schreeuwuurtjes

Plaats reactie
Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

schreeuwuurtjes

Bericht door Janne » 4 oktober 2010, 9:54

Ik heb een dochtertje van 1 maand. De ganse dag door is ze superflink, maar ze heeft sinds een kleine week haar 'schreeuwuurtjes' tussen 20u en 22u 's avonds. We kunnen haar dan echt met niets troosten... hebben jullie misschien tips? Weet er iemand tot welke leeftijd ze die schreeuwuurtjes blijven hebben?

Ik mag voor de rest zeker niet klagen, want ze eet en slaapt heel goed. 's Nachts meestal van 22u30-04u30 en vannacht zelfs tot 06u20. Dus dat is echt fantastisch.
Maar als ik haar 's avonds zo hoor schreeuwen (tranen in haar ogen en een trillend lipje) dan breekt mijn moederhart en dan voel ik me zo machteloos. Dus alle tips zijn welkom!

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 4 oktober 2010, 10:01

Bij onze dochter was de enige manier om haar te kalmeren haar in de draagdoek tegen mijn buik houden. Dan werd ze binnen de korste keren rustig en viel ze in slaap. Soms helpt een kersenpitkussentje op haar buikje leggen ook.

Gelukkig is dat maar een fase, de meeste kindjes zijn daar rond drie maanden wel ongeveer door. Maar het breekt inderdaad je hart om je kindje zo te zien huilen als je er niks aan kan doen he :cry:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 4 oktober 2010, 10:03

Hi Janne

Hartverscheurend hé zo een schreeuwuurtjes...

Ik kan je verschillende tips geven, maar er is geen garantie dat ze zullen helpen, of mss heb je ze wel al geprobeerd.

Eerst en vooral: kan je achterhalen waarom ze huilt?
- te moe
- krampjes
- honger (vast niet...)

Geef je BV dan kan je evt zelf venkelthee drinken voor de krampjes

Om je baby te sussen:

- liedjes zingen of muziekje opzetten
-ermee rondlopen
- effe tourtje in de auto maken met maxi-cosi
-warm badje geven
-in draagdoek leggen en dicht tegen je aan lichaamscontact maken
- evt buikje masseren of complete babymassage geven

ik hoop dat je ukje zich snel beter gaat voelen...
succes

Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

Bericht door Janne » 4 oktober 2010, 10:16

Ik denk niet dat ze te moe is, want ze was gisteren nog maar een goede twee uur wakker geweest. Honger kan ze ook niet gehad hebben, want ze had juist gegeten. Krampjes kan wel zijn, maar ik heb geprobeerd haar buikje te masseren en dat hielp niet. Ik heb er ook een warm kersepittenkussentje opgehouden en ze stopte niet met schreeuwen. Drijven in haar badje vond ze wel leuk, maar na 10 minuten was ze dat ook beu. Ermee rondlopen helpt ook even, maar daarna begint ze ook weer te schreeuwen...
De venkelthee kan ik eens proberen. Waar kan ik die kopen?

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 4 oktober 2010, 10:26

Bij de apotheek ofwel in Kruidvat/natuurwinkel.

En ik vrees dat het er ook een beetje bijhoort... 't is frustrerend, vermoeiend en je voelt je machteloos, maar voor zo een babytje is het jammer de enige manier om zich te uiten hé...

en echt, het betert. En ik heb nog van niemand gehoord die een kindje had dat nooit huilmomenten had de eerste maanden...

Elke2
Berichten: 409
Lid geworden op: 11 juli 2010, 21:46

Bericht door Elke2 » 4 oktober 2010, 10:27

@Janne: wat ik dan soms deed was mijn zoontje uitkleden, tot op zijn pamper, zelf mijn t-shirt en bh afdoen en hem zo op mij leggen met een dekentje erover. Was soms de enige manier om hem terug rustig te krijgen!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 oktober 2010, 11:26

En als niets helpt, tegen jezelf zeggen dat dat ook wel oké is. Babies hebben nu eenmaal soms die huiluurtjes, ze groeien daaruit. Als niets helpt, ga gewoon ergens rustig zitten, neem je baby in je armen, kijk haar aan, en fluister haar toe dat 't oké is, dat 't overgaat, dat ze best mag huilen, ... .

't Belangrijkste is dan dat ze voelt dat je er bent (door je armen), en dat je zelf zo rustig mogelijk blijft/wordt.

dinootje
Berichten: 724
Lid geworden op: 14 december 2009, 14:36

Bericht door dinootje » 4 oktober 2010, 11:27

op de infosessie van de lactatiedeskundige in onze materniteit werd het volgende gezegd :

alle baby's hebben buikkrampjes tot ongeveer 8 weken. De ene heeft er meer last van dan de andere. Het wordt veroorzaakt doordat baby's geboren worden met gladde darmen (langs de binnenkant) omdat er nog niks gepasseerd is. In die eerste 8 weken wordt door de voeding de hobbelige darmwand gevormd. Vandaar de krampjes. Er zou ook niks aan te doen zijn, het gaat vanzelf over eens de darmwand gevormd is.
Venkelthee zou ook niet helpen volgens wetenschappelijk onderzoek, enkel als je het in zo'n concentratie geeft of drinkt dat het echt niet meer drinkbaar is. Maar een gewone thee zou dus veel te slap zijn om effect te hebben. Ze zei er wel bij dat het geen kwaad kan, dat je het gerust mag drinken zeker als je zelf het gevoel krijgt dat het daardoor beter gaat.

Ik vond het raar wat ze zei over die thee, het wordt al zo lang aangeraden, maar goed, bij deze deel ik de info :wink:

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 4 oktober 2010, 14:20

Janne,

Onze Wout is vandaag 7 weken en ook (meestal) een heel gemakkelijke en lieve baby.
Hij heeft echter ook zijn 'huilmomentjes'. Die duren geen 2 uur maar zijn wel meestal tussen 19u en 20u (dan gaat hij slapen). We merken dat hij 's avonds huilt om twee reden:
- of hij is oververmoeid
- of hij is overprikkeld

Als hij oververmoeid is probeer ik hem aan mijn lege borst te leggen zodat hij al zuigend rustig in slaap valt. Wanneer zijn oogjes beginnen toevallen (of al toegevallen zijn) of wanneer hij mijn tepel loslaat, baker ik hem in, hou hem nog even tegen mijn lichaam om hem dan in zijn bedje te leggen. Als dat niet lukt dan loopt de papa met hem in de draagdoek nog een tijdje rond tot hij helemaal in slaap valt. Dan leggen we hem met die draagdoek in zijn bedje.

Als hij overprikkeld is (meestal op drukke dagen, als we ergens naartoe zijn geweest, als hij is gepakt door andere mensen,...) dan hou ik hem ook heel lang erg dicht bij mij maar dat op zich helpt maar zelden hoor want hij kan dan nogal tekeer gaan met zijn beentjes en armpjes. Eigenlijk doen we dan hetzelfde als hierboven en loopt mijn man rond met hem in de draagdoek tot hij in slaap valt terwijl hij vreselijke melodieën aan het zingen is :D
Meestal duurt dat maar 15min, maar soms (op hele drukke dagen) krijgen we hem het eerste uur niet getroost. Een badje helpt hem dan soms en de borst uiteraard ook weer (wel een lege).

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 4 oktober 2010, 14:27

Die 'lege' borst klinkt afschuwelijk bekend 8)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 4 oktober 2010, 14:29

Ik was me hetzelfde aan het bedenken Sterretje. Goh waar is de tijd dat ik niet anders moest doen dan Adie aan de borst leggen om hem toch maar te sussen :roll:

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 oktober 2010, 15:42

Ik ben al bijna blij met mijn borstweigeraartje. :wink:

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 4 oktober 2010, 20:07

Hihi een lege borst helpt toch steeds mooi he :D
Gisteren had hij een 'ik wil de hele dag aan je borst hangen-dag' Met als gevolg rode en pijnlijke tepels 's avonds. Gelukkig krijgen ze 's nachts 8u om te recupereren :)
Maar eigenlijk vind ik het wel leuk als hij zo een hele tijd bij me ligt, zo lekker rustig op mijn buik...mmm zalige mama-momenten

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 oktober 2010, 20:18

Genieten maar Logost! 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten