Borstvoeding

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 6 juni 2013, 21:19

Hoi Engel, ik lees maar sporadisch meer mee op DVO maar toen ik je berichtje las wilde ik je van harte feliciteren met de geboorte van je dochtertje.

Mijn meisje is intussen al 7 :shock: maanden oud en rolde vandaag voor het eerst op haar buik. En LO is al bijna 2 jaar en 5 maand. Wat vliegt de tijd!

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 7 juni 2013, 9:06

Bedankt little bean en proficiat met de mijlpaal voor je meisje!

Hoe reageert LO op de je kleinste? Was het in t begin wat zoeken?
Heb er een topic over opgericht...

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 7 juni 2013, 9:39

Intussen is Jente 3 maanden (en 10 dagen) geworden, en eindelijk begint er wat regelmaat in te zitten. Meestal drinkt ze om de 3.5 à 4 uur. Soms slaapt ze eens door, andere keren is het tussen 4 en 5 dat ze wakker wordt. Gisterenmorgen heb ik haar moeten wakker maken rond 7:30 :D . En alles begint ook mooi te passen met de schooluren: meestal 7:30, 11:15, 15:00, 19:00 en dan 22:00 of nog wat vroeger. En dan meestal dus 's nachts ook nog een keer. Het is nog steeds uitsluitend bv.

Ik denk wel om dan eens fruit- of groentepap aan te bieden, maar nog niet echt als 'maaltijd', gewoon eens op te proberen, ik ben nog 2 maanden thuis, maar ik kan toch onmogelijk in 2 weken en groentepap en fruitpap en flesjes aanbieden. Ik dacht misschien om de groente- en fruitpap al aan te bieden tegen dat ze naar de onthaalmoeder moet, dan moet ze eigenlijk geen flesjes, want dan kan ik bv blijven geven en eet ze bij de OM groente- en fruitpap (eventueel aangevuld met wat flesvoeding dan).

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 7 juni 2013, 10:57

Bedankt little bean en proficiat met de mijlpaal voor je meisje!

Hoe reageert LO op de je kleinste? Was het in t begin wat zoeken?
Heb er een topic over opgericht...

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 7 juni 2013, 11:22

Engel, in het begin was mijn zoontje wel wat jaloers maar dat is na verloop van tijd beter geworden.

Hij was 21 maanden lang 'the centre of our universe' en ineens moest hij onze aandacht delen. Vooral als ik bv aan het geven was werd hij wel eens ambetant en wou hij zijn zusje wegduwen en hij heeft hij driftbuien gehad.

Maar nu geeft hij zijn zusje kusjes als ze huilt en je ziet zijn gezichtje stralen als ze lacht als hij gekke bekken trekt. Haar speelgoed afpakken doet hij wel nog steeds! :wink:

Als ik heel eerlijk ben krijgt mijn zoontje nog steeds het meeste aandacht en soms voel ik me daar schuldig over, maar mijn dochtertje is een gemakkelijke baby en heeft niet zoveel aandacht nodig als hij. Of mischien is het typisch voor een tweede kindje dat ze gewoon zijn om te moeten wachten terwijl bij een eerste je bij het minste gepiep daarstaat.

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 11 juni 2013, 10:14

Mijn dochtertje wordt 3 weken vrijdag. Daar waar er eerst enige regelmaat in zat, is dat nu echt helemaal zoek.. Dat is begonnen na dag 10 met hetfameuze groeispurtje.

Ze heeft periodes per dag dat ze meer dan 3 u klaarwakker is en dan bijna constant aan de borst wil.
3u tussen de voedingen is verleden tijd, het is eerder minimum om de 2 ook s nachts. Ik krijg dus weinig slaap en wordt zo langzamerhand redelijk wanhopig.

Ze steekt ook veel haar tongetje uit en lijkt zo wat te herkauwen, misschien heeft ze inwendige reflux, geen idee... Maar ik hoopte dat er moeders waren die dit herkenden en me konden geruststellen...

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 11 juni 2013, 10:43

jep, begon rond twee/drie weken

we zijn begonnen met gaviscon en polisilane (8 dagen). Daarna één afgekolfde (eerst 30 ml) ingedikte melk (nurtiton) bijgegeven na clusteren 's avonds. Is daardoor wel wat verbeterd. Wel ff raad vragen a vv of KA/HA, elk kind is anders.

Veel dragen en rechtop houden.

Vermoeiend, hé...

Liesje

leisje
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011, 12:04

Bericht door leisje » 11 juni 2013, 12:56

Hier ook geen echte regelmaat hoor. Ik geef wel flesvoeding, dus er zit minimum 3 uur tussen de voedingen - dat hoort zo bij flesvoeding, naar schijnt, ben daar geen ervaringsdeskundige in...- maar onmogelijk te voorspellen wanneer ze nadien gaan slapen en of ze rustig zullen zijn.

Mijn pediater zegt dat 80 procent van de kinderen reflux heeft, maar dat ze er niet allemaal last van hebben. E. Heeft de typische babykrampjes bij momenten, die ik herken van bij oudste dochter. Maar zoontje L. Slaapt heel dikwijls erg onrustig, en krijst om de 10 min om zijn tut. Gisteren bij osteopaat geweest, maar dat was een soort voedingsdeskundige, die niet echt rond blokkades werkt. Niet echt tevreden van dus... En vandaag bij KA. Die raadde aan om andere melk te proberen... En ik gebruik nu ook andere flessen... Je ziet: ook bij flesvoeding veel vragen en problemen, en vermoeiend is het zeker...

Ik heb zo in mijn hoofd dat het rond 6 a 8 weken zal verbeteren, nog even geduld dus!

leisje
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011, 12:04

Bericht door leisje » 11 juni 2013, 16:02

( hmm, niet gezien dat dit bv-topic was... Sorry!)

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 12 juni 2013, 14:04

Geeft niet Leisje, ik ben al lang blij met je antwoord...bv of niet 8)

Ik heb het ook zo in mijn hoofd uit ervaring van vorige keer, dat het zo rond 7 weken wat leefbaarder wordt.

Heb alleszins zowel afspraak bij osteopaat als KA volgende week. Als ze echt reflux heeft, dan ga ik helaas vrij vlug op flesvoeding overschakelen vermoed ik. T was het enige dat mijn oudere dochtertje uiteindelijk geholpen heeft...
Zou wel echt zonde zijn, want de BV loopt echt geweldig. Dat was vorige keer absoluut niet zo.
Maar afkolven en indikken en al die toestanden zie ik dan weer minder zitten :?

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 12 juni 2013, 16:11

Engel,

Ik dikte een klein flesje na de laatavondvoeding of net na clusteren 's avonds. Daardoor werd de slokdarm tijdens nacht minder 'belast' en had ze ook minder last overdag.
Dus maar één flesje per dag. In begin maar twee.
Ik kolfde af 's ochtends omdat ik dan altijd 'over' had. Duurde maar tien minuutjes.

Dat werkte best wel goed voor dochtertje en heb ik toch zes maand volgehouden.

Dikke knuffel, reflux met kindje dat pijn heeft is helemaal niet leuk...

Ben van plan om met twin (als alles goed gaat) ook bv te geven...

Liesje

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 12 juni 2013, 21:48

Sorry dat ik hier kom binnenvallen op het topic over borstvoeding, maar weet niet direct wie dit kan gebruiken. Na 14 maanden zijn we definitief gestopt met bv.
Tijd nu voor de grote kuis.
-Ik heb nog 1 ongebruikte 'milk tray' over, enkel afgewassen maar nooit gebruikt. Héél handig om bv-melk gedoseerd, per dosis van 30ml, in te vriezen. In totaal dus 240 ml. Nadien kan je er ook nog groentenpap of dergelijke mee invriezen. De andere tray heb ik wel vaak gebruikt en verkoop ik dus niet om hygienische redenen
-1 geopend blik Galactogil (vervaldatum 11/2014), om de bv te stimuleren. ik had ineens 2 blikken besteld bij de apotheek, maar van het 2de blik heb ik slechts 2 lepels genomen want toen was de bv al voldoende gestimuleerd ;). 't smaakt naar mijn mening niet lekker maar heeft volgens mij wél zeer goed geholpen, in combinatie met veel venkelthee.
-1 ongeopende doos bv-compressen van Delhaize, individueel verpakt
Ik heb met deze reactie totaal geen commerciele bedoelingen ! mag allemaal weg voor een symbolisch prijsje. Dus als er iemand dit kan gebruiken, stuur me dan gerust een PB;
Iedereen die op dit moment bv geeft: nog veel succes en vooral een heel mooie en zorgeloze bv-periode gewenst !

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 3 juli 2013, 11:38

Jente is momenteel 4 maanden en krijgt nog uitsluitend BV. Gisterenavond was ik naar de huisdokter gegaan met een aanslepende hoest, en pijn in de rug bij het hoesten. Hij dacht longontsteking, maar wou een foto laten nemen en bloed trekken, omdat ik waarschijnlijk ging moeten stoppen met de BV bij de antibiotica. Dus ik terug naar huis. Ik moest dus vandaag voor de foto, terug thuis echter zeer kortademig, en super veel pijn in mijn linkerschouder bij het inademen. Uiteindelijk naar spoed geweest, longontsteking definitief en nacht blijven. Tot daar mijn verhaal. Maar nu zat Jente dus alleen met de papa thuis (en de 2 broers), en iedereen in spoed zei dat ik zeker geen BV mocht geven met die antibiotica. Ze had dus gedronken rond 18:30 (normaal 19:30, 23:00, 4:30 en 7:30, en zo dus om de 4 uren dan). Ik had ze dus vroeger gegeven omdat ik om 19:10 bij de huisarts moest zijn. Ventje haar rond 20 uur in bed gestopt, om middernacht had ze nog niet geroepen (ik maak ze meestal wakker rond 23 uur), ze wilde niet drinken van de fles, terug gaan slapen, rond 4 uur terug wakker, ze wou weer niet drinken van de fles, terug gaan slapen, rond 8:30 weer wakker, ze wou weer niet drinken van de fles. Intussen had ik iemand laten komen van materniteit om raad te vragen. Die wist me te vertellen dat ik wel BV mocht geven met die antibiotica. Dus ventje naar het ziekenhuis gekomen, en Jente super veel gedronken. Maar nu zitten we dus met een probleem. Binnen 5 weken (ja, ik weet het, 't is nog lang) moet ik terug beginnen werken. Hoe kan ik haar ooit dat flesje laten nemen (ik heb het vanmorgen ook nog eens geprobeerd, en de poetsvrouw die hier vandaag was heeft het ook geprobeerd)?! Of welk flesje + welke spenen zijn de beste optie? Ik ging eens proberen af te kolven en dat proberen geven, da's dan toch al iets, maar ventje zei dat ze zelfs niet wilde proeven.

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 3 juli 2013, 12:00

Je kunt in geval van nood cupfeeding of fingerfeeding proberen.
Mijn oudste hebben we vanaf zes maanden (start bijvoeding hier) uit een bekertje laten drinken. Gewone beker dus. Hij had er wel hulp bij nodig qua oog-handcoördinatie, maar de mondmotoriek ging wel goed.

Voor medicatie is de lijst van Hale prettig om erbij te hebben, er kan vaak meer dan in de bijsluiter beschreven staat.

Over flesjes weet ik nog niet zoveel, oudste pakt Tommee Tippy (zoiets toch?) goed. Moet met jongste ook aan het oefenen gaan... Weet wel dat je dit oefenen een tot twee keer per week moet herhalen om er zeker van te zijn dat het goed blijft gaan.

Beterschap voor jou trouwens! Heftig om zo in het ziekenhuis terecht te komen en gescheiden te zijn van je kinderen.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 3 juli 2013, 12:25

dikke knuf, sassie,

vanaf zes maand gaf ik ook bij de bijvoeding soms water uit een bekertje.

omdat ik ook een flesje ingedikte melk gaf (reflux) heb ik inhet begin ook vaak die problemen gehad.
Ik had een hele resem flesjes (TT,nuby,avent,medela...) met maar één exemplaar vn elk in huis en heb die dus ook allemaal geporbeerd. dochtertje wou ook niet drinken vn de fles, maar wel elke dag blijven aanbieden... na een tweetal weken dronk ze vlotjes vn de fles (TT was haar voorkeur).

succes!

liesje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten