IVF combineren met werk

IVF Forum
Plaats reactie
JOKEJOKEJOKEJOKE
Berichten: 112
Lid geworden op: 2 oktober 2017, 10:48

IVF combineren met werk

Bericht door JOKEJOKEJOKEJOKE » 5 januari 2018, 16:27

Hey,

Hoe combineren jullie IVF behandelingen met jullie werk?
Mijn werkgever is er namelijk niet medelevend in. Zij vindt dat als ik mijn werk niet kan combineren met mijn privé dat dat mijn probleem is. Zij stelde voor om gedurende de ganse IVF - traject loopbaanonderbreking te nemen.
Zo kan ze iemand aannemen om mij gedurende die periode te vervangen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Onze eerste consultatie om te starten met IVF staat gepland op 01/02/2018.

Groetjes,

Joke

Deborah88
Berichten: 533
Lid geworden op: 8 oktober 2016, 13:25

Re: IVF combineren met werk

Bericht door Deborah88 » 5 januari 2018, 16:52

Hey

Op mijn werk zijn ze meelevend en tonen ze alle begrip.
Enkel zouden ze willen dat ik onbetaald verlof neem voor onverwachte consultaties.

Ik denk dat uw werk dat niet mag en kan verplichten.

Groetjes
pu 6: 08/18 (Jette) zwanger --> zoontje geboren 19 mei 2019
CRYO: opstartgesprek 26 april 2022

weblijveneringeloven
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 augustus 2017, 8:45

Re: IVF combineren met werk

Bericht door weblijveneringeloven » 5 januari 2018, 22:02

Hallo Joke,

Ik vind dat een heel vreemde reactie van je werkgever, en eigenlijk voorbij het (menselijk) aanvaardbare.
Misschien dat ze niet goed weet van zulk traject inhoud ofzo - probeer maar iets te bedenken dat haar reactie beter plaatst. Alsof zulk traject maakt dat je niet meer kan werken? Hoogstens ben je enkele dagen afwezig en zijn je werkuren niet meer 100% vast.
Ik was trouwens blij dat ik kon gaan werken, want had de afleiding meer dan nodig. Thuis zitten zou mij geen goed hebben gedaan.

Zelf heb ik 2 jaar behandelingen gehad (9*IUI en 1 IVF). Ik ben daar altijd heel open met mijn werkgever over geweest en heb altijd erg veel begrip en flexibiliteit gekregen. Bij de veelvuldige checks en controles probeerde ik altijd zo vroeg mogelijk op de dag te gaan (en zo heb ik minstens 50 gehad...), zodat ik rond 9u30 a 10u op het werk kon zijn. De enige dagen dat ik ziekteverlof heb genomen was met de pick up (3 of 4 d) en bij de terugplaatsing (de dag zelf).

Mijn werkgever is zeer flexibel - ik mag thuiswerken wanneer ik wil en mijn afwezigheden (vb als ik latere start deed ) vallen onder betaalde afwezigheid. Dus op dat vlak mag ik men hadjes kussen.

Hopelijk geraken jullie eruit!
2015: stop pil
2016 : 9*IUI --> mk 8 weken in rustmnd
2017 : 1ste IVF 3 "top" embryo's --> lege vruchtzak 1ste TP, gn innesteling 2de TP, biochemische zw bij rustmnd, zwanger bij 3de TP
2019: 2de ivf 2 top embryo's, zwanger bij 1ste TP

Oregano
Berichten: 286
Lid geworden op: 8 juni 2017, 16:29

Re: IVF combineren met werk

Bericht door Oregano » 6 januari 2018, 9:47

Is idd zwaar overdreven. Wat voor werk doe je? In de prive-sector bestaat in elk geval geen loopbaanonderbreking zonder motief meer... dus je moet al een specifieke reden hebben. Mss bestaat het wel nog un andere sectoren, dat weet ik niet juist.

En voor de rest idd, je bent echt niet zó vaak afwezig... soms 's morgens een klein beetje later of 's avonds iets vroeger vertrekken maar je kan het wel inplannen ifv je werk. En idd 3 dagen afwezigheid bij de pu, als die in een weekend valt (en je dan niet werkt), merkt je werk er niets van. Voor de tp is een hele dag afwezigheid zelfs niet nodig denk ik...

Ik hoop dat je eruit geraakt met je werk!
Jette
11/2017 PU1: 4 embryo's --> 1 mk, 1 biochem zw
08/2018 test stollingsfactoren --> drager
09/2018 PU2: 1 embryo
10/2018 ERA-test: normaal receptief op d5
31/12/2018 tp - positief
09/09/19 - wolk van een dochtertje ❤️

Gaby
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 september 2016, 11:12

Re: IVF combineren met werk

Bericht door Gaby » 7 januari 2018, 17:53

Amai ik val van mijn stoel!!!! Ik zou heel kwaad zijn.
Je weet toch dat je ziektebriefjes voor alles krijgt hè? Echt als zij het hard spelen zou ik het zelf ook hard spelen. Je krijgt een briefje per afwezigheidsdag en ze kunnen daar wettelijk NIKS aan doen. Ze mogen zelfs de reden niet vragen.
Ik moest een 6tal keer per maand in ziekenhuis zijn en was vaak voor 9u op mijn werk terug. Soms eens tegen 10u pas. Enkele collegas wisten ervan en konden invallen als het echt moest dat uurtje. En de pick-up is meerdere dagen maar heb je dan ook niet elke maand hè ;)
IVF 1 - Zwanger!

Heidi1981
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 februari 2017, 1:02

Re: IVF combineren met werk

Bericht door Heidi1981 » 7 januari 2018, 19:09

Op mijn werk zijn ze ook meelevend. Ik ben al iedere keer thuis geweest als ik men inseminatie had.
De controles zijn altijd vroeger dan dat ik moet gaan werken. Alle begrip voor mijn situatie.
Zeer jammer om te horen dat ze op je werk geen rekening ermee houden. Tenslotte heeft iedereen recht op geluk nietwaar?

SOHN
Berichten: 81
Lid geworden op: 28 april 2017, 9:46

Re: IVF combineren met werk

Bericht door SOHN » 8 januari 2018, 9:26

Ik vind dit ook echt los erover. Precies of het belemmert je volledig. Ja je zal soms onverwacht eens een uurtje later of vroeger zijn, of heel misschien eens overdag moeten verdwijnen, maar zoals hier al gezegd is: je kan daar dokterbriefjes voor krijgen he. En loopbaanonderbreking nemen tijdens het traject dat is echt het belachelijkste dat ik al gehoord heb. Voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar of 2 jaar eer het lukt, en dat kan je ook niet op voorhand weten toch?

Je kan ook perfect je consulten (echos en bloedafnames dan) heel vroeg of heel laat zetten in de meeste ziekenhuizen. Ik had gelukkig een zeer begripvolle flexibele werkgever en werkte zeer dicht bij het ziekenhuis. Ik vertrok een half uur voor mijn afspraak op het werk, was dus meestal max anderhalf uur afwezig. Ik mocht dan mijn "verloren uren" inhalen door langer te werken de dag van de afspraak, of een andere dag van die week. Soms nam ik het tijdslot van 9u waardoor ik rond 9u45 op mijn werk wass, of soms eens dat van 17u, dan begon ik om 7u30. Ik weet niet in welke sector je werkt en of dit praktisch haalbaar is?
Ik zou hiervoor zeker eens in het ziekenhuis informeren hoe je dit kan oplossen?
Ik heb wel geen ivf traject doorlopen, dus dat is wel iets intensiever dan mijn situatie (iui), dus daar kan ik niet veel advies over geven, maar dan nog, het is niet dat je dan telkens een halve maand afwezig bent ofzo he.
Ik vind het echt misselijkmakend dat je werkgever hier zo tegen is. Heeft niet iedereen recht om zwanger te worden? Precies of je hebt ervoor gekozen dat het niet op de natuurlijke weg lukt. Wat gaat ze dan zeggen als je zwanger bent en er 3 maand bevallingsverlof zit aan te komen? Amai ik word kwaad in jouw plaats, dit is echt buiten het menselijke om.
Weet je dat mijn werkgever me 2 maand geleden, toen ik zei dat ik zwanger was, zelfs met de tranen in de ogen oprecht geknuffeld heeft en gezegd heeft "Ik ben zo blij voor jou en je vriend dat het gelukt is, ik heb veel aan je gedacht telkens als ik je zag verdwijnen naar het ziekenhuis voor je consulten".

Ze zou daar beter eens een voorbeeld aan nemen. Zoals Gaby zegt: als zij het hars speelt, zou ik hetzelfde doen en elke keer een dokterbriefje proberen vragen! Dan kunnen ze jou niets maken. Bespreek het zeker eens in je ziekenhuis.
Veel sterkte en succes!
Sept 2016 - pilstop
April 2017- PCOS
Aug- Okt 2017: IUI 2 met menopur positief - zoontje juli '18
Nov 2019 - pilstop 2
Mei 2020 - Heropstart IUI UZ Gent, IUI 1 neg, IUI 2 en 3 afgebroken door overreactie
Okt/Nov 2020 - Overstap naar IVF

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten