geboorte gewoon eens goed uitgeleefd bij Hema; voor 100 € had ik een hele zak bomvol leuke spulletjes. Ook nu koop ik eigenlijk het merendeel daar (en bij H&M). Petit Bateau koop ik van merk (en dan nog vaak bij makro), das eigenlijk alles. Gewoon omdat ik weet dat de kwaliteit heel goed is, en zoals Wappie zegt zijn de kleertjes nogal smal, waardoor je ze snel kan aandoen, en ze ook lang kunnen dragen. Tis wel grappig eigenlijk, ik had voor de zomer een pakje van PB maat 18 maanden dat Yveske droeg, en tegelijk droeg hij ook nog de bodiekes maatje 3 maanden.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 2 september 2010, 9:35

Hey
ik ben bij paradisio sint-niklaas geweest, en ik had wel goede begeleiding hoor. Ik kreeg een twee uur durende rondleiding en als je specifieke vragen had over bijvoorbeeld keuze van kinderwagen of autostoel, krijg je aparte service.
Tuurlijk moet je wel zelf kiezen hé, maar dat is net het leukste.
En of je lijstje ooit compleet is? Ik denk dat ik wel 5x iets toegevoegd of verwijderd heb.

Wat de kindermaten betreft: ik heb echt wel de aanduidingen gevolgd: 50 0-1 maand, 56 1-2 maand, 62 3 maand en 68 6 maand en zo op voorhand zelf veel gekocht.
Ik kocht bij paradisio en Inno in de solden, bij C&A, Hema en H&M. Ik had megaveel op voorhand gekregen van mijn schoonmoeder die zich al jaren aan het uitleven was... dus kleertjes stonden amper op de lijst wegens te duur.
In het begin volgden de maten en de seizoenen goed, maar voor een heel klein babytje maakt het echt niet veel uit of ze nu zomer of winterkledij dragen. een floeren pyamatje is idd wat warmer dan katoen, maar dan kreeg ze een extra dekentje 's nachts.
body's gebruikte ik de eerste maanden met lange mouwen. als ze in de zomer lange mouwen body's droeg, kreeg ze meestal enkel een jasje of bloesje als overkleding.
nu liggen de maten wel iets moeilijker, ik koop nauwelijks nog op voorhand. Ze heeft naturlijk wel nog veel voorraad maar sinds zes maanden groeit ze overal vreselijk snel uit, en zijn de maten overal verschillend. Zelfs in hema twee body's maat 74 meegebracht (verschillend design) en totaal verschillend van grootte... er zijn dus dingen die heel snel de doos ingaan en sommige dingen kan ze echt maanden dragen...
voor een meisje vind ik dan jurkjes of rokjes wel heel makkelijk. Met een broekje eronder kan ze dat heerlijk lang dragen!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 2 september 2010, 10:03

Ik sluit me eigenlijk aan bij wat hier voordien al gezegd is ivm de maten. Ik vind die maten zooooo verschillen van merk tot merk en ook zelfs binnen eenzelfde merk. Mijn klein ventje (ga zijn naam ook niet meer vernoemen wegens collega) draagt nu soms nog een 62 :oops: (al zal dat nu wel op het laatste gaan zijn) en hij is 10 maanden. Maar hij draagt ook al een 74. Ik heb overlaatst alle kledij die ik nog gehad gesorteerd door te vergelijken met elkaar. Dus op elkaar leggen en zo zijn en vergelijken met wat hij nu draagt. Ik heb nu twee dozen: een doos met kledij die hij binnenkort kan aandoen maar nog een beetje te groot is en een doos met alle nog grotere kledij. Regelmatig zal ik zo opschuiven van doos.

Liefs,

Bokje

jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Bericht door jufnel » 2 september 2010, 10:06

Hey, ik heb op de lijst ook amper kleren gezet.
Ze zijn erg duur en er is ook aankoopverplichting op.
Heb trouwens maat 62 en 68 genomen. Want als die kleertjes dan niet meteen gekocht worden, zijn ze anders misschien al te klein tegen dat ik ze krijg.
Als maat 68 TOT 6 maanden is dan zal dat tot april ongeveer zijn. Is weliswaar winterkleding maar in april (en sommige jaren zelfs in mei!) kan het ook nog fris zijn he!
Nu verwacht ik me zowieso wel aan een grote baby. Gyn zegt elke keer dat ie lange benen heeft (ben zelf ook 1m81 en mijn man is 1m92) en hij woog dinsdag al 2333g! (ben sinds vandaag 33w)
Dus ik denk dat ik met maatje 50 niet veel ga zijn en maatje 56 kan ik misschien een week of 2 aandoen?
Heb de meeste pakjes ook zonder voetjes liggen, net omdat ie lange benen gaat hebben!
En dan is er idd nog het verschil in grootte tussen het ene merk en het andere.
De meeste merkkledij valt erg klein of smal uit. En hema en H&M vallen dan weer groter.
't Zal in 't begin toch vooral wat zoeken zijn he :wink:

buffalogirltje
Berichten: 901
Lid geworden op: 21 juli 2009, 19:51

Bericht door buffalogirltje » 2 september 2010, 19:11

Ik moet nog nr Dreambaby gaan om er kleertjes op te zetten, daar is gene aankoopverplichting, dus ga toch wel wat kiezen. Voor de rest heb ik 2 pyamaatjes maat 50, meeste 56 en een stuk of 3 maat 62. Gewone kleren heb ik pas vanaf 62. Ook omdat he teen grote baby zal zijn. Hij weegt al 2400 gram en ben 32,5 week.

cimoca
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 april 2010, 8:40

Bericht door cimoca » 3 september 2010, 10:52

Juffie,

ik heb 3 oktoberkindjes ( 16, 20 en 28 oktober) en toch kan ik je vraag niet zomaar beantwoorden.

Bij ons oudste kon ik echt kopen naar de leeftijdaanduiding, de middelste was altijd maatje kleiner en onze jongen is nu 10 maand en draagt al 18 maand.
Nu kijk ik merk per merk en kind per kind:
Filou, klopt redelijk goed, winterkledij zou ik 3 en beperkt 6 maand komen.
Petit Bateau is klein, zeker een maat groter dan de leeftijdsaanduiding .
Dit geldt ook voor La Redoute ( Vertbaudet).
Mexx klopt redelijk goed, esprit zou ik eerder ook naar een aatje meer gaan.
JBC is eerder aan de grote kant.Net zoals C&A
Mc Gregor is eerder klein, nam ik altijd maatje groter.

Wat ik ook meestal doe is bovenkledij een maatje groter nemen dan onderkledij om blote rugjes te vermijden.
Ook een jasje zou ik groter nemen. Ik had zo een prachtig ( duur :( ) jasje op de geboortelijst staan om zelf te kopen in maatje 3 maand. Uiteindelijk heeft hij het heel weinig aangedaan want was heel snel te klein. Had van een verre kennis een jasje van de H&M gekregen dat hij veel meer gedragen heeft, was uitzonderlijk mooi ( normaal vind ik daar nooit mijn gedacht maar zij werkt bij H&M en ik moet zeggen zij komt altijd met prachtige dingen af), practisch en groot genoeg.

Voorzie ook genoeg dikke kousjes.

Cinne

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 september 2010, 8:40

Zijn er hier kindjes die in de doomoo seat zitten?

Zijn hier veel voordelen aan tov een gewone relax?

cimoca
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 april 2010, 8:40

Bericht door cimoca » 16 september 2010, 8:50

Doomoo seat is fantastisch maar voor kleine kindjes. Nu zet ik hem er niet meer in. Ik vermoed dat eens hij anderhalf is hij er weer veel geniet van zal hebben.

Anderzijds zet ik hem ook niet meer in relax want hij zou er zo mee omkantelen.

Voor kleine babietjes is de doomoo een aanrader.

Cinne

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 september 2010, 8:55

nochtans wordt de doomoo aangeraden ook voor grotere kindjes (tot 30 kilo) om te gebruiken als poef...

vind het wel iets duur eigenlijk.

De relax is bij ons al enkele maanden weggezet, ze wou er niet meer inzitten, en ze kantelt het ding toch om, of wurmt zich er uit!

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 16 september 2010, 8:58

Mijn neef heeft zo'n domo-seat voor zijn jongste. Zij is nu bijna 3 jaar en gebruikt hem nu als poef.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten