kunstvoeding

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 21 januari 2011, 10:21

In maart gaat hij naar de nieuwe crèche. Ik weet niet of dat iets verandert daar hoor. We zll wel zien wanneer hij er klaar voor is.

Ik koop niet speciaal brood voor Adie hoor (voor wat hij ervan eet :roll: ), dus hier is dat ook vaak volkorenbrood. Ik zie daar niet veel kwaad in op zijn leeftijd (en zeker niet voor de hoeveelheid dat hij eet :lol: ).
Nee de smaak van de boterhammen is het niet. Tis gewoon de structuur.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 21 januari 2011, 15:56

Adie zal ooit wel eens goesting krijgen in brokjes zeker? Als hij nu bij de peuters zit, en meer sociale druk zal voelen, zal hij misschien wel meer durven?
Wij doen de boterhammen hier ook in kleine vierkantjes, met boter altijd (behalve in het winkelkarretje natuurlijk, als ze een sneetje krijgt). We kopen nu wel speciaal voor Meis bruin boerenbrood (en eten zelf mee) ipv volkoren. Omdat een overdaad aan vezels blijkbaar niet zo goed is volgens K&G?
Maarja, als Adie het minste kleinste brokje al ineens uitspuwt, heeft het natuurlijk geen avance he... al zou ik het persoonlijk wel blijven aanbieden. 't Is niet veel werk he, om hem bij jullie aan tafel te zetten en een klein vierkantje met boter voor te schotelen (met de verwachting dat hij er toch niks mee gaat doen)

(smeerkaas of andere dingen op tafel uitsmeren is bij ons nu wel echt standaard hoor, ik trek me daar niks van aan en kuis het achteraf gewoon op. Daarnet wel poging gedaan tot bananenmilkshake die ze weigerde maar waar ze natuurlijk wel kokeneten mee wilde spelen en de halve kom over zich heen had gekapt (na talloze waarschuwingen van mij, maar ja ze wil alles "zelf" doen he... achteraf drama als ik alsnog het spel moet onderbreken om haar nieuwe kleren aan te doen :?))

Loeki, ik heb het gewoon eens bekeken op de site van bioplanet. Ik heb geen idee wat volkoren spelt is. Of volkoren watdanook. Die junior is tarwe zeker?
Ik was vandaag in de GB en heb de cornflakes eens vergeleken, en in rice krispies zit evenveel suiker als in honey pops. Dusja... en al de muesli was volkoren dit of dat... dus ik weet het ook niet meer. O ja, goed doorweekte Special K heeft ze vanmorgen uitgespuwd. Dus dat lust ze blijkbaar niet.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 22 januari 2011, 18:07

Iets "all bran" achtigs misschien? Kan je ook weken en is minder zoet, geen idee of er suiker in zit.
Junior is idd tarwe.

Yveske eet dus maar zeer beperkt volkorenbrood mee met ons. Een korstje ofzo. Kheb altijd gewoon bruin brood (zoutloos :oops: ) voor hem in kleine porties in de diepvries, voor 't geval ik brood gekocht heb dat ik voor hem niet geschikt vind (of voor 't geval we weeral per ongeluk zonder zitten :roll: ).

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 23 januari 2011, 21:06

eerlijk gezegd verbaas ik mij er over hoe bewust jullie met voeding bezig zijn.
op dat gebied vormen ventje en ik niet echt het goede voorbeeld
wij eten eigenlijk enkel brood als we allebei gaan werken, als middageten
's ochtends eet ik ofwel een boterham ofwel niks ofwel e yoghurtje, ventje niets
en it weekend of als we thuis zijn, eten we e alternatief voor broodmaaltijd: sandwich in't beste geval, pasta, croque monsieur of pizza
Amber eet van het brood dat wij in huis hebben, meestal wit brood, soms bruin of meergranen. 'k moet zeggen dat zij heel vaak sandwich krijgt (ook bij schoonmoeder)
ikzelf eet graag groentes, ventje niet :roll: en hij maakt zich dus ook geen zorgen als amber geen groenten eet...
'k weet dat opvoeden begint met 't goeie voorbeeld geven, dus wij hebben nog wel wat werk ad winkel bij onszelf om Amber alles te doen eten
en weten dat zij toen ze zes maand was e echte alleseter was en massa's groente/fruitpap at!!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 januari 2011, 11:06

Sandwich is toch gezond? Pasta, croque monsieur toch ook. Pizza op zich niets mis mee alleen veel kcal hé, af en toe kan best vind ik. Allemaal met korreltje zout nemen en idd zelf het goede voorbeeld geven, je kindje moet ook mee-eten met de pot hé, aan jou om te beslissen wat die pot dan moet zijn. :wink:

Kmoet toegeven dat het bij ons redelijk vanzelf gaat. Ik heb dat zelf ook nodig, gezonde voeding, anders voel ik me snel slecht en slapjes. En Yveske eet gewoon mee.

Yveske was dus gisteren een beetje ziek, overgegeven 's morgens en een hele dag geen honger. Ik verschoot er ergens wel van dat hij op het einde van de dag toch redelijk gegeten had. Een paar hapjes maar links en rechts, maar door vast te houden aan de gewone voedingsmomenten en niets anders te geven, had hij toch 's morgens een paar hapjes brood gegeten (fles geweigerd); 's middags wat druifjes, in de namiddag paar hapjes yoghurt, en 's avonds wat pasta en bloemkool. Dus iets van alles wat hij nodig heeft. En hij heeft niet gezeurd om iets anders. Vroeger had ik makkelijker pudding of koek tussendoor gegeven om "er iets in te hebben", nu vind ik dat niet meer nodig, als hij honger heeft zal hij écht wel eten. Ik denk nu zelfs dat door minder te geven, zijn buikje mss vlugger herstelt.

Maar nogmaals, over het algemeen gaat 't vanzelf, soms eet hij minder maar hij haalt dat dan wel weer in, hij heeft een mooi gewichtje, ... Kindjes die veel slanker zijn of die echt niet willen eten, das mss toch anders.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 24 januari 2011, 11:14

goh, sandwich komt onder de categorie 'snoep' hoor bij de meeste Kind en Gezin fanaten :(
terwijl het bijna even simpel is als ouder om bruin brood in huis te halen, dus ik zit daar met e schuldgevoel :roll:
en je, je hebt gelijk: mooi gewichtje, verder gezond, ...geen honger ze zullen wel eten als ze honger hebben
maar ik sukkel al maaaaaaaaanden met e evenwichtige voeding dus ik wil zo graag regelmaat en routine in een gezonde voedingsstijl.
'k kom er wel hoor, 't is alleen niet simpel :)
ik kijk vooral naar de toekomst hé. Mijn schoonzus haar kindjes eten ook weinig groenten en zo, en dan dacht ik altijd: bij mij nooit, maar ik ga precies ook die kant uit :(

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 januari 2011, 11:26

Ik snap je schuldgevoel, en 't moet idd niet simpel zijn als je zo'n moeilijk etertje hebt. Ik wil je vooral graag zeggen (ook op 't andere topic) dat 't volgens mij echt wel meevalt met Amber's voeding.

Bruin brood kan idd nog een aandachtspuntje zijn (mss in de diepvries stoppen zoals wij?), en ik zou ook Amber geen "ongezonde" tussendoortjes geven, of toch niet systematisch. Beperken tot één keertje per week?

Volgens mij doe je 't goed hoor!!!

Een sandwich is toch geen snoep. Het enige wat je er idd aan kan opmerken is dat 't wit brood is. Er zijn ergere dingen... (zoals bruine! boterhammen met choco :wink: )

Ik denk ook dat je op eender welk moment de voeding kan bijsturen, alleen hoe ouder ze zijn, hoe moeilijker. Je schoonzus probeert mss niet? Mss zegt ze niet dat ze groenten moeten eten, of geeft ze teveel andere dingen in de plaats.

(Yveske is ook zo'n aardappelfanaat, tegenwoordig krijgt ie netjes twee keer zoveel groenten als aardappel, pas als de groenten opzijn krijgt hij extra; dat werkt hoor, afin, bij hem toch - tekstbook baby :wink: )

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 24 januari 2011, 11:43

Ben daar jaloers op, amber gooit haar groenten op de grond :(
'k zal eens heeeeeel streng moeten wordne daar in ;)

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 januari 2011, 11:59

Dat gebeurt bij ons ook hoor, alleen niet iedere dag en meestal eet hij toch een paar hapjes. Bij ons werkt boos worden echt niet, dus ik doe dat dan ook niet. Ik negeer eerder, en als hij dan groente eet, zeggen dat ie flink is. Dan kan ie zo glunderen... :roll:

Hij krijgt dan gewoon een bordje met minder op, dus nog altijd twee keer zoveel groente als aardappel maar minder. Als hij dan al zijn groente de grond op gooit, eet hij ook minder aardappel... En echt dat lost zichzelf op hoor. Ik hou mezelf voor dat dat het beste is voor hem op lange termijn (anders zou ik 't niet kunnen denk ik).

Hij snapt heel goed dat dat zijn bord met eten is. Hij zal altijd eerst het vlees opeten, dan alle aardappels, en dan begint ie toch maar aan de groente. :roll: Voor hij zijn eigen bordje had was hij altijd aan het zeuren naar iets uit mijn bord.

En dan soms is er zo ineens een dag dat hij allereerst de groenten opeet, en bijvraagt. Onbegrijpelijk. :P

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 24 januari 2011, 13:29

Mies, we blijven aanbieden hoor. Gisteren eens geprobeerd met vierkantjes met smeerkaas. Oh leuk een potje en dat op de boterham duwen, maar naar zijn mond brengen nee hoor en ik het naar zijn mond brengen resulteert in een vies (zuur) gezicht en mond op slot.
Deze morgen papa een stukje van zijn brood gegeven: hij bracht het naar zijn mond maar spekelde het direct er terug uit :roll:
En hihi ik zie Meis al bezig met haar "milkshake" :lol: (al was het voor de mama vast niet grappig op dat moment).
Maar amai ik verschiet ervan dat in rice krispies evenveel suiker zit als in honey pops. Tsmaakt toch minder zoet (naar mijn gevoel toch).

Sterretje, een stukje sandwich durf ik Adie ook aanbieden hoor. Maar ja wel met hetzelfde resultaat als bij brood dus ja eigenlijk "eet" hij dat niet hé.
En eigenlijk is dat toch niet echt ongezond? Het enige is dat daar ook melk inzit, maar op zich is dat toch niet erg?
En tja wat het andere betreft kan ik je niet echt helpen. Ik zou minder andere dingen proberen te geven tussendoor en enkel groente(pap), fruit(pap) en melk aanbieden.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 27 januari 2011, 11:48

Hier drinkt Adie ondertss meer dan 700ml KV. Maar zeg ik ben nu net om 6 dozen Nutrilon 3 in NL geweest. Kga nu niet terug overschakelen. Voor dat beetje meer zal dat toch ook geen kwaad knn zeker?

Trouwens de Nutrilon 3 is een twee euro goedkoper per doos in NL. En er zit meer in: 850gr ipv 800gr. Maar het is wel niet exact dezelfde samenstelling.
Ventje zei "ja dat maakt nu het verschil tss Belgische en Nederlands baby's: de ene zegt nou en de andere niet" :lol:

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 27 januari 2011, 11:57

:lol:

Maar nee dat kan vast geen kwaad. Ze mogen op die leeftijd ook 500 ml koemelk drinken hé. Daar zitten nog veel meer eiwitten in.

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 27 januari 2011, 12:22

Bokje: :lol: voor ventje!

t'is daarom dat Fien afwisselend poeder uit NL en BE drinkt. Kwestie van haar tweetalig op te voeden :wink:

ps. boterham met pindakaas lust ze alvast, speculoospasta nog niet geprobeerd ... :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten