BOEKEN

Plaats reactie
logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

BOEKEN

Bericht door logost » 24 september 2010, 8:46

Zijn er mensen die heel handige en leuke boeken hebben over baby's, kinderen, opvoeding,...

Ik denk bijvoorbeeld aan een uitleg over Rapley, over gezond eten (vegetarisch misschien), babygebaren, psychologie van het kind... Enfin ik wil vooral een zo gezond mogelijk kindje met een zo gezond mogelijk geest. Ik ben geen geite wollen sok, maar ik wil wel alles zo natuurlijk mogelijk hebben en onze schat zoveel mogelijk stimuleren om zelf dingen te doen. Niet dat ik hem binnen 3 maanden een mes geef zodat hij zelf kan ontdekken wat hij ermee kan doen, maar ik wil ook niet de overbezorgde mama worden die hem met een helm en kniebeschermers door het huis laat lopen.

Ik heb een boek gekregen van de schoonzus maar gezien volgens fragment erin staat over opvoeding denk ik niet dat ik hem verder zal lezen.
"...als een boze blik of een duidelijke neen, niet helpen kan het zijn dat consequent herhaalde lichamelijke vermaningen wel helpen" :shock: :shock:
Als je de prentjes ziet lijkt de boek van de jaren 80 te zijn. Nu weet ik uit mijn opleiding ook veel over opvoeden enzo, maar het is niet mijn beroep en ik wil vooral mijn kind alle mogelijke kansen geven om een blij kindje te worden zonder complexen of angsten...

Dus als je zo'n boek kent, laat maar weten (dan vraag ik er zo'n paar aan Sinterklaas of voor nieuwjaar :))

dinootje
Berichten: 724
Lid geworden op: 14 december 2009, 14:36

Bericht door dinootje » 24 september 2010, 9:37

een boek van Peter Adriaenssens misschien? Ik kreeg op school soms les met teksten van hem.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 september 2010, 10:58

Ik vind "eten voor de kleintjes : van borst tot boterham" een hele goeie, van Stefan Kleintjes. Over gezonde voeding van nul tot vier jaar, vegetarisch staat er ook in, Rapley ook (maar niet de "hard core" rapley maar de logisch, wat nog beter is vind ik).

Opvoedingsprincipes staan er ook in, wel in verband met eten. Bijvoorbeeld het principe dat een kind een dessert mag als er die dag dessert voorzien is, maar van eten geen beloning of straf te maken ("als je je bord niet leegeet geen dessert"). Het helpt om van het eten geen strijd te maken, en je vermijd "emo-eters".

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 24 september 2010, 10:59

Loekie: had jij ook geen boek met gebarentaal voor baby's?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 september 2010, 11:03

Ja, maar daarvan ken ik de auteur niet meteen van buiten... Hmmm, als je op DVO een search doet op "babygebaren" kom je er wel. Kheb ook ooit een discussie daarover gehad met Mies. "'t Probleem" van mijn boek is dat het de Nederlandse gebarentaal is, niet de Vlaamse. Ik vind dat niet erg maar tis wel iets om bij stil te staan, als je echt wil dat je kindje ook later de gebaren blijft gebruiken, of als je wil dat ze meteen ook met dove kindjes kunnen communiceren, of met andere kindjes in gebarentaal, dan kies je mss beter voor Vlaamse gebarentaal. Daar is wel geen babyboek van, maar de gebaren zelf kan je makkelijk opzoeken.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 24 september 2010, 11:08

Ik heb hetzelfde als Loeki:
"Babygebaren" van Lissa Zeviar

Verder ook nog een aanrader:
"Lekker slapen zonder huilen" van Elisabeth Pantley

en dan denk ik ook dat jij nogal te vinden zou zijn voor de boeken van Sears over Attachment Parenting.

In de eerste weken was ik echt heeeeeeeeeel tevreden over het boekje "jouw baby van week tot week". Ik had het nooit verwacht met zo'n simpele titel, maar het is echt goed.

O ja, een tripje naar de bib met Woutje in de draagdoek tegen je aan is ook een hele goede aanrader :D

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 24 september 2010, 13:07

Wat betreft de babygebaren: gebarentaal wordt in een rap tempo universeler. Dove mensen uit bv Nederland en Spanje (twee verschillende gebarentalen) kunnen steeds makkelijker met elkaar communiceren. Internet, skype, msn met beeld zijn hier de oorzaak van. Zowieso zullen 2 dove mensen uit bv België en China elkaar sneller begrijpen omdat ze visueel ingesteld zijn en veel basisgebaren een logische oorsprong hebben. Zo is het gebaar voor poes in NL met 2 handen snorharen nadoen. Je handen houd je dan in een soort 'prima' positie. Als dove kinderen beginnen te gebaren, maken zij in gebaren brabbel'geluiden.' Het gebaar voor poes wordt dan eerst met twee knuistjes gemaakt, ergens vanaf de oren. Later wordt het gebaar verfijnd.
Babygebaren zoals je ze hier noemt zijn bedoeld als ondersteuning van gesproken taal. Een kind kan eerder gebaren dat het meer wil eten of genoeg heeft, dan dat het zich hierover verbaal kan uiten.
De gebaren die tijdens babygebaren worden aangeleerd zijn dusdanig basaal dat een kind niet in de problemen zal komen met de verschillen tussen de Nederlandse en de Vlaamse gebarentaal. Maar vergis je niet, je kind zal geen gebarentaal gaan beheersen en dus ook geen 'gewoon' gesprek met een doof kindje kunnen voeren.
Als je googled op babygebaren vind je vrij veel informatie.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 4 november 2010, 9:18

(Wij zijn dus bezig met babygebaren, en tot nu toe content hoor. Nuja, Meis gebruikt al een hele tijd de gebaren die haarzelf interesseren (licht, muziek), da's ook normaal volgens het boek. Maar ze verstaat ook een aantal andere gebaren (de ouder-georienteerde gebaren, zoals tut, melkje, eten, drinken). We zullen nog geduld moeten hebben tot ze zelf meer gebaren zal gebruiken (ze is bijna 10 maand nu)).


Maar ik haal dit topicje eigenlijk terug op omdat ik hier een beetje op mijn honger zit ivm de aanpak van het alleen leren spelen in onze aanwezigheid (Meis is enorm aanhankelijk de laatste tijd, echt enorm), en straffen bij zo'n kleintjes zoals zij... Dus ben ik op nog andere boeken van Pantley gestoten (wel in 't Engels, er bestaan varianten voor slapen bij peuters, dutjes overdag, discipline bij kleuters, zindelijkheidstraining enz...). Op zich wel aantrekkelijk.

Maar dan is er ook een opvolgboek van "Jouw baby van week tot week" maar vanaf 6 maanden tot 23 maanden (Baby to Toddler Month by Month) dat ik heeeeeeeeel graag zou hebben maar dat pas uitkomt in maart volgend jaar :evil: Ik heb het NU nodig grrrr

Dus wat schiet er dan nog over binnen mijn vizier: het kleuter-boek van Gina Ford. Jaja, onze ouwe trouwe strenge Gina Ford. Ik zou willen luisteren naar mijn "gut-feeling" zoals ze zeggen, maar helaas zegt mijn gut-feeling niet heel hard nee! En ook niet heel hard ja! Ergens ben ik echt wel tegen zo'n strenge schema's voor hele kleintjes. Ik vond het erg voor Meis dat ze naar een GF-creche ging/moest vanaf haar 3,5 maanden (niet zo heel erg kleintjes meer, I know) en zeker tot 7 maanden vond ik dat niet de beste aanpak. Nu echter merk ik dat er ook echt wel voordelen aan zijn hoor. En bij kleutertjes denk ik dat je echt stilaan streng moet kunnen zijn, en dingen op vaste uren leren doen... dus ja...
Maar anderzijds ben ik dus wel tegen zo'n stricte aanpak.

Wat zouden jullie doen? Jullie kennen me al wel he...
Iets zoeken bij Pantley? Eerder de GF-route opgaan om meer mee te zijn met de aanpak in de creche?
(of als jullie me echt goed kennen: zou ik ze allemaal kopen of niet :wink:)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 4 november 2010, 10:35

Als ik jou wat ken zou ik ze allebei kopen en de voor u en Meis aangepaste strategie ervan maken (en dus een nieuw boek maken, miss iets voor jou als nieuwe job :wink: ).

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 4 november 2010, 10:38

:lol: :lol:
Ben niet zo een boeken freak of - kenner.
'k vind het al knap dat je al bestudeert welke boeken er bestaan.
ik zou gewoon naar de boekhandel lopen en eentje kopen van het schap (en nee, niet die van supernanny of tante Kaat ;))

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 november 2010, 20:47

Kheb toen ook Gina Ford gelezen hé Mies en ik meen mij te herinneren dat daar toch zeker ook goede dingen instonden. Kzou wel eens een "peuterboek" van haar willen lezen eigenlijk; een peuter heeft vanzelf meer behoefte aan regelmaat, iets waar Gina wel goed in is hé. 8)

Pantley is toch ook voor regelmaat uiteindelijk "regelmaat volgens het ritme van het kind". Zou je zo niet zelf de Pantley-way kunnen toepassen op Gina's peuterboek ofzo?

Maw idd zelf iets schrijven. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten