Borstvoeding

Plaats reactie
liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 1 maart 2013, 9:35

amai, jullie 'mogen' veel vn het kdv! trinet is wel pas na vier maand nr kdv gegaan (en had net haar lastige/veel drinken derde maand achter de rug) en ik kreeg ook de opdracht om flesjes vn 180ml te vullen om om de vier uur te geven (er werd wel bij gegeven als ze erom vroeg).
Gelukkig vroeg ze toen zelf om de vier uur, dus lukte dat wel met kolven (en kon ik ook niet anders op het werk, meer kolfpauzes kreeg ik niet).

Ik had wel wat voorraad meegegeven die in de diepvries vn de crèche werd gestopt in geval vn nog honger. maar weinig probleem mee gehad...

Tot zes maand kreeg ze dus overdag om 11 en om 15 haar flesje. Thuis meteen bv om 18u en dan meestal clusteravond. Ze was daar content mee (en dat wist ik ook) ook al kwam er soms de commentaar 'is dat niet te weinig'... Ik knikte dan maar gaf gewoon altijd die 180/190 mee, tant pis voor hen;).

na zes maand at ze 's middags fruitpap en gaf ik 's ochtens nog een flesje mee. heb dat volgehouden tot 9,5 maand en ze goed kon rapleyen. Dan vroeg de crèche met aandrang of ze ook GP kon mee-eten. rapley deden ze niet. Nu eet ze thuis rapley en op crèche mee de papjes.

liesje

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 1 maart 2013, 19:45

Goh, jullie kunnen grote hoeveelheden afkolven zeg !!! Dat is mij nog nooit gelukt hoor. Maximum dat ik haalde, en dan nog van 2 borsten, was 150 ml. Chapeau aan de mama's die zoveel afkolven.
Mijn dochter is bijna 11 maanden en ik probeer nog steeds bv te geven 2 à 3 keer per dag. Echter sinds een aantal weken had ik de indruk weinig melk te hebben. Dus na overleg met lactatiedeskundige productie nog eens proberen op te krikken met domperidon. Ik merkte al snel effect. Tot ik donderdagnacht plots wakker werd, badend in 't zweet, voelde me ook wat koortsig. En 's ochtends onder de douche voelde ik ook pijn in rechterborst (mijn meest productieve kant). ik vermoed dus weer een beginnende borstontsteking. Ben even langs ha gegaan en zij bevestigde m'n vermoeden. Probeer het nu onder controle te krijgen met warmtecompressen en afkolven. Nu valt het me op dat mijn dochter de borst soms al eens weigert, 't lijkt alsof ze er enkel nog maar aan sabbelt, soms wil ze zelfs maar 1 kant meer en ze drinkt ze precies niet helemaal 'leeg'. Deze avond heeft ze zelfs niet meer willen drinken.
Zou dit nu het einde betekenen of moet ik toch nog even doorzetten of geeft ze nu aan dat ze er klaar mee is :( ?

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 1 maart 2013, 20:52

Kort, later meer, maar nooit stoppen bij een borstontsteking!
Misschien eerst wat kolven en dan aanleggen?
Heeft je cyclis er misschien mee te maken?

Sterkte!

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 1 maart 2013, 21:02

heb op vijf weken ook een borstontsteking gehad...

ben je behoorlijk ziek vn, hé (beetje zoals griep). was zo in paniek (omdat ik er alleen voor stond dagen erop en dat ziek met kleine baby niet zag zitten) dat ventje me uiteindelijk iets kalmerend heeft gegeven en die nacht ons dochtertje eten gegeven (afgekolfde melk). wel na vijf uur (rust) gekolfd. Kraamhulp kwam dag erop (toen ventje weg was) en heeft mijn dochter afgekolfde melk gegeven die dag (met die medicatie kon ik 12 u niet zelf voeden), wel afgekolfd (en weggesmeten). goed gerust (en ziek geweest) en vv is toen komen mijn borsten masseren zodat verstoppingen in kanaaltjes eruit waren. deed ongelooflijk veel pijn mr betere drainage:). dat na warmtecompressen en na massage verder leegkolven.
na twee dagen was het beter, koorts weg en terug a/d borst.

denk dat je na 24 u zonder verbetering best een arts raadpleegt en AB slikt.

BV mag/kan gewoon verder gaan.

verzorg jezelf goed, gun jezelf rust, laat anderen het werk ff doen wnt borstontsteking is echt ziek zijn...

liesje

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 1 maart 2013, 21:37

Ik heb zelf al 3 borstontstekingen gehad en steeds genezen dankzij osteopathie! Kwartiertje behandelen en ik was van alles af: griepgevoel weg, koorts weg, knobbels in borst weg! De osteopaat behandelde me dan tussen mijn schouderbladen, daar zou een blokkade zitten die zorgt dat de melk stopt met stromen. In alle geval werkt het, zelf al drie maal ondervonden. Dus kan het alleen maar aanraden!

Bedankt voor de complimenten wat kolven betreft :) Kruimel, ik geef ook op verzoek, maar mijn zoontje drinkt echt alleen bij echte honger. De borst als troost dat werkt hier niet. Hij wordt gewoon razend als ik hem aanleg terwijl hij nog geen honger heeft. Dus bvb zo een tussenvoedingkje, of maar even drinken uit warmte en troostbehoefte, dat wil hij niet. Ik vind dat wel jammer. Clusteren deed hij enkel de eerste weken, vindt hij nu ook absoluut niet meer fijn :cry:

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 1 maart 2013, 21:46

Ster, ik denk ook dat bij blokkage een verstoring in het de bezenuwingregulatie kan zijn mr denk dat dat een correlatie is en geen causaal verband. Weet niet of er per definitie bij iedereen een oplossing is te vinden met osteopathie.
Zou zelf eerder de 'klassieke' middelen proberen en indien geen verbetering iets anders proberen...
Bij mij hielpen de klassieke middeltjes goed:)

Liesje

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 2 maart 2013, 0:26

Ik doe het liever omgekeerd :) Gewoon, omdat ostepaat behandeling niet meer is dan een kwartiertje op een tafel liggen en anders is het medicatie, en dat laatste lijkt me ongezonder te zijn. Hij zegt ook zeker niet dat er een causaal verband is he, het komt meestal door stress, vermoeidheid, hoge productie in combinatie met kindje dat even niet goed dronk. Maar het vrijmaken van die blokkade werkt wel altijd.

Wat ik nog wou zeggen over dat kolven. Onlangs dronk kleintje hier echt slecht (hij wisselt periodes van enorm veel drinken af met periodes van amper drinken) en was mijn productie miserabel gedaald. Had nog 30ml... Dus 15 per borst! Heb dan alles uit de kast gehaald: galactil capsules, borstvoedingsthee, véél drinken, elke twee uur kolven en motilium. Gelukkig helemaal goed gekomen en zelfs beetje overproductie gehad. Kolfde met gemak nog 200 ml na een goede voeding, dus denk zo een 400 in totaal. Nu weer slecht aan het drinken en nu kolf ik weer bij. Maar waar gaat dat heen? Ik zit nu in de situatie dat ik na elke voeding kolf om productie hoog te houden en op de dagen dat hij veel eet, kolf ik bij af omdat ik anders schrik heb voor ontsteking omdat hij mijn productie dan enorm de hoogte in drijft door zo opeens zoveel te drinken. Dus maw zit ik naast te voeden ook constant te kolven.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 2 maart 2013, 8:40

Oei ster, motilium is ook medicatie waar vraagtekens bij zijn qua gezondheid...;)

Goed dat je een manier hebt gevonden om je borstontsteking aant e pakken waar je in gelooft.
Klopt inderdaad dat je tijdens je zwsch en bij bv (zwaardere borsten) een andere houding gaat aannemen. De vermoeidheid speelt hier ook een rol natuurlijk. Zo ontstaan er makkelijker blokkages thv. de borstwervels en is het aangenaam om gedeblokkeerd te worden.
Zelf ga ik daarvoor nr een manueel therapeut (ook zonder medicatie) die evengoed deblokkeert en meteen zorgt dat ik oefeningen doe en mijn houding zelf (door versterking spieren) kan aanpassen en ik minder kans heb op re-blokkage. Dat kost iets meer tijd maar levert me toch geen recidiverende borstontsteking op en/of pijnlijke blokkage rug:). En het kost me ook pakken minder. Nadeel is dat ik ook moet oefenen en (i know) een belg oefent niet graag, hé.

In de 'klassieke' aanpak borstontstekingen zit in de eerste plaats mechanische (massage) en warmte en dan afkolven pas na 24 u een arts raadplegen en dan pas AB, denk dat er al veel borstontstekingen zo ook te genezen zijn, zonder medicatie en zonder extra kosten:)

Liesje

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 2 maart 2013, 10:32

Borstontsteking, iets waar ik gelukkig nog geen last van heb gehad.

Vannacht heeft zoontje het 7 uur zonder eten kunnen uithouden, geslapen van 23-6, wauw :) en daarna zelfs nog tot iets voor 10. Voel mij ineens op slag beter.

Ik probeer nu in het weekend ook wat extra te kolven, en als hij van de creche komt moet ik wel als ik genoeg wil hebben voor hem, en het comfortabel wil houden voor mij. Gisteren heeft hij weer tot 21u30 niks gegeten bij mij, zijn laatste voeding in de creche was om 16u30.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 2 maart 2013, 12:16

Ja Liezeke je hebt groot gelijk van die motilium. Ik was (en ben) er ook echt tegen maar heb eerst alle andere dingen geprobeerd, zoals vééééél kolven, liters drinken, rusten, thee, maar het kwam niet meer op gang. En toen was het kiezen tussen even motilium of ermee stoppen. Heb veel gepraat met vv erover en dan toch geopteerd voor 48u motilium, langer wou ik niet. En toen is het in orde gekomen. Hoop dat ik het nooit meer nodig heb. Ah ja tuurlijk, die massage, warmte leggen enzo doe ik ook eerst bij ontsteking. En wat ook helpt zijn gembercompressen! Een blad van witte kool en platte kaas erop smeren zou ook helpen maar heb ik nog niet geprobeerd. Ik neem soms ook brufen en dafalgan als de pijn dan te erg is, maar probeer dat ook te beperken. Heb het nu weer zitten trouwens :cry: Zoontje fluctueert gewoon té veel in zijn hoeveelheden. Voelde het vannacht al, die pijnlijke plek en dan denk je dus 'oh nee daargaan we weer', intussen griepgevoel en koortserig, bah!

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 2 maart 2013, 12:19

O ja, oefeningen moet ik ook doen van mijn osteo, maar idd de belg en oefenen :) :)

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 2 maart 2013, 12:22

Niet fijn als er veel fluctuatie in vraag...

Hier gaf ik haar dan (in zomer met hitte) een beetje water bij. Productie bleef bij mij nog steeds goed mr weet dat dat wordt afgeraden owv.de productie...

Gembercompressen deed ik ook en nadien platte kaas:). Was echt geen zicht;). weet niet of het veel geholpen heeft maar we hebben wel keihard gelachen. Dus wel feel good:)

Liesje

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 2 maart 2013, 13:36

Hier wordt, om de boel warm en stromend te houden, ook wel geadviseerd om een luier door te knippen, te vullen met warm water en die om je borsten te plooien.
Als je koelt wel eraan denken om weer op temperatuur te brengen voor het voeden/ kolven.

En wat medicatie betreft, er zijn antibiotica-kuren die wel samen kunnen met bv. In bijsluiters staat vaak van niet, omdat de fabrikanten geen claim willen krijgen. Ik weet niet of jullie op de hoogte zijn van de lijst van Hale? Daar staat op welke medicatie wel en niet kan.

Als je bij een BO niet in het echt kunt voeden, en dus bent overgeleverd aan kolven, krijg je je borst niet goed leeg. Niet zo goed als je kindje dat kan in elk geval. En dat is juist wel wat je wilt, alle kanaaltjes netjes doorstroomd.

En die koolbladen om te koelen, heb dat in mijn kraamtijd met enorme plofborsten (overstimulatie) gedaan. Inkerven met een vork hielp nog meer. Mèn, daar kijk ik dan weer even niet naar uit, naar die ploftieten....

Ster_, da's inderdaad wel jammer, dat op verzoek enkel op verzoek van je zoontje is en niet af en toe op jouw verzoek. Jij hebt soms toch wat beter het overzicht dan hij...

Liezeke, wat betreft het meegaan van het kdv in onze wensen. Tja, ik heb mazzel dat ze hier heel goed naar zijn hongersignalen en slaapsignalen keken. Ze hadden er ook lol in, vonden dat hij het zo goed zelf aan gaf. Ik denk dat alle kindjes dat in beginsel doen, maar dat mama's zo onzeker worden gemaakt door omgeving, eigen opvoeding en cb/ k&g dat ze er vaak niet op durven vertrouwen. En de kindjes uiteindelijk de signalen minder gaan uitzenden.

Maar... Zelfs al hadden de niet op die signalen willen/ kunnen letten, dan nog had ik er wel op gestaan dat ze kleine voedingen per zouden geven. En zou ik ook een portie stampij hebben gemaakt over Rapley. Ze vonden dat laatste spannend, wilden het liever met zachte peer of banaan doen dan met appel, vind ik prima. Liever broccoli dan wortel? Ook geen probleem. Maar papjes enzo, nee, dank.

Ik gok dat dit een verschil is tussen NL en BE. Dat het niet zozeer aan de mama's ligt (het is dus absoluut geen aanval naar jou), maar aan de mentaliteit 'de professional weet het het best.' Hier wordt daar vaker tegenin gegaan. Begint 'de macht van de witte jassen' af te nemen. En dat zet door in andere beroepsgroepen. In geval van het kdv zie ik het zo dat ik een dienst afneem, daar betaal ik voor, dus moet het (binnen het redelijke natuurlijk) ook volgens mijn wensen gaan. Voortdurend 1-op-1 kan niet (zou ik ook niet willen), maar meegaan in eetwensen voor mijn kind, lijkt me wel redelijk. Zoiets?

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 2 maart 2013, 14:48

Kruimel,

Koolbladeren, da's een goeie tip:). Jep, die rakettieten, is ook niet echt iets waar ik naar uitkijk. Gelukkig ken ik mijn borsten nu beter (wat een uitdrukking) en weet ik wann ik nog extra kan afkolven zonder productie nog verder op te drijven (en nog ergere rakettieten). Op den duur waren mijn tepels zelfs zo 'puntig' door stuwing dat aanhappen niet meer ging maar afkolven mocht niet vn materniteit. Heb dan toch met één vd vv (een pareltje) knn overleggen en de stuwing evalueren en toch knn afkolven. wat een verademing was dat...
Dag erna (thuis)kwam eigen vv om massage te geven en stuwing was door massage ook een pak minder. Ben wel gezegend een goeie productie (herinner me dat eigen vv zei: 'je hebt melk voor twee' slik...) en dus een lucky bastard:).

Mwa, als ik de BV en rapley bespreek met de 'witte jassen' (ook in revacentrum waar ik werkte) hier in België krijg ik veel meer goedkeuring en motivatie dan als ik het met niet medisch geschoolden bespreek.
Zelfs bij K&G werd ik daarin gemotiveerd en aangemoedigd, ook door KA.
Omgekeerde dingen krijg ik vn niet medisch geschoolden te horen. In kdv zijn het ook niet-medisch geschoolden, hé. Die hanteren meer de 'standaarden' uit moeders tijd. Verandering vergt tijd. Denk evengoed dat er in Nederland kdv (heb toch al een groot aantal getuigenissen daarover gehoord) zijn die ook nog steeds zo werken.

Zonder waardeoordeel uit te spreken, wnt iedere moeder met aandacht voor haar kind doet dat goed, ongeacht of ze nu lepelt, BV of KV geeft of niet.

Ik probeer een compromis te bereiken met het kdv over veel dingen en ze luisteren heel geïnteresseerd nr mijn uitleg mr zijn ook heel 'standaard' in hun handelen. Ben heel content over kdv omdat er veel aandacht wordt geschonken aan andere aspecten vn de ontwikkeling die ik ook heel belangrijk vind en ze heel goed op mijn dochter (met al haar eigenwijsheid) inspelen.
Dus thuis mag ze naar hartelust rapley-en, op de crèche is het papjes, vanaf volgende week mag ze ook zelf lepelen:) in crèche. t' is een beetje loslaten maar denk dat we dat nog vaak zullen moeten doen (school, jeugdbeweging, sport...) dus proberen we met dat gevoel te leren omgaan:).

Liesje

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 2 maart 2013, 17:42

Ja, oei, loslaten :D . En je hebt gelijk hoor, NL is er ook nog lang niet. Maar heb wel het idee dat ingaan tegen professionals hier op iets minder weerstand duidt. En verder heb je groot gelijk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten