Ik heb een vraag, maar eerst even wat context uiteraard
Ik ben sinds gisteren 9 weken zwanger (hoera!) (ben al langer dan dat zwanger geweest maar ook al korter - het kan nog alle kanten uit - dit is de eerste keer met IVF).
Vorige week (25/8) was week 8 en kregen we (eindelijk!) een mooie hartslag en embryoformaat te horen en te zien. Dan gebeld door kliniek met een afbouwschema voor medicatie. En dat is heel wat - ik had dan ook al die weken een zeer laag progesteron, enkele bloedingen, en ben ook al een ancien van 42 jaar: dus Progynova (oestrogeen) + Duphaston (progesteron) + Inprosub (ook progesteron maar dan om in te spuiten, neem ik sinds een bloeding 3 dagen na de transfer). Dat moest allemaal op 1 week tijd worden afgebouwd, op 1 september was het dus 'aan de natuur'.
Helaas, op zaterdagavond al na 3 dagen al een stevige bloeding. Dus in afwachting van een onderzoek, dacht ik bij mezelf 'best terug naar oorspronkelijke medicatieschema want zo lukt het blijkbaar niet'. De volgende dag een afspraak gemaakt voor bloedafname. Bij de bloedafname mijn redenering uitgelegd. Vervolgens op de vingers getikt, dat ik niet zomaar mijn medicatie mag veranderen, dat er protocollen zijn en dat ik afspraken met het ziekenhuis daarover heb ondertekend. Dus blijkbaar moet je bij bloeding doen alsof er niets aan de hand is en gewoon het afbouwschema verder volgen? Tweede mededeling: fertiliteitsafdeling volgt na 8 weken geen zwangerschappen op, gelieve uw eigen gynaecoloog te contacteren.
Zo gezegd, zo gedaan: hij heeft het embryo gecontroleerd. Alles oké met het embryo, maar slijmvlies is wel wat losgekomen. Hij heeft mij gezegd dat ik het best de medicatie nog een week doorneem, maar hij kon ze niet allemaal voorschrijven.
Dus nu is mijn vraag: zijn hier nog mensen met een laag progesterongehalte, met bloedingen, en wat is jullie door jullie arts aangeraden?
En ook: dit type zwangerschap is behoorlijk kunstmatig, maar na 8 weken is het plots aan de natuur? Wordt er dan nooit bij niemand doorheen de zwangerschap kunstmatig het progesteron op peil gehouden?
En ook: ik heb altijd gedacht dat mensen die IVF doen, heel dapper zijn. En nu weet ik (helaas) hoe dapper precies, omdat ik ook weet hoe slopend het is.
Courage iedereen!