Borstvoeding

Plaats reactie
Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 2 maart 2013, 18:07

Kruimel, wat ik me afvraag. Als ik mijn zoontje zelf laat kiezen zou hij idd denk ik maar twee of drie keer per dag eten... Dat is toch te weinig? Ik heb nu intussen ook wel terug een hele goeie melkproductie en zou ook makkelijk 2 kindjes kunnen voeden denk ik, maar ik heb ook gezien dat als ik hem laat doen, ik na enkele dagen bijna geen melk meer heb. Dus nu laat ik hem het vragen, tenzij hij na vier uur en half nog niks vraagt, dan leg ik hem aan. Maar is dat dan 'verkeerd'?

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 4 maart 2013, 14:15

Nee joh, je doet dat hartstikke goed! Op verzoek is tweerichtingsverkeer hè. Er wordt vaak een maximumtijd tussen twee voedingen aangehouden. Dus lekker doorgaan zo.

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 4 maart 2013, 21:43

Intussen ben ik opnieuw pijnvrij en ik denk dat de melk opnieuw goed stroomt. Mijn dochter drinkt ook terug veel beter ! Ze kan terug tot 2 tellen want wordt opnieuw boos na de 1ste borst omdat ze de 2de ook direct wil :wink:
Rust ... ik hoor 't iedereen telkens maar adviseren, én terecht ook. Maar rusten is nu het enige wat ik NIET kan doen met een hyperactieve kleuter en een slapeloze baby/peuter in huis. Zucht, ach ja, ik heb dan ook lang genoeg in de rust gezeten en ontzettend verlangd naar dit jonge leven in huis. Dus daar mag ik niet over klagen, vind ik.
@Kruimel: gek dat je dat schrijft van die cyclus. Ik heb dus inderdaad ook het gevoel dat het minder goed drinken gerelateerd is aan m'n cyclus , alleen valt het me nu pas op. Zou het dan kunnen dat de melk een andere (lees: minder goeie) smaak heeft ?En was die pijn van afgelopen week dan wel echt het begin van een borstontsteking of had ook dat iets te maken met m'n cyclus ? Alleen is dat nog geen verklaring voor de koorts natuurlijk.
In ieder geval: allemaal hartelijk dank voor de tips ! Ik heb me er gelukkig weer doorgesparteld (of gemasseerd) en dat zonder antibiotica. Oef !

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 4 maart 2013, 22:24

Zowel rond je eisprong als tijdens de menstruatie kun je een dip hebben en kan de smaak veranderen. Net als tijdens een zwangerschap.
Fijn dat je er doorheen bent!

En wat dat 'zeuren' betreft, sommige dingen zijn zwaar, ook al heb je er nog zo naar verlangd! Dan mag er wat mij betreft best gemopperd worden af en toe :)

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 5 maart 2013, 13:02

Ik heb een vraagje aan de borstvoedingsdeskundigen (zou ik ook moeten zijn nu het de derde keer is :oops: ). Het zou kunnen dat het hier al in de topic staat, maar ik zie het niet zitten om het allemaal te lezen.

Ons dochtertje is vorige woensdag geboren, en in het moederhuis adviseerden ze ons om om de 3 uur eten te geven, en 's nachts max. 6 uur tussen te laten. Nu probeer ik dat ook zo te doen, alleen, de keren dat ik haar moet wakker maken, drinkt ze echt zo goed als niets, of maar 1 kant, of super traag; en dan is ze daar 1 of 2 uur later al opnieuw. Als ze echter zelf wakker wordt, dan gaat alles prima. Het gebeurt ook dat ze na 2 uur zelf wakker wordt ('s nachts dus :cry: ), maar dan drinkt ze dus ook goed. Ik vroeg me af of ik eigenlijk zou mogen wachten tot ze zelf wakker wordt, of bv. haar na 3 uur uit haar bedje halen, maar nog laten wakker worden, waardoor het al snel 4 uren tussen zou zijn. Dan kom ik natuurlijk nooit aan 8 voedingen per dag (zeker niet aangezien ze de eerste periode 's nachts ongeveer 5 uur tussenlaat). Is dat een probleem bij een baby van 1 week?!

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 5 maart 2013, 19:15

Sassie, jouw kindje lijkt op dat van mij :) Ik ben zelfs nooit aan acht voedingen geraakt, dus maak je daar geen zorgen over! Mijn zoontje dronk van bij zijn geboorte zes à zeven voedingen en ging al vrij snel naar vijf voedingen. Mijn vroedvrouw zei het volgende: wachten tot hij het zelf vraagt tenzij het meer dan vier uren wordt. Zo deed ik het ook. Ik wachtte tot max vier uren na de vorige voeding en dan maakte ik hem wel wakker. En ja, hij dronk dan ook minder goed. S nachts mocht ik er ook zes uur tussen laten. Ik zette dan mijn wekker zes uur verder. En rond zes weken moest ik hem ook telkens effectief wakker maken en ben er dan ook mee gestopt omdat hij s nachts amper nog iets dronk, maar dan wel twee uur wakker was omdat ik hem had gewekt uit zijn diepe slaap.

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 5 maart 2013, 20:36

Dat ga ik dan eens proberen, ze moet normaal om 21 uur drinken, ligt nog te slapen, ik zie wel wanneer ze wakker wordt, en dan ten laatste om 22 uur wakker maken. Ik doe het morgen ook zo (al moet ik dat dan ook nog combineren met school, dat dat ook een beetje uitkomt), en donderdag komen ze dan van Kind en Gezin, dan ga ik zoiezo ook eens zien hoeveel ze bijgekomen is.

Ik heb morgen ook kraamhulp van solidariteit van het gezin, ze hadden ook een telefoonnummer van een vroedvrouw, en die kon geheel gratis komen, maar ik heb dan zoiets van 'moet ik hiervoor nu bellen', dan komt die, en dan heb ik een vraag of 2, en kan die weer vertrekken.

Ik vind in ieder geval dat de borstvoeding beter gaat dan de vorige 2 keer, ik probeer mij er echt aan te houden van zeker 2 liter op een dag te drinken, en drink ook venkelthee, geen idee of dat de reden is, maar voorlopig blij dat ik voor borstvoeding gekozen heb. Ik twijfelde omdat ik bij Lennert een borstontsteking gehad had, en weken echt afgezien heb van de pijn telkens hij begon te drinken. Nu heb ik maar een dag of 2 een beetje kloven gehad, meer niet.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 5 maart 2013, 21:51

Een vroedvrouw kan nooit kwaad, ze kan ook de drinktechniek eens controleren en je wat tips geven. Ook het gewicht vzn je baby volgt ze op. Ik heb al vier borstontstekingen gehad, is lastig he. Gelukkig tot nu toe jij nog niet, hopelijk mag het zo blijven! Veel succes en proficiat met je dochtertje!

Kruimel, ah ok, fijn te horen :) Feit is wel dat zoontje niet goed drinkt als het op mijn vraag is, maar ik denk dan: wat hij binnen heeft, heeft hij binnen en hij komt toch goed bij dus zal het wel ok zijn zeker.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 5 maart 2013, 22:20

Nog een vraagje. Ik las wat op het 'borstvoeding na zes maand' topic en het gaat daar over wel of geen water drinken. Wel, dat vroeg ik me nu vorige week ook af, vanaf wanneer een kindje water moet drinken. Maar als ik het goed begrijp, geef je tot negen maand best bv als vocht na de patatjes? Dus ook in de creche nooit water dan? En wat is dat met die negen maanden grens? Vanaf dan zakt de productie niet meer zo hard als kindje niet drinkt tijdens de dag of wat?

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 6 maart 2013, 13:34

Ster_, 'moeten' is wat veel gezegd. Ik ben vanaf het moment van bijvoeden (zes maanden Rapley) ook gestart met oefenen uit een bekertje drinken. Ik gaf hem dan wat bv die overbleef van het kdv, of wat ik die dag had gekolfd. Om zijn drinktechniek te oefenen. Ging al heel snel goed, wel met ondersteuning van ons. Hij heeft nooit uit een tuitbeker oid gedronken. De hoeveelheid melk in het begin was maar een centimeter trouwens.

Wat betreft die 9 maanden grens, tegen dan zou je productie redelijk stabiel moeten zijn. Moet je zelf ondervinden, het is geen harde grens, maar rond die tijd ongeveer. Dus dan zou je met water kunnen starten. Maar... waarom zou je dat willen? Als je wilt stoppen met kolven zul je nog aan de kunstmelk moeten. En voegt water nog niet zoveel toe. En als je toch doorkolft zou ik bv mee blijven geven.

En wat de bv en de patatjes betreft, hier altijd eerst drinken en dan eten. BV blijft tot het eerste jaar de hoofdvoeding, is calorierijker dan welke groente/ aardappel ook. Hier dus melk voor het eten. De balans begon door te slaan bij een maand of 14 denk ik, toen begon hij meer te eten. En hij heeft doorgedronken tot ik een maand of drie, vier zwanger was. Daarna schoot zijn hoeveelheid eten vooral 's ochtends de hoogte in :D .

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 15 maart 2013, 10:35

Ik heb nog eens een vraagje.

Jente heeft een paar nachten na elkaar echt veel last gehad van krampjes, echt uren liggen wenen, gewoon 2 voedingen aan elkaar geweend, dus, zij niet geslapen, wij niet geslapen. Zoiezo drinkt ze iedere 3, max. 4 uur, de laaste dagen zelfs eerder iedere 3 uur. Gisterenavond hebben we dan eens een flesje gegeven rond 21:30, om te zien of ze daar minder last zou van hebben, en we hebben haar om 22:30 met de ogen open in haar bedje kunnen leggen, en ze heeft geslapen tot 4 uur!!!! Dan heeft ze weer borstvoeding gehad, en geslapen tot 7 uur (enfin, ze ging misschien nog langer slapen, maar moest er uit, want de kindjes moesten naar school.

Nu is mijn ventje natuurlijk helemaal 'into' het verhaal van het flesje 's avonds, maar ik weet het niet zo, langs de ene kant 'ja', want ze had geen krampjes, maar langs de andere kant 'nee', want ik wou toch borstvoeding geven?! Ga ik nu omdat ze zo langer slaapt een flesje geven?! Dat is zo tegen mijn natuur in.

Gisteren heb ik haar nl. ook een paar keer succesvol een tutje gegeven, haar bed hebben we ook stukken schuiner gezet, ze heeft ook haar badje 's morgens gekregen ipv 's avonds, ik heb ook haar armpjes mee onder het deken 'gespannen', had ergens gelezen dat inbakeren ook goed is, vandaar zeer goed ingestopt, en zo meer. Misschien is wel 1 van die zaken de reden van het langer doorslapen.

Zouden jullie dat doen? Een flesje geven om dan 6 uur te kunnen doorslapen?

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 16 maart 2013, 8:52

Sassie, ik heb even niet paraat hoe oud Jente is?
Vragen die je stukje bij me oproept:
Wat voor flesje hebben jullie gegeven? zijn de krampjes (ik lees ook reflux-oplossingen als het bed schuin) langer dan 'gewoon' de wenkrampjes van de darmen? Zo ja, heb je dan voor jezelf al een dieet geprobeerd? Meestal is koemelk het eerst om te schrappen. Moet je dan wel minimaal 2 weken strikt doen, dus echt verpakkingen checken. Maar misschien vertel ik je wel allemaal dingen die je al lang weet en al dan niet gedaan hebt.
Wat betreft het bakeren, het wakker wapperen komt door de Moro-reflex, een reflex waarmee kindjes zich vast willen klampen aan de ouder. Ooit een heel nuttige reflex, nu nog steeds imo maar wel vermoeiend soms. Geeft eigenlijk aan dat het kindje lichaamscontact mist. Maar niet iedereen is van het kindje dragen en samen slapen, snap ik volledig. Ik kan me in jouw geval voorstellen dat als er 'opeens' allemaal dingen anders zijn, dus bv het bedje staat scheef, je kindje extra behoefte heeft aan je nabijheid. Dus meer gaat wapperen, dus eerder wakker is.
Door te bakeren (of een variant daarop, lakentjes strak om de armpjes spannen) onderdruk je die reflex. Dat kan langer slapen tot gevolg hebben.

Wat betreft het geven van het flesje, kijk, als jij helemaal stuk zit en wilt slapen (en je hebt er nog 2 rondlopen, toch?), je man al lang overtuigd is dat KV beter is, dan kan het een zware loop worden. Hangt het er ook weer vanaf hoe oud Jente is. Als ze jonger dan 6 maanden is en jij wilt lang gaan voeden, dan pakt zo'n voeding meestal slecht uit voor de lange termijn. Juist de nachtvoedingen geven dan een goede basis zeg maar. Je maakt 's nachts makkelijker prolactine aan. Maar niet als je er zelf helemaal doorheen zit.
Er zijn ook succes verhalen van kindjes die 's avonds een flesje kv kregen en daar goed op doorsliepen, terwijl er toch lang(er) gevoed werd. Of, zoals Liesje hierboven geloof ik ook wel heeft gepost, 's ochtends kolven en dat 's avonds wat ingedikt geven.

Als je het mij persoonlijk vraagt, dus echt wat ik zou doen, dan zou ik de nachtvoedingen erbij nemen. En nee, da's niet vanuit makkelijk praten, ventje hier heeft tot ruim anderhalf jaar nachtvoedingen gehad. Toen stopte het vanwege mijn zwangerschap, en we hebben het allebei gemist. Want wat vind ik het makkelijk, kind wakker, borst erin en lekker verder slapen allebei. Maar da's dus echt als je vraagt wat ik zelf zou doen.

Als je vraag is wat ik je aanraad in jouw geval, tja, dat hangt dan dus van leeftijd kindje, jouw energie en de support van je omgeving af. Je zou, als je door wilt met de bv, ook iemand van LLL kunnen contacteren, of even op borstvoeding.com kunnen kijken. Je verhaal doen bij een deskundige vrijwilliger kan ook al erg opluchten!

Ik wens je in elk geval een tevreden Jente en makkelijkere nachten toe.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 maart 2013, 9:46

't Is aanlokkelijk, hé, dat flesje KV geven zodat ze geen last heeft vn krampjes en/of reflux!
Mr als je verder bv wil geven (ook al is het 'maar' een paar maand) is het beter om te blijven aanleggen... Mijn mama stelde al voor om bij Suske en Wiske die eraan komen sommige nachten kv te geven (zij die dan bleef logeren) zodat ik een nacht kan slapen. Maar dat gaat dus niet met bv, hé. Borst werkt vlgs heel eenvoudige economisch stelsel: vraag=aanbod.
Ik 'foefelde' een beetje met mijn bv, ook omdat mijn dochtertje reflux had. Ik kolfde 's ochtends (altijd meer melk) de achtermelk af (die is wat dikker) en gaf dan 's avonds na haar clusteren en als mijn borsten leeg waren, nog een 40 ml vn die achtermelk. Mijn broer gaf ooit eens dat flesje en zei toen heel laconiek (omdat mijn dochter helemaal relax werd ervan): 'wa zit daar in jong? Ik heb daar acht duvels voor nodig!';).
Toen haar reflux erger werd hebben we bij dat laatste flesje ook nutriton (johannesbroodpitmeel) gevoegd zodat haar laatste voeding (wel tegen middernacht) bij slapen niet terug kwam en haar slokdarm ging irriteren. Ook dat werkte heel goed... Ik gaf het dus additief, niet als vervanging vn een voeding, wel erbij. Denk dat mijn productie zo wel goed gebleven is. LLL is niet zo pro mijn technieken mr ik was zo moe vn haar reflux dat ik toch maar een beetje vals gespeeld heb...
Heb zo tot zeven maand bv gegeven:).

Kruimel: ivm. die reflexen (heb eens een cursus reflexintegratietherapie gevolgd): moro is wanneer je het hoofdje in hyperextensie (naar achter laten vallen) brengt dat de armpjes open en toe gaan. Een startle is een reflex waarbij je een geluid prikkel geeft en kindje (zonder die hyperextensie) de armpjes open en dicht doet. Sommige kindjes hebben iets hoger hyperreflexiviteit , de juiste interpretatie daarvan is moeilijk, soms hbbn ze iets hogere arousal... Ik denk dat de reflex die je bedoelt (omarmen mama) de bonding reflex is, da's een leuke:). Wel moeilijk om daar interpretaties aan te geven... Kan zoveel zijn waardoor bepaalde reflexen meer of minder aanwezig zijn, hé.

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 16 maart 2013, 12:28

Weer wat geleerd, dank!

inaatje13
Berichten: 890
Lid geworden op: 14 juli 2009, 11:22

Bericht door inaatje13 » 16 maart 2013, 13:12

Ik heb wel lang laatste voeding een flesje kv gegeven en voor de rest bv! Ik heb toch tot 8 maanden bv gegeven hoor!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten