Toxoplasmose

Plaats reactie
Greet83
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 november 2012, 21:21

Toxoplasmose

Bericht door Greet83 » 15 november 2012, 21:35

Hallo,

Wij willen stilaan aan kindjes beginnen en hebben nu de nodige testen ondergaan. Ik heb bloed laten trekken, dokter vermelde telefonisch dat alles ok is maar nu vind ik vandaag een rubella & toxoplasmosekaart in mijn brievenbus die ik absoluut niet kan interpreteren!

IGG = 75 IU/ml
IGM = negatief

Rubella: IGG > 500 IU/ml

Hoe moet ik dit opvatten? Kan iemand mij helpen?

Greet

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 15 november 2012, 21:46

Hoi Greet,

Voor interpretaties van bloedwaarden contacteer je best een arts.

Wat ik ervan uitmaak is dat je de toxoplasmose-besmetting hebt gehad maar er onvoldoende antilichamen voor hebt aangemaakt waardoor je niet beschermd bent voor een nieuwe toxoplasmose-infectie.
Voor de rubella ben je volgens mij dan weer wel immuun.

Maar nog eens dit zijn resultaten die een arts dient te interpreteren. Bel eens naar de arts die de bloedafname heeft voorgeschreven, hij zal je zeker verder helpen!

Veel succes!

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 16 november 2012, 10:25

Goed topic, zat ook met een vraag errond.

Bij mijn vorige zwangerschappen was ik niet imuun maar ik had geen kat. Nu zitten we met een kat. Ik ben nog maar in mijn wachtweken maar hou er toch rekening mee.

Waar moet je met een kat op letten? Mag je ze helemaal niet meer aanraken? De kattenbak dat weet ik.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 november 2012, 12:10

Je mag zeker je kat nog aanraken, gewoon goed handen wassen alvorens je gaat eten en zo.
Je moet eigenlijk enkel opletten met de uitwerpselen van de kat, deze kunnen die bacterie bevatten.

Verder oppassen met slecht doorbakken vlees, rauwe eieren, ... maar dat herinner je je vast nog.
'k zou ook eens goed moeten gaan opzoeken waar je alweer op moet letten.
Daar kijk ik nu eens niet naar uit als we terug zouden starten volgend jaar.
het is maar een kleine moeite, maar zo opvallend. vanaf dat je geen alcohol meer drinkt, of geen tiramissu weer eet, weet iedereen 'hoe laat het is'... dat wordt weer excuses verzinnen :roll:

Wollow
Berichten: 504
Lid geworden op: 31 januari 2012, 9:22

Bericht door Wollow » 16 november 2012, 12:18

Greet je waarden kan ik helaas niet interpreteren.

Maar waar moet je op letten? Ben zelf nu 12w zwanger en we hebben twee katten (ben helaas niet imuun):
- Je mag je katten zeker nog aanraken en aaien, ik heb wel dettolhandwas gekocht zodat ik mijn handen echt kan ontsmetten voor dat ik ga eten en met eten bezig ben
- Kattenbakken beter niet meer, een taakje voor je partner
- In de tuin werken met handschoenen, zeker als je kans hebt dat er katten (van jou of vreemde) in de tuin komen
- Rauwe groenten, het probleem is vooral de aarde die eraan hangt. Dus heel goed wassen en op plaatsen die je niet vertrouwd niet meer.
- Ik probeer er ook op te letten dat ik de katten niet ergens vanaf ga halen waar dat er risico is op krabben, niet dat het monsters zijn maar ja je weet maar nooit :D


- rauwe eieren en zo dat is vooral voor de listeria bacterie daar wordt je ziek van en ze heeft een slechte invloed op de foetus.

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 16 november 2012, 15:01

Thx voor de informatie. Waar ik werkelijk op moet letten weet ik nog maar een kat in huis is een nieuw geval :D Stiekem hopen dat ik er wel imuun voor ben geworden en ten tweede dat ik al zwanger ben :lol:

Greet83
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 november 2012, 21:21

Bericht door Greet83 » 16 november 2012, 22:15

Cassyke dankje voor de info! Heb nog eens met mijn arts gebeld en ben inderdaad niet immuun! En nu maar oefenen hè :)
Kim veel succes!

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 17 november 2012, 9:20

Poes vannacht weggelopen probleem zal niet meer nodig zijn :(

leisje
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011, 12:04

Bericht door leisje » 17 november 2012, 10:58

ik dacht dat rauwe eieren niet voor listeria was maar voor salmonella. Moet bekennen dat ik wel nog zacht gekookte eitjes eet, en chocomousse en tiramisu (als ik ze zelf maak met verse eitjes). Ik heb in mijn hele leven altijd veel eitjes gegeten, en heb nog nooit salmonella gehad. Het risico is dus m.i. vrij beperkt.

Listeria, dat zit denk ik in kazen afkomstig van niet gepasteuriseerde melk. Daar let ik wel erg op. En ik drink ook geen alcohol, maar op dit ogenblik ervaar ik dat niet als een gemis (ik heb er namelijk absoluuuuut geen zin in :-) )

Toxoplasmose wordt inderdaad enkel via de uitwerpselen van de katten verspreid. Ben ik gelukkig immuun voor. Maar toch ververs ik de kattebak niet meer, je weet toch maar nooit :-)

Eva191
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 oktober 2016, 13:18

Re: Toxoplasmose

Bericht door Eva191 » 9 oktober 2016, 13:32

Hey, guys!
Bacteria are everywhere around us and we should take all possible measures to prevent infection , follow this source to find out about a serious disease which may be caused by a rare type of bacterium
http://skywritingservice.com/blog/liste ... -dont-know

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten