Borstvoeding

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 maart 2013, 13:23

Inaatje: Ik heb ook geen probleem gehad met mijn productie doordat ik 's avonds nog een afgekolfd (melk vn 's ochtens was overschot vn in mijn borst) flesje (ingedikt) te geven. Heb eigenlijk nooit last gehad met productie (ook niet toen ik in hoogzomer en ziekzijn nog water bijgaf) noch met tepelspeenverwarring (dochter had heel veel aan tutje owv. reflux).
Ik denk wel dat het algemeen advies is geen kv bij te geven voor de productie alhoewel dat niet geldt voor iedereen. 't Is zoiets dat je zelf eigenlijk moet uitzoeken, denk ik. Herinner me nog goed dat ik dan wel enorm veel last had vn stuwing en kloven en borstontsteking.

Borstvoedingsadvies is echt op maat, denk ik, tis enorm leuk om een vv bij je te hbbn die goed persoonlijk advies kan geven en die je in begin vaak komt bezoeken. Mr uiteindelijk doe je wat best in je situatie past en waar je zelf niet aan onderuit gaat. Ik kreeg bvb. het advies vn een K&G vpk (!!!!) om ons dochtertje op een andere kamer te leggen omdat we zooo ongerust waren toen ze bij ons sliep dat we zelf niet meer sliepen (hft ook met voorgeschiedenis te maken), dat was enorm zwaar owv. slaaptekort. Mr ik kan er inkomen dat dat advies niet vaak gegeven wordt...

Liesje

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 16 maart 2013, 13:55

Sassie, als het voor jou enigszins doenbaar is zou ik geen kv geven. Maar als je al kindjes hebt kan ik mij wel voorstellen dat je het liever wel zou doen. Moeilijk te beslissen hé?
Heb zelf ook zitten twijfelen. Drukke job en dan 's nachts niet doorslapen. Dus ook hier grote verleiding om eens een flesje te proberen voor het slapengaan. Maar nu heeft ons zoontje toch al een paar keer doorgeslapen (eerst 4 nachten wel, dan weer 4 niet, nu weer 3 wel...), dus nu ga ik er zeker niet meer mee beginnen. Hopelijk kan ik hier gewoon zo nog een tijdje verder gaan. Liefst toch volledig bv tot 6 maanden (is er nu 5 bijna).

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 16 maart 2013, 20:03

Kruimel, onze Jente is nog maar 2,5 week oud :D .

Iedereen super bedankt voor de antwoorden. Ik voelde me zoiezo niet ideaal met het flesje, en zelfs mijn man zei dat ik mocht doen wat ik wilde (hij had gisteren waarschijnlijk niet veel zin om een flesje te maken en te geven). Daardoor gisterenavond besloten om toch BV te geven. BV gegeven om 22 uur, en ze heeft geslapen tot 2:30. Daarna terug BV, en dan geslapen van 3:30 tot 6:00, en dan weer BV en geslapen tot 9:00. Dat vond ik wel ok, vooral omdat ze iedere keer 'direct' terug sliep (allée, 't is een trage drinker, en ze had dan nog kaka gedaan ook vannacht, en ik moet ze toch echt zeker 10 minuten recht houden na het drinken eer ze een boertje laat ook). Ze heeft dus minder lang geslapen dan met het flesje, maar 4,5 uur tussen de voedingen is wel ok voor zo'n klein ukkie, hé.

Ik doe ook iedere dag flink mijn middagtukje van een uurtje (zet echt de wekker), en dat helpt echt wel (enkel de woensdag kan ik dat niet doen).

Voorlopig doen we dus verder met de BV, maar we weten nu wel dat ze een flesje ook drinkt, en dat het eventueel een oplossing is als ik er even onder door zit, of zo. Vandaag was het schoolfeest, en ik heb net voor het optreden BV gegeven, en we hebben een flesje meegenomen, dat heeft ze dan na het optreden daar opgedronken, maar bij thuiskomst was ze nog wakker, en wou ze precies toch nog een paar minuutjes de borst.

Het bedje staat dus nog steeds schijn, en ik heb echt wel het idee dat haar armpjes in de dekentjes goed vaststeken wel een oplossing is. Ik weet niet of ze echt last heeft van de krampjes, of dat ze eerder een knuffelmomentje heeft, gisterenavond ook weer meer dan een uur enkel goed op de arm, maar 't is natuurlijk wel makkelijker als dat 's avonds is dan 's nachts :wink: . Ze geeft wel af en toe een beetje melk terug, en heeft daar wel wat last van, maar reflux zou ik het zeker niet noemen. Lennert heeft reflux gehad, en die weende echt een ganse dag door, en bleef maar overgeven, en daar echt last van hebben. Jente geeft gewoon na iedere maaltijd '1 gulpje' melk over, zo precies dat laatste slokje dat er teveel aan was.

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 17 maart 2013, 10:13

Hey sassie, die tussentijden que eten lijken mij lang niet zo slecht als ik vergelijk met Vincent in het begin!
En het kan ook werken hé, combinatie met flesje, maar 't is geen garantie. Een goede vriendin heeft al van in het begin veel gekolfd omdat ze graag weg ging (met baby wel meestal) en niet openbaar wou voeden, maar toch bv wou geven. En als ze dan niet voldoende afgekolfde melk had gaf ze gewoon een kv flesje. En zo heeft ze toch ook een kleine 4 maanden bijna volledige bv kunnen geven.

snolleke
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 augustus 2008, 11:16

Bericht door snolleke » 18 maart 2013, 13:58

Ons dochtertje is bijna 5 maand en krijgt ook nog steeds borstvoeding.
Ik ben ook al vrij vroeg begonnen met het geven van een flesje afgekolfde melk 's avonds omdat ik wilde weten hoeveel ze dronk de laatste voeding. Ik kolfde dan 's morgens wat na en 's avonds kolfde ik alles af.
Op 7 weken sliep onze dochter de nacht door. Vanaf dan zat er dus tussen de laatste kolfbeurt en de eerste voeding ongeveer 8 uur tussen. Toch was dit niet nefast voor mijn melkproductie.
Vanaf 3,5 maand ongeveer weigerde ze de borst en wilde ze enkel nog flesje, maar ik vond het zo'n zonde om de bv op te geven dat ik sindsdien alles afkolf en steeds een flesje geef.
Sinds ze 4 maand is krijgt ze 's middags groentepap met nadien een beetje kv (wou dit al introduceren voor de start van de opvang). Daardoor viel er een kolfbeurt weg, maar ook dat heeft niet zo veel invloed op mijn productie. Ik kan haar nu gemakkelijk 4 voedingen geven van 3 kolfbeurten.
Binnen 2 weken begin ik ook met fruitpap en dan hoop ik maar 2 keer te moeten kolven, nl. 's morgens en 's avonds. Op die manier hoop ik de bv toch nog even vol te houden, ook als ik terug aan het werk ben.

Dit is mijn verhaal, maar ik ben ervan overtuigd dat het bij iedereen anders is. Elk lichaam reageert anders, elke baby is anders. Je eigen gevoel volgen en als je onzeker bent raad vragen aan (ervarings)deskundigen is, denk ik, het beste advies!

Grts
Snolleke

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 18 maart 2013, 14:05

Sassie2, mijn kindjes waren ook beiden armzwaaiers s nachts en maakten zichzelf wakker. Hier was (en is) de puckababy de oplossing! Kleinste wordt volgende week zes maanden dus tijd om de puckababy stilaan af te schaffen, al vrees ik dan weer voor die armpjes...

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 19 maart 2013, 13:04

Oooh Sassie, al bevallen!? (ja, ben hier even niet geweest, 't is nogal druk met de tiener, kleuter, peuter en baby in huis en ben sinds vorige week ook terug fulltime aan het werk...) Dikke proficiat!!! 't Was een lange weg, maar ben blij dat je dochter er is

Bij Aline heb ik ook naast bv flesjes kv bij gegeven (niet veel, maar toch) en al snel had ze tepelverwarring en wou ze niet meer aan de borst drinken. Heb dan 5 maanden nog volledig gekolfd en dat vond ik toch vermoeiend.
Mauranne heeft uitsluitend bv gekregen, 8 maand lang. zonder enig probleem, maar toen ik terug begon te werken, ging de productie pijlsnel achteruit
:cry: (na 2 weken was het zo goed als gedaan)
Nu bij Livia moet ik ook al kv bij geven want ook nu gaat de productie plots gigantisch achteruit. bah bah bah! En ik zou haar zo graag 1 jaar bv geven...

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 19 maart 2013, 13:13

Niet plezant, GG...

Mijn dochtertje had helemaal geen last vn tepelspeenverwarring, al van in zh een tut omdat ze ongelooflijk graag 'zoog':)...

Ik had toen ik begon te werken (vier maand) ook schrik voor mijn productie en ben toen preventief (weekje voordien) begonnen met een keertje extra te kolven 's avonds laat (rond twaalf uur), productie volgde en had bij begin werken grotere productie zodat de terugval niet zo erg was.

Liesje

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 19 maart 2013, 13:21

Voorlopig blijf ik volledig BV geven. Vannacht heeft ze gedronken om 12, 2, 4 en 6. Ik dacht dat het wat heel veel was, en vroeg me dus weer af of ik dit wel zou blijven doen (en blijven volhouden). Dan heeft ze echter gewacht tot bijna 9 uur, en daarnet tot 12:40. Nu had ik natuurlijk nogal wat stuwing (ipv 2 uur liet ze bijna 4 uur tussen), en ze heeft nu maar 6 minuutjes ene kant, 8 minuutjes andere kant gedronken, terwijl ze anders gemakkelijk een kwartier langs beide kanten drinkt. Ik heb er dus geen idee van of ze wel voldoende binnen heeft, en binnen een goed uur moeten we voor de gehoortest. Daarnet heeft het ook eventjes geduurd eer ze haar slaap vond, maar met een tutje is het toch gelukt. Misschien moet ik 's nachts wel eens het tutje proberen ipv direct aan de borst.

Ik had ook al gedacht aan een puckababy, al zou ik dat graag eens 'proberen', want het is toch meer dan 50 euro, geloof ik...

Enfin, ik denk dat ik er gewoon ga moeten leren mee leven dat ze de ene keer nog geen 2 uur tussen laat, en de andere keer bijna 4 uur (al zou ze dan wel dag en nacht mogen omdraaien). 't Is natuurlijk niet gemakkelijk om de school of een boodschap te 'regelen' op die manier.

Grootgevaarke, inderdaad, al bevallen, morgen wordt onze Jente al 3 weken (ze was dus 2 weken te vroeg), en we zouden al niet meer weten hoe het leven zonder haar eruit zag.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 19 maart 2013, 14:18

in het begin is het lastig hé om ritme te vinden. Een 6-tal weken zou je het toch de tijd moeten geven...

terugloop in productie bij mij heeft waarsch ook te maken met het feit dat juffrouw Livia plots heel erg is beginnen doorslapen, van 9.30 tot 8u (en dan moet ik haar nog wakker maken) (en daardoor is mijn cyclus ook weer terug op gang en heb ik al terug de eerste keer mijn ms gehad, grrrrrr)
Ik probeer tussendoor nog eens extra te kolven, maar het doet weinig aan mijn productie. Vrees dat de stress omwille van mijn werk te grote factor is. Zal maar weer proberen: Zennnnnnnnnnnnnnn

sassie2
Berichten: 1203
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:41

Bericht door sassie2 » 20 maart 2013, 9:39

Ik geef het op om regelmaat te zoeken, of om redenen te zoeken. Gisterenavond was ze weer lastig tussen 19:30 en 21:30, dan maar gaan slapen, dan heeft ze nog goed gedronken. En geslapen tot ... 3:45 :D :D :D . En dan opnieuw geslapen na de voeding tot ik haar wakker gemaakt heb om 7:15. Ik dus goed uitgerust, en we kunnen er weer een dagje tegenaan :wink: .

Wat betreft de afname in productie, ik heb zowel Brent als Lennert nog een hele tijd enkel 's morgens en 's avonds BV gegeven toen ik ging gaan werken, en dat is eigenlijk geen probleem geweest voor een tijdje. Ik geloof dat Brent 9 maanden was toen ik stopte, en Lennert maar 6 of 7 (toen begon hij 's nachts weer voeding te vragen en ben ik gestopt). Ik ben van beide terug gaan werken toen ze 14 weken oud waren. Nu ga ik thuis zijn tot Jente bijna 6 maanden is, en op een week na volledig betaald (lang leve de vele verlofdagen en de massa's overuren die ik staan heb).

En grootgevaarke, ik denk inderdaad dat rust en kalmte er veel mee te maken hebben. Ik ben nu volledig 'zen', wat ik bij de 2 vorige totaal niet was, en het gaat echt stukken beter, zowel de BV, als de momenten dat ze krampjes of zo heeft, ik kan precies 'de wereld aan', en bij de vorige 2 was ik ook vaak zenuwachtig voor het minste. Nu heb ik ook kraamhulp, en het lijkt alsof mijn huishouden voor het eerst in 6 jaar 'op wieltjes loopt'. En ik merk dat mijn ventje op van de zenuwen loopt als ze 's avonds een moeilijk moment heeft, en hij krijgt haar dan ook niet rustig, jaagt zich daar dan weer in op (dat het bij mij wel lukt), en zo zit je echt in een vicieuze cirkel. Ik hoop dat het zo blijft verder gaan, want ik kan natuurlijk ook opeens in een dip vallen :oops: .

veerle.v
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 november 2008, 12:15

Bericht door veerle.v » 20 maart 2013, 11:03

Sassie,
Ik had ook een 'armzwaaiertje', maar de vroedvrouw die aan huis kwam toonde mij een eenvoudige techniek om haar strak in haar wiegdekentje te wikkelen (soort inbakeren). Geen puckababy gekocht dus, en het ging ook goed.

veerle

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 26 maart 2013, 11:48

mijn dochters waren 's avonds ook vaak het lastigst en hingen dan constant aan de borst, maar dat compenseerden ze dan wel door 's nachts wat beter te slapen 8)

Meli
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 september 2011, 20:57

Bericht door Meli » 18 mei 2013, 9:06

Hallo,

Ik ben op 10 april mama geworden van een flinke zoon Jules. Ik geef borstvoeding en had een paar vraagjes. Vermits het vraag en aanbod is is er nog helemaal geen regelmaat. Mijn zoon is ondertussen bijna 6 weken. Zou er op dit aantal weken toch al een beetje regelmaat in moeten zitten of is dit nog veel te vroeg. :oops:? Hoe zijn jullie anders begonnen met regelmaat in de voedingen te krijgen? s'nachts is dit ook zo. Soms zit er eens 2 of 3 of 4 uur tussen. Iemand tips?
Bedankt alvast

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 6 juni 2013, 15:31

Mijn dochter wordt morgen pas 2 weken.
In principe zit er bij haar wel wat regelmaat in: om de 3 uur. Maar er zijn momenten dat ze eerder vraagt en er zijn dan ook dagelijks de wat mindere uurtjes. Dan lijkt ze echt meer dan anderhalf uur constant van ene borst naar andere te willen. Is ze vrij onrustig ook.

Ze heeft ook al een groeispurtje achter de rug denkik. Toen was ze er letterlijk elk uur ofwel wou ze gewoon niet kalmeren los van de borst.

Ik denk dat dit wel herkenbaar is voor iedereen?

De bv ging bij mijn andere dochtertje voor geen meter. Nu gaat het heel goed en idd ik ben ook veel relaxter. Alleen natuurlijk de onrustige periodes, die vind ik dan wel wat vermoeiend. Ben dan altijd bang dat het gaat worden zoals bij mijn Kersje. dag en nacht ermee moeten rondlopen, reflux, brullen...

Het is misschien een domme vraag, maar ik herinner het me niet goed meer... Het refluxgedrag is dat iets dat direct van in het begin er is, of komt dat pas na een paar weken?

Ik slaap nu overdag wel bij- dat deed ik vorige keer niet en was heel stom- . Kan het alleen maar aanraden om de mentale gezondheid te behouden :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten