fietshelm

Plaats reactie
fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

fietshelm

Bericht door fluffie » 7 november 2010, 8:28

Vanaf wanneer moeten kindjes een fietshelm drage? Al in het fietsstoeltje (bestaan er zo'n kleine helmpjes en is dat wel goed voor hun hoofd/nek)? Of pas als ze zelf leren fietsen?

Véro.
xx

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 7 november 2010, 10:34

Lijkt me eentje voor Mies :wink: ik meen me te herinneren dat Meis een fietshelm draagt? Fien gaat zonder helmpje voorop :oops:

LaBatsa
Berichten: 784
Lid geworden op: 1 september 2009, 14:49

Bericht door LaBatsa » 7 november 2010, 10:37

Een fietshelm is niet verplicht, maar ik zet mijn zoontje (nu 4 jaar)steeds een helm op, ook in het fietsstoeltje. Ik vervoerde hem in het fietsstoeltje vanaf 10 maanden en ik gebruikte het kleinste model fietshelm (gekocht in babywinkel).
Nu ben ik zwanger van de tweede en deze keer ben ik van plan om een fietskar te gebruiken. In sommige modellen kan je een maxi cosi zetten, dus kan al van zeer klein gebruikt worden. Bij de CM kan je nu kiezen voor zo'n kar als geboortegeschenk, dus dat ga ik zeker doen.
Ik heb geen rijbewijs, dus ik doe alles met de fiets en met 2 kindjes is zo'n kar dus wel super handig.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 7 november 2010, 10:39

De meningen zijn verdeeld. Er is voor zover ik weet geen wetgeving rond in België.

Velen vinden een fietshelm in een fietsstoeltje overbodig. En vooral geen zicht.

Ik heb echter hetvolgende gelezen:
http://www.mamshoekje.nl/magazine.php?item=612
en het volledige rapport is hier:
http://www.google.be/url?sa=t&source=we ... DQy2MTfL0w

Daarin staat dat de meeste ongevallen in een fietsstoeltje gebeuren als de fiets omvalt (naast voetjes tussen de spaken dat helemaal op nr 1 staat). Niet zozeer door een aanrijding ofzo, maar bij het in- en uitladen. En dan vallen de kindjes meestal op hun hoofd...
Een nadeel van een helm is idd dat die het hoofd iets zwaarder maakt. Dus als je tegen een bepaalde snelheid plots stopt, zwiept het hoofd zowiezo naar de richting waarin je aan het rijden was (en terug), hetgeen dus een grotere impact heeft op de nekspieren als het gewicht van het hoofd zwaarder is.

Maar aangezien een aanrijding tegen een bepaalde snelheid mij een beetje onwaarschijnlijk lijkt in de buurt waarin ik fiets (en aan het slakkentempo dat ik fiets, ah ja want we moeten elke poes onderweg goed kunnen zien he), en ik eerder schrik heb dat Meis uit de fietsstoel zou vallen door mijn eigen lompheid ofzo, heb ik voor mezelf de beslissing genomen om Meis toch een fietshelm aan te doen.
De meeste kinderhelmen beginnen vanaf 48cm hoofdomtrek, maar ik heb er eentje gevonden vanaf 44cm (OK Baby Sunny). Het staat enorm groot op haar hoofd, maar het past wel (nu ook met muts onder natuurlijk). En ik ben het ondertussen al gewoon om haar zo te zien.
(wij rijden zo elke dag van en naar de creche)

Let wel dat je dan een fietsstoeltje hebt waarbij je kind nog comfortabel in kan zitten met een helm op. Als de helm op de kleinste stand staat (met zo'n verstelbaar riempje binnenin), steekt er een groot deel van de helm uit achter het hoofd van het kind. Als je dan een hoge rugleuning hebt zonder helmuitsparing, kan je kind dus niet gewoon rechtop zitten maar zit die helm altijd in de weg...

LaBatsa
Berichten: 784
Lid geworden op: 1 september 2009, 14:49

Bericht door LaBatsa » 7 november 2010, 11:04

Ik vind het ook gewoon een goede gewoonte voor later. Mijn zoontje rijdt nu vaak zelf met zijn fietsje naar school en zet steeds zijn helm op zonder problemen. Hij is het zo gewoon: op de fiets=helm op.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 7 november 2010, 14:48

Ja, da's ook waar! Een collega van mij vertelde dat hij zijn dochtertje ook altijd met helm in een fietsstoeltje vervoerde. Tot zij rond haar tweede begon te eisen dat papa dan ook een helm moest opzetten op de fiets. Ah ja he!!
(en het meisje heeft gelijk natuurlijk :oops: )

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 8 november 2010, 8:28

zeker een fietshelm op het stoeltje! ALs de fiets omvalt, hebben die kleintjes amper verweer, want ze kunnen ook niet los he!
BIj decathlon vind je er voor 10 euro in alle maten en met tekeningetjes op...

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 8 november 2010, 9:35

als je veel met de fiets op stap bent, zou ik zeker de baby een fietshelm aandoen.

Wij zijn in totaal een keer of 4 een kort ritje gaan maken, zonder helm, maar steeds ultravoorzichtig

nu staat m'n fiets al maanden platte band en het is ook het weer niet om de fiets te nemen. zou er ook de tijd niet meer voor hebben, maar van zodra we opnieuw gaan fietsen, koop ik zeker e helmpje

hoewel, de tweede baby gaat volgend jaar nog te klein zijn om mee te nemen op de fiets :?

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 8 november 2010, 12:44

Ja als je gewoon recreatief gaat fietsen dan is het nu idd geen weer. Maar anders kan ik een windscherm (bij voorzitje natuurlijk) echt wel serieus aanbevelen! Het waait enorm in mijn gezicht maar Meis zit lekker uit de wind.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten