Laagliggende placenta

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Laagliggende placenta

Bericht door Fien83 » 5 februari 2011, 16:47

Ik heb eens een vraagje. Ik ben donderdagnacht op de spoed beland nadat ik wat bloedverlies had (ben 19 weken zwanger). Nu bleek dat mijn placenta wel erg laag ligt. Hij ligt niet voor de opening, maar de gyn zei toch dat die heel laag ligt in vergelijking met anders. Ik heb toen niet veel door gevraagd (was al lang blij dat alles in orde was met ons beebje) waardoor ik nu wel met vragen zit. Heeft iemand hier ervaring mee en wat moesten jullie precies doen en hoe is het afgelopen? Ik moet nu een dikke week thuis blijven. Alvast bedankt!

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 5 februari 2011, 18:10

Fien meid ik heb van 11 tot 23weken 9 bloedingen gehad door een placenta previa. Ben hierdoor 3maand thuis geweest van het werk maar paniek is niet nodig hoor.

Op 23weken is die placenta een beetje opgeschoven. Nu ligt hij nog steeds kantje/boordje maar een gewone bevalling zou mogelijk zijn volgens mijn gynae en die is nu mss al op gang aan het komen.

Veel rusten en opletten wat je doet!

Veel succes en ik hoop dat die snel mag opschuiven!

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 5 februari 2011, 18:11

Hallo,

Ik had ook een laagliggende placenta. Dit was zo vanaf week 16, geloof ik. Heb wel nooit last gehad van bloedverlies ofzo. Bij mij lag de placenta pas weg van de uitgang rond week 35. Ik heb in die periode heel wat schrik gehad, maar later bleek dat nergens voor nodig geweest.

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 5 februari 2011, 18:14

Ik weet ook pas sinds 35weken dat een normale bevalling mogelijk is. Had dit mijn 1e kind geweest dan was het zeker een keizersnede geweest maar dat is nog steeds het minste.

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 6 februari 2011, 17:14

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik moet dinsdag naar de vroedvrouw en volgende week woensdag naar de prof voor de structurele echo. Ik zal daar ook eens mijn licht opsteken, maar jullie stellen me alvast gerust.

@Kim: Ik hoop dat uw kleintje stilaan aan het komen is hé, je hebt er hard genoeg voor afgezien dus het is nu tijd om uw tweede zoontje in uw armen te sluiten!

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 6 februari 2011, 18:57

Thx Fien!

Ik was ook eerst in paniek maar je kan er uiteindelijk toch niets aan veranderen hoor, ik stelde me gerust met het feit dat bij elke bloeding de baby ten minste in orde was, dat het bloed niet van dat kwam...

Ik tel hier de dagen af :D

Ikke26
Berichten: 301
Lid geworden op: 15 april 2008, 14:50

Bericht door Ikke26 » 7 februari 2011, 12:57

Hey, ik wou hier toch ook even reageren.
Toen ik 2jaar geleden zwanger was hebben ze bij mij op 20w gezien dat mijn placenta een stukje voor de baarmoederhals lag. Natuurlijk kan die nog opschuiven naar boven, en dat is wat de bloedingen veroorzaakt. Ik mocht nog steeds gaan werken (zolang ik geen bloeding had). Op 28 weken ben ik dan met een lichte bloeding in het ziekenhuis beland, mijn placenta was opgeschoven maar in de verkeerde richting, dus naar beneden. Vanaf dan moest ik thuisblijven en platliggen, omdat hij helemaal voor mijn baarmoederhals lag. Op 33, 34 en 35 weken ben ik telkens weer in het ziekenhuis beland. Ik mocht telkens naar huis als de bloeding gestopt was, maar enkele dagen later stond ik er opnieuw. Het waren toen wel hevige bloedingen, ik was echt in paniek... Aangezien mijn placenta nog steeds onderaan lag hadden ze een keizersnee gepland op 38w, maar die heb ik niet gehaald. Toen ik met 35w binnenging was het bloeden niet te stoppen en hebben ze meteen een keizersnee gedaan. Mijn zoontje is dus op 35w geboren, heeft 2 weekjes op neonatale gelegen en daarna mocht hij mee naar huis. Ik had wel bij mijn eerdere opnames longrijping gekregen.
Alles is goedgekomen en nu heb ik hier een flinke deugniet rondlopen van 19maand.

Ik zou met niet teveel zorgen maken want de kans is groot dat de placenta nog naar boven opschuift. Het valt niet zo dikwijls voor dat hij echt helemaal onderaan ligt hoor. En als je goed opgevolgd wordt moet je je zeker geen zorgen maken. Probeer maar te genieten van de rest van je zwangerschap!!!

Veel succes nog!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 7 februari 2011, 13:19

Bij mij zelfde verhaal als Natsar: geen bloedingen, maar laagliggende placenta die is opgeschoven tegen einde zwangerschap. uiteindelijk is het dan toch keizersnede geworden, maar om andere reden.
Nu je weet dat je placenta laag ligt, ga je wellicht iets minder hard paniekeren indien je bloedingen zou krijgen, maar ik wens je dat uiteraard niet toe. Gewoon beetje voorzichtig zijn en ik had voor de zekerheid wat maandverband in mijn auto liggen, voor het geval dat... Maar heb het niet nodig gehad :wink:

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 7 februari 2011, 14:15

En vooral geen zware dingen heffen, geen seks meer, genoeg rusten (bloedingen waren bij mij heviger de dagen dat ik erg actief was geweest)...

Komt wel goed meid!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 7 februari 2011, 16:35

zolang ik geen bloedingen had, werd seks mij niet verboden, maar je kan mss voorlopig beter voorkomen dan genezen... En volgende week raad vragen aan je gyn.

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 7 februari 2011, 18:22

@Ikke: Ik vroeg het mij al af of de placenta inderdaad ook naar beneden zou kunnen schuiven... Ja dus... Hopen dat dat niet gebeurt hé. Want tijdens vorige controles hebben ze nooit iets gezegd over die placenta dus ik gok dat die toch wat opgeschoven is.

@GG en Kim: Seks laat ik voorlopig inderdaad, ben gewoon een echte schrikkepiet! Ik ga zeker morgen bij de vroedvrouw en volgende woensdag bij de gyn wat extra info vragen en dan zien we wel verder. Ik ga toch niet meer te zwaar heffen en inderdaad iets meer rust nemen. Ik heb nooit last gehad dus bleef maar gaan zoals altijd. We'll see hé :-).

Ikke26
Berichten: 301
Lid geworden op: 15 april 2008, 14:50

Bericht door Ikke26 » 7 februari 2011, 19:02

Hey,
Ik moest inderdaad ook veel rusten, de laatste weken zelfs platliggen, maar bij mij waren de bloedingen heel hevig. Meestal 's nachts ook, nadat ik in de dag idd wat actiever geweest was... t Was echt precies een douche, vloer vol bloed (kon net op tijd uit mijn bed springen telkens), een maandverbandje zou dat niet tegenhouden. De laatste keer ben ik met een badhanddoek tussen mijn benen naar spoed gereden... Maar zoals ik al zei, meestal schuift hij op naar boven. Doe gewoon rustig aan (idd seks vermijden, zware dingen niet opheffen, ik mocht ook niet teveel trappen doen,...)

Ik ben er zeker van dat je gyn je wel goed zal opvolgen, dat is bij mij ook gebeurd. Vraag wel voldoende informatie, want die had ik in t begin niet gekregen, vandaar de paniek toen. Ik heb toen verschillende gyns aan mijn bed gehad in het ziekenhuis, en nu ik opnieuw zwanger ben heb ik natuurlijk gekozen voor de gyn van wie ik toen de meeste uitleg kreeg en dus wat gerustgesteld werd...

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 7 februari 2011, 19:15

Ik mocht ook om de 3weken op controle ipv om de 4 weken en telkens met echo. Alles werd goed nagekeken!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 20 juni 2012, 12:26

Een topicje dat ver weg zat.

Ik heb opnieuw laagliggende placenta (niet praevia) maar ook nog eens vooraan. Gyn maakte me gisteren wat bezorgd door te zeggen dat het probleem kan geven bij keizersnede (ze wil liever niet in de placenta snijden want dat zou veel bloedverlies kunnen veroorzaken). Maar over geen seks, niet tillen werd niets gezegd. En tillen doe ik alle dagen hé, met bijna kleuter en bijna peuter in huis :?
Ze zei me enkel: als je bloeding krijgt, naar ziekenhuis komen.

Binnen goed twee weken mag ik opnieuw op controle, ga dan toch nog eens navragen

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 20 juni 2012, 16:13

Hoi GGV'ke,

Join the club! Bij mij ook een laagliggende placenta. Hier werd ook al gesproken over keizersnede maar er is nog hoop dat de placenta "naar boven trekt". Op 27 weken lag de placenta nog heel slecht, op 30 weken nog maar voor de helft en volgende week moet ik weer op controle om na te gaan hoe de situatie is. Er is dus echt nog wel een kans dat de placenta op een goede manier verschuift. De gyn geeft me tijd tot week 34.

Ik hoop dat dit scenario zich bij jou voordoet en dat je dan helemaal geen keizersnede nodig hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten