Hoe noemen jullie oma en opa?

Nessieke
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 december 2009, 11:03

Bericht door Nessieke » 27 september 2010, 17:54

Hier is het: moeke en djidji (Russisch voor opa) en nana en bo. Mijn man zijn grootouders worden ook al oma en opa én omama en opapa genoemd :D

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 27 september 2010, 20:23

mijn ouders worden oma en opa genoemd, en mijn schoonmoeder 'moeke'. Ze wilde eerst bomma genoemd worden en geen oma want oma vond ze zo oud klinken. Nou, bomma, dát vind ik pas oud klinken. Ik heb haar toen laten kiezen tussen Make en Moeke, en het is dan moeke geworden.

Mijn grootouders noemden we oma en opa, en moe en pa.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 september 2010, 22:10

Hier is het - echt waar - "grootvader".
En de andere kant hou ik liever privé.
(al besef ik dat er maar weinigen zullen zijn met een "grootvader", dus tot zo ver de privacy).


Wat doen jullie met tantes / nonkels die niet "tante" of "nonkel" willen genoemd worden maar gewoon met de voornaam?
Hebben jullie dan geen schrik dat de kinderen de close familieband met die persoon niet gaan doorhebben?

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 28 september 2010, 8:50

huh da heb ik nog nooit gehoord. Dat blijft gewoon nonkel of tante nah

bij ons zijn zelfs mensen die geen familie zijnn soms nonkel of tante :)

eekhoorntje
Berichten: 31
Lid geworden op: 6 mei 2009, 14:15

Bericht door eekhoorntje » 28 september 2010, 9:29

Hier is het opa en Mamie bij mijn ouders en mijn man zijn ouders zijn gescheiden en daar is het opa Brugge en Mareinne voor zijn moeder. (hoorden we eerst niet zo graag maar ja er was al een kleinkind en die zegt da ook dus ja hebben we het maar zo gelaten) :roll:

En ja hier ook hoor neven en nichten van mij noemen we gewoon tante en de naam erachter. Toch zeker bij degene die wel veel zien.

Zelf willen we mama en papa genoemd worden. :lol:

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 28 september 2010, 9:35

o eekhoorntje mama en papa? das orgineel :) zal ik is aant ventje voorstellen :D

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 28 september 2010, 9:48

mijn ouders zijn oma en opa, voor mijn zoon vaak met de eerste letter van de voornaam van de oma's (ex-schoonpa leeft niet meer), en dus heeft mijn zoon een oma O en oma G. Vaak zegt hij tegen zijn oma G "omaatje", want met zijn 10 jaar is hij al paar centimeter groter dan zijn oma
voor Aline zijn mijn ouders ook oma en opa en mijn huidige schoonma wil meme genoemd worden. ik vind dat vreselijk oubollig, maar zij wil het zo :?

Moeke vind ik wel leuk

ik ben meter van de dochter van mijn zus en zij noemt me Didi, een verdubbeling van een deel van mijn naam, was een van de eerste dingen die ze kon zeggen 8)

MayaC
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 februari 2009, 17:06

Bericht door MayaC » 28 september 2010, 9:56

@ Loeki,
hier net hetzelfde, ons Bo is vandaag 7 weken en hij is 1 keer op bezoek geweest in het ziekenhuis! Per mail durft hij dan wel is te vragen hoe het met haar gaat? Hoe onpersoonlijk kan je zijn...

Weet je, soms kiest je kindje zelf een naam om te zeggen hoor! Ik heb dat ook gedaan toen ik baby was, ik zei altijd mé mé tegen mijn oma en toen hebben ze er zelf maar mémé van gemaakt :) Hetzelfde voor tante's, die hebben hier allemaal een 'afkooksel' van hun voornaam! En dat door de kleine kindjes in de familie die de namen niet konden uitspreken. Zoals Karina is tante Kien, en Chantal is tante Talleke :-)
Dat vind ik zelf nog wel leuk, laat ze zelf kiezen wat ze zeggen, wie weet waar komen ze mee :D

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 28 september 2010, 9:56

mijn schoenmoeder wilt een granny zijn :shock:

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 28 september 2010, 9:57

granny SMITH? :lol:

dinootje
Berichten: 724
Lid geworden op: 14 december 2009, 14:36

Bericht door dinootje » 28 september 2010, 9:57

ventje heeft een heleboel tantes en nonkels en noemt die ook gewoon allemaal bij hun voornaam. Hun familieband is er daarom niet minder om hoor!
In mijn familie zijn het gewoon allemaal nonkels en tantes, ook voor de kindjes. De partners van de tantes en nonkels worden door mijn zoontje wel nog altijd gewoon bij de voornaam genoemd, hij heeft ze allemaal weten beginnen verkeren, vandaar denk ik. Als hij over hen praat tegen iemand anders, zegt hij wel "mijn nonkel" of "mijn tante" maar tegen henzelf blijft hij de naam zeggen.
Mijn pa heeft ook massa's nonkels en tantes en die noemen ze daar allemaal nonkel/tante met de voornaam erbij.

Tiens, hier ook een mama en een papa :wink:

JufKaat
Berichten: 428
Lid geworden op: 9 mei 2009, 21:57

Bericht door JufKaat » 28 september 2010, 19:31

Piep

Hier een bonnie en bompi bij mijn schoonouders en een moeke voor mijn mama (mijn papa overleed 5 jaar geleden... zou een vake geweest zijn).

Ook gewoon nonkel en tante bij ons. Lili heeft 3 peters en ik wilde die graag "fonkelnonkels" noemen op het kaartje maar de peters in kwestie vonden dat iets te "gay-ish"...

Wij zullen ook een mama en papa zijn. Ik vind moeke en vake ook wel heeeeeel mooi voor ouders...

Kus xxx

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 september 2010, 23:01

De kindjes van mijn zus spreken mij en ventje aan bij de voornaam. Das eigenlijk vanzelf zo gegaan, we hebben ze dat niet geleerd... Ze weten heel goed dat wij de tante en de nonkel zijn, maar ze zeggen dat zo niet. Integendeel, nu ze wat ouder zijn beseffen ze des te meer denk ik dat ik de zus ben van hun mama, net zoals zij zelf broer / zus zijn. En zus van mama is specialer dan "tante". Denk ik hé. De band hangt toch vooral af van hoeveel en hoe je met die kindjes omgaat.

Dus voor Yveske zal 't hetzelfde zijn, ik ga het niet voor hem anders maken, dat lijkt me dan ook weer verwarrend. Het stoort me ook niet, en ik geloof niet dat het een invloed heeft op de band. Ik weet nl. hoe de band is tussen de kindjes van mijn zus en mij... (en mijn ventje), die is echt super. 8)

Grootgevaarke toch... :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 59 gasten