Griepvaccinatie

IVF Forum
Plaats reactie
Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Griepvaccinatie

Bericht door Emmy2 » 2 november 2017, 14:35

Op het werk wordt er gratis de griepvaccinatie gegeven en eigenlijk wordt er wel goed gepushed om je te laten vaccineren. Ik vroeg me af hoe het zit met zwanger willen worden. Op het internet vind ik vooral info over als je al zwanger bent op het moment van de vaccinatie, maar niet zoveel over je te laten vaccineren als je bijv een paar weken later net zwanger kan zijn. Ik heb al wel gelezen om een maand te wachten, maar op den duur kan je zo voor alles een maand wachten, rustmaand na punktie, vakantie,.. pff.
Weet iemand hoe dit nu écht zit? Zou het kwaad kunnen?

Ellis
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 juli 2017, 11:27

Re: Griepvaccinatie

Bericht door Ellis » 2 november 2017, 19:03

Emmy2 schreef:
2 november 2017, 14:35
Op het werk wordt er gratis de griepvaccinatie gegeven en eigenlijk wordt er wel goed gepushed om je te laten vaccineren. Ik vroeg me af hoe het zit met zwanger willen worden. Op het internet vind ik vooral info over als je al zwanger bent op het moment van de vaccinatie, maar niet zoveel over je te laten vaccineren als je bijv een paar weken later net zwanger kan zijn. Ik heb al wel gelezen om een maand te wachten, maar op den duur kan je zo voor alles een maand wachten, rustmaand na punktie, vakantie,.. pff.
Weet iemand hoe dit nu écht zit? Zou het kwaad kunnen?
In de bijsluiter staat staat dat het vaccin tijdens de hele zwangerschap mag toegediend worden. Er zijn gewoon meer studies uitgevoerd tijdens het tweede en derde trimester, waardoor er al snel gezegd wordt om te wachten tot 12 weken. Het vaccin bevat trouwens geen levende virussen. Er is ook nooit aangetoond dat het vaccin een nadelig effect zou hebben op de vruchtbaar.

Kristeldp
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2017, 20:15

Re: Griepvaccinatie

Bericht door Kristeldp » 2 november 2017, 22:03

Hey,

Ik zat in dezelfde situatie (griepvaccin wordt gratis op het werk aangeboden) en zat vlak voor mijn 1ste IVF-ICSI poging toen ik mij moest inschrijven dus wist niet wat te beslissen.
Ik heb toen de fertiliteitsdienst gebeld waar ik in behandeling ben en hun advies was: doen! Ben je in de je 2e of 3e trimester dan adviseren ze het zeker, maar ook in begin of voor zwangerschap kan geen kwaad blijkbaar. Dus volgende week krijg ik mijn inenting, ook al ben ik niet zwanger ondertussen.
Jan '15: stop pil
Aug '16-April '17: na verschillende onderzoeken diagnose: onverklaarbare subfertiliteit
Mei-Juli-Aug '17: IUI 1/2/3 - negatief
Sept '17: IVF/ICSI 1 - negatief
Jan '18: ICSI 2 - negatief

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Griepvaccinatie

Bericht door Emmy2 » 3 november 2017, 13:39

Bedankt voor de reacties! Dus het is niet dat je een bepaalde tijd moet wachten om verder te proberen zwanger te worden omdat je net die spuit gekregen hebt. Inderdaad, het fertiliteitscentrum zou anders ook wel iets zeggen zeker, als het wel schadelijk zou zijn of een verhoogde kans op miskramen geeft.

Kristeldp
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2017, 20:15

Re: Griepvaccinatie

Bericht door Kristeldp » 12 november 2017, 17:31

Hey,

Vrijdag mijn vaccinatie gekregen. Die arts gaf aan een collega volgende uitleg.
Een griepvaccin 'kietelt' je immuunsysteem met een kleine dosis van een 4-tal griepvirussen (elk jaar een andere combi van virussen) zodat je de nodige anti-stoffen aanmaakt om geen griep te krijgen. Dit vraagt enige energie van je lichaam. Indien in gezonde conditie geen probleem, in geval van verminderde weerstand kans dat je er 1 à 2 dagen op zult reageren.
Niet zwanger of proberen zwanger geraken: vaccin vormt geen probleem.
Tijdens 1ste trimester zetten zij meestal geen vaccin omdat je embryo nog aan het groeien is en dit vraagt veel energie en ze willen dat je energie naar embryo gaat en niet naar het vechten tegen een virus. Maar het kan geen kwaad, kans is alleen groter dat je (meer) vermoeid gaat zijn. Maar zoals eerder gezegd zei UZ Gent tegen mij: doen!
Tijdens 2e en 3e trimester zwangerschap zeker vaccin geven want dan is het reeds foetus dus kan geen kwaad en dan griep krijgen zou nadeliger zijn.

Groetjes, K.

P.s.: mijn weerstand was duidelijk wat lager want van zodra ik thuis kwam was is doodmoe en van vrijdag op zaterdag 12u geslapen (was blijkbaar nodig) en overdag zo wat spierpijn die ik heb wanneer ik koortsig ben maar we zijn nu zondagavond en ik voel mij redelijk. :-)
Jan '15: stop pil
Aug '16-April '17: na verschillende onderzoeken diagnose: onverklaarbare subfertiliteit
Mei-Juli-Aug '17: IUI 1/2/3 - negatief
Sept '17: IVF/ICSI 1 - negatief
Jan '18: ICSI 2 - negatief

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten