opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

IVF Forum
Plaats reactie
viooltje87
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 januari 2017, 14:11

opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door viooltje87 » 18 januari 2017, 14:21

Hi allemaal,

Ik ben vorig jaar in april gestopt met mijn pil. Ik kreeg echter geen maandstonden.
In oktober zijn we - via de gynaecoloog - begonnen met chlomid. Dit leek aan te slaan: de follikels groeiden. Na die eerste cyclus is evenwel gebleken dat, hoewel de follikels groeiden, er geen eisprong kwam. En dus heb ik begin december een pregnyl-inspuiting gekregen.
Met kerst een positieve zwangerschapstest gedaan. Helaas daarna heel veel pijn gekregen en bij controle op 29/12 werd er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vastgesteld en ben ik diezelfde dag nog geopereerd moeten worden.
Gisteren is er een doorlaatbaarheidstest van de eileiders uitgevoerd. De rechter eileider is duidelijk niet/verminderd doorlaatbaar. De linker eileider lijkt wel doorlaatbaar, maar daar zat de buitenbaarmoederlijke zwangerschap en dus is deze eileider misschien wel doorlaatbaar maar niet functioneel.
De gynaecoloog heeft me nu doorverwezen naar een fertiliteitsarts. We hebben hier begin februari een afspraak. We zullen moeten beslissen of we verder op de "natuurlijke" (zij het gestimuleerde) manier proberen, met het risico op een nieuwe buitenbaarmoederlijke zwangerschap, of de stap naar IVF zetten.

Zijn er nog mensen die een gelijkaardige ervaring hebben? Hoe hebben jullie deze beslissing gemaakt? IVF geeft - voor zover ik lees - ook een verhoogde kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap?
Hebben jullie de IVF behandeling als zwaar ervaren? Fysiek? Mentaal?
Succesverhalen?
Iemand ervaring met Dr De Loecker? Ik was namelijk heel tevreden van mijn huidige 'gewone' gynaecoloog en hoop ook bij de fertiliteitsarts terecht te kunnen met al mijn vragen...

Hoewel ik weet dat er mogelijkheden zijn en we de hoop op een succesvolle zwangerschap niet moeten opgeven, heb ik het heel moeilijk met het feit dat het elke keer opnieuw 'slecht nieuws' is.
Hoe bekijken jullie dit positief?

Alvast bedankt moesten jullie ervaringen willen delen!

clau
Berichten: 1171
Lid geworden op: 9 april 2010, 13:00

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door clau » 27 januari 2017, 21:16

Hoi Viooltje

Wat jammer van je BBZ. Heel heftig allemaal en ik wens je in de eerste plaats dan ook veel sterkte met de verwerking ervan.
Ikzelf heb in oktober 2016 helaas ook een BBZ gehad (of in medische termen een EUG). Ik was 7 weekjes zwanger en we hadden net ervoor het hartje zien en horen kloppen. Onwerkelijk om dan gelijk zo een slecht nieuws te krijgen en direct een operatie te moeten ondergaan.
Bij mij is toen mijn linker eileider verwijderd omdat die te zwaar beschadigd was. Tijdens de operatie hebben ze dan ook nog gezien dat mijn andere eileider ook in heel slechte staat was. Deze is dan een week later ook verwijderd.
Wij zijn dus ook op ivf aangewezen voor een nieuwe zwangerschap.
We hebben al een dochter van 5, zij is er ook gekomen via ivf dus we weten (jammer genoeg) wat het hele traject inhoud.
Ik heb toen in die tijd ook actief geschreven hier op het forum, ik vond hier toch wel steun, zeker omdat er mensen zijn met dezelfde ervaringen.

De beslissing om al dan niet te starten is niet gemakkelijk maar neem je tijd ervoor. Ik kan enkel zeggen, het is zwaar, vooral mentaal vind ik, maar het is het waart...

Veel succes met wat je ook beslist.
Grtj clau
2009 Start clomid, daarna IUI
2010 Start IVF
2011 Een dochtertje geboren!
2013 Miskraam op 6 weken
2016 BBZ + verwijdering beide eileiders
2017 Feb Start IVF -> Zwanger! Uitgerekend november
31/10/2017 ♡ bevallen!

viooltje87
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 januari 2017, 14:11

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door viooltje87 » 30 januari 2017, 13:32

Bedankt voor je reactie, Clau!

Jammer om te moeten horen dat ook jij slecht nieuws hebt moeten krijgen... Ik wens je alvast een succesvolle tweede zwangerschap via IVF toe!

Mag ik vragen waarom jullie destijds met IVF zijn gestart maar nu toch opnieuw via de natuurlijke weg aan het proberen waren?

Nu donderdag hebben we een eerste gesprek bij de fertiliteitsarts (Dr De Loecker, verbonden aan Sint-Augustinus in Wilrijk). Ik hoop dat we daar alvast wat antwoorden krijgen op al onze vragen...
We lijken toch geneigd om de stap naar IVF te zetten. Nu maar hopen dat we snel kunnen opstarten en daarna positief nieuws mogen krijgen!

In welke groep op het forum heb je geschreven? Op dit bericht heb ik helaas niet zoveel reactie gekregen ...

Groetjes

clau
Berichten: 1171
Lid geworden op: 9 april 2010, 13:00

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door clau » 1 februari 2017, 10:59

Het forum lijkt hier idd stilgevallen. 6jaar geleden was het drukbezocht ;) denk dat de meerderheid nu ook wel op fb groepen actief zijn. Ik schreef toen ook gewoon onder IVF in bepaalde topics.
Nu schrijf ik trouwens regelmatig op de fb pagina Buitenbaarmoederlijke zwangerschap (Besloten groep, je kunt je altijd aanmelden als je wilt)

Wij zijn indertijd gestart met ivf omdat ik door een verkeerd geplaatst implanon niet zwanger kon worden (was onvindbaar maar was wel nog steeds werkzaam terwijl dit normaal niet kon).
Na de voldragen zwangerschap van onze dochter heb ik een spiraal laten zetten maar na ongeveer 1.5 jaar eruit laten halen. In die zomer was ik opeens spontaan zwanger, helaas eindigde die zwangerschap in een miskraam. We wisten dus dat het wel kon en besloten om de natuur haar ding te laten doen ;)
We hadden wel afgesproken dat we einde 2016 niet meer zouden proberen, en behandelingen zouden we sowieso niet doen.
Uiteindelijk waren we dus in september terug zwanger maar dat werd dus een EUG. De wens is toch nog groot dus terug IVF is onze enige optie. Beetje zoeken om het geregeld te krijgen met het werk maar het zal wel lukken. En natuurlijk hopelijk met een zwangerschap als resultaat :)

Spannend voor jullie, het eerste gesprek. Schrijf vooral op wat je wilt vragen want voor je het weet sta je buiten zonder antwoorden, kan nogal overweldigend zijn allemaal.

Ik zal alvast duimen voor donderdag. Succes!
2009 Start clomid, daarna IUI
2010 Start IVF
2011 Een dochtertje geboren!
2013 Miskraam op 6 weken
2016 BBZ + verwijdering beide eileiders
2017 Feb Start IVF -> Zwanger! Uitgerekend november
31/10/2017 ♡ bevallen!

clau
Berichten: 1171
Lid geworden op: 9 april 2010, 13:00

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door clau » 15 februari 2017, 20:35

Viooltje hoe is het gesprek verlopen?
Grts
2009 Start clomid, daarna IUI
2010 Start IVF
2011 Een dochtertje geboren!
2013 Miskraam op 6 weken
2016 BBZ + verwijdering beide eileiders
2017 Feb Start IVF -> Zwanger! Uitgerekend november
31/10/2017 ♡ bevallen!

viooltje87
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 januari 2017, 14:11

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door viooltje87 » 20 maart 2017, 16:31

Hi Clau,

Had geen melding gekregen dat er een nieuwe reactie was, dus zie je berichtje nu pas (na 1 maand :O).

De fertiliteitsarts had een tweede doorlaatbaarheidstest voorgeschreven.
Deze gaf helaas hetzelfde beeld.
Zo'n 2-3 weken geleden is dan uiteindelijk de knoop doorgehakt: we stappen in het IVF-traject.
Vorige week heb ik een intake-gesprek gehad met de vroedvrouw en morgen hebben we een afspraak om te kijken waar ik in mijn cyclus zit en wanneer we aldus effectief kunnen opstarten.
In principe zullen we dus volgende maand ergens een eerste punctie en terugplaatsing hebben ...

Ben jij al terug begonnen met IVF?

Groetjes

clau
Berichten: 1171
Lid geworden op: 9 april 2010, 13:00

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door clau » 20 maart 2017, 19:21

Haha kan gebeuren he :)

Fijn dat jullie al zo snel kunnen opstarten (allé voor jullie zal het waarschijnlijk een eeuwigheid lijken)
Ik duim alleszins voor een goede start!

Ik heb ondertussen de 1e ivf achter de rug, deze was gelukkig al de goede :)
Pril zwanger, vandaag 7 weekjes. Vanmorgen terug een goede echo gehad maar nu wat bruinverlies dus de schrik zit er goed in. Morgen moest ik sowieso bellen voor de uitslag van het bloed dus ik wacht nog even af...
2009 Start clomid, daarna IUI
2010 Start IVF
2011 Een dochtertje geboren!
2013 Miskraam op 6 weken
2016 BBZ + verwijdering beide eileiders
2017 Feb Start IVF -> Zwanger! Uitgerekend november
31/10/2017 ♡ bevallen!

Tiske
Berichten: 378
Lid geworden op: 9 december 2016, 20:32

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door Tiske » 20 maart 2017, 20:21

Hoi viooltje, jij hebt precies ook al een heel traject afgelegd...

ik zit trouwens ook bij dr de Loecker en Geysenberg, momenteel nog in de onderzoeken die vooraf gaan aan ivf
(wij hebben eerst iui gepobeerd) Wij hebben al een zoontje maar dat is ook niet vlot verlopen (wel geen bbz)

Anders mag je gerust meeschrijven bij het iui-clubje, daar wordt momenteel veel geschreven...

Groetjes

viooltje87
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 januari 2017, 14:11

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door viooltje87 » 23 maart 2017, 15:42

Hi,

@ Clau: ondertussen al meer nieuws? Ik duim in ieder geval voor jou dat het bruinverlies niets ergs is en dat je langzaam aan wat meer kan beginnen hopen :-)

@ Tiske: Ik heb ook wat voorafgaande testen moeten hebben, maar nu gaan we - zodra mijn cyclus doorkomt, hopelijk volgende week - dus effectief beginnen.
Hopelijk jij ook snel!
Wordt er in het IUI-clubje niet voornamelijk over kunstmatige inseminatie geschreven? Of ben ik mis? :$

Groetjes

clau
Berichten: 1171
Lid geworden op: 9 april 2010, 13:00

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door clau » 23 maart 2017, 20:38

Is gisteren gestopt. VV zei dat het niet erg was zolang het geen helder rood bloed was. Dus gewoon afwachten tot de nieuwe echo 31 maart. Niet meer zo lang. Dan kunnen we hopelijk gerust op mini (familie)vakantie vertrekken.

Voor ivf kun je best hier in het IVF-clubje schrijven ;)
Hier ergens boven of onder dit topic ;)
Alvast succes voor volgende week :)
2009 Start clomid, daarna IUI
2010 Start IVF
2011 Een dochtertje geboren!
2013 Miskraam op 6 weken
2016 BBZ + verwijdering beide eileiders
2017 Feb Start IVF -> Zwanger! Uitgerekend november
31/10/2017 ♡ bevallen!

Tiske
Berichten: 378
Lid geworden op: 9 december 2016, 20:32

Re: opstart IVF na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door Tiske » 26 maart 2017, 19:38

In het IVF- clubje wordt over ivf geschreven :D

Bij iedereen een beetje verschillend (qua stimulatie om de eitjes te laten rijpen) maar allemaal met hetzelfde doel: een klein wondertje.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten