ROKEN TIJDENS BEHANDELING

IVF Forum
Plaats reactie
Vie
Berichten: 161
Lid geworden op: 5 september 2017, 12:37

ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Vie » 19 oktober 2017, 12:29

Hey iedereen,

Omdat het nog steeds lijkt alsof het een groot taboe is om over "roken tijdens een fertiliteitsbehandeling" te praten zet ik hier het onderwerp hier in de hoop dat mensen hun ervaringen hier op delen.
al dan niet nog roker? zwanger na hoeveel pogingen? enz...

Er word ook nergens iets gezegd over roken... :?

Iedereen weet dat roken heel ongezond is maar ik durf toch niet te geloven dat er niemand meer rookt tijdens de behandeling.

Ikzelf ben gestopt en moet eerlijk zeggen dat het met vallen en opstaan is, en ik soms toch nog durf zondigen :?
IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

Eve1987
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 april 2017, 17:15

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Eve1987 » 19 oktober 2017, 14:08

Ik kan idd ook niet geloven dat er niemand meer rookt die in een fertiliteitstraject zit!
Mijn vriend en ik waren sinds april 2016 aan het proberen om zwanger te raken en zijn pas gestopt met roken in december! In februari 2017 zijn we dan het traject ingestapt!

Of je nu in een medisch traject zit of gewoon zwanger probeert te raken, het blijft even slecht om te roken! Alleen is het taboe NOG groter als je in een medisch traject zit!

Stoppen was zeker niet makkelijk, maar zeker wel de moeite waard!!

Dus Vie: wees trots op jezelf dat je gestopt bent, al gaat het met vallen en opstaan! Elke sigaret die je laat liggen zal je toekomstige kleine spruit ook dankbaar om zijn! Weet je, soms mogen we niet zo hard zijn voor onszelf! Het medisch traject is al hard en stressvol genoeg!!
Stevige knuffel!!
05/16: stop pil
06/17: ICSI 1 --> neg
08/17: ICSI 1.1 --> tp 01/09 --> positieve test 13/09 --> dochter geboren 12/05/2018
10/18: ICSI 1.2 --> tp 16/10 --> positieve test 22/10 --> zoon geboren 24/06/2019

Vie
Berichten: 161
Lid geworden op: 5 september 2017, 12:37

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Vie » 20 oktober 2017, 8:16

Dank je wel voor je reactie!! :D

Het is inderdaad al stressvol genoeg soms, maar we komen er wel :)
IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

Gaby
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 september 2016, 11:12

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Gaby » 20 oktober 2017, 11:24

Moedig topic!
Zelf geen roker, maar ik kan mij voorstellen dat het ferm lastig is om te stoppen voor jullie, goeie moed!
Roken wordt wel degelijk ten stelligste afgeraden door iedereen (maar dat wisten jullie al ;)).

Mijn persoonlijke mening: Nu ik in het IVF traject stap, vind ik onze verantwoordelijkheid tov de maatschappij wel veel groter. De 6 cycli worden vergoed door een sociaal systeem in België, en ik wil ze ten volle benutten. Daarom ben ik ook zo goed als gestopt met alcohol (haha klinkt alsof ik verslaafd was, niet dus), ik drink heeeeel erg zelden nog een pintje of cava ofzo, maar daar stop het. Dus ook al heeft de maatschappij geen zak te maken met mijn traject, dan vind ik nog dat je zelf alles moet doen wat in je mogelijkheden ligt om een cyclus zo succesvol mogelijk te maken.
Dit is denk ik ook de reden dat roken een heel groot taboe is in een ferti-traject. Heel wat mensen zijn al geen voorstander van een terugbetaling (hah! ze moesten eens zelf in een traject zitten), en als je dan iets doet wat dat traject negatief beïnvloed mja, dan is daar veel commentaar op natuurlijk.

Ik snap ook heel erg het gevoel van "weeral iets laten voor die stomme behandelingen". Dat is gewoon niet cool, of het nu roken of iets anders is. Weeral een deel van je leven dat je niet meer zelf mag/kan kiezen.
Ik hoop dat jullie voldoende motivatie kunnen halen uit de argumenten: gezonder, hogere kansen, meer begrip ;) En een goeie afleiding kunnen vinden voor de stressy momenten!
IVF 1 - Zwanger!

Vie
Berichten: 161
Lid geworden op: 5 september 2017, 12:37

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Vie » 20 oktober 2017, 12:05

Hey Gaby,

Wat je zei omtrent dat taboe kan wel eens kloppen!

Ik vermoed dat veel mensen die roken hun ook gewoon schamen, en inderdaad angstig zijn om commentaar te krijgen omtrent de terugbetaalde pogingen of bijvoorbeeld als het dan niet lukt (dat het door het roken is). Maar bon iedereen heeft er even veel (pogingen) en iedereen doet wat hij wil. Ik persoonlijk zou bvb nooit hier tegen iemand zeggen wat ik denk dat zij moeten doen. Maar ja je hebt altijd zo'n mensen.

Inderdaad ik volg je ook wel in wat je zegt "alles doen wat in je mogelijkheden ligt om een grotere slaagkans te bevorderen", aangezien iedereen wil snel zwanger raken, en je hebt maar 6 pogingen (terugbetaald)...

Bedankt voor je reactie Gaby! :)
IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

SilentHeyoka
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 juli 2018, 9:45

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door SilentHeyoka » 29 juli 2018, 10:54

Bedankt Vie, voor dit onderwerp

Ik vind het zelf ontzettend hard om het roken achter mij te laten. Tijdens het traject die we 3 jaar terug aflegden ben ik 3 maanden gestopt.
Ik vind het zo moeilijk om te leven alsof ik kinderen heb (met alle gezonde keuzes die je erbij maakt: meer routine, gezond eten, niet roken, happy aanwezig zijn op allerlei feestjes) terwijl we zelf geen kinderen hebben. Zeker als we op feestjes waren, stak ik soms een sigaret op om de vraag niet te krijgen of we al in verwachting waren, om het onderwerp helemaal uit de weg te gaan. Ook ben ik 15 kg vermagerd om al de vetjes rond mijn buik weg te krijgen zodat ook diezelfde vraag niet meer kwam.
Het effect is er wel. Maar dan ook op slag helemaal het omgekeerde. De onvervulde kinderwens wordt doodgezwegen, want het is mijn eigen schuld. En dat ik vermagerd ben is ook niet gezond vindt iedereen, hoewel ik nu een mooi BMI van 22 heb...

We starten één dezer maanden terug met IVF.
Is hier een roker die samen wil stoppen? Of ex-rokers met een succesverhaal?
Hoe doen jullie het om om te gaan met al deze oordelen?

Bedankt!
2013: Stop pil
2014: start traject IUI + Icsi
08/2020: eiceldonatie, 2 cryo's - 1 TP
13/04/2021: Little One geboren 😊

Petraselie
Berichten: 1
Lid geworden op: 1 februari 2018, 18:50

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Petraselie » 29 augustus 2018, 11:14

Ik heb nu 4 iui pogingen achter de rug... zowel mijn vriend als ik hebben geprobeerd om te stoppen met roken. De ene week ging het wel de andere niet.
Sinds maandag ben ik terug gestopt. Om mezelf wat rust te gunnen heb ik besloten om enkele maanden tussen te laten alvorens we starten met ivf. De laatste 2 pogingen was ik mentaal en fysiek niet echt in orde, ik werd ook ontslagen op mijn werk wat het niet echt makkelijker maakte. Toch wil ik proberen nu al te stoppen. Tijdens de pogingen is het voor mij denk ik moeilijker. Dan heb ik sowieso al wat meer stress en dat is ook niet goed.

Vie
Berichten: 161
Lid geworden op: 5 september 2017, 12:37

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Vie » 29 augustus 2018, 12:31

Hallo,

Ik heb dit onderwerp zelf neergezet dus ik vertel even hoe het ondertussen met me gesteld is.

Tijdens IVF vond ik het extreem moeilijk om te stoppen dus dat is niet gebeurd.
Ik was wel redelijk verminderd met roken.

Toen we dan uiteindelijk zwanger bleken ben ik volledig gestopt.
Voorlopig gaat dit nog steeds goed!
Ik geloof dat als je het echt wilt het wel lukt, maar zo tijdens een behandeling stoppen kon ik zelf ook niet dus misschien beter ervoor (of erna als je al bezig bent)

Wij verwachten ons zoontje eind Oktober en ik hoop dat ik daarna ook rookvrij kan blijven!

Succes ladies ;-)
IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

MomOfTwo
Berichten: 64
Lid geworden op: 9 augustus 2018, 17:11

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door MomOfTwo » 30 augustus 2018, 22:52

Hier ook een roker.... tijdens behandeling heel fel geminderd met roken... heb mn TP gehad en zit nu nog op 2 sigaretten per dag.... hier en daar al een dag dat t er 1 of geen zijn... hoop binnen paar dagen ze gewoon weg te kunnen laten als de zenuwen van de wachtweken weg zijn... de wil is er dus we gaan ervoor... vriend is samen met me geminderd en wil nu ook volledig stoppen met me xxx
09/‘12 zoon (natuurlijk)
06/‘14 dochter (natuurlijk)
02/‘15 sterilisatie
09/‘18 IVF 1: negatief (7cryo’s)
10/‘18 IVF 1.1: negatief (6cryo’s)

Twins
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 september 2018, 0:20

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Twins » 23 september 2018, 0:40

Vie schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo,

Ik heb dit onderwerp zelf neergezet dus ik vertel even hoe het ondertussen met me gesteld is.

Tijdens IVF vond ik het extreem moeilijk om te stoppen dus dat is niet gebeurd.
Ik was wel redelijk verminderd met roken.

Toen we dan uiteindelijk zwanger bleken ben ik volledig gestopt.
Voorlopig gaat dit nog steeds goed!
Ik geloof dat als je het echt wilt het wel lukt, maar zo tijdens een behandeling stoppen kon ik zelf ook niet dus misschien beter ervoor (of erna als je al bezig bent)

Wij verwachten ons zoontje eind Oktober en ik hoop dat ik daarna ook rookvrij kan blijven!

Succes ladies ;-)
Hallo, ik lees hier dat het bij u dus gelukt is dat je zwanger bent ook al rookte je nog tijdens en voor de behandeling. Ik heb 4 behandelingen gedaan maar niet in een goeie kliniek heb ik ondervonden, en die 4 behandelingen waren terug betaald maar door dat ik na de 4 de behandeling 43 jaar was geworden had ik geen recht meer op die 2 andere behandelingen voor terug betaling. Dus nu moet ik het zelf betalen en get kost 2800 euro wat heel veel geld is. Ik heb al 1 behandeling gedaan nu in een veel betere kliniek waar ik in plaats van 1 bevruchte eicel nu 3 bevruchte eicellen had die ook veel sterker waren omdat de medicatie ook veel beter was en aangepast. Ik ga volgende week met de 2 de behandeling beginnen in die kliniek en daarom wou ik u vragen wat U LEEFTIJD was dat je beginnen bent met ivf en na HOEVEEL BEHANDELINGEN u zwanger was aub?

Het is omdat ik zo een enorme schrik heb dat het door dat ik nog rook voor de behandeling het niet zou kunnen lukken. En ik kan nu nog maar 2 behandelingen betalen dus het is HEEl BELANGERIJK voor mij dat ik dat van u zou kunnen te weten komen want anders ga ik het mezelf heel mijn leven nog kwalijk nemen dat het door dat roken niet gelukt is.

Ik ben dus wat TEN EINDE RAAD nu!!
Ik hoop dat u hier de moeite wil doen om te antwoorden, ik zou u eeuwig dankbaar zijn. ALVAST BEDANKT. Inez

Vie
Berichten: 161
Lid geworden op: 5 september 2017, 12:37

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door Vie » 4 november 2018, 10:56

Inez,

Ik hoop dat je mijn berichtje nog leest...
Het is een tijdje geleden dat ik op het forum geweest ben.
Ik ben ondertussen bevallen op 2 Oktober van een zoontje.

Ik ben na 3 pogingen zwanger geworden.
Dus 3de keer was raak.

Ik was 27jaar.

Ik rookte nog een 2 tal sigaretten per dag...

Groetjes en veel succes toegewenst!
IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

SilentHeyoka
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 juli 2018, 9:45

Re: ROKEN TIJDENS BEHANDELING

Bericht door SilentHeyoka » 18 november 2018, 11:43

Kleine twee weken geleden TP gehad. Van die dag heb ik niet meer gerookt. En heb er eigenlijk ook totaal geen problemen mee. Ik zei altijd "Ik stop als ik zwanger ben". Nu ben ik een beetje zwanger, dus lukt het zeer goed.
2013: Stop pil
2014: start traject IUI + Icsi
08/2020: eiceldonatie, 2 cryo's - 1 TP
13/04/2021: Little One geboren 😊

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten