Aerosol bij baby

Anks
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 maart 2010, 10:26

Bericht door Anks » 4 mei 2012, 11:32

Sunshine, de eerste keer dat ons meisje (nu 6,5 maanden) verkouden was en last had van snot, zijn we naar de kinderarts geweest. Maar toen ze daarna ook begon te hoesten, dachten we dat dit vanzelf zou overgaan, dat er weinig aan te doen was. Na een tijdje begon ze meer en meer te reutelen, minder te eten, en zijn we toch naar de kinderarts gegaan: ze bleek een bronchitis te hebben intussen. 'k Heb me er schuldig over gevoeld, misschien hadden we die kunnen voorkomen door sneller in te grijpen. Ik weet niet zeker of zo'n jonge kindjes zélf zo gemakkelijk over een hoest heen geraken, zonder medische hulpmiddelen.

Maar sindsdien zijn we niet echt meer van die aerosol vanaf geraakt, dus ik begrijp je frustratie perfect. Ons dochtertje heeft sinds ze naar de crèche gaat, bijna continu een verkoudheid, bronchitis of keelontsteking. Ik vind de aerosol zeker geen wondermiddel, ik vraag me soms zelfs af of hij wel echt effect heeft. Ik heb de indruk dat ze enkel volledig 'geneest' wanneer ze antibiotica krijgt. Ze is tot nu toe slechts één week echt 'reutel- en hoestvrij' geweest, na een antibioticakuur van één week, gecombineerd met slijmoplossende siroop. En dat was tijdens de paasvakantie toen ze twee weken niet naar de crèche ging. Na haar eerste week terug in de crèche begon het echter allemaal opnieuw. Stoppen met de aerosol durf ik voorlopig toch niet goed. Zeker omdat bij ons dochtertje de keelproblemen een onmiddellijk effect hebben op haar eetgedrag, de laatste twee maanden komt ze enorm moeizaam bij...

In de crèche zeggen ze dat ze weerstand aan het opbouwen is nu, en dat het wel zal beteren. We mogen het hopen! Beterschap voor je kleine man!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 mei 2012, 13:17

Anks, je hoeft je echt niet schuldig te voelen over 'n bronchitis. Ze kunnen dat zooooooooooooooooo snel te pakken hebben, je kan dat niet vermijden. Tenzij je vanaf 't eerste kuchje naar de arts gaat en medicatie "eist", maar dat kan ook niet de bedoeling zijn hé...

Baby heeft ook gevoelige longetjes, net als Yveske toen hij jonger was. Bij beide sprake van een allergie (maja ze kunnen dat toch niet testen dus je bent niks met die info). Onze HA heeft van in het begin zo'n pufkamer voorgeschreven, kvind dat veeeeeeeeel handiger dan aerosol en de HA beweert dat dat zelfs beter is (zeker in de creche, een aerosol zuigt lucht - met crechebeestjes - aan).

Kben het intussen al "gewoon". Bij hoest tapoteren en etherische olie smeren op borstje, rug en voetzooltjes, eventueel een gesneden ui, en als ze er zichtbaar last van hebben of bij meer dan drie dagen koorts (op advies van de HA die wacht dus echt lang) atrovent geven, als dat niet betert ventolin erbij, als dat niet betert flexotide erbij, als dat niet betert pas AB. Meestal stopt 't met de ventolin.

Yveske is nu twee en een kwartje en hij heeft mss al vijf kuren gepuft, Baby van zes maanden al twee kuren. Als ik ermee naar de HA ga om toch eens te laten luisteren, dan ist altijd al bronchitis, en dan nog mag ik kiezen of ik "al" met atrovent begin of nog even wacht.

cimoca
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 april 2010, 8:40

Bericht door cimoca » 4 mei 2012, 13:22

Anks, mijn twee oudste dochtertjes zijn niet naar creche of onthaalmoeder geweest en zijn dus ook weinig ziek geweest in de peuterperiode. Toen ons oudste naar school ging , begon het bij haar. ik denk dat ze 't eerste kleuterklasje doorgebracht heeft met enkele dagen school, een week ziek, paar dagen school, week ziek. In de tweede kleuteerklas was ze gemiddeld één keer per maand ziek en vanaf 't derde kleuterklasje was 't zelden ziek ( en nu hou ik hout vast :wink: )

ons tweede dochtertje kreeg al wat over van grote zus en bij haar had ik de luxe niet meer om haar zo veel thuis te houden( omdat mijn mama toen overleden was). zij is in 't eerste kleuterklasje enkele keren ziek geworden, vaakook redelijk ziek naar school geweest. Nu in 't eerste leerjaar en ( weer hou ik hout vast)ik denk dat ze de laatste 2 jaar aan maximum 3, 4 ziektedagen zit.

Onze jongen gaat wel naar creche, en heeft wel vaak verkoudheid. 't rare is dat hij de laatste maand meer last heeft dan in eigenlijke winter waardoor ik me de vraag begin te stellen of 't geen pollenallergie is; 't is begonnen met de zomerse dagen in maart, dan als 't daar weer wat beter weer was, opnieuw en dit weekend opnieuw.

Maar ze groeien echt wel uit hun ziektes en de weerstand die ze hebben opgebouwd zal hen alleen maar helpen eens ze naar 't school gaan.

Cinne

Anks
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 maart 2010, 10:26

Bericht door Anks » 4 mei 2012, 14:44

Bedankt voor de bemoedigende woorden, Cinne en Loeki. Mijn dochtertje lijkt zich wel nooit echt ziek te voelen, ze blijft in alle omstandigheden vrolijk, ondanks koorts, hoesten of overgeven. Maar ik maak me wel wat zorgen over dat slecht eten wanneer ze een bronchitis heeft: ze is behoorlijk van haar curve getuimeld, en ik voel het aan haar, dat ze een beetje vermagerd is.

Zelf was ik als schoolkind bijna continu verkouden, nu ik eraan terugdenk, in eender welk seizoen. Achteraf bekeken misschien ook eerder allergie? Ik ben eruit gegroeid, maar pas heel laat, 'k hoop dat die geschiedenis zich niet hoeft te herhalen bij mijn dochter!

Volgende keer ga ik bij de kinderarts toch eens vragen naar dat tapoteren, die optie heeft ze nog nooit genoemd.

Anks
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 maart 2010, 10:26

Bericht door Anks » 15 mei 2012, 9:24

En voila: drie dagen nadat we van de kinderarts mochten stoppen met aerosollen, is ons dochtertje alweer aan 't hoesten. En ze heeft nu ook geen stem meer, is heel hees, zo zielig. Alweer terug naar de dokter, want ze stopt ook weer meteen met eten... :(

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 15 mei 2012, 11:21

:(

Kzou idd zeker vragen naar dat tapoteren. Je krijgt daar echt slijmpjes mee los. Normaal gezien doet een kinesist dat, maar je kan 't zelf ook wel leren. Kheb bij mijn oudste toch altijd erg de indruk gehad dat ik door tapoteren erger kon vermijden.

Enig idee waarom ze hees is? Ik weet dat mijn kindjes ook hees werden van de ventolin dacht ik... is een bijwerking als ik me niet vergis. Hees is niet persé ziek.

Pffff, zou je homeopatie ofzo overwegen? Iets om haar weerstand te verhogen? Als ze zo om de vijf voet ziek wordt, is het ergens logisch dat ze niet goed bijkomt hé. Ze zal wel geen zin hebben om te eten als ze zich niet lekker voelt (hoe zou je zelf zijn).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten