Borstvoeding

Plaats reactie
JillStertje
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 november 2012, 19:29

Borstvoeding

Bericht door JillStertje » 21 december 2012, 19:10

Wie van jullie geeft of gaat er borsttvoeding geven en wat vinden jullue de voor en nadelen...

Ben nog lang niet zwanger hoor (begin jan onze eerste inseminatie) maar was toch al eens over dit onderwerp aant nadenken


Groetjes

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 21 december 2012, 19:43

Ik geef borstvoeding! Bij mijn eerste tien maanden afgekolfd, omdat hij nooit aan de borst is gewillen (prematuurtje). Ik heb er geen spijt van, want hij heeft tien maanden de beste voeding gehad, maar het echt aanraden zou ik ook niet doen. Het was ontzettend vermoeiend, ik kon nooit eens weg (want kolven in het openbaar?!) en moest altijd dubbel werk doen: eerst kolven en het dan in een flesje geven en dan nog alles steriliseren.

Mijn tweede kindje drinkt gelukkig wel goed aan de borst! Al is het ook een leerproces geweest. Eerst wou hij niet, dus ook afgekolfd in het zh en met vingervoeding gegeven (heb een flesje resoluut geweigerd mdat het zo bij eerste mis ging). Dan weken met een tepelhoedje en uiteindelijk rechtstreeks aan de borst. Heb ook zeer pijnlijke tepelkloven gehad en al een borstontsteking. Om maar te zeggen dat het vaak niet van het begin vanzelf gaat, zoals de boekjes laten geloven. Maar dat is normaal dat een kindje en de mama dit moeten leren! Als je dat van in het begin al weet, kom je al een heel eind. Ik zie momenteel alleen maar voordelen: je kan het overal geven, het is altijd klaar en op temperatuur (baby moet dus nooit wachten op een flesje), je moet niks steriliseren (buiten tutjes een keer per week ofzo), je kan baby s nachts gewoon bij je in bed nemen en bvb liggend voeden, het zit boordevol antistoffen, het is supergezond, je kindje leert omgaan met verschillende smaken, het is steeds aangepast aan de leeftijd van je kindje, enz enz en bovenal... het is heerlijk intiem. Ik vind het zalig dat mijn baby groeit op iets dat uit mijn lichaam komt!

'Nadelen' (nogmaals, voor mij wegen die absoluut niet op tegen de voordelen en ik ervaar ze ook niet echt als nadeel): je moet altijd klaar staan voor je kindje (dus je baby is altijd bij jou, je kan niet eens een dagje gaan shoppen zonder kindje bvb), , alleen jij kan bv geven dus s nachts is het altijd voor de mama het opstaan, het is soms wel vermoeiend, je moet wat letten op voeding (bvb niet teveel lactose, mijn kindje krijgt daar gigantische krampen van, dus ik eet nu lactosevrij) en geen alcolhol drinken, als je ziek bent mag je bijna geen medicijnen nemen. Er zullen zo nog wel dingen zijn, maar ik vind bv echt aan te raden! Al veroordeel ik echt niemand die flesjes geeft hoor! Mama knows best en als mama zich beter voelt bij een flesje is dat voor dat kindje het beste!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 21 december 2012, 19:55

ik ben een absolute fan van borstvoeding :)

Bij mij is het alweer een tijdje geleden, maar ik zou het zo opnieuw doen.

Toen ik zwanger was, kon ik alleen maar voordelen zien in borstvoeding:
- antistoffen meegeven
- de beste voeding op maat
- steeds bij de 'hand' ;)
- goed voor de mama (samentrekken baarmoeder, preventie van bep. kankers, gewichtverlies)
- goedkoop en goed voor milieu
- ...
Mijn eerste kindje had een slechte start in het zkh (mama ernstig ziek + dochter moest onder de lamp) en ik had dus niet genoeg melk, daardoor kreeg ze flesjes bij, toch heb ik 4,5 maand borstvoeding gegeven - voor 90%. Aangevuld met flesjes. Geen ernstige problemen gehad, behalve een melkblaar (pijnlijk) op het einde.

Bij mijn tweede kindje vastbesloten om het beter en langer te doen en daar heb ik fulltime borstvoeding gegeven tot 5 maand, dan uit noodzaak (kolfopbrengst niet genoeg) af en toe kunstvoeding blijven geven.
Uiteindelijk tot 9,5 maand borstvoeding gegeven en met heel veel spijt gestopt (dochtertje was op de duur zowel borst als fles weigeraar dus moest 'kiezen')
Mijn advies voor alle pas bevallen mama's is om je heel heel goed te laten begeleiden door vroedvrouw/lactatiedeskundige (ook aan huis!) en het gewoonweg te doen. Blaren en kloven zijn dikwijls het gevolg van het slecht aaneleggen, of van de baby die slechte aanhaphouding heeft.
De schaamte in het openbaar heb ik snel overwonnen en meestal kon ik me ergens apart zetten zodat ik rustig kon voeden. ik kon geen handige houding vinden (zware borsten en tepel die eerder naar beneden hing) en moest mijn kindje altijd in rugbyhouding nemen waardoor ik beide handen nodig had. maar op de duur wordt je daar handig in.
al bij al is het een zalig gevoel om je kindje helemaal zelf te voeden. het was steevast mijn ontspanningsuurtje.
Het is wel heel vermoeiend en vergt vaak ook enige inspanning van de mama en de papa kan vaak niet veel doen hé...
langs de andere kant, als de mama echt oververmoeid, doodnerveus, ongerust, overbezorgd is en als het te zwaar wordt voor je lichaam, of als het een bewuste keuze is, is kunstvoeding ook een volwaardig alternatief. Kindjes op kunstvoeding worden ook groot en zijn daarom niet minder gezond... Dat de band tussen mama en kind minder sterk is, vind ik ook larie. Al speelt bij borstvoeding de hormonen een grote rol en werkt borstvoeding bijna 'verslavend'. het is echt afkicken als je gaat stoppen ;)
laat je dus ook niets aanpraten wat je zelf niet echt wil.
eerst en vooral wens ik je toe dat je snel een kindje in je buik mag hebben! en hopelijk kan je daarna een bewustvolle keuze maken qua voeding ;)

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 22 december 2012, 0:33

Er bestaat vrij veel lectuur, dus ik beperk me tot wat je mss niet overal vindt (hierboven vind je het wsl wel terug):

Het kan best vermoeiend zijn, en het kan veel tijd in beslag nemen. Als je zoals ik vaak om de 2u voeding geeft (nu na 2 maanden gelukkig 's nachts en af en toe overdag wel minder frequent :) ) voel je dat wel doorwegen. Jij zal diegene zijn die 's nachts opstaat. Vind ikzelf eigenlijk wel maar normaal als ventje moet gaan werken en ik niet. Maar in het weekend eens afwisselen zou wel heel welkom zijn.(Mijn ventje stelt dat wel voor, maar in het begin zijn je borsten echt niet gemaakt om eens door te slapen)

Het begin is moeilijk. Veel hulp vragen in ziekenhuis! Ik moest hen soms wel 5 keer bellen tijdens een voeding om ons weer even in gang te zetten. Soms begon ik dat zelf vervelend te vinden, maar ze helpen je graag hoor. En het is normaal dat het niet direct lukt.

Een avondje weg is niet evident. En ook al denk je dat je wel gewoon thuis zal blijven, soms ga je eens de behoefte hebben van weg te gaan ;) Kolven is 1 zaak (bovenop alle voedingen nog extra voorzien, vraagt dus nog extra tijd), borsten die op ontploffen staan zijn een andere.

Je kan zogezegd eender waar eten geven, maar op een wandeling in de winter zie ik het niet zitten :). Niet iedereen apprecieert dat je in het openbaar voedt. Daar moet je je knn over zetten.(het kan echt subtiel, maar vraagt oefening)
In het begin (zeker in ziekenhuis) is het vervelend met bezoek. Het vlot nog niet, en dan kan je het best missen dat ze op je vingers zien :)
Er komt bezoek dat niet begrijpt wat voeden op vraag is, en dat je dus niet zelf regelt wanneer je baby eet.

Je moet je erop voorbereiden dat het mogelijks niet loopt zoals je plant. Belangrijk is om achter je keuze te staan, wat die ook is. Als je keuze is om bv te geven, dan moet je volhouden! Tenzij je er van vermoeidheid dreigt onderdoor te gaan ofzo...

Ik ga bij een 2e zeker terug starten met bv. Het kan zo zalig zijn je baby te voeden. Weegt op tegen alles wat ik hier heb vermeld.

Ik duim mee dat je binnenkort een geslaagde inseminatie krijgt!

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 15 januari 2013, 9:44

Mag ik hier een 'probleem' voorleggen?
Onze Jakob is nu 14 weken oud. Het is ons tweede kindje, maar het eerste dat ik zo lang bv heb gegeven, vandaar. De eerste drie maanden ging de bv perfect, en vanaf 8 weken sliep Jakob zelfs door van 22u tot 6 uur. Dit na een avond quasi continu clusteren van 19 tot 22.
Nu de drie mnd gepasseerd zijn, is hij veel sneller afgeleid - heel normaal heb ik begrepen. Het betekent echter dat hij minder goed drinkt, steeds loslaat en dan tegen de avond te moe is om goed te zuigen. Of mssn niet te moe, maar hij maakt zich er ontzettend kwaad in dat er na een zuigje geen melk komt, en dan laat hij weer los, etc. De avonden zijn hierdoor erg vervelend, voor hem en voor mij. En bovendien slaapt hij ook niet meer door. Niet een hele grote ramp, maar het betekent wel dat hij dus effectief niet krijgt wat hij zou willen.
Ik ga vanavond eens een fles kv proberen rond 19u, en dan een droom bv om 22uur. Zien wat er gebeurt. Natuurlijk zou ik dit liever niet doen, maar het is een experiment.
Wat denken jullie? Tips of suggesties?

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 15 januari 2013, 10:11

Liefje: das normaal hoor. Ze gaan door fasekes en hebbenz oveel te leren.
Als je bv wil blijven geven, zou ik die fles KV niet geven. Gewoon rustig blijven bij't voeden en een ristig plekje opzoeken. Na een tijdje leert hij wel omgaan met zijn eigen frustraties.
Je moet geen schrik hebben dat hij niet genoeg binnenkrijgt. Je zal misschien wel een keer extra moeten opstaan, maar dat is nu eenmaal zo met bv.

Ik heb tot 14 maanden bv gegeven en ze hebben nooit doorgeslapen tot ze kv kregen. Maar ik vond het de moeite waard en je leert daar mee omgaan. Ik zou't zeker opnieuw doen en zelfs langer als ik kon.

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 15 januari 2013, 10:33

Het klinkt herkenbaar hoor Liefje. Vincent is een weekje jonger dan Jacob, en ook hij laat nu sneller los. Zeker gisterenavond, als de tv opstaat (heb nu mijn ventje gezegd dat die echt af moet na zijn badje 's avonds), dan is die gewoon zoveel interessanter. Het kwaad worden is hier soms ook, gelukkig niet vaak. Gisteren heb ik hem dan maar in bed gelegd superwakker met een brede smile uiteindelijk, maar hij wou niet slapen, dan daarna met het nachtlichtje op zijn kamer nog wat bv gegeven en dan was hij direct kalm. Daarom denk ik er ook aan om er een gewoonte van te maken zijn laatste voeding op zijn kamer te geven, met minder licht. Waar geef jij die voeding, gewoon in de woonkamer? Misschien eens zijn slaapplekje proberen?
Ik zou de kv niet geven, ook al is het frustrerend.

En wauw, Jacob sliep al goed :) Hier meestal maar maximum 5 uur. De vorige nacht ineens 7, maar dat betekent weer niks voor de komende nachten. Maar ja, dat nemen we er als mama bij hé.

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 15 januari 2013, 10:42

ha Pelkie, merci voor je reactie! Het gaat mij dus niet om het doorslapen he, alhoewel dat wel bijzonder prettig was :-) Wat mij frustreert, is om dat kleine ventje zo gefrustreerd te zien, en dat het mezelf onzeker maakt. En om eerlijk te zijn, zie ik het niet zitten om me van 19 tot 22 af te zonderen in een donkere kamer. Dat gaat ten koste van de enige drie uur per dag dat ik mijn ventje zie zonder de opeisende aandacht van peuterdochter. En ook dat frustreert nu, dat ik dus tijdens die drie uurtjes met een krijsende baby op schoot zit. Nogmaals, ook dat gaat natuurlijk wel weer eens over etc. Maar ja, een blije moeder is ook wat waard, toch? ... pff dilemma

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 15 januari 2013, 10:45

Kusje, de laatste voeding gebeurt in de slaapkamer en daar drinkt hij idd beter. Daarvoor zijn we beneden in de living (met tv). Ik zou kunnen proberen om 19 uur te voeden ook boven, maar dan zit ik met het probleem dat ons Fientje juist in bed ligt en gegarandeerd uit bed komt als ik in de kamer ernaast met Jakob lig. Kan het experiment wel aangaan natuurlijk.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 15 januari 2013, 11:23

Liefje,

Herkenbaar probleem. trinetski dronk ook ontzettend veel rond die tijd, eerst de drie maanden regeldagen en daarna op reis (omdat ik dacht dat het zo droog was en ze meer vocht wou). Teevee kijken ging ook veel moeilijker omdat ze was afgeleid. Misschien kan je daarvoor een borstvoedingsdoek gebruiken zodat Jakob niet afgeleid is?

Ik herinner me goed dat ik heel de avond met een kind aan de borst liep en voedingen moest geven om de 2 à 3 uur. Vond dat mega vermoeiend (cfr. baby blackout) en 'terug naar af'. Ik gaf wel een flesje (80ml) ingedikte mm net voor het slapengaan (als mijn borsten helemaal leeg waren). Dat was initieel voor haar reflux maar werkte ook goed bij het doorslapen. Mijn melkproductie is er niet van achteruit gegaan, de extra's die ik 's ochtends had kolfde ik af.
Maar als je niet graag afkolft is dat geen optie, hé.

Voor ons werkte dat goed, trinet was content sliep iets beter door (ttz tot vijf uur) en ikke ook content want meer slaap:) dus meer productie.

Liesje

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 15 januari 2013, 11:26

thankx. Afkolven is voor mij een beladen iets. Heb het nu wel al 2x gedaan (overwinning voor mezelf ;-) ) om praktische redenen, maar bij dagelijks kolven zou ik het frust-moment verleggen van de avond naar de ochtend en is dus - voor mij - geen optie.

Overigens heel 'fijn' :? dat het een herkenbaar probleem is. Maakt het wat dragelijker.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 15 januari 2013, 11:44

Oh ik ben niet de enige met dit probleem!! Mijn zoontje is nu drie maanden en een half en heeft 's avonds indentiek dezelfde 'verschijnselen'. Te moe om te zuigen, kwaad worden, boos, constant lossen, gek word ik ervan. Ik sus hem dan in slaap en geef hem zo nog wat, al vraag ik me af of dat nog veel is. Hij slaapt wel ongeveer tien uren aan een stuk 's nachts en moet hem dan meestal nog wakker maken 's ochtends. Wil dit zowiezo zeggen dat hij voldoende binnen heeft? Hij drinkt namelijk maar vier keer in de dag en dan die 'frustratievoeding' erbij is vijf. Maar ik ben zo onzeker over het feit of het voldoende is. We horem hem wel echt niet 's nachts, ook niet voor een tut ofzo, hij slaapt als een os.

Liefje, ik zou ook niet de kv geven. Ikzelf vind afkolven ook vreselijk, heb er slechte herinneringen aan (eerste kindje nooit aan borst gewillen) en beperk het ook tot een minimum. Is zelfs al weken geleden dat ik het nog gedaan heb. Ik maak me zorgen om mijn productie als hij zo weinig drinkt 's avonds maar hij lijkt me dus wel content aangezien hij doorslaapt. Maar in jouw plaats zou ik mss toch af en toe afkolven en dat dan in een flesje geven, eventueel wat indikken.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 15 januari 2013, 11:45

O ja, ik heb ook al twee keer kort op mekaar een borstontsteking gehad met koorts en griepgevoel. Gelukkig snel verholpen dankzij osteopaat. Maar ik ben er dus van overtuigd dat ik dit krijg doordat hij wel de melk laat toeschieten, maar dan niet meer wilt drinken en zo blijft die melk staan natuurlijk en verstropt de boel...

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 15 januari 2013, 12:27

Vlug even een berichtje nu dat mijn twee spruiten hun dutjes eens overlappen!

Ons meisje is morgen 12 weken oud en sinds een paar weken is zij ook regelmatig 'kwaad' op de borst en het is een beetje zoeken waaraan dat ligt.

Soms is het een boertje dat vastzit, soms heb ik de indruk dat ze na een tijdje vindt dat de melk niet vlug genoeg of niet meer komt (en dan wissel ik van borst) soms heeft ze genoeg gedronken, soms zijn het krampjes en na een protjesconcert drinkt ze weer verder etc.

Mijn zoontje heeft dat ook gehad en dat is na een tijdje vanzelf overgegaan! Ik kan me alleen niet meer herinneren of dat rond dezelfde leeftijd was want die eerste moeilijke maanden heb ik een beetje verdrongen.

Wat ik wel doe is haar laatste voeding rond 18.30-19.00 u bij ons op de kamer op bed met een nachtlampje aan geven. Zo weet ze dat het bijna bedtijd is en is ze meestal veel rustiger en minder afgeleid.

Doorslapen (van de droomvoeding om 22 u tot 5.30) heeft ze nog maar 1 keer gedaan dus meestal drinkt ze nog eens tussen 3 en 4 u en zowel tijdens de droomvoeding als de nachtvoeding is ze eigenlijk nooit 'boos' op de borst, raar!

Ik denk niet dat de tv er voor iets tussen zit want die staat enkel aan op de dagen dat mijn zoontje niet in de crèche is (om hem bezig te houden terwijl ik bv geef :oops: ) en ze is even 'boos' als ik alleen met haar thuis ben.

Als ze weer eens kuren heeft probeer ik wel zo kalm mogelijk te blijven maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Afkolven doe ik ook niet graag (slechte herinneringen aan afkolven de eerste weken voor mijn zoontje) en dus heb ik dat voorlopig nog niet gedaan. Ik heb er ook al aan gedacht om de droomvoeding te vervangen door een flesje kv maar voorlopig stel ik dat nog even uit.

Ons meisje drinkt wel nog redelijk vaak op een dag, in totaal 7 keer op 24 uur maar toch maak ook ik me zorgen of ze wel genoeg binnenkrijgt (clusteren heeft ze trouwens nooit gedaan).

Dus ga ik haar om de week of twee weken wegen bij onze pediater (is gratis en zonder afspraak) en soms ben ik blij en soms minder blij. :roll:

Vorige week was ze 'maar' 15 gr per dag bijgekomen terwijl dat het de week ervoor 30 gr per dag was dus begin ik weer te twijfelen aan mijn melkproductie en heb een paar keer een motilium genomen om te zien of dat helpt. Morgen ga ik haar terug laten wegen en ik hoop dat ze wat meer is bijgekomen!

Controlefreak? moi? :wink:

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 15 januari 2013, 12:46

Little Bean, zo herkenbaar:) Ik heb zelfs een tijdje een weegschaal geleend van iemand en hem voor en na elke voeding gewogen :roll: Tot mijn vroedvrouw dat te weten kwam :lol: Weegschaal buitengekieperd...

Ik word er dan weer zenuwachtig van als ik lees hoe vaak jullie kindjes nog drinken. Ik kom max aan vijf voedingen... En al van vijf weken geen nachtvoeding meer.

Wat ik wel soms doe is een tetradoek over zijn hoofdje leggen trouwens en dat helpt wel om hem rustiger te maken, alleen zie ik hem dan niet meer :)

Littele Bean: leg jij je dochtertje dan al daadwerkelijk in bed na de voeding van 19u? Hier drinkt zoontje ook rond 19u en dan rond 22u die 'stomme voeding'. Pas dan heeft hij pyama en puckababy al aan en zo drinkt hij dan ook (alé ja, drinken...). Misschien moet ik dat bij de voeding van 19u al doen en hem dan ook in bed leggen ipv bij ons. Ik ben dan alleen 'bang' dat hij aan zijn nacht begint en zo niks meer gaat drinken om 22u of niet meer doorslapen.

Wat denken jullie?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten