Freinetschool

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Freinetschool

Bericht door Tammyke » 16 februari 2013, 11:34

Hallo dames, ben al even niet meer op het forum geweest.
Voelde me ook lange tijd echt slecht en hoofd stond er niet naar.

Is hier iemand van wie de kindjes naar een freinetschool gaan?

Groetjes

Liefje
Berichten: 1369
Lid geworden op: 4 juni 2009, 12:44

Bericht door Liefje » 16 februari 2013, 12:17

ha Tammyke, mssn kan je een pb naar Mies sturen? ik meen me te herinneren dat haar Meis naar een freinetschool gaat sinds september.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 februari 2013, 12:22

Tammy, hier ook info aant vergaren over freinetschool en leefschool...

In Freinetschool wordt vanuit de interessepunten vn het kind gewerkt, in leefschool ligt nadruk op sociale ontwikkeling.

Liesje

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Bericht door Tammyke » 16 februari 2013, 12:30

Wij zijn gisteren op gesprek geweest met de directeur van de freinetschool hier in de buurt. Voordien zat hij in een gewone school en mijn mamahartje deed vaak pijn.
We kwamen gisteren na een gesprek van 2 uur uitleg en info buiten met een nog beter gevoel hierover.
We hopen echt dat we onze blije kleuter nu terug krijgen. Na een week vakantie zien we al een enorm groot verschil.
Dus we kijken uit naar maandag en de kapoen trouwens ook.

Aan degene die meer erover willen weten, stuur dan een pb want wil liever de hele uitleg hier niet doen. :?

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 16 februari 2013, 17:37

Ik wil zeker geen oordeel uitspreken over welk onderwijs nu het meest geschikt is voor jouw kind, maar ik leerde wel uit ondervinding dat je kinderen best in hun 'systeem' laat tot aan het einde van hun schoolcarriere. Een freinet/steiner/jenaplankind ineens in het gewoon secundair onderwijs, het werkt meer niet dan wel (dan spreek ik vooral voor de zwakkere leerlingen of zorgkindjes, normaal/hoog begaafden trekken meestal overal hun plan)

Zelf ben ik -zonder een ander te veroordelen!- geen fan van dergelijke scholen (en ik heb ze allemaal genoeg bezocht tijdens de studies), maar ook dat kan tussen spreekwoordelijke pot en pint besproken worden ;)

Met leefscholen ben ik niet vertrouwd, maar ik weet wel dat die 2 hier in de buurt tjokvol allochtonen zit. Eerlijk waar, geen enkel autochtoon kind en dat wil ik de zoon nu ook weer niet aandoen. Maar dat kan natuurlijk ook wel aan de streek hier liggen, geen idee hoe dat in de kempen zit ;)

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 februari 2013, 17:58

Lie, ik ken er één in jouw buurt waar één 'allochtoon' zit: een ethiopisch geadopteerd kindje:).
Beetje gruwel maar het bleek ook de enige school te zijn waar kim de gelder zich goed voelde en degelijk werd opgevangen (las ik vandaag in de standaard)!
niet dat dat een referentie is, natuurlijk..., zucht.

Ben hier in de kempen zelf een 'allochtoon', wnt afkomstig vn de vlaanders;).
Ben nog ah uitneuzen hoe het zit met de scholen zelf, wnt de ene school is de andere niet, los vn ideologie, hé...

Liesje

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Bericht door Tammyke » 17 februari 2013, 8:02

Lie ons nieuw schooltje is in Limburg, heb daar foto's gezien en denk dat er niet meer allochtonen kinderen zitten dan is zijn vorige.

Het is gewoon ons gevoel dat zegt dat deze manier voor hem beter gaat zijn. Trouwens slechter kan het voor hem echt niet meer worden vrees ik. :(
Hij zit in het 1 ste kleuterklasje dus denk dat de aanpassing voor hem goed gaat meevallen.
Ik vroeg daar ook hoe de kinderen het deden in het middelbaar, de directeur zei dat de meeste naar gewone scholen gaan en dat ze het goed doen daar. Ze kunnen de leerstof aan en de meeste hebben gewoon een probleem met het missen van het huiselijk gevoel daar in de nieuwe school, maar ze zijn ouder en daar worden ze in de freinet ook wel op voorbereid.
Onlangs is een directeur van een middelbaar daar in de buurt zelf een kijkje komen nemen omdat de kinderen van daar sneller dingen door hebben dan uit het traditionele onderwijs.
Natuurlijk zal dat ook van kind tot kind afhangen, de ene zal sneller iets snappen dan de andere maar het is gewoon ook het aankunnen denk ik.
Ik had het in hetmiddelbaar ook moeilijk en kwam uit een gewone school, ben een richting lager gegaan en dat ging zonder probleem.

De vorige school had bij de kleine man een vermoeden dat hij wel een hoogbegaafd zou kunnen zijn, dus denk dat hij dan op zijn plaats zit.
Al den ik als mama, dat een kind dat verbaal wel sterk ik en qua logisch denken ne krak is nie altijd hoogbegaafd is. Maar ik ben maar ne leek en de toekomst zal er wel een antwoord op brengen zeker?

Fijne zondag allemaal.
Xxx

sara1980
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 maart 2011, 21:27

Bericht door sara1980 » 17 februari 2013, 8:43

mijn zoontje van 3,5 zit op een freinetschool en wij zijn erg tevreden. De school past heel erg bij ons kind en bij ons.

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 17 februari 2013, 11:55

Tuurlijk: je moet vooral doen waar je je goed bij voelt en waar je denkt dat je kind het beste zit. Een gelukkig kind is het belangrijkste in deze.

Wel 1 kanttekening: ik heb nog nooit een directeur zijn eigen school weten afvallen. Vragen 'hoe ze het doen in het middelbaar' zal ie niet beantwoorden met 'Slecht. Ze kunnen daar vaak niet mee omdat ze de leerstofgrootte in het gewoon onderwijs/hoger onderwijs niet gewoon zijn'
Tuurlijk verdedigt ie zijn systeem, anders lok je geen leerlingen uiteraard ;)
Da's gelijk mijn baas die zegt: 'Bwa, hier zitten wel wat Turken' terwijl ze de meerderheid vormen :wink:

Over 'allochtoon' valt ook de discussiëren. In Gent zijn ze er alvast mee begonnen :wink:
Ik heb ook regelmatig adoptiekindjes in de klas en die heb ik eigenlijk nog nooit als allochtoon aangevoeld. Hun thuistaal is Nederlands en ook al zijn ze hier pas sinds hun (pakweg) 5de, ze beheersen het veel beter dan de leerlingen van Turkse/Marokkaanse afkomst waardoor ze het automatisch ook veel beter doen in de klas.

Dus ik pas mijn uitlating aan: in de 2 leefscholen hier in de buurt zitten er geen kindjes die thuis Nederlands horen. Integendeel, de kleuterjuffen moeten cursussen Turks en Marokkaans volgen opdat ze de kleuters zouden begrijpen wanneer ze dorst of honger hebben, naar het toilet moeten,...

De zoon zal zeker niet naar een 'witte' eliteschool gaan, hell no, ie moet niet opgevoed worden met oogkleppen op: het zit hier bij ons bomvol allochtonen, ge kunt moeilijk doen alsof ze er niet zijn.
Maar ik wil wel dat ie in een school terecht komt waar er een gezond evenwicht is.
Helaas is er hier een nieuw systeem ingevoerd waarbij ouders verplicht worden de dichtstbijzijnde school te nemen en dat is in ons geval een bijna uitsluitend 'zwarte school'.
Soit, we hebben nog 1,5 jaar om te zien hoe we dat gaan doen.

:roll:

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Bericht door Tammyke » 18 februari 2013, 9:25

Kleine man voelde zich thuis in de nieuwe school, alles ontdekken en op onderzoek uit!

Mama juist een gesprek via telefoon met directrice vorige school. Bewering van haar is dat er iets aan gedaan werd. Beloningssysteem voor hem!
Dat er gesprekken waren tussen ons, ja als ik de juf aansprak. ( in oktober) en als ik iets noteerde in het boekje. Kort op de bal spelen is dat niet echt volgens mij, want het gedrag werd erger en erger. Hij had problemen om zich aan de regels te houden en wanneer ik zei dat dat thuis zo niet is. Alle toch niet om u gerust over te maken want het blijft een kind van 3,5 die de regels moet leren kennen en dat door ondervinding denk ik en nie door op alles wat hij doet neg commentaar op te krijgen. Als je dan niet beseft dat een kind van die leeftijd ( die linken super goed kan leggen) dat ongewenst gedrag nog meer gaat uitoefenen want neg aandacht is ook aandacht dan snap ik het niet.
Soit hoofdstuk is voor ons afgesloten, hun mening blijft dat het een schreeu is om aandacht. Alleen gaan ze ervanuit dat die schreeuw bij ons weer ligt, dat wij zaken mis doen en als ik zeg dat het thuis zo niet is dan krijg je als antwoord dat dat anders ligt. Feit is dat hij dat wel kan, maar waarin daar niet???

Grrr ik kook!

Kimzie
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 september 2009, 17:36

Bericht door Kimzie » 18 februari 2013, 13:35

Tammyke, zou het kunnen dat hij op de vorige school onvoldoende werd 'uitgedaagd'? Ik bedoel dus op vlak van wat hij allemaal kan zodat het voor hem eerder saai werd en hij dingen ging verzinnen om het boeiend te houden (alla 'eens kijken hoe de juf reageert als ik hier over een grens ga').
Dan lijkt me een Freinetschool wel ok te zijn, evenals elke andere school die een beetje differentieert en wat op maat van elk kind werkt.
Het belangrijkste is in ieder geval dat je zoontje gelukkig kan zijn en zich goed voelt op zijn school!

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 18 februari 2013, 16:51

Wij hebben ook lang getwijfeld, maar als we kunnen (lees hardnekkig genoeg kamperen) zal Roosje vanaf september naar een Frenet schooltje gaan en niet naar de school op 500m van onze deur.

Waarom, de school dichtbij legt een enorme pestratiedruk op en ik wil dat mijn kind kind kan zijn en blijven en geen uren huiswerk moet maken. (Ben zelf naar een dorpschooltje in een boerendorp gegaan waar het niv lag op dat van het laagste van de klas en heb ook een post-universitair diploma gehaald).

Waarom twijfelde ik: wel omwille van alle vooroordelen. De schrik dat ze in het middelbaar niet meer meekunnen in het ASO, dat ze niet met structuur overweg kunnen. Maar na een uitgebreid gesprek met een tante en haar vier kinderen die allemaal naar een Frenet school zijn geweest, leek die angst ongegrond. We hebben ook gebeld met de directeur van een college in de buurt over hoe zij kinderen ervaren die van een Frenet school komen. En niks dan positiefs: heel zelfstandige kinderen,die veel competenties hebben ontwikkeld en over het algemeen heel gemotiveerd zijn om dingen te leren. Soms hier een daar wel een hiaat in de vakkennis (Frenet kinderen zouden veel kennen over weinig ipv van weinig over veel) maar dat benen ze rap bij.
Neefje vond het vervelend dat hij minder goed Frans kon bijde start van het schooljaar in het 1st middelbaar, want Frenet haalt de eindtermen, maar veel scholen zitten een stuk voor op de eind termen.

In onze buurt probeert Frenet met hand en tand GOK kindjes aan te trekken, maar blijft het bij 1 kindje per klas.

Tamyke, ik hoop dat jij en je zoontje bij Frenet een warme thuis vindt, want dat was tot hiertoe niet het geval.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 18 februari 2013, 17:07

Amai, Lie, doen die kleuterleidsters dat echt?

Heb een aantal jaar in een buitengewoon onderwijs (BUBao en BuSo) gewerkt met een populatie met 63 verschillende talen...
met de kinderen in ieder geval geen problemen tenzij zeg maar het eerste jaar in kleuteronderwijs (zelfs bij BuBao), als je consequent je taalaanbod beperkt tot nederlands dan pikken ze heel vlug alles op! En anders werd er veel SMOG gebruikt, een soort eenvoudige gebarentaal waarbij basisehoeften heel makkelijk duidelijk zijn te maken.
De ouders was andere koek, vaak belden we Babylon op om telefonische vertaling te vragen, maar makkelijker maakt het er niet op.

Nu ja, in het begin had ik zelf problemen om mijn eigen westerse culturele normen en waarden soms helemaal niet terug te vinden in die van andere culturen. Ben toen bijscholingen gaan volgen ivm. interculturele zorgverlening en dat heeft me heel veel doen inzien en ook beter doen omgaan met verschillende culturele opvattingen zonder daarbij in te boeten aan eigen culturele opvattingen. Niet makkelijk maar een wel een uitdaging:)...

Ivm. de middelbare school na freinet... Ik denk dat je ook voor die middelbare school afh vn het kind op zoek moet nr een 'beste' aanpak. Los vn ideologie welliswaar. Maar ASO is eigenlijk niet onze aim (ook nu we weten dat ons kindjes een lager IQ knn hbbn door mijn medicatie) mr op zich vinden we dat ook niet zo 'nodig': een hele goeie stiel (bvb. in de bouw) levert vaak veel meer werk en (zwart) geld op;).

Liesje

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Bericht door Tammyke » 18 februari 2013, 17:43

Kimzie liezeke weet het hele verhaal en ik vrees dat het puur om aandacht ging, maar niet zozeer omdat hij zich verveelde of zo.
Denk vooral omdat hij daar geleerd heeft dat hij door dingen te doen die niet kunnen of buiten de regels zijn aandacht te krijgen in de neg zin dan. En hij is slim genoeg om dan elke keer opnieuw die reacties uit te lokken.
Kind werd er niet gewaardeerd in wat hij kon, hij was "den drukke" omdat hij tijdens de speeltijd sprong en liep..

Ivm middelbaar denk dat je puur moet zien naar wat uw kind kan en ook wil. Ik heb 3 jaar aso gedaan, maar ik wou in de richting van verzorgen( vroedvrouw, verpleegster, kleuterleider, kinderverzorgster,..) denk dat je dan met 6 jaar aso minder ver staat qua ervaring dan als je meer in die richting iets verkiest.
Mijn zus heeft 6 jaar aso gedaan, studeert nu voor juf godsdienst en economie in de hogeschool. 1 jaar unief gedaan maar ze kon de leerstof niet aan. In haar klas zit een meisje dat 6 jaar beroeps heeft gedaan en die kan de studies in de hoge school best aan nu. Denk dat het ook de aard van het beestje is, hoe je u inzit en wat je wil.

Kleine man had een leuke dag zei hij, juf zei dat hij het goed gedaan heeft. Dat hij heel creatief en mondig :) ze zei ook dat hij niet wou kleuren, hij deed dat tot enkele weken terug wel graag maar nu dus nu meer. De juf had ook de indruk dat hij wat gepucht geweest is dus ze heeft hem iets anders laten doen. Ze was er zeker van dat hij dat binnen een bepaalde tijd wel weer wou doen, dus ze wou niets forceren.
Denk ook niet dat dat goed is voor hem nu. Maar ze zei dat hij zich goed voelde en op zijn gemak, dus ben er gerust is en toen ik hem ging halen was hij ook rustig. Geen stressy jongentje die niet weet waar naartoe met zijn energie..

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 18 februari 2013, 18:54

Integendeel, de kleuterjuffen moeten cursussen Turks en Marokkaans volgen opdat ze de kleuters zouden begrijpen wanneer ze dorst of honger hebben, naar het toilet moeten,...

Enough said, Liezeke :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten