Laagliggende placenta

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 20 juni 2012, 18:09

Ik heb sowieso keizersnede nodig omdat mijn bekken te smal is, maar de laagliggende en voorliggende placenta zou voor problemen kunnen zorgen bij de keizersnede omdat ze er wellicht zal moeten doorsnijden. Dus we hopen dat hij toch nog naar boven schuift zodat dat laatste niet hoeft...

Emmake
Berichten: 443
Lid geworden op: 4 december 2009, 12:02

Bericht door Emmake » 20 juni 2012, 18:11

Ik zou toch aanraden veel te rusten! Doe het maar kalmpjes aan!
Laatst gewijzigd door Emmake op 1 augustus 2012, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 20 juni 2012, 18:17

hmmmmm.... Zo raar dat mijn gyn er niets van gezegd heeft (mss omdat ik nog geen bloeding gehad heb...)

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 21 juni 2012, 13:28

ik ga stoppen door over het onderwerp te lezen op internet... :roll: NIET geruststellend

Emmake
Berichten: 443
Lid geworden op: 4 december 2009, 12:02

Bericht door Emmake » 21 juni 2012, 13:32

Maar toch, soms weet je beter wat minder dan wat meer. Ik zei ook op een gegeven moment tegen de artsen: nu weet ik genoeg. De rest zien we wel :D
Je moet je gynae op dat moment gewoon vertrouwen. En dan komt het allemaal wel goed! En vooral niet gaan doemdenken :shock:
Laatst gewijzigd door Emmake op 1 augustus 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 21 juni 2012, 13:45

Ik vertrouw haar zeker! Het zijn idd die verdomde doemscenario's (met vroegtijdige geboorte) die me ongerust maken. Als ik mijn 38 weken en de geplande keizersnede haal, heb ik volste vertrouwen in gyn. Mag er alleen niet aan denken dat ik plots zware (gevaarlijke) bloeding zou krijgen...

Emmake
Berichten: 443
Lid geworden op: 4 december 2009, 12:02

Bericht door Emmake » 21 juni 2012, 15:41

Ik begrijp dat héél goed. Maar ze kunnen veel hoor!
Laatst gewijzigd door Emmake op 1 augustus 2012, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 21 juni 2012, 15:55

Ik ga haar morgen toch eens bellen... Beter voorkomen dan genezen hé

Thx voor je ervaring! Buiten het feit dat ik nog geen bloedingen heb gehad, lijkt ons verhaal redelijk gelijklopend (ook al eerdere keizersnede gehad en zo)...

Emmake
Berichten: 443
Lid geworden op: 4 december 2009, 12:02

Bericht door Emmake » 21 juni 2012, 16:15

Graag gedaan hoor! Bel je gynae zeker. Een gesprek zal je geruststellen!
Als je al eens een keizersnede hebt gehad, en de placenta ligt laag dan kan het ook zijn dat deze tegen het vorige litteken gaat liggen, zoals bij mij het geval was. Maar ook dat is niet onoverkomelijk hoor. Ik hoop je toch een beetje gerust te stellen, maar begrijp wel dat het allemaal heel eng klinkt hoor!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 21 juni 2012, 16:40

Dat ze evt door de placenta zal moeten snijden, goh ja, ik was bij mijn eerste keizersnede ook veel bloed verloren, heb toen achteraf bloed moeten bij krijgen. Vroedvrouw zei toen dat ze slagader geraakt hadden bij het snijden, maar nu vraag ik me af of het toen ook niet de placenta was, want die lag toen ook laag op een bepaald moment... Maar dat is toen allemaal rap goed gekomen. Bloed bij gekregen en de dag nadien was ik fris als een hoentje en kon ik plots wél uit bed...
Enfin, ik ga dus morgen bellen...

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 21 juni 2012, 21:02

GG, niet Googlen!

Ik was niet echt ongerust toen ik het nieuws kreeg van de gyn maar begon mij pas zorgen te maken nadat ik eens op Google gaan zien ben. :roll:

Dus nu heb ik mezelf verbannen van Google!

:wink:

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 21 juni 2012, 23:45

Ik was bij gyn ook niet zoooo ongerust. Begon pas toen men mij hier vroeg of ik nu niet moest rusten. Dus dan zou ik al niet meer mogen DVO'en ook... Nei-ei-ei. :P

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Laagliggende placenta

Bericht door Ster_ » 24 augustus 2015, 20:44

Ik diep dit topic nog eens op. Ik kreeg vandaag op 17w ook te horen dat ik een laagliggende placenta heb.

Honderd vragen nu in mijn hoofd.

Komt het door het hematoom dat ik had tegen de placenta?

Waarom hebben ze dat niet eerder gezien op echo?

Ga ik nu keizersnede krijgen?

Ga ik weer bloeden?

Kan hij nog verder zakken?

Aaarg waarom komen die vragen altijd pas na mijn bezoekje aan de gyn???

Iemand hier nog ervaring mee?
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Wies
Berichten: 830
Lid geworden op: 30 september 2013, 10:27

Re: Laagliggende placenta

Bericht door Wies » 26 augustus 2015, 14:36

Hoi Ster,

Ik kreeg ook te horen op 16 weken dat mijn placenta laag lag.
Bij de 20 - weken echo was hij dan alweer opgeschoven. Ik hoor vaker dat er een laagliggende placenta gezien wordt in het begin van de zwangerschap en dat die zich heel vaak vanzelf oplost.

Mocht dit toch niet het geval zijn, zullen ze inderdaad een keizersnede uitvoeren omdat de 'opening' verspert is en dan toch persen is gevaarlijk.

Waarom ze dit nu pas zien? Ik denk dat het pas rond 12 à 15 weken is dat de placenta volledig werkzaam is en goed zichtbaar op echo. Bij mij was er rond 12 weken gezegd dat mijn placenta mogelijks laag lag, maar echt zeker was de assistent toen niet. Ik was toen naar het ziekenhuis gegaan wegens bloedingen, maar dat was ook een van de laatste keren dat ik gebloed heb. Het is moeilijk te zeggen of jij veel bloedingen gaat hebben, dit is bij iedereen anders.

Ik duim in ieder geval dat je placenta nog naar boven verplaatst! Dit gebeurt meestal wel als je baarmoeder groeit, dan wordt hij wat meegetrokken.
start mmm: november 2012
start IVF: februari 2014
september 2015: zoontje
april 2017: start brusje
december 2017: ICSI 4 - 4 blastocysten ingevroren
13 februari 2018: tp
27 februari 2018: bn - positief! :-) - 01/11

Kato13
Berichten: 142
Lid geworden op: 9 november 2014, 14:26

Re: Laagliggende placenta

Bericht door Kato13 » 17 september 2015, 23:50

@ster: ik heb placenta previa gehad. Ze zien dat pas na 15 weken, omdat die inderdaad daarvoor nog heel wat schuift. Hoe meer je buik groeit, hoe meer die naar boven schuift. Vandaar dat ze daar voordien niets van zeggen. Maar op 20 weken is er nog maar een 5% van de placenta's voorliggend. En ik denk op 24 weken nog maar 1%. Nu, bij mij is die na 20 weken niet meer opgeschoven. Als het zo blijft, wordt het wel keizersnede. Ik mOest niets speciaals doen, enkel als er bloeding optrad naar ziekenhuis gaan. Maar niet stoppen met werken (en ik heb staand beroep), tot 26 weken mocht seks ook nog,... Ik lette toch meer op dan wat de dokter zei, deed geen huishouden meer, we durfden ook geen seks meer, ik hief niets meer,... En toch: bloeding op 35 weken, de eerste bloeding. Dus naar spoed en dezelfde avond nog bevallen. En mijn kleintje zijn longetjes waren er nog helemaal niet klaar voor. Niet om je schrik aan te jagen hoor, maar ik wou dat ik dit wist: niets forceren, maar niet onnodig panikeren want ik heb uiteindelijk geen bloeding gekregen voor 35 weken, MAAR: stoppen met werken als je harde buiken begint te voelen (heb ik niet gedaan want moest niet van mijn gynaecoloog dus ik maakte me geen zorgen), en allerbelangrijkst vind ik: longrijping vragen!!!
Maar dus eerst afwachten of die niet nog zelf verschuift, want in 80% vande gevallen verschuift die dus nog! Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten